AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #21 Skrevet 3. august 2018 Akkurat nå, crashbunny skrev: Ja hvorfor ikke? Det er vel ikke et krav i foreningen at medlemmer har e-post? Å ta ringe rundt til alle som nekter å ha e-post tar tid. Har man noen i en forening som nekter å bruke e-post, så må man altså hele tiden bruke mye tid på å være mellommann for informasjon, som for de fleste andre tilkommer dem automatisk. Men det er jo ganske typisk folk som nekter å ta i bruk forskjellige hjelpemidler, de tenker på seg selv og som regel ikke på andres tid i en hektisk hverdag (det vet jeg alt om som en som tidligere jobbet med support i et stort firma). Og det som gjerne går igjen er at disse personene heller ikke har så mye annet å ta seg til i hverdagen, så de skjønner rett og slett ikke at andre må jobbe 24/7 for få det til å gå rundt, gjerne med små marginer av tid i en hverdag der det bare blir mer å gjøre for hvert år. Anonymkode: bcce2...54e 2
Belima Skrevet 3. august 2018 #22 Skrevet 3. august 2018 I min bank koster det kr 100 å betale en giro over skranken. Kjenner flere som fremdeles bruker brevgiro. Har nettbank selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #23 Skrevet 3. august 2018 4 minutter siden, crashbunny skrev: Ja hvorfor ikke? Det er vel ikke et krav i foreningen at medlemmer har e-post? Nei, det er vel ikke et krav. Jeg ble bare overrasket over at dette i det hele tatt var en problemstilling i 2018. Jeg trodde alle mennesker hadde en mail. Bestiller de ingenting over nett? Har de ikke behov for å melde seg inn noen steder, eller motta informasjonsbrev på epost? Det ble veldig klønete da jeg hadde krysset av i påmeldingsskjemaet om at jeg var villig til å dele rom med en annen. Lederen hadde forsøkt å koble meg og den mail-løse på Messenger, men det oppfattet ikke jeg ( det kommer vel som forespørsler kanskje)?. Jeg har uansett ikke varsling der. Så det fikk ikke jeg med meg. Anonymkode: 72c82...0eb
OPIgirl Skrevet 4. august 2018 #24 Skrevet 4. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan betaler hun regninger? Anonymkode: 72c82...0eb Med brevgiro antagelig. Mine svigerforeldre gjør det. Det er allergiske mot alt som har med Internett og data og gjøre. De har heller ingen interesse av å lære seg det heller. De lever egentlig i fortiden vil jeg si. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #25 Skrevet 4. august 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er vel ikke et krav. Jeg ble bare overrasket over at dette i det hele tatt var en problemstilling i 2018. Jeg trodde alle mennesker hadde en mail. Bestiller de ingenting over nett? Har de ikke behov for å melde seg inn noen steder, eller motta informasjonsbrev på epost? Det ble veldig klønete da jeg hadde krysset av i påmeldingsskjemaet om at jeg var villig til å dele rom med en annen. Lederen hadde forsøkt å koble meg og den mail-løse på Messenger, men det oppfattet ikke jeg ( det kommer vel som forespørsler kanskje)?. Jeg har uansett ikke varsling der. Så det fikk ikke jeg med meg. Anonymkode: 72c82...0eb Det vanlige nå - er å ordne slike løpende kommunikasjon via messenger. Så her vil jeg si det faktisk er du som er vrang. Det vanlige, er å ordne med arrangementer, påmeldinger, koordinering av folk i facebookgrupper/messenger. Evt. sms som back-up. Det ville aldri i verden falt meg inn å sende en e-post for å spørre om romfordeling o.l praktisk. Folk er nesten slutta å bruke epost, selv om de har det - og ville aldri i verden gått ut fra at den blir sjekka jevnlig, eller at andre forventer løpende dialog via e-post.. Det eneste jeg forventer å få på e-post, er kvitteringer fra nettbutikker, passordbytter og bekreftelser om jeg reg. meg på ny nettjeneste - og sjekker den bare om jeg veit slikt er kommet dit. Vil en kommunisere om andre ting, må en kommunisere i andre kanaler. Slå på varsler i messenger du - eller sjekk den jevnlig. så er dette null problem Som foreningsleder selv, så er det messenger det går i nå til dags. Anonymkode: 54b2a...912
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #26 Skrevet 4. august 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ta ringe rundt til alle som nekter å ha e-post tar tid. Har man noen i en forening som nekter å bruke e-post, så må man altså hele tiden bruke mye tid på å være mellommann for informasjon, som for de fleste andre tilkommer dem automatisk. Men det er jo ganske typisk folk som nekter å ta i bruk forskjellige hjelpemidler, de tenker på seg selv og som regel ikke på andres tid i en hektisk hverdag (det vet jeg alt om som en som tidligere jobbet med support i et stort firma). Og det som gjerne går igjen er at disse personene heller ikke har så mye annet å ta seg til i hverdagen, så de skjønner rett og slett ikke at andre må jobbe 24/7 for få det til å gå rundt, gjerne med små marginer av tid i en hverdag der det bare blir mer å gjøre for hvert år. Anonymkode: bcce2...54e Leder selv forening - og nei - jeg hverken ringer rundt, eller sender e-post. Vi bruker derimot facebook aktivt, det er der slik informasjon kommer nå til dags. Via vår egen gruppe og side der. Tror faktisk ikke jeg har tilgang til e-post adressene heller, aldri hatt bruk for dem - men vi har dem nok i medlemsregister. Anonymkode: 54b2a...912 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #27 Skrevet 4. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige nå - er å ordne slike løpende kommunikasjon via messenger. Så her vil jeg si det faktisk er du som er vrang. Det vanlige, er å ordne med arrangementer, påmeldinger, koordinering av folk i facebookgrupper/messenger. Evt. sms som back-up. Det ville aldri i verden falt meg inn å sende en e-post for å spørre om romfordeling o.l praktisk. Folk er nesten slutta å bruke epost, selv om de har det - og ville aldri i verden gått ut fra at den blir sjekka jevnlig, eller at andre forventer løpende dialog via e-post.. Det eneste jeg forventer å få på e-post, er kvitteringer fra nettbutikker, passordbytter og bekreftelser om jeg reg. meg på ny nettjeneste - og sjekker den bare om jeg veit slikt er kommet dit. Vil en kommunisere om andre ting, må en kommunisere i andre kanaler. Slå på varsler i messenger du - eller sjekk den jevnlig. så er dette null problem Som foreningsleder selv, så er det messenger det går i nå til dags. Anonymkode: 54b2a...912 Sluttet å bruke e-post du liksom...Det er fortsatt en av de viktigste kanalene for en rekke bedrifter, organisasjoner og det offentlige. Evt. med eller uten chat-applikasjoner i tillegg. I tillegg ser jeg svært få nettbutikker som ber deg oppgi Messenger/FB-profil som kontaktpunkt for kunde, der er det stort sett e-post adresse som etterspørres. Anonymkode: bcce2...54e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #28 Skrevet 4. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leder selv forening - og nei - jeg hverken ringer rundt, eller sender e-post. Vi bruker derimot facebook aktivt, det er der slik informasjon kommer nå til dags. Via vår egen gruppe og side der. Tror faktisk ikke jeg har tilgang til e-post adressene heller, aldri hatt bruk for dem - men vi har dem nok i medlemsregister. Anonymkode: 54b2a...912 Vel, når folk ikke har e-post så har man gjerne ikke Facebook eller andre sosiale medier heller. Teknologiaversjon gjør som regel at man unngår digital kommunikasjon i sin helhet, ikke bare e-post. Anonymkode: bcce2...54e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #29 Skrevet 4. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sluttet å bruke e-post du liksom...Det er fortsatt en av de viktigste kanalene for en rekke bedrifter, organisasjoner og det offentlige. Evt. med eller uten chat-applikasjoner i tillegg. I tillegg ser jeg svært få nettbutikker som ber deg oppgi Messenger/FB-profil som kontaktpunkt for kunde, der er det stort sett e-post adresse som etterspørres. Anonymkode: bcce2...54e Ja, nettbutikker, bedrifter og offentlige bruker e-post. Har da aldri sagt noe annet? Det betyr ikke at det som sendes ut (ut over kvitteringer) har noen særlig verdi for folk - det går stort sett i reklame. Hender det en gang i skuddåret at jeg mottar noe viktig per e-post, som klageoppgjør eller noe - så vet jeg det på forhånd, via kommunikasjon andre steder. Sluttet å bruke e-post til løpende, personlig kommunikasjon da. Ville ikke forventa å få kontakt med et foreningsmedlem for å organisere romfordeling via e-post - som TS her i tråden gjør.. Tanken ville ikke falt meg inn engang. Som sagt har jeg ikke tilgang til e-post adresser til foreingsmedlemmer. Personlige meldinger går via messenger - får jeg ikke svar sender jeg evt. en sms og ber om sjekke messenger. Men det er sjeldent behov for. Anonymkode: 54b2a...912 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #30 Skrevet 4. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, når folk ikke har e-post så har man gjerne ikke Facebook eller andre sosiale medier heller. Teknologiaversjon gjør som regel at man unngår digital kommunikasjon i sin helhet, ikke bare e-post. Anonymkode: bcce2...54e Tvert imot. Det er endel nå, som ikke er vante med nett, som oppfatter facebook = internett. Det er enkelt å bruke en app på nettbrett, uten å måtte skjønne eller forholde seg til resten. Og problemstillingen til trådstarter var nettopp et par personer som deltar i forening via facebook, men ikke har e-post - mens TS selv ikke hadde sjekka sin messenger, og i mine øyne er den vrange her. Anonymkode: 54b2a...912
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #31 Skrevet 4. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nettbutikker, bedrifter og offentlige bruker e-post. Har da aldri sagt noe annet? Det betyr ikke at det som sendes ut (ut over kvitteringer) har noen særlig verdi for folk - det går stort sett i reklame. Hender det en gang i skuddåret at jeg mottar noe viktig per e-post, som klageoppgjør eller noe - så vet jeg det på forhånd, via kommunikasjon andre steder. Sluttet å bruke e-post til løpende, personlig kommunikasjon da. Ville ikke forventa å få kontakt med et foreningsmedlem for å organisere romfordeling via e-post - som TS her i tråden gjør.. Tanken ville ikke falt meg inn engang. Som sagt har jeg ikke tilgang til e-post adresser til foreingsmedlemmer. Personlige meldinger går via messenger - får jeg ikke svar sender jeg evt. en sms og ber om sjekke messenger. Men det er sjeldent behov for. Anonymkode: 54b2a...912 Og mitt poeng er at det er mye korrespondanse utover kun kvitteringer, bekreftelser og reklame som fortsatt går over e-post Både i organisasjoner, bedrifter og det offentlige, inkludert den typen organisasjoner du selv driver. Har jobbet med å bla. tilby teknologiløsninger for stort og smått i en årrekke, og jeg ser jo hva det går i. Selv om mange i større grad bruker chat applikasjoner/sosiale medier, så er det fortsatt veldig mange som primært bruker e-post. Anonymkode: bcce2...54e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #32 Skrevet 4. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvert imot. Det er endel nå, som ikke er vante med nett, som oppfatter facebook = internett. Det er enkelt å bruke en app på nettbrett, uten å måtte skjønne eller forholde seg til resten. Og problemstillingen til trådstarter var nettopp et par personer som deltar i forening via facebook, men ikke har e-post - mens TS selv ikke hadde sjekka sin messenger, og i mine øyne er den vrange her. Anonymkode: 54b2a...912 Det er ikke det vi har sett som teknologitilbydere, dvs. har man først ikke e-post, så har man sjelden også andre typer applikasjoner. Og argumentet om at det er lettere å bruke en app "uten å skjønne resten" som forklaring for at man ikke bruker e-post fordi man syntes det er for tungvint, slik jeg oppfatter at du mener, holder ikke mål. Det er langt flere funksjoner å forholde seg til i mange chat-applikasjoner og sosiale medier. E-post er stort sett kun det, altså en måte å sende elektroniske brev, og gjennom min erfaring, langt lettere for folk å lære seg. Anonymkode: bcce2...54e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #33 Skrevet 4. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og problemstillingen til trådstarter var nettopp et par personer som deltar i forening via facebook, men ikke har e-post - mens TS selv ikke hadde sjekka sin messenger, og i mine øyne er den vrange her. Anonymkode: 54b2a...912 Så jeg må henge aktivt på Facebook for å få med meg alt som skjer? Jeg synes det er mer urimelig enn å overse en e-post! Når jeg får bekreftelse på e-post fra organisasjonen om at jeg har fått plass på turen så er det vel ikke urimelig at de også gir beskjed på Mail om jeg har fått en romkamerat eller om jeg skal betale enkelttillegget selv? Anonymkode: 72c82...0eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå