Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå uten mat?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Har en utrolig kranglete hals, og har ikke spist siden mandag og da hadde jeg kun en snadderloff. Får omtrent ikkeno ned halsen min, og har gått ned 3 kg siden mandagen, og må jo bare spør om jeg kommer til å stryke med snart :roll:

Og forresten mat-tips mottas med takk, får ikke ned nudler engang så de er uaktuelle.

Æsj, magen min skriker og hyler etter mat :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å smelte iskrem og drikke det? :wink:

Skrevet

Kjøp slankepulver (nutrilett) som skal shakes med vann. Da drikker du næring og får ihvertfall i deg "mat".

Skrevet

du stryker ikke med fordi du ikke spiser i løpet av en uke eller to, HVIS du drikker mye. Spis det du har lyst på, nutrilett er skikkelig vondt.

Skrevet

Drikk varm kyllingkraft (hjemmelaget om du har, gjerne kokt med mye hvitløk) - den er gunstig mot forkjølelsen. Og kok havresuppe med sukker og litt salt, som du eventuelt kan sile hvis den føles for tykk å drikke. Havre er veldig næringsrikt.

Med disse to drikkene får du i deg både væske, sukker og salt, noe som er avgjørende når man ikke klarer å spise. Jeg overlevde i 2-3 uker på denne "dietten" for et par år siden... :roll:

Skrevet

...og om du ikke har vært der allerede, så syns jeg også du skal vurdere en tur til legen hvis symptomene ikke gir seg (særlig hvis du har høy feber). Det kan være en bakteriell infeksjon du har fått i halsen (det sjekkes med en enkel blodprøve) - og da trenger du antibiotika for å bli bra. :)

Gjest gjest1
Skrevet

takk for mange svar

denne snadderloffen spiste jeg noen timer før jeg begynte å merke at halsen tettet seg. Dagen etter måtte jeg rett på legevakta, hadde pustevansker. Får i meg masse vann iallfall, kokte meg nudler i sta og fikk i meg hele "suppa" iallfall, tror tomatsuppe ville vært godt nå men er for svak til å stå foran komfyren i en halvtime (tar det ikke så lang tid) Huff men får se etterhvert hva jeg klarer.

Gjest Anonymous
Skrevet
tror tomatsuppe ville vært godt nå men er for svak til å stå foran komfyren i en halvtime (tar det ikke så lang tid) Huff men får se etterhvert hva jeg klarer.

Sjelden jeg lager tomatsuppe, men en halv time hørtes litt lenge ut, syns jeg.

Havresuppe trenger forresten bare å koke i 5 minutter (1/2-1 dl lettkokte havregryn, 5 dl vann).

God bedring, ihvertfall! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Toro tomatsuppe skal bare koke i 5 minutter.

Gjest gjest1
Skrevet

Denne her tok en halvtime, men fikk den endelig nesten i meg. Synes den ble litt tykk og spiste bare halve tallerkenen. La meg til å sove og ble litt bedre nå så lenge det varer.

Litt offtopic: Har aldri tenkt over det med penicilin, er det smertestillende eller skal det bare fjerne betennelse?

Skrevet

Antibiotika virker kun og skal bare brukes hvis man har en bakteriell infeksjon, som feks. lungebetennelse eller halsbetennelse. Dette kan komme som komplikasjoner i forbindelse med virusinfeksjoner som forkjølelse og influensa.

Når antibiotika fjerner bakteriell infeksjon, fjerner den årsaken til de symptomene man kjenner, og virker jo sånn sett også smertestillende.

Man skal selvsagt begrense antibiotikabruk så mye som mulig. Men de gangene man virkelig trenger antibiotika for å bli frisk, er den både viktig og effektiv.

Gjest gjest1
Skrevet

Ok takk for svar igjen. Tok meg to paraet og føler meg allerede littegrann bedre. Lagde også nuddelsuppe uten nudler i :roll: tror det skal gå greit, urk ikke morro å være syk midt under denne fuglevirus-hypen

Skrevet

Du stryker nok ikke med, man kan gå opptil flere uker uten mat før man gjør det.

Men væske er viktig, bra du får i deg det. Ta også mulitvitaminer. Nå som du spiser så lite, får du ikke i deg nok vitaminer og mineraler.

Hva med is? DEt virker jo litt lindrende på halsen også :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Potetstappe!

Det tror jeg også er noe å prøve. Mange som anbefaler det når noen har kusma. Alle mulige stapper og supper uten biter også kanskje. Semulegrøt? Kanskje kokt med fløte for å få opp energiinnholdet?

Uansett. En kropp som ikke får tilført nok mat vil ikke akkurat bli bedre istand til å slå tilbake sykdom, så det gjelder å få noe (nok) i seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan jo koke buljong og ha i hvitløk som får trekke en stund. Det er masse sunt i hvitløk. :)

Eller kanskje mose kokte grønnsaker eller hermetisk frukt. Jeg levde en stund på det en gang jeg var fryktelig plaget med munnsår.

Eller hva med yoghurt? Men jeg vet ikke om det er bra om det er halsbetennelse du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...