Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er under utredning og har vansker med å bli gravid med/beholde barn nummer 2.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme problem. Endometriose/adenomyose og sliter med å bli gravid med nr 2. Første satt på første IVF. Har vært gravid nå etter 2. Søsken-IVF, men mistet MA oppdaget uke 7. Er det noe spesielt du lurer på, eller vil diskutere? Masse lykke til, har dere prøvd lenge? ☺️

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Waldfee skrev:

Jeg har samme problem. Endometriose/adenomyose og sliter med å bli gravid med nr 2. Første satt på første IVF. Har vært gravid nå etter 2. Søsken-IVF, men mistet MA oppdaget uke 7. Er det noe spesielt du lurer på, eller vil diskutere? Masse lykke til, har dere prøvd lenge? ☺️

Så kjedelig 😕 håper dere lykkes snart! 

Er mest ute etter erfaringer. Ble du noe verre etter MA? 

Vi har prøvd i 1 år nå, og jeg har hatt to SA. Har hatt sterkere smerter etter begge to. Så lurer litt på om det er vanlig med endo? Er jo fremdeles bare under utredning men har veldig sterk mistanke om at det er det. Alt stemmer.

Det som er frustrerende er at vi ikke får hjelp enda siden jeg har klart å bli gravid.. Men det har jo likevel ikke gitt oss noe barn! 

• Liker 1
Skrevet

Så leit med to SA. Det er grusomt å miste😢 Jeg har alltid hatt ganske sterke menssmerter, så har ikke blitt særlig verre etter MA eller exu, som jeg hadde litt tidligere. Så jeg har egentlig ikke erfaring med om det blir verre etter SA. Men jeg har ingen endosmerter utenom menstruasjon, da. Det er adenomyose i selve livmor som er verst hos meg, og som ble verre etter fødsel da jeg måtte ha keisersnitt og det ble dannet arrvev som adenomyosen «liker seg» i. Da jeg fikk mens tilbake etter ammeslutt var smertene litt bedre en stund, men like ille som tidligere nå. 

Hvis du har endo kan det jo være aktuelt med laparaskopi, for å fjerne endovev. Men vet ikke om du trenger det, når du blir gravid selv. Graviditeten vil jo ha bedret endoen, så egentlig skal jo sjansen for å bli grsvid igjen være høyere etter et svangerskap. Jeg hadde laparaskopi i 2013, før første graviditet, men de fant veldig lite. Er nok adenomyosen som er verst hos meg, for har aldri blitt gravid selv Dvs ingenting feil med oss men fester seg ikke.

Det som er ekstra vanskelig med endo er at man vet jo ikke hvor mye det påvirker. Noen blir greit gravide selv, noen har problemer med å miste, noen må ha IVF. Så kan jo fint være at det løser seg igjen for dere, håper det 🤞🤞🤞, men uansett bra dere får utredning! Har du sjekket at du har nok progesteron/evt fått progesteronstøtte i starten av svangerskapet? Det kan jo være aktuelt når man mister. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

hvor fikk du diagnostisert adenomyosen? Har forstått det er vanskelig å se. Tok det opp her på sykehuset men det virket nesten som de ikke hadde hørt om det 🙊

jeg skal til lap. I løpet av høsten for diagnostisering og evt. Fjerning av endovev. Det blir verre for hver mnd for meg nå og er sykemeldt en uke per mnd ca og i tillegg egenmelding rundt eggløsning for smertene er så sterke. Har også et veldig aktivt yrke der det er vanskelig med tilrettelegging.

har spurt om jeg kan sjekkes for progesteronmangel og evt. Få progesteronstøtte. Men fikk som svar at om jeg er uheldig og mister en gang til betegnes det som habituell abort, og da kan jeg sjekkes for det..

hvordan ligger det an for dere da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Endo med mistanke om ando i tillegg. Ingen smerter utenom ved mens. Kan ikke bli gravid selv da egglederne er tette. Har hatt laproskopi under utredning og de fjernet da endovev. Fikk barn etter 3 IVF. Har aldri mistet noen.

Anonymkode: b9fbf...261

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endometriose og adenomyose.. og små cyster på begge eggstokkene. Har prøvd i 2 år, blir ikke gravid så kan godt hende jeg har tette eggledere eller andre ssmmenvoksinger.

Anonymkode: c4020...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist at flere her har opplevd å miste.

Jeg har fjernet livmoren pga. Adenomyose. Heldigvis var det etter at vi hadde fått de to barna vi ønsket oss, men vi mistet tre ganger også underveis. Det var en SA og to MA.

Etter siste barn så fikk jeg vondere og vondere menstruasjon og blødde mye, noe som var helt nytt. Gynekologen mistenkte adenomyose, og fortalte at det sjelden kan påvises eller bekreftes før man har fjernet livmoren og den er undersøkt. 

Jeg beholdt eggstokkene for å unngå å gå over i overgangsalder, og jeg hadde kikkehulloperasjon. 

Anonymkode: b587d...24b

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endometriose og adenomyose.. og små cyster på begge eggstokkene. Har prøvd i 2 år, blir ikke gravid så kan godt hende jeg har tette eggledere eller andre ssmmenvoksinger.

Anonymkode: c4020...ccf

Trist å høre! ❤ Er dere under utredning for ufrivillig barnløshet da?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trist at flere her har opplevd å miste.

Jeg har fjernet livmoren pga. Adenomyose. Heldigvis var det etter at vi hadde fått de to barna vi ønsket oss, men vi mistet tre ganger også underveis. Det var en SA og to MA.

Etter siste barn så fikk jeg vondere og vondere menstruasjon og blødde mye, noe som var helt nytt. Gynekologen mistenkte adenomyose, og fortalte at det sjelden kan påvises eller bekreftes før man har fjernet livmoren og den er undersøkt. 

Jeg beholdt eggstokkene for å unngå å gå over i overgangsalder, og jeg hadde kikkehulloperasjon. 

Anonymkode: b587d...24b

Sa de noen gang noe om sammenheng mello endo/adeno og spontanabort? 

Og hvordan har du det nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endometriose og er hyperfertil. Jeg har ikke aktivt prøvd å unnfange enda, men har blitt gravid mange ganger på prevensjon. 3 ganger endte i SA, 1 gang var det svangerskap utenfor livmor og da operasjon, siste gangen tok jeg abort, men det var visst kun 1 av 2 embryo som kom ut.. Ei skikkelig suppe dette. 

Jeg får ingen hjelp for diagnosen, jeg får bare beskjed om at jeg må prøve å bli gravid først. Cystene er ikke store nok til å fjernes, og "er jo ikke i veien for meg når jeg ikke prøver å bli gravid". Jo det er de!! Ligger jo flat ut 1 gang i mnd og spyr ei uke i strekk.. 

Jeg vurderer å bli gravid bare for å se om jeg endelig får hjelp, kanskje går det fint og endoen blir bedre etterpå. Men vil helst vente 2 år, det er liksom planen, selv om alt er på plass nå. 

Vet ikke om jeg var så mye til hjelp, men vit at jeg føler med deg. Det er en fæl sykdom 😕

Anonymkode: a8845...620

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen adenomyose gjennom ultralyd pga smerter og sterke blødninger for noen år siden. Var på aleris Frogner.. 

fikk beskjed om at det kunne bli vanskelig/umulig å bli gravid naturlig, men etter å ha prøvd litt av og på i et halvt års tid ble jeg gravid. Og svangerskapet gikk kjempefint!

Vet ikke om det er det svaret du var ute etter, men ville bare si at diagnosen ikke nødvendigvis betyr null barn 😊

Anonymkode: b899c...793

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endometriose og er hyperfertil. Jeg har ikke aktivt prøvd å unnfange enda, men har blitt gravid mange ganger på prevensjon. 3 ganger endte i SA, 1 gang var det svangerskap utenfor livmor og da operasjon, siste gangen tok jeg abort, men det var visst kun 1 av 2 embryo som kom ut.. Ei skikkelig suppe dette. 

Jeg får ingen hjelp for diagnosen, jeg får bare beskjed om at jeg må prøve å bli gravid først. Cystene er ikke store nok til å fjernes, og "er jo ikke i veien for meg når jeg ikke prøver å bli gravid". Jo det er de!! Ligger jo flat ut 1 gang i mnd og spyr ei uke i strekk.. 

Jeg vurderer å bli gravid bare for å se om jeg endelig får hjelp, kanskje går det fint og endoen blir bedre etterpå. Men vil helst vente 2 år, det er liksom planen, selv om alt er på plass nå. 

Vet ikke om jeg var så mye til hjelp, men vit at jeg føler med deg. Det er en fæl sykdom 😕

Anonymkode: a8845...620

Takk for svar! Virker som det er veldig forskjellig hvilken hjelp man får.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnosen adenomyose gjennom ultralyd pga smerter og sterke blødninger for noen år siden. Var på aleris Frogner.. 

fikk beskjed om at det kunne bli vanskelig/umulig å bli gravid naturlig, men etter å ha prøvd litt av og på i et halvt års tid ble jeg gravid. Og svangerskapet gikk kjempefint!

Vet ikke om det er det svaret du var ute etter, men ville bare si at diagnosen ikke nødvendigvis betyr null barn 😊

Anonymkode: b899c...793

Tusen takk for svar 😊

Skrevet
På 5.8.2018 den 11.08, lillemeg90 skrev:

Takk for svar :)

hvor fikk du diagnostisert adenomyosen? Har forstått det er vanskelig å se. Tok det opp her på sykehuset men det virket nesten som de ikke hadde hørt om det 🙊

jeg skal til lap. I løpet av høsten for diagnostisering og evt. Fjerning av endovev. Det blir verre for hver mnd for meg nå og er sykemeldt en uke per mnd ca og i tillegg egenmelding rundt eggløsning for smertene er så sterke. Har også et veldig aktivt yrke der det er vanskelig med tilrettelegging.

har spurt om jeg kan sjekkes for progesteronmangel og evt. Få progesteronstøtte. Men fikk som svar at om jeg er uheldig og mister en gang til betegnes det som habituell abort, og da kan jeg sjekkes for det..

hvordan ligger det an for dere da?

Jeg var hos gynekolog Tina Tellum på Aleris  Frogner, hun tar doktorgrad på dette og kan vurdere om man mest sannsynlig har adenomyose eller ikke ut fra observasjoner ved UL-undersøkelse! Hun er veldig flink!

Bra du skal ha operasjon! Håper det kan hjelpe, både for smertene og det at du mister. MaSse lykke til 😊🤞

Vi skal i høst ha nytt IVF med 3 mnd nedregulering først (kunstig overgangsalder) for å tørke ut endo/adenovev før forsøket. Håper håper håper at det kan være løsningen. 

Du må fortelle hvordan det går videre med deg ☺️ håper det ordner seg!

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Da vet jeg hvem jeg skal til om vi er i Oslo :)

spennende! Håper dere lykkes! Har du prøvedagbok?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2018 den 0.54, lillemeg90 skrev:

Så kjedelig 😕 håper dere lykkes snart! 

Er mest ute etter erfaringer. Ble du noe verre etter MA? 

Vi har prøvd i 1 år nå, og jeg har hatt to SA. Har hatt sterkere smerter etter begge to. Så lurer litt på om det er vanlig med endo? Er jo fremdeles bare under utredning men har veldig sterk mistanke om at det er det. Alt stemmer.

Det som er frustrerende er at vi ikke får hjelp enda siden jeg har klart å bli gravid.. Men det har jo likevel ikke gitt oss noe barn! 

1/3 av dem med endometriose kan ha vansker med å bli gravide. Problemet henger sammen med hvor endometriosen sitter i bukhulen. Ville bedt om henvisning til spesialist med genuin interesse for endo. 

Begynn eventuelt med å stille spørsmål til gynekologen på doktor online, se klistret tråd. 

Anonymkode: d11e1...2e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Waldfee skrev:

Jeg var hos gynekolog Tina Tellum på Aleris  Frogner, hun tar doktorgrad på dette og kan vurdere om man mest sannsynlig har adenomyose eller ikke ut fra observasjoner ved UL-undersøkelse! Hun er veldig flink!

Bra du skal ha operasjon! Håper det kan hjelpe, både for smertene og det at du mister. MaSse lykke til 😊🤞

Vi skal i høst ha nytt IVF med 3 mnd nedregulering først (kunstig overgangsalder) for å tørke ut endo/adenovev før forsøket. Håper håper håper at det kan være løsningen. 

Du må fortelle hvordan det går videre med deg ☺️ håper det ordner seg!

Anton Langebrekke på Ullevål er den i Oslo, og angivelig i Norden, som kan mest om endometriose. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1/3 av dem med endometriose kan ha vansker med å bli gravide. Problemet henger sammen med hvor endometriosen sitter i bukhulen. Ville bedt om henvisning til spesialist med genuin interesse for endo. 

Begynn eventuelt med å stille spørsmål til gynekologen på doktor online, se klistret tråd. 

Jeg får diagnostisk lap. På loksldykehuset, men finner de mye ønsker jeg å bli henvist videre til Ullevål:)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, lillemeg90 skrev:

Takk for tips! Da vet jeg hvem jeg skal til om vi er i Oslo :)

spennende! Håper dere lykkes! Har du prøvedagbok?

Tusen takk ☺️ Har ikke dagbok, men er aktiv i prøverørtråden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...