Gå til innhold

Vil dette si at teflonen er ødelagt på stekepanna? Kaste den? Bilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

6JFfxFiMbWyDksBV0AAem2acEAAAABEgAQAMbW10

Noen som vet? Er nybegynner på kjøkkenet, men hva er de svarte greiene?

(Det er olje øverst):

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som om den er ødelagt, ja. Her har det nok vært brukt kjøkkenredskaper som ikke er av tre eller plast, slik at teflonen er blitt ripet opp. 

Aldri kjøkkenredskaper av metall i teflonstekepanne! 

Anonymkode: 50076...fda

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om den er ødelagt, ja. Her har det nok vært brukt kjøkkenredskaper som ikke er av tre eller plast, slik at teflonen er blitt ripet opp. 

Aldri kjøkkenredskaper av metall i teflonstekepanne! 

Anonymkode: 50076...fda

Eneste jeg har brukt er en svamp og zalo til å vaske stekepanna med?

AnonymBruker
Skrevet

Skuresiden på svamp skal heller ikke i kontakt med den, men "noe" annet skarpt har nok blitt brukt noen ganger. Må kjøpe ny steikepanne. 

Anonymkode: 6cf62...96a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skuresiden på svamp skal heller ikke i kontakt med den, men "noe" annet skarpt har nok blitt brukt noen ganger. Må kjøpe ny steikepanne. 

Når jeg ser på ødelagt stekepanne-bilder på google, så ser de pannene mye mer skadet ut enn min? Hele belegget er ute der?

Skrevet

Hva skjer om man fortsetter å bruke den?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, matsk skrev:

Eneste jeg har brukt er en svamp og zalo til å vaske stekepanna med?

Man bruker absolutt ikke zalo på teflon.

Anonymkode: 40b98...741

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skurekrem skal ikke brukes i det hele tatt. Ikke rart at den har gått i stykker. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, matsk skrev:

Seriøst, giftige stoffer?? Fyfaen ble bekymret nå.

Kjøp deg en ny panne i morgen. For noen lønner det seg å kjøpe billige panner og bytte ofte eller kjøp jernpanne som du kan ha i mange år.

Skrevet
5 minutter siden, Belima skrev:

Les her om hvordan det anbefales å vaske panner av teflon og jern. Panna di er ødelagt og kan avgi giftige stoffer.

https://www.klikk.no/bolig/rengjoring/vaske-stekepanne-2265985

Sitat

Flisnes anbefaler å vaske HardTec-pannene for hånd med oppvaskkost i varmt vann og zalo. Når du vasker pannen, bør du være varsom med å bruke grove vaskesvamper.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker absolutt ikke zalo på teflon.

Anonymkode: 40b98...741

Tefal anbefaler også å vaske i såpevann.
Sikker på du ikke blander teflon og jernpanner?

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Belima skrev:

Kjøp deg en ny panne i morgen. For noen lønner det seg å kjøpe billige panner og bytte ofte eller kjøp jernpanne som du kan ha i mange år.

Men må jeg til legen? Mtp på giftige stoffer.

Jeg ser jo på google at ødelagte penner ser ganske mye verre ut enn min da, som f.eks denne. Rundt hele pannen.5553.700.jpg

Endret av matsk
AnonymBruker
Skrevet

Ødelagte teflonpanner avgir stoffer som i for store mengder kan være giftig. Bare kast den å kjøp en ny. Du trenger ikke å gå til legen :) 

Anonymkode: abf17...306

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ødelagte teflonpanner avgir stoffer som i for store mengder kan være giftig. Bare kast den å kjøp en ny. Du trenger ikke å gå til legen :) 

Har brukt den i 3 uker nå...

Dog ikke brukt den hver dag. Panna var jo ok når jeg starta å bruke den.

Skrevet

Hva mener dere med giftig? Giftig der og da, eller giftig som i at det slår til senere?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, matsk skrev:

Hva mener dere med giftig? Giftig der og da, eller giftig som i at det slår til senere?

Hvis du får det i deg over tid (altså bruker en ødelagt panne i årevis). Ikke gå inn i panikk modus, det er unødvendig 😛 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du får det i deg over tid (altså bruker en ødelagt panne i årevis). Ikke gå inn i panikk modus, det er unødvendig 😛 

Er du sikker på det? 

"Brukte en sånn stekepanne lenge, håper ikke skaden allerede er skjedd, det er sterkt kreftfremkallende nemlig. Nå har jeg en kvalitetsteflonpanne fra Tefal, den ekke blitt skrapa opp i det hele tatt. Men husk, bruk aldri metallspader i teflonpanner, bruk varmebestandige plastspader." Leser jeg på et annet forum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...