Gå til innhold

NRK-lisens i kollektiv sendt til meg siden jeg kjøpte TV, spleise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i et kollektiv med et par stykker hvor jeg kjøpte TV sist, og dermed har fått NRK lisens, tror de andre sine TVer er så gamle / kjøpt brukt eller lignende så de faller "gjennom" på lisensen. Greia er at TVen min står i stua og brukes av hele kollektiv som en fellesTV, og jeg lurer dermed på om det er fair å be dem punge ut sin del av lisensen (selv om vi ikke bruker tven til å se på tv, tv, bare netflix osv). 

Kan se litt argumenter for og i mot her. Imot er jo at de faktisk betaler for MIN tv, som er registrert på meg. Tillegg har  den har vært i reparasjon over en 1 måned nå (får den snart tilbake), så skjønner at det kan bli litt ekstra kjipt å bli bedt om å betale for den akkurat nå. Også vil jeg jo ta med TVen hvis jeg flytter .. 

For å spleise er jo at alle bruker den, de gjerne mer enn meg, og  den blir hele tiden brukt når folk har film-dates, gaming med kompisene deres, hvis vi har filmkveld osv. Jeg var også "snill" og kjøpte TVen for at vi skulle ha den i kollektivet vårt, ettersom vi ble enig om at det  ville bli tull å spleise på en TV. Til slutt føler jeg at NRKlisensen på en måte blir sendt til husholdning, og det er litt "tilfeldig" at den kom på mitt navn siden jeg var den siste som kjøpte TV(?) 

Jeg vet ikke hva tenker dere, og om de sier nei, er det for stygt å si at jeg da tar TVen inn på rommet mitt (som tross alt hadde vært mer chill..)? Er jo faktisk ofte den blir brukt når jeg vil bruke den, men synes det er koselig å ha et samlingspunkt i kollektiv så lar den stå der..  

Anonymkode: 88c30...655

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal alle bruke den så skal alle dele på lisensen. For den er dyr!

Anonymkode: 7939c...dab

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville bedt dem være med å spleise så lenge TV-en tilgjengelig for alle. Hvis de nekter tror jeg faktisk jeg hadde vært så frekk at jeg hadde fjernet TV-en fra stuen og tatt den inn på soverommet mitt. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt om de andre var villige til å spleise på lisensen. Hvis ikke hadde jeg informert om at jeg da flytter TV’en inn på rommet mitt. 

Anonymkode: e122d...9ce

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De andre har nok, som det jeg gjorde selv som student, registrert tven når de kjøpte den i navnet til sine foreldre. Dette er generelt vanlig hos studenter.

Vi fikk selv dette problemet i vårt kollektiv når en person der byttet adresse i folkeregisteret. Da kom NRK på døren og vi var nødt til å betale. Utrolig kjipt! Da vi i kollektivet hadde tv for film og spill, ikke faktisk til tv, og spesielt ikke NRK. 

Vi delte regninga, men det ble litt sure følelser i kollektivet av den grunn.

Du kan spørre om de vil spytte i.

Anonymkode: da264...9d0

AnonymBruker
Skrevet

alright, tenker jeg i hvert fall venter til TVen har kommet tilbake fra reprasjon og lar den stå i stua litt 

AnonymBruker
Skrevet

Alle var vel inneforstått med at hvis en i kollektivet kjøper ny TV selv, så er selgeren pliktig til å opplyse om hvem som har kjøpt den til NRK? Det betyr lisens, og var den til hele kollektivet så er det jo mest rettferdig at alle spleiser på lisensen. Jeg syntes ikke det at selve TV'en i utgangspunktet er din har så stor betydning når det gjelder å betale for lisensen. TV'en er din, og du betalte for den uten å kreve at andre spleiser med deg fordi du skal ha den med deg når du flytter. Men bruken av den så lenge den brukes i fellesskap der du bor nå bør man kunne spleise på. 

Det dere uansett bør gjøre er å plombere antenninngangen/muligheter for å ta imot tradisjonelt TV-signal slik at dere slipper lisens fremover. Søk på TV reparasjonsfirmaer osv. som kan ta slike oppdrag. Sørg for å få kvittering for utført oppdrag som kan sendes til NRK. Det koster en tusenlapp eller to å gjøre det, men da slipper dere hvert fall å betale lisens mer enn denne første gangen. Er du rask, så kan du høre om reparasjonsfirmaet kan gjøre det også før de sender den tilbake til deg? :) 

Anonymkode: f1bed...131

• Liker 1
Skrevet

Hvis tv'en hadde vært på ditt rom og bare du brukte den hadde saken vært enkel.

Når den står i fellesrommet og alle bruker den, synes jeg det er rimelig å forvente at dere spleiser. Blir jo ikke så mye på hver heller.

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva tenker dere, og om de sier nei, er det for stygt å si at jeg da tar TVen inn på rommet mitt (som tross alt hadde vært mer chill..)? Er jo faktisk ofte den blir brukt når jeg vil bruke den, men synes det er koselig å ha et samlingspunkt i kollektiv så lar den stå der..  

Sier alle nei, så tar du TV'en inn på ditt rom sporenstreks, og det med hodet høyt hevet! . :) Du behøver virkelig ikke å prøve å skjule det heller. :) 

Når det er sagt, så burde dere diskutert dette i klare ordelag før du kjøpte TV'en.

Anonymkode: 312b4...64a

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i et kollektiv med et par stykker hvor jeg kjøpte TV sist, og dermed har fått NRK lisens, tror de andre sine TVer er så gamle / kjøpt brukt eller lignende så de faller "gjennom" på lisensen. Greia er at TVen min står i stua og brukes av hele kollektiv som en fellesTV, og jeg lurer dermed på om det er fair å be dem punge ut sin del av lisensen (selv om vi ikke bruker tven til å se på tv, tv, bare netflix osv). 

Kan se litt argumenter for og i mot her. Imot er jo at de faktisk betaler for MIN tv, som er registrert på meg. Tillegg har  den har vært i reparasjon over en 1 måned nå (får den snart tilbake), så skjønner at det kan bli litt ekstra kjipt å bli bedt om å betale for den akkurat nå. Også vil jeg jo ta med TVen hvis jeg flytter .. 

For å spleise er jo at alle bruker den, de gjerne mer enn meg, og  den blir hele tiden brukt når folk har film-dates, gaming med kompisene deres, hvis vi har filmkveld osv. Jeg var også "snill" og kjøpte TVen for at vi skulle ha den i kollektivet vårt, ettersom vi ble enig om at det  ville bli tull å spleise på en TV. Til slutt føler jeg at NRKlisensen på en måte blir sendt til husholdning, og det er litt "tilfeldig" at den kom på mitt navn siden jeg var den siste som kjøpte TV(?) 

Du får ta turen innom lisensavdelingens nettsider og lese deg opp på situasjonen. 

Faller gamle tver gjennom på lisensbetaling? Opplys meg om hvor den regelen står skrevet. 

Anonymkode: 53f4b...60b

Skrevet
21 hours ago, The Kitten said:

Jeg ville bedt dem være med å spleise så lenge TV-en tilgjengelig for alle. Hvis de nekter tror jeg faktisk jeg hadde vært så frekk at jeg hadde fjernet TV-en fra stuen og tatt den inn på soverommet mitt. 

Da blir det heller ingen krangling om kanalvalg.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis dere kun bruker den til Netflix, så går det vel an å plombere den så slipper dere å betale lisens. Og det er jo en smsl sak når den allerede er på et verksted. Bare å ta en telefon det så er problemet løst. 

Anonymkode: 07c4d...6da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ta turen innom lisensavdelingens nettsider og lese deg opp på situasjonen. 

Faller gamle tver gjennom på lisensbetaling? Opplys meg om hvor den regelen står skrevet. 

Anonymkode: 53f4b...60b

Hvis TVn er så gammel at den er arvet fra familie/bekjente så har vel tidligere kjøper fått lisenskravet i sitt navn. Med mindre de sladrer til NRK så er det jo ingen som vet at en student som ikke betaler lisens har overtatt TVn.
Det er altså ingen regel som sier at gamle TVer faller gjennom, det ble nok bare ment at de har fått gamle TVer og dermed sluppet lisens.

Anonymkode: 8aa68...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg aldri hatt NRK og aldri betalt lisens. Har likevel en gammel TV jeg kan se DVD på om jeg vil. Jeg bruker sumo/viafree ol. på dataen. Jeg synes ikke du kan forlange å få penger fra de andre når du ikke var smart nok til å ikke skrive TV i ditt navn eller få den plombert? Du kan selvsagt spørre de andre ig høre hva de tenker?

Anonymkode: 27393...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke TV, og betaler derfor ikke noen NRK-lisens. Isteden betaler jeg for internett-tjenester som TV2 Sumo eller D Play.

Dersom noen krevde at jeg plutselig skulle vært med på å betale slik lisens for noe jeg aldri bruker, så ville nok jeg blitt en smule irritert...

Anonymkode: 1e64b...335

Skrevet

Jeg ville luftet det for de andre i kollektivet og høre hva de tenker om det. Dette er nok noe de andre ikke har tenkt over

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kjøpt en TV og frivillig satt den i stua så synes jeg lisensen er ditt problem. Så klart brukes TV-en hvis den står der. 

Anonymkode: 9d9c5...d7b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...