AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 Hei, Forskning viser at å bruke kontanter gjør at du blir mindre impulshandel ved kjøp av f.eks. usunne varer/restaurantmat, og derav går ned i vekt: samtidig viser forskningen at smerten ved å se pengene fysisk forsvinne vs. å bare ''dra kortet'' og ikke få det fysiske forholdet, gjør at du blir mer besparsom. Jeg husker ikke hvor mange % mindre forbruk å bruke kontanter ga: men nå har jeg i hvert fall tenkt å prøvde det ut selv. Noen som vet om dette vil fungere under norske forhold? (Tror det meste av forskningen var amerikansk?). Anonymkode: 5553d...40c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #2 Skrevet 4. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Forskning viser at å bruke kontanter gjør at du blir mindre impulshandel ved kjøp av f.eks. usunne varer/restaurantmat, og derav går ned i vekt: samtidig viser forskningen at smerten ved å se pengene fysisk forsvinne vs. å bare ''dra kortet'' og ikke få det fysiske forholdet, gjør at du blir mer besparsom. Jeg husker ikke hvor mange % mindre forbruk å bruke kontanter ga: men nå har jeg i hvert fall tenkt å prøvde det ut selv. Noen som vet om dette vil fungere under norske forhold? (Tror det meste av forskningen var amerikansk?). Anonymkode: 5553d...40c Jeg har brukt kun kredittkort i årevis nå og har ikke gått opp et kg og jeg har spart masse på å gå over til å bruke kredittkort på alt. Anonymkode: 02132...71a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Hm... hva er dine tanker om dette da? https://www.businessinsider.com/i-tried-the-cash-only-diet-for-2-weeks-2015-7?r=US&IR=T&IR=T Anonymkode: 5553d...40c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-behind-behavior/201607/does-it-matter-whether-you-pay-cash-or-credit-card og denne. Anonymkode: 5553d...40c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 Det tror jeg absolutt! Veldig interessant lesning 😊 Jeg tror jeg skal forsøke jeg også 😊 Anonymkode: 75ce7...946
Honey Dew Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 Bruker aldri kontanter. Tror det er godt over 10 år siden jeg brukte det. Tar heller ikke imot kontanter 1
asterix Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 Jeg synes det er fascinerende hvor mange merkelige måter folk, som ikke greier styre seg selv og pengene sine prøver å bortforklare sin egen mangel på selvkontroll. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #8 Skrevet 6. august 2018 Jeg tror på det, men jeg ville nok ikke brukt det som en måte å gå ned i vekt på. Kanskje for å spare penger, men ville nok heller prøvd på en annen måte. Når det kommer til pengesparing så tror jeg ikke nødvendigvis at det er de fysiske kontantene som gjør forskjellen, men mer det at man til en hver tid har oversikt over hvor mye man har brukt. Hadde man f.eks. hatt en app på telefonen rett ved siden av klokken som alltid viste hvor mye penger som var igjen (uten at man måtte logget inn eller noe) så ville det gjort samme nytte. Eventuelt hvis det kunne lages et bankkort med et lite display som viste hvor mye som var igjen. De aller fleste har nok vært med på å tro at de har en anelse om hvor mye penger det står igjen på konto. Så logger de seg inn i nettbanken og ser at de har f.eks. 2-3000kr mindre enn forventet. Så tenker de "Hææ?", sjekker transaksjonene og finner fort forklaringen på hvorfor. "Åååååjaaaa" De husker bare den dagen de var på dagligvarebutikken og ting ikke var så dyrt. De glemmer fort at de var innom polet tidligere i uken, og en liten tur innom et annet sted en annen dag og kjøpte ting for 869kr og 334kr der.. Anonymkode: 744a7...182
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå