Gå til innhold

Første hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i flere år vurdert å skaffe oss hund. Er fortsatt kun på vurderingsstadiet, men har kommet dit at vi har begynt å tenke på hvike raser som kunne passet inn hos oss.

Ingen av oss har stor erfaring med hund. Begge hadde hund i oppveksten, men ingen er erfarne av den grunn, og vi har nok ikke de beste rollemodellene på godt hundehold noen av oss heller. 

Vi er en familie på 3, med ett barn på 10 år. Vi er ikke utpregede villmarkinger, vi går mest kortere turer, ikke mange timer over fjelltopp etter fjelltopp. Det kan jo kanskje komme seg, men vi får ta utganspunkt i dagens aktivitetsnivå tenker jeg, så en hund som krever veldig mye aktivitet er nok ikke det beste alternativet, selv om den selvfølgelig skal få turene sine!

Aller helst kunne vi tenke oss og overta en unghund eller voksen hund, i stedenfor valp, men samtidig er vi litt skeptisk, da man aldri vet helt hva man får, og hvilke uvaner hunden har lagt til seg fra før. Vil den som skal kvitte seg med hunden være ærlig om hundens gemytt f.eks.? Det kan man jo aldri vite, men det er jo veldig viktig siden vi har barn. Vi har også en katt, som den må tolerere.

Hunden skal brukes som selskapshund, men jeg har også lyst til å gå litt lydighetskurs med den. Kanskje forsøke oss på agility. Barnet vårt er over middels interessert i dyr, og jeg kunne også tenkt med at barnet kunne fått være med på kurs, og eventuelt forsøkt seg på agility med hunden også, så det bør være en hund som ett barn kan klare å håndtere. (Selvfølgelig med hjelp og veiledning.)

Størrelse tenker vi middels, og pelsstell lite til middels. 

Hva slags hund kunne passet inn hos oss? Hvilken rase bør vi lese mer om? Og anbefaler dere erfarne førstegangs hundeeier og ta en voksen omplasseringshund, eller skaffe seg en valp? Noen som har tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shetland sheepdog tenkte jeg helt til jeg så det med pelsstell. Dere kan jo ta den opp til vurdering likevel

Skrevet
1 hour ago, Diamant20 said:

Shetland sheepdog tenkte jeg helt til jeg så det med pelsstell. Dere kan jo ta den opp til vurdering likevel

Takk for tips! Skal lese litt mer om den, og sette meg litt mer inn i den. :)

Skrevet

Puddel vil kanskje passe,kvikke men enkle og lærevillige hunder,finnes ulike størrelser

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan sterkt anbefale lhasa apso! Dette er også vår første hund og vi er veldig førnøyde. Rasen en liten og blir rundt 5-7 kg, den er allergivennlig og røyter ikke. Det betyr jo også at pelsen vokser og at den kreves pelsstell om du vil ha den lang, men vi klipper vår regelmessig og da slipper vi dette 😉 Den har også gode sjanser for god helse, noe ikke alle småhunder har. Vår er veldig snill og omgjengelig. Jeg har aldri opplevd at hunden vår har vært aggressiv mot mennesker eller andre dyr. Vi går som regel tur i nærområdet og hun ser ut til å trives med dette. Turene er på rundt 20-30 min. 

Bestemmer du deg for å få en valp er jo dette en del jobb i starten med dotrening, biting på diverse, lydighet, båndtrening, hjemme alene trening osv. Men dette er jo kun for en periode. Travelt når det står på, men da har du også mulighet til å lære hunden din mye av det du ønsker. 

Anonymkode: 331ed...709

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan sterkt anbefale lhasa apso! Dette er også vår første hund og vi er veldig førnøyde. Rasen en liten og blir rundt 5-7 kg, den er allergivennlig og røyter ikke. Det betyr jo også at pelsen vokser og at den kreves pelsstell om du vil ha den lang, men vi klipper vår regelmessig og da slipper vi dette 😉 Den har også gode sjanser for god helse, noe ikke alle småhunder har. Vår er veldig snill og omgjengelig. Jeg har aldri opplevd at hunden vår har vært aggressiv mot mennesker eller andre dyr. Vi går som regel tur i nærområdet og hun ser ut til å trives med dette. Turene er på rundt 20-30 min. 

Bestemmer du deg for å få en valp er jo dette en del jobb i starten med dotrening, biting på diverse, lydighet, båndtrening, hjemme alene trening osv. Men dette er jo kun for en periode. Travelt når det står på, men da har du også mulighet til å lære hunden din mye av det du ønsker. 

Anonymkode: 331ed...709

Takk for at du deler dine erfaringer. Jeg skal lese litt om den! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Puddel!

Anonymkode: f3967...668

Skrevet

Dansk svensk gårdshund😍

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Pupperulla skrev:

Dansk svensk gårdshund😍

Vi får en valp denne søndagen som er en dansk-svensk gårdshund! Selv har andre i familien denne rasen og er super fornøyd med den!

Anonymkode: 21471...92e

AnonymBruker
Skrevet
På ‎05‎.‎08‎.‎2018 den 22.41, Fluttershy skrev:

Takk for tips! Skal lese litt mer om den, og sette meg litt mer inn i den. :)

Shetland sheepdog har jeg vokst opp med, og pelsstellet består av børsting  - synes ikke det er mye til "stell" sånn sett, i motsetning til raser som skal nappes, klippes eller barberes jevnlig;-)

Det første jeg tenker er at sheltien er en veldig "myk" hund, du kjører ikke hard disiplin med en sheltie. Jeg gikk på lydighetskurs med en av våre da jeg var tolv tretten år gammel og vi ble best i klassen med en gang - ikke på grunn av mine skills som hundefører, men fordi Sheltien er utrolig lettlært og enkel å ha med å gjøre og flink rundt barn.

Leser at sheltien kan være noe reservert ovenfor fremmede og har møtt noen sånne. Har dog aldri eid noe annet enn særdeles sosiale sheltier, så tipper det har mest med eier å gjøre, slik det for så vidt er med alle typer raser.

Anonymkode: 3ad4d...336

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får en valp denne søndagen som er en dansk-svensk gårdshund! Selv har andre i familien denne rasen og er super fornøyd med den!

Anonymkode: 21471...92e

Det er fantastiske hunder! Har ei venninne som har . Selv har jeg blanding samojed/border collie. Også en fantastisk herremann☺️

Skrevet

Setter pris på alle svar, men nå tror jeg vi faktisk har bestemt oss for en finsk lapphund. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...