Gå til innhold

Vi er i en situasjon hvor vi begge bytter yrke og går ned i lønn. Jeg blir stresset av vennine som sender meg snaper om forbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i en situasjon hvor både jeg selv og min mann må bytte yrke grunnet ulike årsaker. 

Jeg har gått over to år på studie mitt, men nå viser det seg at mannen også muligens blir student ganske snart.. Med mindre blir det uansett mindre inntekt fordi han må bytte jobb av helsemessige årsaker,og dermed må ta "hva som helst" han kan ta om det ikke blir skole. 

Det er en usikker situasjon for oss , men vi vet uansett at vi får betalt regninger og at våre to barn har det bra. Vi vet og at det er en midlertidig situasjon..

Jeg blir likevel veldig stressa når vårt nærmeste vennepar sender nesten daglig snaper av alt de driver på med. Kjøp av sportsutstyr, oppussing, merkeklær til barna. Dyre vogner osv osv . 

Jeg blir opprørt fordi jeg ikke selv har råd til det og er redd de tenker at våre barn lider pga det ? Altså ,at de har det verre enn oss ? Jeg føler at de må se veldig ned på oss om de mener at alle må ha dette ?

Anonymkode: 3b518...c4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen liker å skryte. Sånn er det bare. Nesten ingen kjøpte dyre ting da jeg vokste opp, og vi fikk ingen dårlig oppvekst av den grunn. 

Anonymkode: 9fe81...3a5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er milevis imellom å ha et høyt forbruk selv og å like å skryte av dette og det å mene at alle må ha disse tingene. De er jo vennene deres, hvorfor er du i så fall venn med noen du føler ser ned på alle som ikke har like mye penger som dem? Pust med magen, gjør de valgene som er best for deres felles økonomi og vær stolt av dere selv uavhengig av forbruk! 

Anonymkode: d92b8...358

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er milevis imellom å ha et høyt forbruk selv og å like å skryte av dette og det å mene at alle må ha disse tingene. De er jo vennene deres, hvorfor er du i så fall venn med noen du føler ser ned på alle som ikke har like mye penger som dem? Pust med magen, gjør de valgene som er best for deres felles økonomi og vær stolt av dere selv uavhengig av forbruk! 

Jeg vet ikke helt. De er vennene våre,men synes det er merkelig å sende bilde av så mye merkeklær osv når de vet jeg ikke har mulighet til å kjøpe det.. Vi kjøper likevel gjerne disse klærne brukt,og trives med det. Både for økonomien og for miljøet. Hun kan til og med bruke merkelapper under bildene sine i sosiale medier med merket for tøyet, så for meg virker det derfor alt i alt som at merker har mye å si..

Skrevet

Kan du ikke bare la være å klikke deg inn på henne? Det er ikke verre enn det.

• Liker 7
Skrevet

Har dere selv kjøpt dyre ting, merkevarer, ferier, oppussing - og delt bilder med venner?

Det er jo ikke rart om de fortsetter med det om det er slik omgangstonen mellom dere har vært.

Selv hadde jeg aldri merkeklær eller dyre ting som barn, det var ikke vanlig. Jeg kjøper fortsatt ikke merkeklær, iPhone eller legger ut bilder av alt jeg gjør.

Tvert imot synes jeg det er litt synd at flere og flere barn vokser opp og blir vant til at de skal ha det dyreste, ihvertfall like dyrt som kameratene, for å vise at foreldrene har råd. Og at foreldre både pusher på og gir etter, alt ettersom.

Om dere har redusert inntekt over lengre tid håper jeg at du klarer å venne deg til dette, og ikke bry deg så mye om hva andre gjør (eller gjøre som mange av oss, tenke "mobil til 8000? sucker! min koster under halvparten og er like bra". Eller noe sånt.

Det beste hadde allikevel vært om dere faktisk skjønte at barna ikke trenge det nyeste og dyreste for å ha det bra. Så håper jeg du ikke bor i et område der barna blir mobbeofre fordi de har feil merke på sekken når de starter på skolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må selvfølgelig ikke nødt til å ha nøyaktig samme interessene for å være venner. Hvis jeg snapper at jeg jobber i hagen, så betyr ikke det at jeg mener at alle andre jeg kjenner også må like hagearbeid for å være verdt noe, liksom...

Anonymkode: 5f10d...481

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt. De er vennene våre,men synes det er merkelig å sende bilde av så mye merkeklær osv når de vet jeg ikke har mulighet til å kjøpe det.. Vi kjøper likevel gjerne disse klærne brukt,og trives med det. Både for økonomien og for miljøet. Hun kan til og med bruke merkelapper under bildene sine i sosiale medier med merket for tøyet, så for meg virker det derfor alt i alt som at merker har mye å si..

Noe jeg har lagt merke til mer og mer, er at folk som skal skryte på denne måten har det vondt på andre måter. 

Det er ikke sikkert du vet det, men kanskje hun og mannen har en kjip periode. 

Ikke tenk på det. Dere er gode foreldre selv om dere ikke kjøper nye merkeklær! Ta vare på dere selv og gjør som dere gjør. :)

Anonymkode: 9187d...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan jo bety noe for henne uten at hun mener at det må bety noe for alle andre? Jeg bryr meg om bilen min (som forresten kostet 30.000 når jeg kjøpte den), øl og t-skjorter med morsomme tekster, men jeg forventer ikke akkurat at vennene mine skal ha samme interesser av den grunn, ei heller at de skal kle seg i det samme eller drikke øl istedenfor vin.

(For ordens skyld har jeg flere interesser enn disse 3 altså :fnise: ) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Arabella skrev:

Kan du ikke bare la være å klikke deg inn på henne? Det er ikke verre enn det.

Er jo snaper til meg da ! Hvor hun reklamerer for om jeg og vil kjøpe de tingene..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Har dere selv kjøpt dyre ting, merkevarer, ferier, oppussing - og delt bilder med venner?

Det er jo ikke rart om de fortsetter med det om det er slik omgangstonen mellom dere har vært.

Selv hadde jeg aldri merkeklær eller dyre ting som barn, det var ikke vanlig. Jeg kjøper fortsatt ikke merkeklær, iPhone eller legger ut bilder av alt jeg gjør.

Tvert imot synes jeg det er litt synd at flere og flere barn vokser opp og blir vant til at de skal ha det dyreste, ihvertfall like dyrt som kameratene, for å vise at foreldrene har råd. Og at foreldre både pusher på og gir etter, alt ettersom.

Om dere har redusert inntekt over lengre tid håper jeg at du klarer å venne deg til dette, og ikke bry deg så mye om hva andre gjør (eller gjøre som mange av oss, tenke "mobil til 8000? sucker! min koster under halvparten og er like bra". Eller noe sånt.

Det beste hadde allikevel vært om dere faktisk skjønte at barna ikke trenge det nyeste og dyreste for å ha det bra. Så håper jeg du ikke bor i et område der barna blir mobbeofre fordi de har feil merke på sekken når de starter på skolen.

Er ikke vedvarende😊 Bare en periode på noen år.. Barna våre har Reima dresser f eks. Vi har ganske ny bil , men vi kjøper f eks ikke Wheat og Gullkorn design kjoler /jakker. Pluss masse dill og dall. F eks en ny vogn bare fordi den andre tar litt stor plass ,når den likevel får plass i bilen. 

Gjest Cocosa
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo snaper til meg da ! Hvor hun reklamerer for om jeg og vil kjøpe de tingene..

Jobber hun i en sportsbutikk? 🤔

Skrevet

Leit,

at ens eget (mulighet til) forbruk, sammenlignet med andre,

skal definere din livskvalitet.

Foreslår at du finner deg andre interesser / verdier for livet :)

Lykke til! :nordvesta:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mange har gjeld til pipa. Kredittkortene går varme pga imponere naboen og venner. De som ikke måler verdi i ting er lykkeligst.

Anonymkode: d63d5...0e3

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i en situasjon hvor både jeg selv og min mann må bytte yrke grunnet ulike årsaker. 

Jeg har gått over to år på studie mitt, men nå viser det seg at mannen også muligens blir student ganske snart.. Med mindre blir det uansett mindre inntekt fordi han må bytte jobb av helsemessige årsaker,og dermed må ta "hva som helst" han kan ta om det ikke blir skole. 

Det er en usikker situasjon for oss , men vi vet uansett at vi får betalt regninger og at våre to barn har det bra. Vi vet og at det er en midlertidig situasjon..

Jeg blir likevel veldig stressa når vårt nærmeste vennepar sender nesten daglig snaper av alt de driver på med. Kjøp av sportsutstyr, oppussing, merkeklær til barna. Dyre vogner osv osv . 

Jeg blir opprørt fordi jeg ikke selv har råd til det og er redd de tenker at våre barn lider pga det ? Altså ,at de har det verre enn oss ? Jeg føler at de må se veldig ned på oss om de mener at alle må ha dette ?

Blokker henne på snap vel ? Om hun sier noe kan du jo være ærlig å si du ikke har noe til overs for skryte snappingen, har flere på snap som gjør det samme, men vet de står til halsen i gjeld pga de vil ha alt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange mennesker liker å dele det de gjør og hva de skaffer seg. Noen gjør det for å skryte, og noen gjør det fordi de er oppriktig glade for å ha fått dette/ gjort dette, og regner med at venner og familie kan glede seg med dem.  Jeg fatter ikke at du lager et problem ut av det. Dere har valgt en smart løsning, og går ned i forbruk under utdanning. Det kan dere skryte av!! :) 

Anonymkode: db42f...2ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Cocosa skrev:

Jobber hun i en sportsbutikk? 🤔

Hehe nei , men liksom tipser meg om tilbud,men så er det ikke så billig..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er ordentlige venner, så bør det gå an å snakke med dem om å ikke sende snap til dere. Og fortelle ærlig om årsaken, at dere ikke forteller om det for å få noe almisse, men at det er sårt for dere.

Vi har store forskjeller i samfunnet vårt. Da jeg, for mange år siden, var med i en barselgruppe byttet jeg aldri vogn. De andre byttet minst en gang i løpet av den korte tiden vi var i barselgruppe sammen. Jeg fikk i tillegg min vogn kjøpt brukt på Finn, med penger fra svigers.

Skjønner godt at det kan være sårt.

Reima og Gullkorn er likevel ikke det viktigste i verden.

Det viktigste er at du og din mann har det harmonisk sammen som foreldre for deres barn. 

Lykke til med jobb/skole. :) 

Anonymkode: 233ba...823

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hehe nei , men liksom tipser meg om tilbud,men så er det ikke så billig..

Høres ut som en giftig person, som jeg ikke skjønner hvorfor noen vil ha i livet sitt.

Dårlig skjult «se på meg jeg har råd og nå er det på tilbud åh har du ikke råd selv på tilbud HAHAHA JEG ER BEZZZTTTTZRZ»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ærlig takt ikke helt probloemet. Så lenge du er komfortabel med de valgene dere har tatt og den situasjonen dere er i, burde det da ikke ha noe å si hva andre er opptatt av og sender snapper av?

Anonymkode: 0dc15...11e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...