AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 Håper det er noen som kan hjelpe meg litt 😊 Vi skal flytte til nabobyen (annen kommune) i løpet av vinteren. Har to barn, 2 og 4 år. Foreløpig er det helt fullt i alle barnehager, og det er helt krise å ikke få plass. En amerikansk slektning foreslo å sjekke opp dette med au pair, og det kan jo være en løsning om vi ikke får barnehageplass. Det vil kun være for 6 mnd, vi får sikkert barnehageplass når vi søker i neste hovedopptak. Er det noen her som har hatt au pair og kan svare på noen spørsmål? Hvilket land er det lurt å finne en fra? Hvordan er det med språk og forståelse når barna er 2 og 4? Har dere noen andre gode råd? Dette vil nok kun være en løsning dersom vi ikke får barnehageplass, men liker å være godt forberedt dersom det blir aktuelt 😊 Anonymkode: 0d33c...e08
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #2 Skrevet 4. august 2018 Vi har hatt au pair de siste seks årene. Jeg trur du har misforstått noe. Au Pair er ikke en barnevaktordning. De kan maks jobbe fem timer hver dag. Og det er også en del andre betingelser knyttet til dette. Minst av alt bruker vi dem til barnevakt. Det finnes andre muligheter. Vi valgte privat barnevakt et-par år. Hun passet hjemme hos oss. Det blir som en fulltidsansatt, men ordningen der du selv kan melde inn lønn og tilhørende avgifter via nett er helt fantastisk. Mener vi betalte 18-20 000 per måned. Anonymkode: 24320...458 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #3 Skrevet 4. august 2018 Hva med dagmamma? Barnepass i eget hjem rapporteres også inn vis nett og de er da ikke egne ansatte man må betale arbeidsgiveravgift, sykepenger etc for. Anonymkode: fc3fe...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #4 Skrevet 4. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt au pair de siste seks årene. Jeg trur du har misforstått noe. Au Pair er ikke en barnevaktordning. De kan maks jobbe fem timer hver dag. Og det er også en del andre betingelser knyttet til dette. Minst av alt bruker vi dem til barnevakt. Det finnes andre muligheter. Vi valgte privat barnevakt et-par år. Hun passet hjemme hos oss. Det blir som en fulltidsansatt, men ordningen der du selv kan melde inn lønn og tilhørende avgifter via nett er helt fantastisk. Mener vi betalte 18-20 000 per måned. Anonymkode: 24320...458 Hva i all verden bruker dere au pairen til da, om hun ikke skal passe barna? Avlaste deg med mannens behov kanskje? Vet det er mange au pairer som blir misbrukt av mannen i huset, og brukes som elskerinne. Anonymkode: 98200...599 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #5 Skrevet 4. august 2018 Jeg ville satt meg på ventelister, det er ikke umulig å få barnehageplass selv om dere ikke får det nå. Så må jo vurderingen være hva som er mest praktisk, au pair, dagmamma eller permisjon for en av foreldrene. Au pair kan bare jobbe begrensede timer, da må dere enten jobbe slik at ene starter tidlig og den andre jobber sent, slik at dere ikke er borte i mer enn et visst antall timer. Jeg vil også tro at det kan være en utfordring for såpass store barn å være alene i flere timer med noen som ikke snakker norsk. De aller fleste au pairer i dag er fra asiatiske land og selv om de gjerne går på språkkurs kan du ikke forvente at de lærer godt nok norsk til å kommunisere med i løpet av 6 måneder. Dere må ha eget rom til au pairen og hun skal bo hjemme hos dere hele tiden. Det er forresten egne regler for au pairer fra eu/eøs-land, de kan jobbe mer enn 5 timer dagen mot minimum 150 kroner timen. Det kunne nok fungere dersom au-pairen er interessert i å jobbe mer. Da må du nok være åpen om dette helt fra begynnelsen av, for mange av de som kommer fra eu-land er interessert i å være her for kulturutvekslingen og har lyst på endel fritid. Anonymkode: e291f...c30 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt au pair de siste seks årene. Jeg trur du har misforstått noe. Au Pair er ikke en barnevaktordning. De kan maks jobbe fem timer hver dag. Og det er også en del andre betingelser knyttet til dette. Minst av alt bruker vi dem til barnevakt. Det finnes andre muligheter. Vi valgte privat barnevakt et-par år. Hun passet hjemme hos oss. Det blir som en fulltidsansatt, men ordningen der du selv kan melde inn lønn og tilhørende avgifter via nett er helt fantastisk. Mener vi betalte 18-20 000 per måned. Anonymkode: 24320...458 Dere betalte hvor mye for hva? Anonymkode: eb510...ff7 2
Fru Uperfekt Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i all verden bruker dere au pairen til da, om hun ikke skal passe barna? Avlaste deg med mannens behov kanskje? Vet det er mange au pairer som blir misbrukt av mannen i huset, og brukes som elskerinne. Anonymkode: 98200...599 Aupairordningen er en ordning for kulturutveksling ikke for dagmamma eller prostitusjon Endret 5. august 2018 av Fru Uperfekt 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Aupairordningen er en ordning for kulturutveksling ikke for dagmamma eller prostitusjon Så den eneste grunnen til at au pairen er i norge er for å ikke gjøre noe i hjemmet, men få gratis kost og losji, minimum 5000 kr hver måned? Så man betaler rett og slett for å ha en person hjemme hos seg og gi mat og bo til den personen da? og ja, norsskurs. Anonymkode: 7ec18...b60 6
Fru Uperfekt Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så den eneste grunnen til at au pairen er i norge er for å ikke gjøre noe i hjemmet, men få gratis kost og losji, minimum 5000 kr hver måned? Så man betaler rett og slett for å ha en person hjemme hos seg og gi mat og bo til den personen da? og ja, norsskurs. Anonymkode: 7ec18...b60 Jo de kan hjelpe til i hjemmet men ikke være dagmamma, men kan avlaste dann og vann. Man betaler for at en får en viss avlastning. Innlegget er ryddet for avsporing. Endret 5. august 2018 av Olava 1
Olava Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 (endret) Tråden er ryddet for AB-hets og avsporing. Olava, mod. Edit: Ryddet for kommentar til moderering. Kommentar til moderering kan tas direkte med moderator på pm eller ris og ros. Endret 7. august 2018 av Olava
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 Vi har hatt to au pairer, det kostet oss drøyt 15000 ( vi kunne leid ut hybelen hun bodde i). Vi brukte det mest til huset og husholdningen. Frigjøring av tid så vi kunne være mest mulig med barna. Anonymkode: 9160a...e5f 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 Stemmer I med de som sier at det ikke er barnepiker. Vi hadde au pair da jeg var yngre, altså mine foreldre. Au paien hentet meg så jeg var ikke i Sfo det året, og startet ofte pp middagen. Mormor hentet meg på au pair var på kurs eller andre aktiviteter. Lillebroren min i barnehage ble hentet av mamma. Au pairen så film med oss, lekte med oss, hjalp mamma å brette og stryke tøy, raket plenen etter plenklipp, og sminket seg og dro på kino med jevnaldrende i helgene. Tror hun passet oss et par kvelder, blant annet når mamma og pappa var i bryllup. Hun fungerte som en veldig ansvarlig nesten-voksen storesøster. Hadde frihet, lommepenger, sine egne interesser og hjalp mye til overalt. Anonymkode: 07f5d...b33 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 Søsteren min har au pair. Au pairen har ingen "fulle" arbeidsoppgaver, passer ikke treåringen hele dagen for eksempel, men følger til og fra, henter på sfo, støvsuger, lager ofte middag og passer barn når det er planleggingsdager eller når søster og mann er opptatt på kveldstid. Hun fyller på en måte hullene i tidskabalen så det blir mindre stress. De er travle og reiser mye i jobben, så ellers hadde det nesten ikke gått i hop uten å overbelaste besteforeldre og andre helt. Jeg har selv vært fristet, men synes både det blir dyrt og litt ukomfortabelt (både prinsippet, og det at du har en annen voksenperson inne i familien på en måte), og dessuten jobber mannen min og jeg mer regelmessig så vi har ikke samme behovet. Anonymkode: 04a6e...cec 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 Synes de siste tre innleggene oppsummerer greit hvordan vi og andre vi kjenner bruker ordningen. Det er en avlastning i hverdagen som gir oss mer tid med barna. Og det er en løsning som "fyller hullene i tidskabalen" (godt begrep!). Hadde vi hatt 8-16 jobb hadde nok ikke behovet vært der. Men au-pair ordningen gir oss avlastning i hverdagen, og er også givende både for oss, barna, og personen som bor hos oss et år. Det har variert en god del hva de gjør, avhengig av hva de kan og hva de liker å bruke dagene på. Ingen har hatt helt faste oppgaver, utover at det er viktig for oss at personen er der de dagene den ene ikke rekker hjem før den andre må på nattevakt. Det sier jo seg selv, enkelte stortrives på kjøkkenet, andre kan ingenting om matlaging. Noen kan kjøre og handle, andre ikke. Anonymkode: 24320...458
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 Au pair er ikke det samme som en nanny Anonymkode: 29d74...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 Husk at kostnadene for au pair er mer enn kun minste lønnen på 5600,- pr. Mnd. De fleste dekker flybillett begge veier. (Fra noen land er det påkrevd). Norskkurs, feriepenger, forsikring, div søknadsgebyr (over 5000,-), mat, strøm, bolig. Vi har au pair nå og når alle disse kostnadene er lagt sammen (unntatt mat, strøm og bolig) og fordelt utover 12 mnd. Utgjør de ca 12000,- PR mnd. Med mat og bolig blir det fort 20.000,- PR mnd. Anonymkode: 8b294...801
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 På 4.8.2018 den 22.35, AnonymBruker skrev: Vi har hatt au pair de siste seks årene. Jeg trur du har misforstått noe. Au Pair er ikke en barnevaktordning. De kan maks jobbe fem timer hver dag. Og det er også en del andre betingelser knyttet til dette. Minst av alt bruker vi dem til barnevakt. Det finnes andre muligheter. Vi valgte privat barnevakt et-par år. Hun passet hjemme hos oss. Det blir som en fulltidsansatt, men ordningen der du selv kan melde inn lønn og tilhørende avgifter via nett er helt fantastisk. Mener vi betalte 18-20 000 per måned. Anonymkode: 24320...458 18-20.000????? tuller du? Anonymkode: eea15...b00 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #18 Skrevet 6. august 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: 18-20.000????? tuller du? Anonymkode: eea15...b00 Ja hvor mye ville du ha betalt noen for å komme hjem til deg og passe barn(a) ditt 5 dager i uka fra 8-16? 100 kr? Anonymkode: 8b3c0...a24 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #19 Skrevet 6. august 2018 Som de andre sier, en au pair dekker ikke det behovet dere har for barnepass, for en au pair har ikke lov til å jobbe så mye hver dag som dere trenger. Dere må finne en annen løsning. Jeg vet det er amerikanere som har misbrukt ordningen og brukt det som barnepass 10+ timer per dag (min venninne var en sånn au pair i USA), men det er ikke sånn det skal fungere, og dere får trøbbel hvis au pairen rapporterer det inn. Anonymkode: 9f25f...56f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #20 Skrevet 6. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som de andre sier, en au pair dekker ikke det behovet dere har for barnepass, for en au pair har ikke lov til å jobbe så mye hver dag som dere trenger. Dere må finne en annen løsning. Jeg vet det er amerikanere som har misbrukt ordningen og brukt det som barnepass 10+ timer per dag (min venninne var en sånn au pair i USA), men det er ikke sånn det skal fungere, og dere får trøbbel hvis au pairen rapporterer det inn. Anonymkode: 9f25f...56f Må legge til at jeg her kun skrev «amerikanere» siden det var snakk om at ideen kom fra en amerikansk venn. Er sikkert ikke bare i USA dette foregår! Anonymkode: 9f25f...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå