AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Er på dag 3 med ørebetennelse og har mye smerter. Er på ferie i utlandet og prøver derfor å drøye det litt med legebesøk.. Finnes det noen tips eller kjerringråd for å bedre det litt? Anonymkode: 91848...868
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Jeg har hatt veldig mye ørebetennelse tidligere, det å ligge med øret mot en varmeflaske med kokende varmt vann og bruke lue er det som har hjulpet meg mest. Håper at du blir bedre snart, ørebetennelse er vondt. Anonymkode: 14cd3...021
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 Kjøp deg et termometer på apotek dersom du ikke har med og følg med på temperaturen din. Om du får rektaltemp på over 39 tenker og/eller sterke smerter, tenker jeg at du må komme deg til lege og få antibiotika. En del steder har internasjonale sykehus i nærheten. Bare vær OBS på at om du må på sykehuset (uansett om du blir innlagt eller bare for å få antibiotika) så må dette oppgis i kontakt med helsevesenet i Norge de 12 neste månedene, for om du da skulle bli innlagt i Norge så må du smitteisoleres og testes for MRSA, ESBL og VRE. Om du må til lege eller sykehus der du er nå, vær veldig nøye med hygienen sånn at du ikke blir smittet. Du kan alltids ta paracet og ibux. Reseptfritt kan man etter norske retningslinjer ta paracet 1 gram inntil x3 og ibuprofen 400 mg inntil x3 mener jeg på. De selger paracetamol og ibuprofen i de aller fleste land. Om de selger voltaren reseptfritt der du er så kan det selvsagt være en ide foran ibux. Det er viktig at du ligger med hodet høyt om natten. Masse god bedring. Ørebetennelse er en av de verste tingene som finnes synes jeg. Anonymkode: 5ed50...214
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #4 Skrevet 3. august 2018 Bestemoren min varmet alltid en ullsokk og la over øret vårt når vi hadde øreverk som små. Husker det lindret. Kanskje ikke lett å få tak i en ullsokk i utlandet, men det er verdt å teste ut dersom du har noe annet av ull tilgjengelig, evt. se om du kan få tak i en ull-lue. Anonymkode: c7c58...ada
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er på dag 3 med ørebetennelse og har mye smerter. Er på ferie i utlandet og prøver derfor å drøye det litt med legebesøk.. Finnes det noen tips eller kjerringråd for å bedre det litt? Anonymkode: 91848...868 Ørebetennelse kan bety to ting. Betennelse i indreøret eller ved trommehinnen, eller betennelse i øregangen. Kjerringråd finnes ikke, det øre nese halslegene sier er at ingenting skal inn i øret når det som er av betennelse er renset ut med legens sug. Unntaket er antibiotikadråper legen gir. Ørebetnnelse kan være ekstremt vondt. Har ikke legen klart å fikse problemet må du dra tilbake. Ikke fly med ørebetnnelse da kan smertene bli uutholdelige. Anonymkode: e3b33...e1a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 Ta ibux eller piller med ibuprofen over piller med paracetamol, fordi de reduserer betennelse i en liten grad. Bruk nesespray, selv om du ikke er veldig tett. Holdt systemet så åpent du kan. Tygg tyggis. Hjelp ørene ved å få litt bevegelse, hjelper på blodgjennomstrømming også. Bruk en ekstra pute om natten og hold hodet høyt. Anonymkode: 56827...5d1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #7 Skrevet 3. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta ibux eller piller med ibuprofen over piller med paracetamol, fordi de reduserer betennelse i en liten grad. Bruk nesespray, selv om du ikke er veldig tett. Holdt systemet så åpent du kan. Tygg tyggis. Hjelp ørene ved å få litt bevegelse, hjelper på blodgjennomstrømming også. Bruk en ekstra pute om natten og hold hodet høyt. Anonymkode: 56827...5d1 Ibux skal ikke brukes ved betennelsestilstander der bakterier er innvolvert. Det kan gi alvorlige konsekvenser les felleskatalogteksten for det preperatet du anbefaler. Anonymkode: e3b33...e1a
Gjest Romsdal Skrevet 3. august 2018 #8 Skrevet 3. august 2018 Hadde ikke nølt med å kontakte lege. Antibiotika hjelper raskt og du får det nok med en gang! Ingen vits i å lide... Ørebetennelse er kjempevondt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ibux skal ikke brukes ved betennelsestilstander der bakterier er innvolvert. Det kan gi alvorlige konsekvenser les felleskatalogteksten for det preperatet du anbefaler. Anonymkode: e3b33...e1a Ved ørebetennelser så anbefales faktisk ibuprofen fremfor paracetamol.. Anonymkode: e4f7d...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved ørebetennelser så anbefales faktisk ibuprofen fremfor paracetamol.. Anonymkode: e4f7d...2e8 Jeg er allergisk mot ibuprofen.. har tatt Paracet, men det har liten effekt. Er som sagt på dag 3 nå og vurderer om jeg skal kontakte lege i morgen. Hadde ørebetennelse på ferie i fjor også, måtte på legevakt da jeg kom til Norge på dag 10.. Er helt grusomt, og jeg klarer ikke tanken på å fly 4-5 timer med ørebetennelse igjen i år ts Anonymkode: 91848...868
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved ørebetennelser så anbefales faktisk ibuprofen fremfor paracetamol.. Anonymkode: e4f7d...2e8 Du er klar over at ibux og paracet har best effekt om man tar begge deler samtidig? Det er altså ikke vits å diskutere hva man bør bruke foran det andre fordi det er best å bruke begge deler samtidig. Så og si alle pasienter som blir lagt inn i sykehus får paracetamol 1 gram x 4 i bunnen som smertestillende. Så gir man gjerne ibuprofen eller voltaren eller annen nsaids i tillegg til dette ved behov dersom noen har inflammasjon. Anonymkode: 5ed50...214
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #12 Skrevet 4. august 2018 Unngå melk og egg, kjør på med mye rå grønnsaker og frukt (om det er trygt der du er). Få tak i Ester C og sinksulfat (flytende). Rå hvitløk, salvie, rosmarin, timian og oregano, sitronvann (friske sitroner) med rå honning. Forsøk også å få tak i urten cats claw og sitronmelisse (om du ikke er gravid). Alt dette skal spises altså. Google også ear infections home remedies. Anonymkode: 2bbcc...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå