brainstorm Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 I dag påstås det i avisen at Ingrid Espelid aldri sa "me har juksa litegrann", men at det var noe Trond Kirkvaag fant på til parodien? Dette KAN da ikke stemme?? Jeg husker da meget tydelig at dette var noe hun sa lenge før parodien? Det var jo derfor han tok det med? Eller? Kan jeg virkelig huske så feil? Nesten alle som hører navnet Ingrid Espelid forbinder henne jo med dette uttrykket. Min verden skjelver. Men på den annen side så jeg nylig innspurten av stafetten i Holmenkollen 1982 i reprise, og jeg har i alle år husket "gi den mannen en stav". Men så sier de plutselig bare "la ham få en stav"? Hva skjer med langtidshukommelsen min 😮 Jeg har lest en del i det siste om folk som husker ting som aldri har skjedd, eller husker dem helt feil. Noen flere med sånne opplevelser? 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Ordrett sa hun vel ofte, så jukser man litt. Men ja, hun sa det. Anonymkode: 08951...192 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 Hørt det samme både tidligere og i dag, nemlig at Kirkvaag sa det først, og tror nok det stemmer. Hun har jo sikkert snakket om å jukse en eller annen gang før det, men akkurat den frasen vi tenker på virker det som ble sagt i en parodi først. Det er jo ikke helt uvanlig at man innbiller seg slike ting. Husker mange flirte av Sarah Palin som hadde sagt at hun kunne se Russland fra huset sitt (underforstått at hun derfor kunne en del om USAs forhold til Russland), men selv om dama sa utrolig mye dumt var akkurat det med Russland bare fra en parodi. Uten videre sammenligning med vår kjære Ingrid, selvfølgelig, men i rekken tøyse-sitater vi syntes passet så godt på folk at vi bare la til grunn at de sikkert hadde sagt det selv. Anonymkode: 90264...d01 1
applestories Skrevet 3. august 2018 #4 Skrevet 3. august 2018 Må si jeg klør meg litt i hodet her. Vi kan da ikke huske så feil? Jeg husker ikke parodiene engang, det gjør det kanskje verre Har lett litt på Youtube uten å finne dette uttrykket, håper at noen deler om de kommer over det. Det er ikke noe uvanlig i å huske feil, jeg er nok skyldig i det selv innimellom, men akkurat dette uttrykket er det flere generasjon som forbinder med Ingrid - kan vi virkelig ta så feil? 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 Hun har sagt det - men begynte å bruke den selv, med et glimt i øyet, etter parodien Utrolig fascinerende, dette med åssen hukommelsen vår spiller oss puss. Leste om dette for litt siden - denne starter med ei som forteller om ei triks hun husker Clint Eastwood gjorde på et tv-show. Bare at det viser seg, at det aldri skjedde. Sitat Sitat Når jeg forteller professoren om Shazaam og sigarett-trikset, er han ikke i tvil: de er produkter av hvordan hukommelsen vår virker. Magnussen har hørt sånne historier mange ganger før. De fleste går nemlig rundt med slike falske minner uten å vite det. Antagelig du også. – Jeg tror ikke folk er klar over hvor lett det er å få falske minner, sier han. Magnussen vet hva han snakker om. Ikke bare fordi han er en slags nestor i hukommelsesforskningen, men fordi han har et spektakulært falskt minne selv. "Jeg har et falskt minne. Det har antakelig du også."https://www.nrk.no/dokumentar/xl/den-forraederske-hukommelsen-1.13512390 Anonymkode: 0f6cb...c4e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 Husker veldig godt hun sa at, så har jeg jukset litt, mens hun henter opp den ferdige retten under kjøkkenbenken. Når og hvor, om det var før eller etter en parodie jeg ikke har sett, vites ikke. Anonymkode: 08951...192 1
ole82 Skrevet 3. august 2018 #7 Skrevet 3. august 2018 39 minutter siden, brainstorm said: I dag påstås det i avisen at Ingrid Espelid aldri sa "me har juksa litegrann", men at det var noe Trond Kirkvaag fant på til parodien? Dette KAN da ikke stemme?? Det stemmer. 39 minutter siden, brainstorm said: Jeg husker da meget tydelig at dette var noe hun sa lenge før parodien? Du husker feil. 39 minutter siden, brainstorm said: Det var jo derfor han tok det med? Eller? Kan jeg virkelig huske så feil? Nesten alle som hører navnet Ingrid Espelid forbinder henne jo med dette uttrykket. Min verden skjelver. Men på den annen side så jeg nylig innspurten av stafetten i Holmenkollen 1982 i reprise, og jeg har i alle år husket "gi den mannen en stav". Men så sier de plutselig bare "la ham få en stav"? Hva skjer med langtidshukommelsen min 😮 Jeg har lest en del i det siste om folk som husker ting som aldri har skjedd, eller husker dem helt feil. Noen flere med sånne opplevelser? Ja, helt vanlig. Eller kanskje det er Mandela effekten. https://rationalwiki.org/wiki/Mandela_effect 1
FrankDrebin Skrevet 3. august 2018 #8 Skrevet 3. august 2018 3 minutter siden, ole82 skrev: Eller kanskje det er Mandela effekten. https://rationalwiki.org/wiki/Mandela_effect Er nok Nelson som har vært ute med fantestrekene sine her, ja. xD 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 45 minutter siden, brainstorm skrev: I dag påstås det i avisen at Ingrid Espelid aldri sa "me har juksa litegrann", men at det var noe Trond Kirkvaag fant på til parodien? Dette KAN da ikke stemme?? Jeg husker da meget tydelig at dette var noe hun sa lenge før parodien? Det var jo derfor han tok det med? Eller? Kan jeg virkelig huske så feil? Nesten alle som hører navnet Ingrid Espelid forbinder henne jo med dette uttrykket. Min verden skjelver. Men på den annen side så jeg nylig innspurten av stafetten i Holmenkollen 1982 i reprise, og jeg har i alle år husket "gi den mannen en stav". Men så sier de plutselig bare "la ham få en stav"? Hva skjer med langtidshukommelsen min 😮 Jeg har lest en del i det siste om folk som husker ting som aldri har skjedd, eller husker dem helt feil. Noen flere med sånne opplevelser? Du er ikke alene!! Jeg mente også at de sa "gi den mannen en stav"...... det samme med Ingrid....🙈🙈 Anonymkode: 34f42...88b
I Grosny Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker veldig godt hun sa at, så har jeg jukset litt, mens hun henter opp den ferdige retten under kjøkkenbenken. Når og hvor, om det var før eller etter en parodie jeg ikke har sett, vites ikke. Anonymkode: 08951...192 Ingrid var først ute med den frasen, og hun brukte den ofte nettopp slik du beskriver. Jeg tror hun sa "no juksar me litt". 1
brainstorm Skrevet 3. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 3. august 2018 4 minutter siden, I Grosny said: Ingrid var først ute med den frasen, og hun brukte den ofte nettopp slik du beskriver. Jeg tror hun sa "no juksar me litt". Så lenge vi i det minste er enige om at hun jukset så kan man alltids godta at man husker feil ord. Men i avisen så det ut som det var Trond Kirkvaag som fant opp hele juksingen. Og det ville jo vært merkelig, for da er det jo ingen parodi. 😃 Nesten så jeg venter på at Oddvar Brå ikke brekker staven i den neste reprisen. 2
ole82 Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 5 hours ago, I Grosny said: Ingrid var først ute med den frasen, og hun brukte den ofte nettopp slik du beskriver. Jeg tror hun sa "no juksar me litt". Nei. https://www.nrk.no/norge/ingrid-espelid-hovig-er-dod-1.14151500 Humortrioen KLM la sin elsk på den folkekjære tv-kokken og Trond Kirkvaag parodierte henne gjentatte ganger. Det var også Kirkvaag som fant på begrepet «No har me juksa litt», men Hovig skal ha likt parodien så godt at hun stjal uttrykket fra komikeren, ifølge Bergensavisen. 2
Zenhouse Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 (endret) På 3.8.2018 den 16.34, brainstorm skrev: I dag påstås det i avisen at Ingrid Espelid aldri sa "me har juksa litegrann", men at det var noe Trond Kirkvaag fant på til parodien? Dette KAN da ikke stemme?? Jeg husker da meget tydelig at dette var noe hun sa lenge før parodien? Det var jo derfor han tok det med? Eller? Kan jeg virkelig huske så feil? Nesten alle som hører navnet Ingrid Espelid forbinder henne jo med dette uttrykket. Min verden skjelver. Men på den annen side så jeg nylig innspurten av stafetten i Holmenkollen 1982 i reprise, og jeg har i alle år husket "gi den mannen en stav". Men så sier de plutselig bare "la ham få en stav"? Hva skjer med langtidshukommelsen min 😮 Jeg har lest en del i det siste om folk som husker ting som aldri har skjedd, eller husker dem helt feil. Noen flere med sånne opplevelser? På 3.8.2018 den 17.02, applestories skrev: Må si jeg klør meg litt i hodet her. Vi kan da ikke huske så feil? Jeg husker ikke parodiene engang, det gjør det kanskje verre Har lett litt på Youtube uten å finne dette uttrykket, håper at noen deler om de kommer over det. Det er ikke noe uvanlig i å huske feil, jeg er nok skyldig i det selv innimellom, men akkurat dette uttrykket er det flere generasjon som forbinder med Ingrid - kan vi virkelig ta så feil? På NRK.no viste de et program om henne nylig, der viste de parodien Kirkvaag lagde så tidlig som i 1973, der han første gang presenterte utrykket «no har me juksa ....» Kan forøvrig varmt anbefale dette programmet, for ei dame sier jeg bare 🙌🏼🙌🏼🙌🏼 Endret 5. august 2018 av Christina73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå