Gå til innhold

Folk som ikke har e-post, er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som ikke er på sosiale medier,( synes det er litt sært) men ikke å ha e-post er vel for alvor veldig sært? 

Det er to personer i min pasientforening som ikke har e-post. De er begge på Facebook. Hu ene er ca 60 og det ble vanskelig å kommunisere da jeg ikke hadde varsling på Messenger og hun ikke hadde e-post. En annen dame er yngre ( virker dog litt enkel) fikk ikke til å melde seg inn i foreningen fordi hun ikke hadde e-post. Det ble ekstra arbeid for styrer pga det. 

Leste om en eldre fyr som ikke klarte å melde seg inn på et treningsstudio fordi han ikke hadde e-post, og ville heller ikke  opprette en, eller bruke noen andres. De fikk ordnet det til slutt, men han var misfornøyd med at det ble så mye styr rundt dette. 

https://www.dagsavisen.no/oslo/har-ikke-e-post-fikk-ikke-trene-1.1104940

Anonymkode: 72c82...0eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har e-post ene og alene fordi det kreves til slike ting, registrere meg på tjenester, få bestillingsbekreftelser på netthandel. Jeg bruker den jo ellers ikke til noe. Og sjekker den aldri - så ville vært håpløs som kommunikasjonsvei. 

Men - må en ikke ha e-post for å registrere seg på facebook.......? 

Anonymkode: 54b2a...912

• Liker 3
Skrevet

Kjenner bare til et menneske som jeg vet om da som ikke ha e-mail og det er tanta mi. Hun forstår ikke at jeg tør å ha nettbank osv..😄 Og hver gang det er snakk om svindel og lureri når det kommer til nett og hacking så kommenterer hun at jeg må være forsiktig med disse "internettgreiene"... Har prøvd å forklare at man ikke kommer så langt i dag uten internett og mail men hun synes jeg er helt på tur som benytter meg av dette her..😏 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har e-post ene og alene fordi det kreves til slike ting, registrere meg på tjenester, få bestillingsbekreftelser på netthandel. Jeg bruker den jo ellers ikke til noe. Og sjekker den aldri - så ville vært håpløs som kommunikasjonsvei. 

Men - må en ikke ha e-post for å registrere seg på facebook.......? 

Nei på Face trenger du kun et telefonnummer. 

Jeg synes bare det er rart at en person som er på sosiale medier vil fraskrive seg e-post.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Kjenner bare til et menneske som jeg vet om da som ikke ha e-mail og det er tanta mi. Hun forstår ikke at jeg tør å ha nettbank osv..😄 Og hver gang det er snakk om svindel og lureri når det kommer til nett og hacking så kommenterer hun at jeg må være forsiktig med disse "internettgreiene"... Har prøvd å forklare at man ikke kommer så langt i dag uten internett og mail men hun synes jeg er helt på tur som benytter meg av dette her..😏 

Hvordan betaler hun regninger?

Skrevet

Mulig det er sært å ikke ha det, men synes allikevel at det valget skal være opp til hver enkelt. Det burde finnes muligheter til å f.eks melde seg inn i ting etc selv om man ikke har e-post 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virket jo litt firkantet, det synes jeg også, men litt underholdende er det jo også å se ham omtale e-post som "det siste innen data". Han er jo godt oppe i årene, men heller ikke de 180+ man vel burde være før e-post oppleves som siste skrik innen datateknologi.

Men joda, jeg forstår jo frustrasjonen. Selv har jeg foreldre på samme alder, og jeg har aldri hørt om noen av deres venner som ikke har e-postadresse.

Anonymkode: de51c...11a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, crashbunny skrev:

Mulig det er sært å ikke ha det, men synes allikevel at det valget skal være opp til hver enkelt. Det burde finnes muligheter til å f.eks melde seg inn i ting etc selv om man ikke har e-post 

Det er klart men det gjør ting mye mer tungvint for andre. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er klart men det gjør ting mye mer tungvint for andre. 

So what? Hvis noen velger å ikke ha e-post spiller det vel ingen rolle for dem om ting er mer tungvint for andre.  

Ja til valgfrihet! :)

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det var meg som ikke hadde e-post...eller noen av de nymotens tingene som fanger en i garnet sitt og en er stuck for ever.

Anonymkode: 104e3...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei på Face trenger du kun et telefonnummer. 

Jeg synes bare det er rart at en person som er på sosiale medier vil fraskrive seg e-post.  

Ah, glemte muligheten for tlf.nr - det er så uaktuelt for meg å oppgi at glemmer at andre kanskje ikke tenker likt om det :) 

Men hvordan er å være på sosiale media knytta til e-post....? Henger ikke sammen for meg. E-post er mer en administrativ greie, som jeg må ha for å benytte meg av enkelte tjenester. Min bruk av SoMe ellers har ingen sammenheng med min bruk av e-post. Og skulle egentlig gjerne helst vært uten, ærlig talt. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan betaler hun regninger?

Hun går i banken:rolleyes:😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, glemte muligheten for tlf.nr - det er så uaktuelt for meg å oppgi at glemmer at andre kanskje ikke tenker likt om det :) 

Men hvordan er å være på sosiale media knytta til e-post....? Henger ikke sammen for meg. E-post er mer en administrativ greie, som jeg må ha for å benytte meg av enkelte tjenester. Min bruk av SoMe ellers har ingen sammenheng med min bruk av e-post. Og skulle egentlig gjerne helst vært uten, ærlig talt. 

Hvis folk har et prinsipp om at de ikke vil ha e-post, så vil jeg umiddelbart tenke at de heller ikke ville være på sosiale medier. Ingen sammenheng bare en betraktning om hva jeg tenker høres logisk ut:)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hun går i banken:rolleyes:😄

Og de hjelper henne med det? Krever de ekstra gebyr?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen få som hverken har epost eller data, og et par stk som har e post, men som ikke forstår hvordan de skal bruke hverken det, eller pc generelt. Det som undrer meg, er at de alle har en ganske tåpelig, aggressiv holdning til alt som har med data å gjøre. De har pc, men er ikke særlig interessert i å lære å bruke det. Nei, alt med data er noe tull, mener de. De fleste er personer over 60. Men samtidig klager de og blir irriterte når ting stopper pga det, og de ikke får meldt seg på ting, eller går glipp av viktige beskjeder som kommer via epost. De klager også på at de må betale høye gebyrer til banken, fordi de ikke gidder å lære seg å betale regninger i nettbanken. Jeg har forsøkt å lære dem noe, men det går ikke inn, fordi motivasjonen rett og slett ikke er tilstede. Så jeg tenker at de bare får takke seg selv. 

Anonymkode: 46b21...bf7

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de hjelper henne med det? Krever de ekstra gebyr?

De i banken ordner alt, vet ikke om de tar noe ekstra men går ut ifra det. Men det bryr uansett ikke hun seg om for hun mener det er tryggere å gjøre det slik. Hun er jo ikke motivert for å lære seg noe med data heller så hun må nesten gjøre det slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, crashbunny skrev:

So what? Hvis noen velger å ikke ha e-post spiller det vel ingen rolle for dem om ting er mer tungvint for andre.  

Ja til valgfrihet! :)

Det spiller kanskje ingen stor rolle for dem, men en større rolle for andre. 

Skal leder i foreningen ringe dem eller sende SMS som svar på om de har kommet med på en medlemstur? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke ha e-post er som å nekte ha fasttelefon da det ble oppfunnet

Anonymkode: a5707...055

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller kanskje ingen stor rolle for dem, men en større rolle for andre. 

Skal leder i foreningen ringe dem eller sende SMS som svar på om de har kommet med på en medlemstur? 

Ja hvorfor ikke? Det er vel ikke et krav i foreningen at medlemmer har e-post?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mer vanlig enn man tror å ikke ha e-post. Og så har man en del som har det, men som egentlig hverken kan eller ønsker å bruke det, men som andre her påpeker - likevel klager når de går glipp av informasjon, eller ikke får meldt seg på ting. At man er pensjonist er ingen unnskyldning for å ikke gidde å sette seg inn i nødvendige midler som er nødvendige for å delta i dagens samfunn så lenge man er frisk mentalt og fysisk. Joda, denne fyren er 76, men han var i femtiårene da e-post begynte å bli vanlig. Man kan virkelig ikke påstå at det er urimelig at bedrifter og organisasjoner krever "å sette seg inn i det aller nyeste". E-post ble vanlig på nittitallet, vi er nå i 2018. 

Anonymkode: bcce2...54e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...