AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Del Skrevet 3. august 2018 Hei. Jeg vurderer nå å få satt inn en kobberspiral. Er det noe spesielt jeg burde vite om, noe som ikke står som generell informasjon på nettet? Hører gjerne fra dere som har brukt dette over lang tid, både positive og negative erfaringer. Har tidligere gått ca 10-12 år på p piller (trionetta og loette) hadde et opphold på et par år før jeg fikk minipille (Cerazette). Den hadde noen fæle bivirkninger i form av store, vonde og langvarige kviser og jeg fikk et veldig hissig temperament, hver dag. Sluttet på den etter noen måneder for å si det sånn. Nå har jeg ikke brukt noe prevensjon de siste 2-3 åra, men jeg har ikke lyst til å gå tilbake til noe hormonpreparat pga bivirkningene jeg hadde sist. Jeg i midten av 30 åra, har ingen barn og tror ikke jeg kommer til å få det heller. Når jeg var yngre var det liksom bare p piller, men det er jo et hav av muligheter der ute. Vil helst ha det enkelt, trygt og uten hormoner 😊 Anonymkode: d8e5b...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Del Skrevet 3. august 2018 Still spørsmålet til gynekologen se klistret tråd. Anonymkode: 0c940...cb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Del Skrevet 3. august 2018 Jeg vet ikke hva du har lest, men jeg vet at det er vanlig å blø mer når du har menstruasjon og at mange opplever smerter som minner om rier etter innsett av kobberspiralen, noen opplever også så sterke smerter som ikke forbedrer seg og ender opp med å måtte ta den ut. Det å få generelt sterkere smerter under menstruasjon er også vanlig. Partneren din kan stikke seg på trådene når dere har sex, dersom dette skjer er det mulig å få trådene klippet kortere. Det er også større sjanse for å bli gravid utenfor livmor når man har kobberspiral. Anonymkode: c4dad...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #4 Del Skrevet 3. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva du har lest, men jeg vet at det er vanlig å blø mer når du har menstruasjon og at mange opplever smerter som minner om rier etter innsett av kobberspiralen, noen opplever også så sterke smerter som ikke forbedrer seg og ender opp med å måtte ta den ut. Det å få generelt sterkere smerter under menstruasjon er også vanlig. Partneren din kan stikke seg på trådene når dere har sex, dersom dette skjer er det mulig å få trådene klippet kortere. Det er også større sjanse for å bli gravid utenfor livmor når man har kobberspiral. Anonymkode: c4dad...855 Takk for utfyllende svar, jeg har lest det meste av det du skriver. Utenom den siste setningen, det visste jeg ikke. Jeg blør stort sett veldig lite og har ingen smerter under menstruasjon, så om det blir litt mer så tror jeg det skal gå greit. Anonymkode: d8e5b...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sassenach Skrevet 3. august 2018 #5 Del Skrevet 3. august 2018 Jeg gikk 8 år på p-piller av forskjellige sorter (Loette og Yaz) og hadde et lite opphold på minipiller (Cerazette). Opplevde som deg mye kviser på sistnevnte, som dessverre aldri gav seg riktig selvom jeg gikk tilbake til p-piller et par år. Skiftet over til kobberspiral for snart halvannet år siden og er veldig fornøyd. Mine erfaringer er som følger: 1. Jeg blør mer og lenger, og jeg har sterkere kramper. Tar en del Ibux gjennom dag 1-3 av mensen. 2. Det tok bortimot ett år før syklusen min normaliserte seg. I starten varte syklusene mine bare 3 uker mens nå har det stabilisert seg på litt over 4 uker. 3. Jeg slet med en del fett hår og mye kviser rundt 3-6 måneder etter jeg sluttet på p-piller. Dette har bedret seg, men huden er generelt mer uren nå enn når jeg gikk på piller. Utifra disse tre punktene ser det kanskje ikke så lyst ut, haha. Men! Jeg er virkelig STORFORNØYD. Min mentale helse er så vilt mye bedre og jeg nyter å «bli kjent» med egen kropp i form av hvordan den regulerer seg selv gjennom ulike deler av syklusen. Det er som om et hormonslør har blitt fjernet fra horisonten, og jeg føler meg generelt lykkeligere. I tillegg har jeg en mye sterkere sexlyst og blir våtere slik at jeg ikke trenger glidemiddel for samleie. Jeg ønsker å aldri gå tilbake til hormonprevansjon. Dette er selvfølgelig bare min erfaring og det kan være kroppen din reagerer veldig annerledes. Har du flere spørsmål er det bare å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #6 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg har hatt kobberspiral i 5 år nå, må bytte den i høst. Jeg er kjempefornøyd! Eneste negative jeg har merket er at jeg har ganske mye utflod rundt eggløsning, det pleide jeg ikke å ha før. Blødningene har endret seg litt, men egentlig til det positive. Jeg blør ganske mye kun en dag, så er det et par dager med mindre blødning så er det over. Før jeg satt inn spiralen kunne jeg blø i 6-7 dager, og nå er det halvert. Har lite smerter. Anonymkode: aa8ff...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #7 Del Skrevet 4. august 2018 11 timer siden, Sassenach skrev: Jeg gikk 8 år på p-piller av forskjellige sorter (Loette og Yaz) og hadde et lite opphold på minipiller (Cerazette). Opplevde som deg mye kviser på sistnevnte, som dessverre aldri gav seg riktig selvom jeg gikk tilbake til p-piller et par år. Skiftet over til kobberspiral for snart halvannet år siden og er veldig fornøyd. Mine erfaringer er som følger: 1. Jeg blør mer og lenger, og jeg har sterkere kramper. Tar en del Ibux gjennom dag 1-3 av mensen. 2. Det tok bortimot ett år før syklusen min normaliserte seg. I starten varte syklusene mine bare 3 uker mens nå har det stabilisert seg på litt over 4 uker. 3. Jeg slet med en del fett hår og mye kviser rundt 3-6 måneder etter jeg sluttet på p-piller. Dette har bedret seg, men huden er generelt mer uren nå enn når jeg gikk på piller. Utifra disse tre punktene ser det kanskje ikke så lyst ut, haha. Men! Jeg er virkelig STORFORNØYD. Min mentale helse er så vilt mye bedre og jeg nyter å «bli kjent» med egen kropp i form av hvordan den regulerer seg selv gjennom ulike deler av syklusen. Det er som om et hormonslør har blitt fjernet fra horisonten, og jeg føler meg generelt lykkeligere. I tillegg har jeg en mye sterkere sexlyst og blir våtere slik at jeg ikke trenger glidemiddel for samleie. Jeg ønsker å aldri gå tilbake til hormonprevansjon. Dette er selvfølgelig bare min erfaring og det kan være kroppen din reagerer veldig annerledes. Har du flere spørsmål er det bare å spørre. Tusen takk for fint og detaljrikt svar 😊 Jeg blir mer og mer overbevist om at kobberspiral kanskje er det rette valget for meg. De kvisene jeg fikk når jeg gikk på Cerazette var virkelig store og vonde, nesten som sånne ømme kuler som varte i par uker. Fikk de stort sett på halsen og skuldre. Skal ikke tilbake til det igjen hvertfall. Måtte du gjennom noen undersøkelser før du fikk satt den inn? Jeg tar celleprøve hvert 3. år som anbefalt, men er det en ekstra undersøkelse som må til før man får kobberspiral? Anonymkode: d8e5b...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4. august 2018 #8 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg har ikke erfaring med kobberspiral men bruker hormonspiral. Var plaget med store blødninger og menstruasjonssmerter. Etter spiralen blør jeg like lenge men mengden er mindre. Mange som bruker den mister mensen helt etter en tid. Har ikke lenger menssmerter. Er det noen grunn til at du vil ha kobberspiral og ikke hormonspiral? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #9 Del Skrevet 4. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt kobberspiral i 5 år nå, må bytte den i høst. Jeg er kjempefornøyd! Eneste negative jeg har merket er at jeg har ganske mye utflod rundt eggløsning, det pleide jeg ikke å ha før. Blødningene har endret seg litt, men egentlig til det positive. Jeg blør ganske mye kun en dag, så er det et par dager med mindre blødning så er det over. Før jeg satt inn spiralen kunne jeg blø i 6-7 dager, og nå er det halvert. Har lite smerter. Anonymkode: aa8ff...771 Takk for svar 😊 Jeg har en del eggløsningsslim nå uten å gå på prevensjon, det er egentlig sånn jeg merker at jeg har eggløsning. Så det er jeg vant med. Jeg blør ganske lite, kan spotte i 2-3 dager, så har jeg 1-2 dager med ordentlig blødning, så er det 2-3 dager med veldig lite igjen. Så min menstruasjon varer lenge, men jeg blør lite. Om jeg kunne velge så vil jeg heller blø mer i 3-4 dager, enn å blø lite i 7-8 dager. Men alle reagerer vel forskjellig, får bare håpe jeg er like heldig som deg 😊 Anonymkode: d8e5b...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #10 Del Skrevet 4. august 2018 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Er det noen grunn til at du vil ha kobberspiral og ikke hormonspiral? Hei. Jeg vil helst unngå å bruke noe hormonpreparat. Har gjort det i mange år tidligere, og har også opplevd noen bivirkninger som følge av det. Nå som jeg ikke har brukt noe prevensjon på 2-3 år og kroppen har stabilisert seg til det normale, så vil jeg egentlig ikke begynne å klusse så mye med systemet igjen. Anonymkode: d8e5b...dec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #11 Del Skrevet 4. august 2018 Gikk på p piller i femten år før jeg byttet til kobberspiral. Jeg er veldig fornøyd. Fikk litt menssmerter to dager etter at jeg satte den inn. Har regelmessige blødninger og blør litt mer. Samtidig har jeg bare mensen i tre dager . På pillene hadde jeg den i syv. Litt menssmerter, men de er levelige å ha. Har hatt litt problemer med trådene under sex, men fått de klipt og er nå veldig fornøyd Anonymkode: 6b5d5...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 4. august 2018 #12 Del Skrevet 4. august 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg vil helst unngå å bruke noe hormonpreparat. Har gjort det i mange år tidligere, og har også opplevd noen bivirkninger som følge av det. Nå som jeg ikke har brukt noe prevensjon på 2-3 år og kroppen har stabilisert seg til det normale, så vil jeg egentlig ikke begynne å klusse så mye med systemet igjen. Anonymkode: d8e5b...dec Jeg er også generelt imot å ta imot hormoner. Har følt meg litt ustabil av det da jeg gikk på p-piller. Jeg har ikke reagert noe særlig på spiralen. Det kan ha noe å gjøre meg at den først og fremst er ment å virke lokalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #13 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg har en venninne som først mistet den første spiralen, og så holdt på å blø ihjel av den andre. Ellers har jeg bare hørt positive ting, bortsett fra litt større blødning og smerter ved innsett. Anonymkode: 90ad5...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sassenach Skrevet 4. august 2018 #14 Del Skrevet 4. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fint og detaljrikt svar 😊 Jeg blir mer og mer overbevist om at kobberspiral kanskje er det rette valget for meg. De kvisene jeg fikk når jeg gikk på Cerazette var virkelig store og vonde, nesten som sånne ømme kuler som varte i par uker. Fikk de stort sett på halsen og skuldre. Skal ikke tilbake til det igjen hvertfall. Måtte du gjennom noen undersøkelser før du fikk satt den inn? Jeg tar celleprøve hvert 3. år som anbefalt, men er det en ekstra undersøkelse som må til før man får kobberspiral? Anonymkode: d8e5b...dec Kjenner meg godt igjen i erfaringen din med Cerazette. Jeg slapp unna hals, men skuldrene mine fikk også gjennomgå Nå har ikke jeg bodd i Norge på noen år, så jeg fikk altså spiralen satt inn i utlandet. Utover normal gynekologisk undersøkelse må du sjekkes for kjønnssykdommer før spiralen settes inn for å forsikre om at du ikke har en iboende sykdom som kan spre seg til livmoren. Gynekologisk undersøkelse ble også brukt til å måle størrelsen på livmora mi slik at riktig størrelse på spiralen ble satt inn. Deretter hadde jeg en etterkontroll en måned eller to etterpå for å være sikker på at spiralen ikke hadde flyttet på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #15 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg fikk satt inn kobberspiral på seksukerskontroll etter fødsel. Gynekologen var sterkt i mot hormonprevensjon av alle slag, og oppfordret til kobber. Jeg merket ingen forskjell i blødninger eller smerte (dvs normal mengde for meg og lite til ingen smerte). Det var også smertefritt å fjerne spiralen (vi prøver å bli gravide). Anonymkode: a15dd...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #16 Del Skrevet 4. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar, jeg har lest det meste av det du skriver. Utenom den siste setningen, det visste jeg ikke. Jeg blør stort sett veldig lite og har ingen smerter under menstruasjon, så om det blir litt mer så tror jeg det skal gå greit. Anonymkode: d8e5b...dec Jeg er som deg. Fikk litt mer menssmerter og blødninger på 5-6 dager mot tidligere 2-3 dager. Men ellers var jeg så fornøyd at jeg brukte det i 12 år. Nå bruker jeg ingenting, men velger garantert kobberspiral igjen. Det eneste grusomme er innsettingen, anbefaler sterke smertestillende. Anonymkode: 96d93...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacuzzi Skrevet 4. august 2018 #17 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Jeg har hørt at den "nye" kobberspiralen gynefix er mye bedre enn de gamle (som har et ganske dårlig rykte). Den er mindre, og skal ikke gi kraftigere blødninger. Har den ikke selv, men har akkurat sluttet på p-piller og tenker å sette inn denne dersom jeg får bruk for prevensjon. http://www.hormonfritt.no/hormonfri-prevensjon/kobberspiral/gynefix-hormonfri-kobberspiral/ Endret 4. august 2018 av Jacuzzi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #18 Del Skrevet 4. august 2018 1 time siden, Sassenach skrev: Kjenner meg godt igjen i erfaringen din med Cerazette. Jeg slapp unna hals, men skuldrene mine fikk også gjennomgå Nå har ikke jeg bodd i Norge på noen år, så jeg fikk altså spiralen satt inn i utlandet. Utover normal gynekologisk undersøkelse må du sjekkes for kjønnssykdommer før spiralen settes inn for å forsikre om at du ikke har en iboende sykdom som kan spre seg til livmoren. Gynekologisk undersøkelse ble også brukt til å måle størrelsen på livmora mi slik at riktig størrelse på spiralen ble satt inn. Deretter hadde jeg en etterkontroll en måned eller to etterpå for å være sikker på at spiralen ikke hadde flyttet på seg. Har de forskjellige størrelse på en spiral? Det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: c4dad...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sassenach Skrevet 4. august 2018 #19 Del Skrevet 4. august 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de forskjellige størrelse på en spiral? Det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: c4dad...855 Jeg bor ikke og har ikke fått satt inn spiral i Norge, så kanskje det er annerledes hjemme. Jeg vet merket jeg har fått satt inn er annerledes fra de jeg ser det skrives om fra Norge, og at den jeg har kommer i forskjellige størrelser. Noen modeller er også mindre enn andre, så dette er jo noe det kan være verdt å snakke med gynekologen eller fastlegen om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grennellik Skrevet 4. september 2021 #20 Del Skrevet 4. september 2021 Hei, jeg fikk innsatt kobberspiral for ca en måned siden og kan merke bedring i mentalt allerede. Men, jeg føler jeg har mere vann i kroppen, og har oppblåst mage konstant. Ikke smerter, det hadde jeg kun ifm den første menstruasjon (som kom etter 1,5 uke). Føler meg også tykkere nå, ligger ca 1-1,5 kg over der jeg pleide å veie før innsettingen. Er det flere som har erfaring med oppblåsthet og følelse av vann i kroppen? Jeg at dette er en bivirkning som kan gå vekk på et tidspunkt 🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå