Gå til innhold

Mannen venter på svar for omskolering, men skolen begynner om to uker. Legen ber han begynne fordi Asp skal innvilges

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i en veldig vanskelig situasjon. 

Jeg er student og får 10600 i mnd samt i underkant av 2000 i barnetrygd (970 alle får). 

Mannen har skadet seg og vært gjennom operasjon. Han venter svar på AAP søknad i,Nav lokalt og legen er sikre på at han vil få dette, men vi venter enda på svar. Det er to uker til studiestart på skole han har kommer inn på. Skolen er en del av planen Nav har for han, altså omskolering med AAP.

Med AAP og mitt studielån får vi samlet 28000 pluss at vi har krav på bostøtte på 3500 (har ringt dem).

Om mannen må begynne på skolen, og få studielån vil vi få 22000 samlet pluss 4500 i bostøtte, altså 26500 samlet. Jeg er så usikker på hva vi skal gjøre! Om han begynner på skolen av egen regi må han søke studielån. 

Om han dropper skolen nå så kan han begynne på studier når jeg selv er ferdig om ett år. 

Om han ikke får AAP har han krav på dagpenger. Da får vi samme som ved aap og lever greit, men da må han igjen søke alt av jobber. Og også gjerne de som ikke er helt gode for helsen hans ! 

MEN uansett blir det jo bare jobb for ett år, fordi han kan begynne på studier når jeg er ferdig.

Hva ville dere gjort her???

Jeg føler det er skummelt i voksen alder å si fra seg all støtte man har krav på. Iallefall når han vet han kan studere om litt uansett.

Vi har hus og to barn. Han har ikke gått på skole på 16 år.

Anonymkode: ab9e3...6c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du lurer på? Han kan jo søke studielån selv om han mottar aap, om det er økonomien du er bekymret for?

Anonymkode: e52de...620

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At han kan risikere å bare leve på Lånekassen om aap ikle går gjennom. Jeg tenker om vente er best eller å ta sjansen.

Vi har og to krevende barn...

AnonymBruker
Skrevet

Men om han får innvilget så er dere i en heldig situasjon som kan motta aap og samtidig søke lån/stipend. Om han ikke får innvilget så kan han jo slutte på skole?  Alternativet om han takker nei til skoleplass er jo innvilget aap men ingen omskolering. 

Og husk, et år forsinket utdanning er et år tapt inntekt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om han får innvilget så er dere i en heldig situasjon som kan motta aap og samtidig søke lån/stipend. Om han ikke får innvilget så kan han jo slutte på skole?  Alternativet om han takker nei til skoleplass er jo innvilget aap men ingen omskolering. 

Og husk, et år forsinket utdanning er et år tapt inntekt.

Da jobber han jo med annet imens da.. Handler jo om hva vi som familie skal takle og. Jeg tror ikke vi vil takle så bra de bekymringene som kommer å ikke ha ett støtte apparat ved f eks sykdom eller lignende. Som man har med dagpenger. Og om han i verste fall må motta det , så kan han begynne på skole neste år.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jobber han jo med annet imens da.. Handler jo om hva vi som familie skal takle og. Jeg tror ikke vi vil takle så bra de bekymringene som kommer å ikke ha ett støtte apparat ved f eks sykdom eller lignende. Som man har med dagpenger. Og om han i verste fall må motta det , så kan han begynne på skole neste år.

Han får vel ikke dagpenger om han skal jobbe med noe annet i mens? Da blir jo studiene utsatt et år, og dere vil tape masse penger. Og det er ingen mestring i å drive dank hjemme mens man mottar dagpenger! 

Hull i CV får man også.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får vel ikke dagpenger om han skal jobbe med noe annet i mens? Da blir jo studiene utsatt et år, og dere vil tape masse penger. Og det er ingen mestring i å drive dank hjemme mens man mottar dagpenger! 

Hull i CV får man også.

Drive dank?! Han må jo bli aktiv jobbsøker, dagpenger er sikkerhets nettet og ikke noe man får for å gå hjemme .. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Drive dank?! Han må jo bli aktiv jobbsøker, dagpenger er sikkerhets nettet og ikke noe man får for å gå hjemme .. 

Jeg sier at vi får mer penger inn med dagpenger og bostøtte enn at begge mottar studielån. 

Når han kan studere om ett år har jo JEG jobb og inntekt..

Skrevet

Vedtaket er nok rett rundt hjørnet. Mannen din kan gå inn på «dine sider» på nav og skrive melding direkte til sin saksbehandler og etterlyse en bekreftelse på at han får gå på skole. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Duff skrev:

Vedtaket er nok rett rundt hjørnet. Mannen din kan gå inn på «dine sider» på nav og skrive melding direkte til sin saksbehandler og etterlyse en bekreftelse på at han får gå på skole. 

Det er ingenting der og saksbehandler er på ferie. Dessuten avgjøres ikle dette lokalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skjønner ikke hva du driver med egentlig. Det er jo bare å vente to uker for å se om vedtaket, som lovet, kommer. Ingen grunn til å dra dette ut av proporsjoner enda. 

Anonymkode: ea9aa...367

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner ikke hva du driver med egentlig. Det er jo bare å vente to uker for å se om vedtaket, som lovet, kommer. Ingen grunn til å dra dette ut av proporsjoner enda. 

Anonymkode: ea9aa...367

Nav har rykter på seg for å dra ut tiden,og han kan gjerne få svar langt ut i oktober. Da vet jeg ikke om han har krav på dagpenger om han har begynt skole. Og det er vi nesten avhengig av om ikke AAP. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting der og saksbehandler er på ferie. Dessuten avgjøres ikle dette lokalt. 

Det er uansett saksbehandler som kan hjelpe og er den på ferie skal en annen svare.  Vi på kg kan ikke svare. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Duff skrev:

Det er uansett saksbehandler som kan hjelpe og er den på ferie skal en annen svare.  Vi på kg kan ikke svare. 

De må likevel behandle det utenfor det lokale kontoret.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må likevel behandle det utenfor det lokale kontoret.

Så ber du om å få snakke med de da, evt tvinne tommeltotter til muligheten går ifra dere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han burde ikke bare begynne på skole uten å ha dette som en nedskrevet aktivitetsplan med nav. Han har jo ikke fått innvilget AAP ennå.

Min samboer har vært i akkurat samme situasjon som din mann for noen år siden. Han kom inn på skole før han fikk innvilget aap, saksbehandlingstiden ble plutselig lengere enn forventet, noe som resulterte i at han IKKE kunne begynne på skolen, hovedsakelig fordi han ikke hadde utdanning som godkjent aktivitetsplan via nav. Han måtte vente 1 år og imens sendte nav han i forskjellige yrker, for å teste arbeidsevne.

Mannen din må altså gjennom arbeidsutprøving før han kan omskoleres. Har han hatt karriereveiledning, arbeidsutprøving eller annet? Det er en lang prosess å få godkjent utdanning på aap.

Anonymkode: 9a1bf...bea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor omfattende er skaden? Trenger han omskolering? Om han er oppe på beina igjen etter noen mnd, så er det vel ingen grunn til at nav skal sponse utdanning? Jeg trodde man måtte være syk på en måte der man fikk bedre jobbsjanser med en utdanning for at den skulle sponses? At det er få som får sponset utdanning?

Anonymkode: 0bedd...095

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han burde ikke bare begynne på skole uten å ha dette som en nedskrevet aktivitetsplan med nav. Han har jo ikke fått innvilget AAP ennå.

Min samboer har vært i akkurat samme situasjon som din mann for noen år siden. Han kom inn på skole før han fikk innvilget aap, saksbehandlingstiden ble plutselig lengere enn forventet, noe som resulterte i at han IKKE kunne begynne på skolen, hovedsakelig fordi han ikke hadde utdanning som godkjent aktivitetsplan via nav. Han måtte vente 1 år og imens sendte nav han i forskjellige yrker, for å teste arbeidsevne.

Mannen din må altså gjennom arbeidsutprøving før han kan omskoleres. Har han hatt karriereveiledning, arbeidsutprøving eller annet? Det er en lang prosess å få godkjent utdanning på aap.

Anonymkode: 9a1bf...bea

Vel , han er sykemeldt og ikke "vært naver før".. Han har bare skadet seg og operert grunnet dette. Er i kombinasjon med en sykdom at skaden er skjedd. Vært gjennom en transplantasjon.. Han har klare regler for hva han kan jobbe med,er øyet. Og jobben han hadde innebar tunge løft og støv. Han trenger ikke arbeidstrening da dette er en konkret skade og begrensingene er de de ER helt konkret..

Nav lokalt er sint på nav i Oslo eller der fordi de drøyer med innvilging. Vi venter på svar nå en av ukene.

Gjennom året som sykemeldt har han vært gjennom alt det med karriere osv. Fordi legen vår og nav lokalt er frempå. Ikke noe "drive DANK her" eller latskap. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor omfattende er skaden? Trenger han omskolering? Om han er oppe på beina igjen etter noen mnd, så er det vel ingen grunn til at nav skal sponse utdanning? Jeg trodde man måtte være syk på en måte der man fikk bedre jobbsjanser med en utdanning for at den skulle sponses? At det er få som får sponset utdanning?

Anonymkode: 0bedd...095

Vel,det er ett vedvarende problem og innebærer flere operasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel,det er ett vedvarende problem og innebærer flere operasjoner. 

Omskolering er ifølge nav lokalt rett.. Fordi en kontor jobb vil bedre enn anlegg som har vært yrket 15 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...