Gå til innhold

Irritert på faren min for at han ikke har ambisjoner slik at jeg får mindre goder enn ellers

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 25 som studerer. Moren min tjener rundt 2 mill årlig, faren min kanskje 700 000. Det irriterer meg at han ikke har gjort noe med livet og utdannelsen sin (sivilingeniør). Hvis begge hadde hatt inntektene til moren min eller mer kunne jeg fått leilighet, egen bil, motorsykkel osv, istedet må jeg leve i en kjellerleilighet mens jeg studerer. Gjør meg faktisk sint at han ikke har gjort noe ut av arbeidslivet når alle mulighetene lå til rette for det. Hvordan er det mulig å ikke ta tak i ting? De fleste menn hadde syntes det var flaut å tjene mindre enn kona men han gjør ingenting. Han har heller ikke vært en god far slik at han vi har mange gode minner, snarere tvert i mot, han er en kald fisk som også var voldelig mot oss som små. Verken penger eller hjerte. 

Er det noe galt med meg som irriterer meg over dette?

Anonymkode: 7ce95...fc5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fortjener du å eie? Dette er en av grunnene til at min motivasjon for å få barn blir enda mindre...barn (her i velstående norge) bryr seg ikke særlig om familie, tilværelsen osv.. alt skal handle om hva man har. 

Jeg er 27 og vet ikke om jeg kommer meg inn på boligmarkedet noen gang i livet. Mamma var alenemor (pappa stakk til USA, tjente ganske godt men ikke en eneste krone etter jeg ble 18 fra han), mamma tjener nå 500.000 i året ca og har 3 andre barn. 2 som bor hjemme enda. Vi har aldri hatt den nyeste bilen, men heller slik 10 år eldre bil, vi har ikke nyoppusset hus osv. 

Anonymkode: d0f23...ee9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ardwinna skrev:

Neeeida, du er heeeelt normal. Alle ville vel reagert sånn.

:ironi:

Hvordan skulle man reagert mener du?

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror verken moren eller faren din har vært særlig gode i sitt embete som foreldre. 

Ja, det er galt å være så utakknemlig som 25-åring at du tror livet er en lek, en dans på roser, og rosa skyer. Jeg tror du ville finne glede i en realitetsorientering. 

Gjest Optimo
Skrevet

Forståelig at du ikke er så begeistret for faren din, siden han var voldelig mot deg i barndommen. Leit å høre det. 

Resten av innlegget er jo bare sprøyt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skulle man reagert mener du?

Du burde ha gått til psykolog for lenge siden og fortalt dem hvor fælt du har det. Da hadde du kunnet få hjelp. Du kan jo begynne der ;)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Snakk om å være bortskjemt. Tjener faren din BARE 700 000kr, foreldrene mine tjente 300 000 tilsammen i året. 

Anonymkode: bb8a8...d6d

• Liker 14
Skrevet

Jo flere ganger jeg leser innlegget, jo mer setter jeg pris på at jeg ikke har barn.

Det kan jo naturligvis være trolling, men man vet jo aldri. Mye rare folk her på bruket.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fortjener du å eie? Dette er en av grunnene til at min motivasjon for å få barn blir enda mindre...barn (her i velstående norge) bryr seg ikke særlig om familie, tilværelsen osv.. alt skal handle om hva man har. 

Jeg er 27 og vet ikke om jeg kommer meg inn på boligmarkedet noen gang i livet. Mamma var alenemor (pappa stakk til USA, tjente ganske godt men ikke en eneste krone etter jeg ble 18 fra han), mamma tjener nå 500.000 i året ca og har 3 andre barn. 2 som bor hjemme enda. Vi har aldri hatt den nyeste bilen, men heller slik 10 år eldre bil, vi har ikke nyoppusset hus osv. 

Anonymkode: d0f23...ee9

Jeg sier ikke at jeg fortjener å eie men det er nå engang sånn at minst 40 % får hjelp av foreldre til å komme inn på boligmarkedet. Derfor er prisene også mye høyere enn ellers. Da blir nivået annerledes. Nå blir det en ny underklasse utfra hvem som har foreldre som kan hjelpe til eller ikke. Derfor er jeg irritert for at faren min ikke har gjort noe for å sikre oss økonomisk.

Det går vel kanskje to veier da? Mine foreldre har aldri vært varme og gode, dermed blir pengene viktigere. Sånn er det jo. Det er jo like gjerne at jeg ikke har fått omsorg fra dem slik at jeg føler omsorg tilbake. Hadde de vært gode foreldre og jeg hadde vokst opp i et kjærlighetsfullt hjem som hadde alt vært annerledes. Så at du sier at barn ikke bryr seg om familie er feil, kommer helt an på familien.

Du sier jo implisitt her at du selv savnet at faren din skulle hjelpe deg etter at du var 18. Så da mener du også at du skulle hatt hjelp til bolig men at faren din ikke stilte opp. Jeg føler det samme. Han var fysisk tilstede men hadde lite å bidra med økonomisk OG familiemessig. Moren din har jo kanskje sine grunner til at hun ikke har bedre råd. Kanskje hun fikk barn tidlig og derfor ikke fikk jobbet så mye eller fullført utdannelse? Har hun vært varm og empatisk? Da er det jo på en måte greit.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Snakk om å være bortskjemt. Tjener faren din BARE 700 000kr, foreldrene mine tjente 300 000 tilsammen i året. 

Anonymkode: bb8a8...d6d

Det er dårlig for å ha en 5-årig teknisk utdannelse og 40 års ansiennitet. Dine foreldre hadde vel ikke mastergrad?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 25 som studerer. Moren min tjener rundt 2 mill årlig, faren min kanskje 700 000. Det irriterer meg at han ikke har gjort noe med livet og utdannelsen sin (sivilingeniør). Hvis begge hadde hatt inntektene til moren min eller mer kunne jeg fått leilighet, egen bil, motorsykkel osv, istedet må jeg leve i en kjellerleilighet mens jeg studerer. Gjør meg faktisk sint at han ikke har gjort noe ut av arbeidslivet når alle mulighetene lå til rette for det. Hvordan er det mulig å ikke ta tak i ting? De fleste menn hadde syntes det var flaut å tjene mindre enn kona men han gjør ingenting. Han har heller ikke vært en god far slik at han vi har mange gode minner, snarere tvert i mot, han er en kald fisk som også var voldelig mot oss som små. Verken penger eller hjerte. 

Er det noe galt med meg som irriterer meg over dette?

😂

Anonymkode: a70c6...498

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt deg som unge, så hadde du havnet på barnehjem for dritunger. At det går ann.. huff. 

Anonymkode: 9d6f3...dfd

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Jo flere ganger jeg leser innlegget, jo mer setter jeg pris på at jeg ikke har barn.

Det kan jo naturligvis være trolling, men man vet jo aldri. Mye rare folk her på bruket.

Sjansen er vel ganske stor for at dine barn ikke ville ha blitt sånn ;)

Akkurat nå, Salka skrev:

Gud bedre. 

Ja det summerer vel denne tråden meget greit opp. Jeg nekter å tro at noen i fullt alvor mener at det å tjene 700.000 i året ikke er å ha ambisjoner. På den annen side så er det jo tydelig at verken mor eller far har hatt ambisjoner om å oppdra TS til å bli et greit menneske.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ardwinna skrev:

Sjansen er vel ganske stor for at dine barn ikke ville ha blitt sånn ;)

Ja det summerer vel denne tråden meget greit opp. Jeg nekter å tro at noen i fullt alvor mener at det å tjene 700.000 i året ikke er å ha ambisjoner. På den annen side så er det jo tydelig at verken mor eller far har hatt ambisjoner om å oppdra TS til å bli et greit menneske.

Det er under gjennomsnittet for en sivilingeniør. Snittet for en sivilingeniør med 30+ års ansiennitet er over 1 million. Hvordan mener du at det er å ha ambisjoner å tjene 30 % under snittet?

Hvordan skulle de ha oppdratt meg for at jeg ikke skulle se realiteter? Man ser på ting rundt seg, hva det koster og man ser at der man kommer fra ikke er spesielt bra. Mener du at alle som har et kritisk blikk på egen familie skulle vært oppdratt bedre? Foreldre kan faktisk ikke fjerne sunn fornuft hvis man er født med det.

AnonymBruker
Skrevet

Håper du bretter opp ermene, står på og yter maksimum slik at du oppnår luksus og rikdom slik at barna dine kan bo i et palass og kjøre rolls royce når de er studenter. Sånn at de ikke blir bittre på deg, mener jeg.

Anonymkode: 4d24d...380

• Liker 20
Skrevet

Voldelig og kald er ikke greit, men hva har du gjort som tror du fortjener å få bil bolig etc ? De har tross alt 2,7 mill i samlet inntekt, det er 2 mill mindre enn i vår husstand, om dette ikke er trolle tråd, bør du ta deg en pære å tenke deg grundig om

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Gladgutten79 skrev:

Voldelig og kald er ikke greit, men hva har du gjort som tror du fortjener å få bil bolig etc ? De har tross alt 2,7 mill i samlet inntekt, det er 2 mill mindre enn i vår husstand, om dette ikke er trolle tråd, bør du ta deg en pære å tenke deg grundig om

Fordi det nå i større grad avhenger av hvem som er ens foreldre fremfor hva man får til selv. Et lite kott koster nærmere 4 millioner i Oslo. Har man ikke foreldre som bidrar så er man dømt til å leie resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en vanlig lønn siden jeg ble utdannet, men har jobbet på for å sikre både meg og barn økonomisk. Har alltid hatt et mål om å kunne hjelpe barna mine når de en gang skal etablere seg. Dit er jeg også kommet... MEN dersom mine barn viser det minste av holdninger som HI formidler, så skal jeg love at mine hardt oppsparte midler ikke går til barna /barnet med slike holdninger. 

En forutsetning for at jeg trår til er at de selv jobber på, og viser økonomisk sans. At de ikke er ræva bortskjemte, og forventer å få ting opp i hendene. 

Jeg har jobbet beinhardt for de pengene, så ikke søren at de går til noen med dårlige holdninger! Da reiser jeg heller, og har et mer behagelig liv selv!

Anonymkode: c1198...780

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...