Gå til innhold

Finansieringsbevis og boligkjøp = forvirrende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke gjeld fra før, og tar ikke opp lån for boligen. Har en maksgrense for total kjøpesum, som dekkes med sparepenger. Summen er disponibel på sparekonto. Altså.. er det nødvendig med, eller i det hele tatt mulig å få, et finansieringsbevis i dette tilfellet? Dersom jeg ikke trenger eller i det hele tatt kan få et fra banken min, hva fører jeg da opp som referanse til egenkapitalen (som også blir totalsummen for budet mitt)? Må jeg føre opp at finansieringen er uavklart? For summen er jo ikke noe problem, den er bankers, det er jo bare det å få bevist at jeg har økonomisk kapasitet til å gjennomføre kjøpet med den summen jeg byr. Og ja, firmaet denne megleren jobber for benytter et budgivningsskjema med eget punkt for referanse til egenkapitalen. Google-egenskapene mine har funnet ut at ikke alle har det punktet på skjemaet sitt.

Fikk tips fra en person (jeg aner ikke om dette i det hele tatt er lov) om å vise megler kontoutskrift fra kontoen jeg har summen på, men da ser megler at jeg har mer enn det jeg byr, og det har ikke megler noe med. Dessuten finnes det meglere som utnytter seg av informasjonen de sitter på dersom de får vite hvor mye kjøper har mulighet til å gi som maks. Orker ikke å risikere at megler skal presse meg med "Hvis du byr 30 000kr til, så er du nesten garantert boligen," hvis jeg legger inn et bud under makssummen min fordi megler er klar over at jeg har mer å gå på. 

Jeg finner seriøst null informasjon om kjøp av bolig uten lån på nettet. Alt jeg finner er den samme setningen over alt. "Det er viktig med finansieringsbevis så du kan bevise at du får låne nok penger av banken til å gjennomføre kjøpet!" JA, det er greit det. Men jeg trenger ikke lån, jeg trenger bare svar på hvordan jeg beviser at jeg kan punge ut summen uten hjelp, hahahaha herrejesus hjelp meg :((

Med vennlig hilsen en forvirret førstegangskjøper <3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en utskrift fra kontoen, der ditt navn står. Bud er bindene, derfor godtar de sjldent bud uten at de vet budgiver får lån, eller kan betale

Anonymkode: 28771...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Du har en kundekontakt i banken din? Ring kundekontakten og si du skal by på bolig og kommer til å sette opp kundekontakten som kontaktperson i banken. Så bare henviser du til kundekontakten din i banken på budskjemaet.

Ikke si ett eneste ord om hva du har av penger og ikke legg ved hverken kontoutskrift eller noe annet hvor det kommer frem hva du har av penger.

Anonymkode: c2240...47b

• Liker 16
Skrevet

Eller kan du oppgi navn på kontaktperson i banken som kan bekrefte at du har beløpet på konto, uten å røpe totalbeholdningen din?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en kundekontakt i banken din? Ring kundekontakten og si du skal by på bolig og kommer til å sette opp kundekontakten som kontaktperson i banken. Så bare henviser du til kundekontakten din i banken på budskjemaet.

Ikke si ett eneste ord om hva du har av penger og ikke legg ved hverken kontoutskrift eller noe annet hvor det kommer frem hva du har av penger.

Anonymkode: c2240...47b

Har ikke kundekontakt, nei. Det ble sendt en mail til en person i banken min for å høre om hun hadde mulighet til å bistå, men hun er på ferie og skal svare når hun er tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, nussenuss skrev:

Har ikke kundekontakt, nei. Det ble sendt en mail til en person i banken min for å høre om hun hadde mulighet til å bistå, men hun er på ferie og skal svare når hun er tilbake. 

å herregud, dataverden å kundehenvendelse henger ikke på geip. Ja, banker prøver å opptre så profesjonell det lar seg gjøre, men til syvende og sist er dem rene amatører. Den dagen når banken forstår at det er mennesker det har med å gjøre, så kommer dem kunder i møte med telefon henvendelse. Det at banker opptrer i kulissene bak en pc og ikke tar opp telefonrøret er ikke for meg banker, men en forening for taushetensvenner.

Anonymkode: 51acf...b90

AnonymBruker
Skrevet

Du behøver ikke bruke «din» kundebehandler. Det er bare å ringe banken og si at du nå skal by på en bolig og du trenger en i banken til å bekrefte at du har finansieringen i orden. Ofte sjekker ikke mekler med banken, av alle mine huskjøp er det kun en gang det har blitt sjekket. De er fornøyd med å få nummer og navn på en kontaktperson. 

Anonymkode: b05a2...5d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, nussenuss skrev:

Har ikke gjeld fra før, og tar ikke opp lån for boligen. Har en maksgrense for total kjøpesum, som dekkes med sparepenger. Summen er disponibel på sparekonto. Altså.. er det nødvendig med, eller i det hele tatt mulig å få, et finansieringsbevis i dette tilfellet? Dersom jeg ikke trenger eller i det hele tatt kan få et fra banken min, hva fører jeg da opp som referanse til egenkapitalen (som også blir totalsummen for budet mitt)? Må jeg føre opp at finansieringen er uavklart? For summen er jo ikke noe problem, den er bankers, det er jo bare det å få bevist at jeg har økonomisk kapasitet til å gjennomføre kjøpet med den summen jeg byr. Og ja, firmaet denne megleren jobber for benytter et budgivningsskjema med eget punkt for referanse til egenkapitalen. Google-egenskapene mine har funnet ut at ikke alle har det punktet på skjemaet sitt.

Fikk tips fra en person (jeg aner ikke om dette i det hele tatt er lov) om å vise megler kontoutskrift fra kontoen jeg har summen på, men da ser megler at jeg har mer enn det jeg byr, og det har ikke megler noe med. Dessuten finnes det meglere som utnytter seg av informasjonen de sitter på dersom de får vite hvor mye kjøper har mulighet til å gi som maks. Orker ikke å risikere at megler skal presse meg med "Hvis du byr 30 000kr til, så er du nesten garantert boligen," hvis jeg legger inn et bud under makssummen min fordi megler er klar over at jeg har mer å gå på. 

Jeg finner seriøst null informasjon om kjøp av bolig uten lån på nettet. Alt jeg finner er den samme setningen over alt. "Det er viktig med finansieringsbevis så du kan bevise at du får låne nok penger av banken til å gjennomføre kjøpet!" JA, det er greit det. Men jeg trenger ikke lån, jeg trenger bare svar på hvordan jeg beviser at jeg kan punge ut summen uten hjelp, hahahaha herrejesus hjelp meg :((

Med vennlig hilsen en forvirret førstegangskjøper ❤️

Jeg er ikke Herrejesus, og han er nok heller ikke på forumet, tror jeg. 

Du skal aldri, aldri vise hva du har av penger på konto til en megler eller selger ved boligkjøp. 

Finasieringsbevis trenger du heller ikke. Du skriver bare bankinskudd. Godtar ikke megler dette, så avtaler du med kontaktpersonen din i banken hvordan dere løser situasjonen. 

Har du søkt på banken din sine sider etter info? 

Anonymkode: 6b2ee...a8d

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver ikke bruke «din» kundebehandler. Det er bare å ringe banken og si at du nå skal by på en bolig og du trenger en i banken til å bekrefte at du har finansieringen i orden. Ofte sjekker ikke mekler med banken, av alle mine huskjøp er det kun en gang det har blitt sjekket. De er fornøyd med å få nummer og navn på en kontaktperson. 

Anonymkode: b05a2...5d2

Så jeg ringer banken min, sier ifra, får et navn og et nummer og skriver opp det? Om det ordner seg på den måten, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg har stresset.

Men om jeg har gjort det og fått kontaktinfo til en person i banken min, da trenger jeg ikke å skrive opp "Finansieringen er uavklart", riktig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, nussenuss skrev:

Så jeg ringer banken min, sier ifra, får et navn og et nummer og skriver opp det? Om det ordner seg på den måten, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg har stresset.

Men om jeg har gjort det og fått kontaktinfo til en person i banken min, da trenger jeg ikke å skrive opp "Finansieringen er uavklart", riktig?

Det skal ikke være nødvendig når du har friske penger, dvs. Kontantinnskudd. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Herrejesus, og han er nok heller ikke på forumet, tror jeg. 

Du skal aldri, aldri vise hva du har av penger på konto til en megler eller selger ved boligkjøp. 

Finasieringsbevis trenger du heller ikke. Du skriver bare bankinskudd. Godtar ikke megler dette, så avtaler du med kontaktpersonen din i banken hvordan dere løser situasjonen. 

Har du søkt på banken din sine sider etter info? 

Nei, og jeg hadde heller aldri tenkt til å bla opp mobilbanken min til en av dem og si at jeg casher ut. Nevnte det så det ikke skulle bli nevnt igjen. :)

Har stormet nettsiden til banken etter info. Alt handler om boliglån og boligkjøp med det. Det finnes ikke en eneste setning om tips eller hint til hva du skal gjøre dersom du kun bruker oppsparte midler. Prøvde også å kontakte dem på chat, men rådgiverne for bolig hadde gått for dagen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være nødvendig når du har friske penger, dvs. Kontantinnskudd. 

Nice. Meget nice. 

Er bare litt redd for å ikke bli stolt på, og ende opp med avvisning av bud fordi selger og/eller megler føler noe skurrer. Men jaja, ringer banken og får tak i et navn og et nummer jeg kan føre opp. Håper det er nok, for får vel teknisk sett ikke gjort stort mer enn det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, nussenuss skrev:

Nei, og jeg hadde heller aldri tenkt til å bla opp mobilbanken min til en av dem og si at jeg casher ut. Nevnte det så det ikke skulle bli nevnt igjen. :)

Har stormet nettsiden til banken etter info. Alt handler om boliglån og boligkjøp med det. Det finnes ikke en eneste setning om tips eller hint til hva du skal gjøre dersom du kun bruker oppsparte midler. Prøvde også å kontakte dem på chat, men rådgiverne for bolig hadde gått for dagen. 

Når tid er visning og frist for budgivning? Budgivning kan ikke begynne før klokken 12 dagen etter siste oppsatte visning. 

Skrevet

Tvi tvi, håper det blir bolig på deg nå :yvonne:

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når tid er visning og frist for budgivning? Budgivning kan ikke begynne før klokken 12 dagen etter siste oppsatte visning. 

De som er interesserte må kontakte megler for å avtale visning med selger. Min er etterpå. Vet det ikke har vært noen visninger tidligere denne helgen i og med at selger dro på campingtur fredag morgen.

Skrevet
12 minutter siden, Duff skrev:

Tvi tvi, håper det blir bolig på deg nå :yvonne:

Takker og bukker. Det håper jeg og! Familien sier de også håper det, de er nok dritt lei av meg. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Har vært i samme situasjon. Måtte vise fram kontoutskrift til megler. Var ikke noe problem 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde finansieringsbevis, men banken måtte jo også bekrefte at jeg hadde egenkapitalen jeg trengte på konto. Var ikke noe problem, og hvilken som helst kundebehandler kan gjøre dette :)

Anonymkode: 782c5...e72

Skrevet
1 time siden, Lycka skrev:

Har vært i samme situasjon. Måtte vise fram kontoutskrift til megler. Var ikke noe problem 😊

På hvilket tidspunkt under budrunden viste du den? Og hvordan viste du den? :) 

Screenshot fra PC kan jo være litt utrygt hvis noen har brukt Chrome og inspect element, hahah 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lycka skrev:

Dette må du for guds skyld ikke gjøre, da får jo megler vite hvor mye du har tilgjengelig og kan by for! Aldri vis megler finansieringsbeviset/kontoutskrift eller lånetilsagn, megler kan kun be om en bekreftelse på at finansieringen er i orden, og det kan en kundekontakt i banken gjøre. Det er jo derfor megler må ringe inn for hvert bud du gir, om han er en slik som sjekker hver sum. Byr du 2 mill for en bolig, og banken bekrefter finansieringen, så går budrunden videre og neste gang byr du 2,2, da må jo megler får det bekreftet også. Banken skal ikke si "hun kan by opptil 2,5", banken skal kun svare ja. 

Vi fikk et hus billig under takst fordi vi holdt hodet kaldt og sa til megler at nå var vi på max finansiering vi hadde (var eneste budgiver). Hadde selger avvist budet kunne vi fint bydd opptil takst, men det sa vi selvsagt ingenting om. Megler ringte faktisk for å sjekke før akseptfristen gikk ut, fordi han slet med å overtale den ene av selgerne til å godta budet vårt. 

Anonymkode: 87547...6fc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...