Gå til innhold

Klart det er full likestilling mellom menn og kvinner !

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinnen hans
Skrevet

Overskriften er et forsøk på å fange oppmerksomhet.

Jeg har til tider en noe "dum" samboer. Nå mener han at det ikke er noe vits i å feire kvinnedagen fordi det ikke har vært eller er noe særlig forskjellsbehandling mellom kvinner og menn opp igjennom. :roll:

Jeg blir flau, at han sier disse tingene, viser jo hvor uopplyst han er.

Kan dere damer, kvinner og jenter på Kvinneguiden lage en liste til samboeren min? En liste som viser hva kvinner har blitt/blir utsatt for av forskjellsbehandling/dårlig behandling.

Så skal jeg printe ut lista og gi den til han i kveld.

På forhånd takk for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Internasjonal solidaritet er jo god nok grunn i seg selv til å merke seg kvinnedagen.

Forøvrig kan du minne han på når vi fikk stemmerett, hvem som gjør mest husarbeid, hvem som er mest hjemme med barn når de er syke, hvem som tjener mest, hvem som får mest oppmerksomhet av lærere på skolen, hvem som sitter i styrerom og hvem som får sjefsjobber raskest.

Ellers er det mye info å lese på www.likestillingsombudet.no og www.likestilling.no

Der finner du bla likestillingsbarometeret, som viser dagens likestilling ganske tydelig i tall og prosenter:

http://www.likestilling.no/artikkel.html?id=276

Skrevet

Den saken om kvinnelige skihoppere i fjor kan du jo nevne? Det var kvinnediskriminering, det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Forøvrig kan du minne han på når vi fikk stemmerett, hvem som gjør mest husarbeid, hvem som er mest hjemme med barn når de er syke, hvem som tjener mest, hvem som får mest oppmerksomhet av lærere på skolen, hvem som sitter i styrerom og hvem som får sjefsjobber raskest.

Dette med husarbeid/barneomsorg har vel en indirekte sammenheng med lønnsutvikling/karriere progresjon.

Gi slipp på en del av ansvaret hjemme og dere vil få større mulighet til delta ute.

Vi gutta får sørge for å se på dere som våre likemenn(kvinner). Samtidig har dere en jobb å gjøre internt ettersom det faktisk er slik at mange kvinner ikke har noe ønske om å gi slipp på kontroll og administrasjon av hjemmet.

Når det gjelder oppmerksomhet på skolen er dette vel snudd seg i retning av at det er jenter som jevnt over får bedre karakterer og tar lengre skolegang. Så her bør vel heller likestillingen gå andre veien etterhvert?

Nå det gjelder sjefsjobber så stiller jeg et lite spørsmålstegn ved kvinners "drive" for å stikke nesa fram for å få disse jobbene. Selvfølgelig er det helt feil om en kvinne med vilje og kvalifikasjoner bevisst overkjøres av menn i racet om sjefsjobben. Men ofte er det slik at kvinner ikke ønsker sjefsjobben - til tross for at de er fult ut kvalifisert til den.

Skrevet

Kjære gjest:

Hele poenget er at det er enorme ulikheter. Som du selv sier; kvinner får gode karakterer. Så hvorfor blir de da ikke oftere ledere?

Jeg sier ikke at det kun er menns feil, du ha rett i at mange kvinner må løsne litt opp i heimen.

Dette er komplisert og har mange sammenvevde årsaker.

Like fullt har det med likestilling å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjære gjest:

Hele poenget er at det er enorme ulikheter. Som du selv sier; kvinner får gode karakterer. Så hvorfor blir de da ikke oftere ledere?

Jeg sier ikke at det kun er menns feil, du ha rett i at mange kvinner må løsne litt opp i heimen.

Dette er komplisert og har mange sammenvevde årsaker.

Like fullt har det med likestilling å gjøre.

Sant nok. Nå er det vel ytterst sjelden noen noensinne er blitt valgt som leder basert på skolekarakterene.

Forøvrig tror jeg at jeg ser poenget ditt.

Gjest ii Fiona
Skrevet
Gi slipp på en del av ansvaret hjemme og dere vil få større mulighet til delta ute.

Ja, så hvis jeg gjør mindre husarbeid hjemme, vil arbeidsgiveren min plutselig lønne meg bedre - dvs samme lønn som det en mann ville fått i min jobb??

Herregud, det er sånne glupe argumenter som gjør at vi ikke beveger oss en millimeter fremover... Høna eller egget? Gir du meg den lønna jeg skal ha, skal jeg jobbe ute - så får du være hjemme. Greit?

:evil:

Jeg hater husarbeid, og kjenner ikke mange jenter som digger det heller. Hvor enkelte menn får det fra at kvinner ØNSKER eller LIKER å gjøre mesteparten hjemme, forblir en gåte for meg. Det er noe som heter nødvendighet, og har du en fyr som lar oppvasken stå til den har et lag fløyel, og nye biologiske orgasnismer vokser frem, er du like langt hvis du prøver å fortelle ham hva likestilling er...

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja, så hvis jeg gjør mindre husarbeid hjemme, vil arbeidsgiveren min plutselig lønne meg bedre - dvs samme lønn som det en mann ville fått i min jobb??

Herregud, det er sånne glupe argumenter som gjør at vi ikke beveger oss en millimeter fremover... Høna eller egget? Gir du meg den lønna jeg skal ha, skal jeg jobbe ute - så får du være hjemme. Greit?

:evil:  

Jeg hater husarbeid, og kjenner ikke mange jenter som digger det heller. Hvor enkelte menn får det fra at kvinner ØNSKER eller LIKER å gjøre mesteparten hjemme, forblir en gåte for meg. Det er noe som heter nødvendighet, og har du en fyr som lar oppvasken stå til den har et lag fløyel, og nye biologiske orgasnismer vokser frem, er du like langt hvis du prøver å fortelle ham hva likestilling er...

Hvis du har fulgt med i en del tråder her på KG er det faktisk slik at en god del av debattantene her(kvinner fortrinnsvis?) gir uttrykk for følgende:

- De ønsker ikke å dele fødselpermisjonen i noe større grad

- De ser det som sin rett å bestemme en rekke ting i hjemmet, og sette en standard for renhold og lignende.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg eller venninnene dine, men det gjelder mange andre kvinner.

Statistisk slår det ganske tungt ut på gjennomsnittslønnen at kvinner tar nesten 90 prosent av all fødselpermisjon(og påfølgende fravær ved barns sykdom?).

Det fraværet påvirker selvfølgelig også karriereprogresjonen, som igjen påvirker lønnsnivået.

Når mange kvinner i tillegg velger å jobbe deltid for å ha mer tid sammen med barna påvirker dette ytterligere.

Så forenklet sagt, i desto større grad du er på jobb - og desto mindre du bekymrer deg over renhold/barn hjemme - desto likere lønn vil du få.

Når du er på jobb og gubben er hjemme vil det etterhvert bare bli slik at han må ta oppvasken og de biologiske organismene. Da skjønner han kanskje også at det greit å ta den før disse oppstår.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja det var særlig forskjellsbehandling tidligere, da var mannen nødt til å slite seg gjennom en lang arbeidsdag og det var forventet at han skulle forsørge kvinnen. Så satt hun hjemme og ventet på pengene som mannen hadde slitt for.

Skrevet
Ja det var særlig forskjellsbehandling tidligere, da var mannen nødt til å slite seg gjennom en lang arbeidsdag og det var forventet at han skulle forsørge kvinnen. Så satt hun hjemme og ventet på pengene som mannen hadde slitt for.

Tviler på at alle kvinner noensinne har syntes det er så veldig stas og bli forsørget. Kvinner har gjennom alle tider har sikkert drømt om å kunne realisere seg selv. I dag, når vi faktisk er økonomisk uavhengige, så vet vi kanskje ikke helt hvordan det føles å måtte be om penger til den minste lille ting.

Det å kunne delta i arbeidslivet er ikke en selvfølge for alle kvinner jorda rundt. I mange land er det forventet at du rett og slett skal gifte deg tidlig, og så føde mest mulig unger. Selv om du er superflink på skolen, selv om du er en dyktig musikker, kunstner, whatevere, så kan du ikke bruke evnene dine. DET at kvinner kan gjøre det her i landet må vel være den største seieren for kvinnebevegelsen. Pluss at vi også kan stemme, og bli folkevalgte.

Ellers, det der med å "kontrollere" husarbeidet er noe av det teiteste jeg hører..... Dersom man skaffer seg et skikkelig mannfolk som faktisk gidder å bruke øynene sine hjemme, og ser rotet selv, PLUSS faktisk gjør noe med det så er det problemet løst. Menn må TA ansvar hjemme, ikke forvente at vi skal gi dem det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ellers, det der med å "kontrollere" husarbeidet er noe av det teiteste jeg hører..... Dersom man skaffer seg et skikkelig mannfolk som faktisk gidder å bruke øynene sine hjemme, og ser rotet selv, PLUSS faktisk gjør noe med det så er det problemet løst. Menn må TA ansvar hjemme, ikke forvente at vi skal gi dem det.

I beg to differ.

Her må selvfølgelig mannen TA ansvar selv, men kvinnen må også GI fra seg ansvar.

Om han er hjemme så må hun akseptere at han gjør ting på sin måte, i forhold til en standard han har satt. Hun kan ikke komme fra jobb og så begynne å klage på at ting ikke er gjort "i henhold" til egne standarder, og - i verste fall - gjøre det på nytt selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

I beg to differ.

Her må selvfølgelig mannen TA ansvar selv, men kvinnen må også GI fra seg ansvar.

Om han er hjemme så må hun akseptere at han gjør ting på sin måte, i forhold til en standard han har satt. Hun kan ikke komme fra jobb og så begynne å klage på at ting ikke er gjort "i henhold" til egne standarder, og - i verste fall - gjøre det på nytt selv.

Skrevet

Da mormor var ung var hun blant de heldige som hadde en jobb som ikke SA HENNE OPP når hun giftet seg, hvilket var helt vanlig mange andre steder. For gifte kvinner kunne jo ikke jobbe, de hørte til hjemme. :evil:

Når mange kvinner i tillegg velger å jobbe deltid for å ha mer tid sammen med barna påvirker dette ytterligere.

Til orientering er helse- og sosialsektoren (hvor mange kvinner jobber) en av de sektorer der enormt mange er TVUNGET til å jobbe deltid, fordi det ikke finnes nok hele stillinger. Mer tid sammen med barna? De fleste barn er på skolen. Jeg tror svaret er at mange kvinner gjør så mye hjemme at det er kjekt med en dag fri til å gjøre det unna på. Om menn hadde tatt mer av ansvaret i heimen og det hadde vært flere hele stillinger i kvinneyrker, ville færre kvinner jobbet deltid.

Tilogmed blant sykepleiere (hvor 90 % ansatte er kvinner) tjener menn mer enn kvinner.

Skrevet

I beg to differ.

Vel, det kommer vel litt an på hvilken standard man opererer med. Hvis han har standard "svinesti er topp" og hun har standard "strøkent", så vil det nødvendigvis bli litt konflikt!

Heldigvis er mange menn flinke hjemme for egen maskin, og jeg har en av dem :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Til orientering er helse- og sosialsektoren (hvor mange kvinner jobber) en av de sektorer der enormt mange er TVUNGET til å jobbe deltid, fordi det ikke finnes nok hele stillinger. Mer tid sammen med barna? De fleste barn er på skolen. Jeg tror svaret er at mange kvinner gjør så mye hjemme at det er kjekt med en dag fri til å gjøre det unna på. Om menn hadde tatt mer av ansvaret i heimen og det hadde vært flere hele stillinger i kvinneyrker, ville færre kvinner jobbet deltid.

Tilogmed blant sykepleiere (hvor 90 % ansatte er kvinner) tjener menn mer enn kvinner.

For det første er det nok ikke noe ønske hos arbeidsgiver å ha så mange delte stillinger. Antallet stillinger er jo konstant om du har 200 50% stillinger eller 100 100%. Eneste forskjellen er at du får dobbelt så mye å administrere med deltidsstillinger.

Etter fødselspermisjon er det cirka 5 år før barna begynner på skolen - og det er i denne perioden mange småbarnsmødre går i deltidsstilling.

Om kvinner har så mye å gjøre hjemme at de tar seg deltidsjobb - så mannen komme seg på banen og gjøre mer hjemme. Men jeg mistenker at i mange tilfeller er det slik at kvinnen ønsker å være hjemme med barna. Og som far ser jeg heller ikke noe ulempe i ha hatt en deltidsjobb, og kunne tilbringe resten av uka hjemme sammen med barna.

Uansett så tror jeg vi er enige i denne biten - Menn må ta mer ansvar hjemme, og kvinner må gi fra seg mer ansvar hjemme.

Ja, mannlige sykepleiere tjener mer enn kvinnelige av to grunner. De jobber oftere fulltid og de jobber oftere i ledende stillinger. (Nå forventer jeg insinuasjoner om at de har "fått" disse stillingene som en konsekvens av kameraderi, diskriminasjon etc. )

En mannlig sykepleier tjener ikke mer enn en kvinnelig sykepleier i akkurat samme stilling, med lik annisennitet, utdanning, erfaring etc.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er bra at kvinnene endelig har begynt å ta mer ansvar for familiens økonomi og ikke lenger overlater det til mannen, men vi har ennå et stykke å gå.

Skrevet
En mannlig sykepleier tjener ikke mer enn en kvinnelig sykepleier i akkurat samme stilling, med lik annisennitet, utdanning, erfaring etc
.

JO

Fra sykepleierforbundets egen side:

link

I 2001 var heltidssysselsatte kvinners månedslønn ca 86 pst av menns. Kvinner med universitets- og høgskoleutdanning inntil fire år får svakest uttelling for utdanning sammenliknet med menn. I 2002 tjente heltidsansatte kvinner i denne utdanningsgruppen 80 pst av menn. Den gjennomsnittlige forskjellen i kvinners og menns årslønn for utdanningsgruppen var 79 700 kroner i menns favør.  

De største lønnsforskjellene finnes mellom privat sektor og offentlig sektor basert på utdanningsnivå, dvs. høyere utdanning inntil 4 år og høyere utdanning utover 4 år. Dette er også med og viser i hvilken grad utdanning verdsettes i de ulike sektorer. Avkastning på utdanning er desidert lavest i kommunal sektor for de med inntil 4 års høyere utdanning. Her utgjør sykepleierne en stor andel og rammes følgelig også av dette diskrimineringselementet.

I studien finner man blant annet at mannlige sykepleiere får lederansvar dobbelt så ofte (relativt) som kvinnelige sykepleiere (2004). Studien viser at familie og venner presser på for at mannlige sykepleiere skal gjøre karriere. Mye tyder også på at arbeidsplassen raskere tilbyr menn enn kvinner lederstillinger. Menn i sykepleien ligger gjennomsnittlige bedre an enn kvinner også når det gjelder ansvar og lønn.

Om deltid:

http://www.aftenposten.no/jobb/article925269.ece

Mye ufrivillig deltidsarbeid

100 000 deltidsarbeidere ønsker seg lengre arbeidsuke. Men spesielt i de kvinnedominerte yrkene er det vanskelig å finne løsninger.

fra fagbladet.no

Forøvrig annen nyttig info om likestilling:

http://www.ssb.no/likestilling/

Statistisk sentralbyrå har oppgitt at 98.000 mennesker er rammet av uønsket deltid. De fleste av disse er kvinner.

jeg har endret litt på lenkene - Veslejenta moderator

Skrevet
Det er bra at kvinnene endelig har begynt å ta mer ansvar for familiens økonomi og ikke lenger overlater det til mannen, men vi har ennå et stykke å gå.

Leste du i det hele tatt det jeg skrev om at kvinner ofte fikk sparken når de giftet seg? Jeg kan legge til at det var ENDA vanligere å få sparken når man ble gravid.

Selv på 70-tallet ( og IDAG) var det enormt få barnehageplasser. Når menn da tjener mer enn kvinner, hvem tror du er den som må være hjemme for å passe barnet?

Skrevet

Og ikke engang la meg begynne å fortelle om mennenes underskriftkampanjer mot kvinner da kvinner ønsket å begynne å studere....

Gjest Valhalla
Skrevet

Litt synd at barna blir stuet vekk på barnehage og lignende for at mor skal realisere seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...