AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 Altså er dette riktig? At psykisk syke mennesker som selv ikke har lappen skal ha trygdebil som resten av familien disponerer som de vil? Anonymkode: 400c6...d66
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #2 Skrevet 4. august 2018 Nei. Det har de ikke!! Anonymkode: 49764...96e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #4 Skrevet 4. august 2018 Mange psykisk utviklingshemmede f.eks som har trygdebil for at familien eller de ansatte i boligen de bor i skal kunne ta dem med rundt på turer. Anonymkode: 1fc45...137 16
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #5 Skrevet 4. august 2018 Hvis det er behov for bil for at den syke skal komme seg rundt, så kan den syke ha rett til bil selv om h*n ikke har lappen. Det er fryktelig mye billigere at familien dispoenerer en bil enn at vedkommende skal ta drosje alle steder. Dette er selvsagt forutsatt at sykdommen gjør at kollektivtransport ikke er så lett. Det er på samme måte med handicappede barn. Bilen er barnets hjelpemiddel, selv om barnet ikke har førerkort. Mistenker at dette ikke er svaret du ville ha, men det er nå engang slik det er. Anonymkode: dddd5...f8b 23
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #6 Skrevet 4. august 2018 Andre kan bruke bilen, men de får bare bruke handikap-parkering, rabatt på ferger osv når den som eier bilen er med. Man trenger ikke kunne kjøre selv for å ha trygdebil. Barn under 18 år kan også få slike biler pga behov for transport. Anonymkode: 99562...bc9 10
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #7 Skrevet 4. august 2018 Det er mulig å karre til seg mye hos nisse-nav her i landet, berettiget eller ei, bare du spiller kortene riktig eller er i en form for kategori. Så det er helt sikkert mulig. Anonymkode: f7212...735
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #8 Skrevet 4. august 2018 Dette er ett voksent menneske. Dette mennesket er ikke med når bilen er i bruk. Anonymkode: 400c6...d66
Gjest Bøff Eløff Skrevet 4. august 2018 #9 Skrevet 4. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er behov for bil for at den syke skal komme seg rundt, så kan den syke ha rett til bil selv om h*n ikke har lappen. Det er fryktelig mye billigere at familien dispoenerer en bil enn at vedkommende skal ta drosje alle steder. Dette er selvsagt forutsatt at sykdommen gjør at kollektivtransport ikke er så lett. Det er på samme måte med handicappede barn. Bilen er barnets hjelpemiddel, selv om barnet ikke har førerkort. Mistenker at dette ikke er svaret du ville ha, men det er nå engang slik det er. Anonymkode: dddd5...f8b Dette. Og det er helt logisk. Er man for syk til å kjøre selv må noen andre ta jobben. Da er det billigere at familie stiller opp en at staten betaler for drosje.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #10 Skrevet 4. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er ett voksent menneske. Dette mennesket er ikke med når bilen er i bruk. Anonymkode: 400c6...d66 Det er fullt lovlig. Selv om man er voksen kan man ha behov for bil selv om man ikke har lappen. Og det er fullt mulig å bruke denne bilen også om vedkommende ikke er med. I boligen der jeg jobber låner f.eks andre brukere ofte bilen til en av de andre når de skal på tur, uten at de har fått innvilget slik støtte selv. Anonymkode: 1fc45...137 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #11 Skrevet 4. august 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså er dette riktig? At psykisk syke mennesker som selv ikke har lappen skal ha trygdebil som resten av familien disponerer som de vil? Anonymkode: 400c6...d66 Mener du de har mistolket regelverket? Ljugd på seg noe? Snyter noen? Lurer seg til noe de ikke har krav på? - da ringer du NAV, presenterer deg og melder bekymring for lureri. Hvordan hdde du tenkt at den psykisk syke uten førerkort skulle komme seg rundt? Sitte på med deg? Anonymkode: 8395f...d74 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #12 Skrevet 4. august 2018 Bilen skal brukes når det gjøres ærende for eieren eller eieren er med. Annet bruk melder du fra om. Anonymkode: e3444...62d 2
Duff Skrevet 4. august 2018 #13 Skrevet 4. august 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fullt lovlig. Selv om man er voksen kan man ha behov for bil selv om man ikke har lappen. Og det er fullt mulig å bruke denne bilen også om vedkommende ikke er med. I boligen der jeg jobber låner f.eks andre brukere ofte bilen til en av de andre når de skal på tur, uten at de har fått innvilget slik støtte selv. Anonymkode: 1fc45...137 Dette. Trygdebil er ikke gratis bil for de som tror det. Som oftest er det kun ekstra utstyr og montering av det (feks automatgear, styrekule, rullestolheis) som dekkes. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #14 Skrevet 4. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså er dette riktig? At psykisk syke mennesker som selv ikke har lappen skal ha trygdebil som resten av familien disponerer som de vil? Anonymkode: 400c6...d66 Her må du forklare situasjonen en smule nærmere. Anonymkode: 2600e...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #15 Skrevet 4. august 2018 En slektning av meg har en sønn som sitter i rullestol. Hun har ikke lappen selv, men de har "trygdebil" tilpasset guttens behov som assistentene hans bruker til å kjøre ham til skole, behandling etc. og besteforeldre og annen familie låner den fra tid til annen for å ta gutten med på tur. Jeg ser ikke noe problem med det. Anonymkode: 824d4...d4b 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 Dette mennesket bor på institusjon eller for det meste på psykiatrisk. Anonymkode: 400c6...d66
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #17 Skrevet 10. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette mennesket bor på institusjon eller for det meste på psykiatrisk. Anonymkode: 400c6...d66 Da er det i hvert fall helt normalt at vedkommende har bil som andre kjører, med eller uten at vedkommende er med. Turer uten at han er med kan f.eks være at noen gjør innkjøp og andre ærend for vedkommende. Andre kan også låne bilen. Anonymkode: 1fc45...137 2
sommermor Skrevet 10. august 2018 #18 Skrevet 10. august 2018 Foreldre med barn i rullestol, har ofte en slik bil i barnet sitt navn. Da har jo selvfølgelig ikke barnet førerkort selv, da er det foreldre eller assistenter som kjører bilen. Men barnet må være med i bilen, slik jeg har forstått det.
Fjompen Skrevet 11. august 2018 #19 Skrevet 11. august 2018 På 4.8.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev: Altså er dette riktig? At psykisk syke mennesker som selv ikke har lappen skal ha trygdebil som resten av familien disponerer som de vil? Anonymkode: 400c6...d66 Nå er det jo kun innkjøpet av tilrettelagt bil som er støttet av staten. I mange tilfeller gjør denne tilpasningen det umulig å bruke bilen "normalt", men i de tilfeller hvor det er mulig, blir det jo helt urimelig at en familie skal drifte to biler, kun fordi den ene er tilpasset. Derfor er det helt rimelig at en familie bruker en tilpasset bil i det daglige, slik at deres bil kan brukes sammen med vedkommende når vedkommende ikke er på institusjon.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #20 Skrevet 11. august 2018 Jeg sitter i elektrisk rullestol som ikke får plass på buss og vanlige drosjer. Ikke går det tog her jeg bor. Jeg er til behandling 2 ganger i uka og på en eller annen måte må jeg jo komme meg dit. Da blir jeg kjørt i spesiallaget bil som jeg har til fri utnyttelse fra nav. Hvordan skulle jeg ellers komme meg frem og tilbake til behandling, butikk og besøk hos andre? Slutt å vær misunnelig eller meld inn klage til nav, så snakkes vi hvis du en dag har samme behov. Anonymkode: f52aa...769 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå