Far til 2 Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 Jeg ser at myndighetene vil kjøpe inn medisiner mot Fugleinflensa for ca 1/3 av den norske befolkningen. Dermed vil alle som arbeider innenfor politikk, rettsvesen, helse, reholdsarbeidere, etc, etc bli vaksinert. Mitt spørsmål til dere er om dere vet om noen mulighet til å kjøpe denne medisinen privat ? Jeg ønsker å kjøpe dette til mine barn og muligens meg selv. Men har ingen ide om hvor jeg kan henvende meg.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Du kan jo henvende deg til nærmeste legekontor, så får du sikkert opplyst at det er fullstendig unødvendig å hamstre vaksiner for et virus som ikke finnes i Norge, og som, etter alle sannsynlighet, ikke vil dukke opp her heller.
Gjest Callie Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 "Gjest": Du så vel at hun skrev at hun ville kjøpe medisin, ikke vaksine. For å utvikle vaksinen må epedemien komme først, og det har den ikke gjort. Deretter tar det ca 4 mnd å fremstille vaksinen. Staten har forhåndsbestilt slike vaksiner for "alle" i Norge, så det trenger vi ikke tenke på. Medisin er noe helt annet, det tar man etter at man eventuelt er rammet av fugleinfluensaen. Far til 2: Jeg tror du får resept på dette hvis du kontakter legen din. Har forresten tenkt på det samme selv...
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Hørte på radioen i går at de hadde tenkt å kjøpe medisin til så mange (1/3 var det vel ja) og at det var nok til å behandle alle som ble syke før en vaksine var på plass. Medisin gis ikke til de som jobber med politikk/rettsvesen/helse etc men til de som blir syke. For det er medsin, ikke vaksine. Vaksinen utvikles DERSOM influensaen kommer, og i mellomtiden har man altså bestilt medisin som kan behandle alle de som blir syke før vaksinen er på plass. Eneste problemet er at det er så innmari lang produskjonstid på denne medisinen at det ikke er sikkert vi får den i tide, dersom dette mot formodning skulle komme fort. Men det er altså MEDISIN til 1/3 de har bestemt seg for å kjøpe, som gis til de som blir syke, ikke som vaksine. Derfor stemmer ikke dette utsagnet: Jeg ser at myndighetene vil kjøpe inn medisiner mot Fugleinflensa for ca 1/3 av den norske befolkningen. Dermed vil alle som arbeider innenfor politikk, rettsvesen, helse, reholdsarbeidere, etc, etc bli vaksinert. Og derfor er problemstillingen ikke helt aktuell.
Eføy Skrevet 10. mars 2005 #5 Skrevet 10. mars 2005 De sa jo også på TV i går at det ikke var nødvendig for privatpersoner å kjøpe dette selv.
Nabodama Skrevet 10. mars 2005 #6 Skrevet 10. mars 2005 Jeg har nå kjøpt medisinen til meg og mine likevel, jeg da. Den koster 250 kr pr person. Best å være på den sikre side, og slippe å uroe seg for om man får medisin eller ikke om det verste skulle skje. Medisinen heter forresten Tamiflu, og skal tas når man begynner å få symptomer. Dette er (som flere sier) ikke en vaksine, men om du skulle bli syk blir du ikke fullt så dårlig. Altså den kan berge livet ditt hvis fugleinfluensaen muterer og kommer til landet. Ser på det som en slags forsikring: greit å ha OM det skulle skje.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #7 Skrevet 10. mars 2005 Men hvordan vet du at det er fugleinfluensa og ikke noe annet du får? Skal du hive inn på den medisinen med en gang du kjenner deg uvel? Kan jo bli noen doser det..
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 10. mars 2005 #8 Skrevet 10. mars 2005 Hvilke symptomer er det på fugleinfluensa?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #9 Skrevet 10. mars 2005 I fjor kom det til å dø mange tusen mennesker i Norge pga. kraftig influensa, og i år er det fugleinfluensaen som skal ta knekken på resten av oss. Nå må dere roe dere ned. Å bekymre seg over sånt gjør bare folk syke.
Gjest Madeline Skrevet 10. mars 2005 #10 Skrevet 10. mars 2005 De sa jo også på TV i går at det ikke var nødvendig for privatpersoner å kjøpe dette selv. Jeg leste i en avis for litt siden at leger hamstret medisin til seg selv og sin familie.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #11 Skrevet 10. mars 2005 Jeg leste i en avis for litt siden at leger hamstret medisin til seg selv og sin familie. Men er det sikkert at det avisen skriver er riktig - mon tro.
rutti Skrevet 10. mars 2005 #12 Skrevet 10. mars 2005 varpå kurs i går med en overlege. han mente ikke det var grunn til å være redd for dette viruset
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #13 Skrevet 10. mars 2005 varpå kurs i går med en overlege. han mente ikke det var grunn til å være redd for dette viruset Bingo!! Vær så snill å ikke la dere skremme opp av pressen. Hadde dette vært så farlig som pressen later til å gi inntrykk av, så hadde verdenssamfunnet med WHO i spissen tatt affære for lenge siden.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2005 #15 Skrevet 10. mars 2005 Kan ikke folk snakke om noe mer koselig, slik som kattunger? Blir helt på styr av dette møkkaviruset at jeg snart går på veggen! Alt jeg gidder å vite om det er: Dør man raskt og smertefritt eller sakte og pinefullt av det? For om det er det første, DA skal jeg begynne å bry meg (ja jeg gjør det nå og men det innrømmer jeg da vel ikke)
Gjest Madeline Skrevet 10. mars 2005 #16 Skrevet 10. mars 2005 Kan ikke folk snakke om noe mer koselig' date=' slik som kattunger? Blir helt på styr av dette møkkaviruset at jeg snart går på veggen! Alt jeg gidder å vite om det er: Dør man raskt og smertefritt eller sakte og pinefullt av det? For om det er det første, DA skal jeg begynne å bry meg (ja jeg gjør det nå og men det innrømmer jeg da vel ikke)[/quote'] Hvorfor leser du denne tråden? Du kunne jo se at den var om fuleinfluensa. Mange er faktisk opptatt av dette.Vil du lese om kattunger får du gå inn på et annet forum!
Far til 2 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #17 Skrevet 10. mars 2005 Kan ikke folk snakke om noe mer koselig' date=' slik som kattunger? Blir helt på styr av dette møkkaviruset at jeg snart går på veggen! Alt jeg gidder å vite om det er: Dør man raskt og smertefritt eller sakte og pinefullt av det? For om det er det første, DA skal jeg begynne å bry meg (ja jeg gjør det nå og men det innrømmer jeg da vel ikke)[/quote'] Problemet relaterer seg i all hovedsak til min bekjymring for ungene mine. Jeg ser jeg har beskrevet problemstillingen feil mht medisin vers. vaksine. Hvis det er det nærmeste jeg kommer problemer relatert til Fugleinfluensa skal jeg være veldig fornøyd For de av oss som har forholdsvis små barn er det fort gjort å bli litt "paranoid" slik pressen beskriver potensielle utbrudd. Jeg tror nok derfor jeg kommer til å gjøre som nabodama og kjøpe inn noen doser. Jeg hadde sikkert kastet bort pengene på noe unyttig uansett. Takk til nabodama for hintet om hva det heter. Skal det foresten oppbevares på noen spesiell måte (kjøleskap og liknende) ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå