Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 Vi nærmer oss innflytting i vår nye leilighet, og da står det selvfølgelig også en innflyttningsfest for tur. Vi har litt lyst til å stå for all drikken på festen, kjøpe inn rikelig med øl, vin og brennevin. Det er så trasig med fester hvor alle sitter å ruger på hver sin rema pose med drikkevarer i. Stemningen blir liksom så mye bedre hvis en bare kan gå å forsyne seg av det en måtte ønske. Men... når en er 24 år og nettopp har kjøpt og pusset opp en leilighet sier det seg selv at en ikke har ubegrenset med penger. Hvordan hadde dere reagert hvis dere ble invitert på fest og blir bedt om å betale en sum for å komme? Mot at vi garanterer at det skal være noe for enhver smak- og at det skal være mer enn nok til alle. Vi har kommet frem til at vi hadde synes det er helt greit. En bruker jo alltids penger på å kjøpe drikke som en tar med seg uansett. (det er ikke vanlig i gjengen vår at verten(e) står for drikkevarene. Kanskje en får en cognac o.l. utpå kvelden en gang, men i utgangspunktet pleier en å ta med det en skal drikke) Og det er jo ikke snakk om at vi skal ta overpris - vi har tenkt å legge ut en del selv. Men gratis drikke til 30 pers blir i meste laget liksom.. Hadde vært kjekt om noen hadde noen synspunkter på dette. Synes først at dette var en kjempeide, men begynner å lure litt på om folk ville synes det er teit..
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Ble vist logget ut der gitt.. Det er altså jeg som lurer på dette
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 Jeg ville vel ikke reagert negativt i den forstand at jeg ikke ville kommet, men jeg ser ikke helt poenget med at det blir kjipt dersom folk har med egen drikke... Klart det er stas å kunne ha fri bar, men poenget forsvinner jo litt dersom man må betale for det! Dere kan ikke velge en mellomløsning, da, og be folk ta med drikke til felles bruk e.l.? Vi gjør det ofte sånn i vennegjengen vår: Noen tar med blandevann og noen øl, andre har med rom og noen andre vin og en pose potetgull etc, og så har vi alt i en stor pott. Funker helt fint!
Nella Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Jeg hadde syns det var helt greit. Forklar hva dere har tenkt så. Men det finnes altid folk som ha noe stående hjemme de har kjøpt inn for å ha med på fest ol + at ved spleis er det jo ikke alltid like lett å få inn penger fra alle har jeg erfart ved flere anledninger.
Gjest TomKrus Skrevet 10. mars 2005 #5 Skrevet 10. mars 2005 Tja. Hva med heller vurdere en skikkelig coctail-spleisefest og be de forskjellige ta med seg forskjellige typer drikkevarer? Greit å slippe å ta i mot penger fra 30 stykk.
Gjest kenneth Skrevet 10. mars 2005 #6 Skrevet 10. mars 2005 Jeg personlig hadde ikke hatt noen innvendinger. Eksempelvis en hundrings? Nå er det vel noen som drikker lite og andre masse, så de som virkelig heller innpå kanskje "tjener godt på det", mens andre muligens "går i minus". I tillegg vil vel noen kanskje få dårlig samvittighet hvis de heller innpå i store mengder, vel vitende om at dere faktisk må betale mellomlegget. Men, blant gode venner synes jeg dette ikke bør være problematisk. Ei heller synes jeg standardopplegget med at alle tar med seg til eget forbruk, er noen uting. Men jeg skjønner også ditt ønske om å skeie ut litt fra normalen.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #7 Skrevet 10. mars 2005 til en innflyttingsfest er det vel også vanlig at man tar med en innflyttingsgave? Og skal man ta med gave og i tillegg betale for å komme på fest...nei, da hadde jeg blitt hjemme tror jeg. Tror jeg hadde kjørt samme linja som før, hversin rema-pose med drikkevarer. Så hadde jeg evt. på egen regning kjøpt inn et par kartonger med vin og servert et glass til maten (eller evt. i begynnelsen av festen hvis det ikke er mat) eller f.eks. lagt til noen velkomstdrinker eller en punsjbolle. På den måten hadde jeg servert gjestene mine litt uten at det kostet allverden, og så tror jeg alle hadde syns det var helt forståelig at drikke for resten av kvelden kan ikke du holde til alle. Inngangspenger eller spleising hører mer til på et utdrikningslag e.l., ikke på en fest hjemme hos deg som du har invitert til.
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2005 #8 Skrevet 10. mars 2005 Jeg har vært på fest i et lokale der vi betalte inngangspenger, for de hadde kjøpt inn mat etc. Det er helt greitt det! Men kanskje vanskelig å vite HVA dere skal kjøpe, hvor mye? Tenker at hvis dere kjøper masse vin, men de fleste drikker feks. øl og det ikke er nok? Men kan kanskje høre med de inviterte, hva de drikker først?
Gjest TomKrus Skrevet 10. mars 2005 #9 Skrevet 10. mars 2005 til en innflyttingsfest er det vel også vanlig at man tar med en innflyttingsgave? Og skal man ta med gave og i tillegg betale for å komme på fest...nei, da hadde jeg blitt hjemme tror jeg. Tror jeg hadde kjørt samme linja som før, hversin rema-pose med drikkevarer. Åja. Så du får den rema-posen med drikkevarer gratis..
Jens Skrevet 10. mars 2005 #10 Skrevet 10. mars 2005 hva med å be folk ta med drikkevarer til felles bar. Att alle som kommer setter drikkevarene på ett bord, og så kan folk forsyne seg derifra? På det bordet kan du da sette glass, snaks etc.....Og kanskje en velkomstdrink el lignende?
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2005 #11 Skrevet 10. mars 2005 ja, det var nettopp det. Det koster penger å gå på fest uansett. Rema posen er ikke gratis. Skjønner at det kanskje virker litt galt å betale for å gå på fest - men en gjør jo i realiteten det uansett når en må ta med seg egen drikken. Tenkte mellom 50-100 kr pr pers. Så legger vi ut resten. Har vurdert spleiselag, men vi har hatt slikt tidligere og da blir det ofte så mye styr med hvem som skal ha med hva osv. Og gave.. vel, regner vel med at bestevenninnene mine har med en liten gave. Men utover det tror jeg ikke folk kommer til å ha med seg noe.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2005 #12 Skrevet 10. mars 2005 hva med å be folk ta med drikkevarer til felles bar. Att alle som kommer setter drikkevarene på ett bord, og så kan folk forsyne seg derifra? På det bordet kan du da sette glass, snaks etc.....Og kanskje en velkomstdrink el lignende? Ja, har tenkt på det. Men det blir jo fort mye dyrere for folk hvis de skal ta med en flaske sprit o.l. Og så er det jo faren for at alle tar med det samme.
Gjest TomKrus Skrevet 10. mars 2005 #13 Skrevet 10. mars 2005 Og så er det jo faren for at alle tar med det samme. Men det er jo din jobb å organisere.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2005 #14 Skrevet 10. mars 2005 hmm ja. Skjønner det. Men det blir jo egentlig mye mer styr enn om vi sto for alt innkjøpet selv. Og da kommer det jo alltid en som ikke vil ta med det vi vil at de skal ta med - for de har noe annet stående hjemme osv. Kanskje vi bare skal gå for rema-pose fest likevel..
Gjest lilletroll Skrevet 10. mars 2005 #15 Skrevet 10. mars 2005 Jeg er KJEMPEkresen på hva jeg liker, så jeg tror jeg personlig hadde vært kjempe i tvil om det var drikke der JEG liker.....nei...jeg vil heller ha med drikke til eget forbruk. (Men så er jeg skikkelig gnien og snur på hver en krone også da....la det være sagt)
Cronos Skrevet 10. mars 2005 #16 Skrevet 10. mars 2005 Skulle bare mangle at man betaler for seg. Selvfølgelig er man med og betaler når noen andre tar seg bryet med å tromme sammen til fest, stå for all matlagning, vært vert og stå for underholdning, og ikke minst rydde opp etter alle.
Jens Skrevet 10. mars 2005 #17 Skrevet 10. mars 2005 Vil vell ikke si det er en selfølge å betale for å gå på fest!!!Å ha fest er jo noe man selv velger, og har man ikke råd, får man la vær.
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2005 #18 Skrevet 10. mars 2005 Spørs hvor dyrt det er. Er ganske blakk for tiden og hadde droppa en fest om det lå på mer enn 100,- i inngangspenger..
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #19 Skrevet 10. mars 2005 Lag en god punsj, du, som velkomstdrink, og så får de sørge for seg selv etterpå. Det er nok det mest praktiske. Så er det sikkert noen som må gå tidligere, eller kommer senere, eller ikke drikker så mye alkohol og synes ikke de skal betale like mye som resten, el.l.
Amarone Skrevet 11. mars 2005 #20 Skrevet 11. mars 2005 Jeg tror smak og behag, samt hva folk har av planer for dagen derpå er et større problem enn prisen. For det første: Jeg liker f.eks. ikke Ringnesøl, og hadde blitt litt nedovergeip hvis jeg betalte 100 kr, og Ringnes var det eneste tilgjengelige ølet. Søsteren min liker bare rødvin, ei jeg kjenner drikker bare vodka osv... Folk er rare sånn, og derfor synes jeg det er greit med at folk bestemmer selv. For det andre: Det finnes alltid folk som dagen derpå skal på jobb/ ha familiebesøk og hva som helst, og hvis man da ikke har tenkt til å drikke så mye og/eller gå tidlig hjem, så er det litt irriterende å betale for at andre drikker på ens "bekostning".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå