Gå til innhold

Om noen sporer ip-adressen din finner de ut navnet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 9b07d...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet nei.

Men om noen finner ip-adressen din og den har vært brukt til noe ulovlig som politiet forfølger, ser jeg for meg at politiet kan få tillatelse til å kreve at internettleverandøren din skal  utlevere hvem som hadde denne IPen på et gitt tidspunkt (gitt at du snakker om IP i en fast husstand).

Da vil de kunne spore deg opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ekkoet skrev:

I utgangspunktet nei.

Men om noen finner ip-adressen din og den har vært brukt til noe ulovlig som politiet forfølger, ser jeg for meg at politiet kan få tillatelse til å kreve at internettleverandøren din skal  utlevere hvem som hadde denne IPen på et gitt tidspunkt (gitt at du snakker om IP i en fast husstand).

Da vil de kunne spore deg opp.

Skjønner. Vil de da bare kunne få ut navnet til den som internettet er registrert på eller vil de også få informasjon om hvilken datamaskin som ble brukt og navnet til personen som eier datamaskinen? Det gjelder ip i en fast husstand, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Dytter da jeg håper på at noen vet svaret på spørsmålet mitt i innlegget over.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du politiet har jobbet med blant annet dark room sakene? Jo, de er på det mørke nettet og finner saker de ser nærmere på, for så å finne ip og adressene de aksjonerer på. Å tro at en kan gjøre hva en vil på nettet uten at en kan bli avslørt er temmelig naivt. 

Du er heller ikke anonym bak en ab knapp  Det gjelder også meg, forresten.

Anonymkode: 6e7e5...eca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dytter da jeg håper på at noen vet svaret på spørsmålet mitt i innlegget over.

Er du redd for at noen skal finne ut hvem du er? I tilfelle, hvorfor?

Anonymkode: 25778...9c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du politiet har jobbet med blant annet dark room sakene? Jo, de er på det mørke nettet og finner saker de ser nærmere på, for så å finne ip og adressene de aksjonerer på. Å tro at en kan gjøre hva en vil på nettet uten at en kan bli avslørt er temmelig naivt. 

Jeg har ingen anelse om hvordan politiet jobber, jeg har så godt som ingen datakunnskaper, i alle fall ikke om ip-adresser og sporing av dem. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du redd for at noen skal finne ut hvem du er? I tilfelle, hvorfor?

Ja, det er jeg. Ønsker ikke å gå nærmere inn på grunnen til dette.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Vil de da bare kunne få ut navnet til den som internettet er registrert på eller vil de også få informasjon om hvilken datamaskin som ble brukt og navnet til personen som eier datamaskinen? Det gjelder ip i en fast husstand, ja.

De kan få ut informasjon om såkalt MAC-adresse (unik identifikator for enheten som kobles til nettet via IP-adressen), og fra den er det teoretisk mulig å finne eier. For noen typer enheter er det enklere enn for andre. Siden eier ikke trenger å være det samme som bruker, så er andre metoder mer effektive for å finne identiteten til brukeren. Det innebærer f.eks. beslaglegging av utstyr for undersøkelser, og etterforskning av trafikk med opprinnelse i IP-adresse og spesifikk enhet.

Hvis du ikke har gjort noe svært ulovlig, så er det ingen som kommer til å grave dypt. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke så vanskelig å sette seg inn i hvordan man forholder seg helt anonym på nett, men det krever riktige programmer og endel tekniske ting man må lære seg. Du kan eventuelt sende meg en PM om du vil vite mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å bruk VPN om dette de noe du bekymrer deg over

Anonymkode: 0aa82...81f

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er jeg. Ønsker ikke å gå nærmere inn på grunnen til dette.

Har du en annen tråd gående her på KG nå?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Zzyzx skrev:

De kan få ut informasjon om såkalt MAC-adresse (unik identifikator for enheten som kobles til nettet via IP-adressen), og fra den er det teoretisk mulig å finne eier. For noen typer enheter er det enklere enn for andre. Siden eier ikke trenger å være det samme som bruker, så er andre metoder mer effektive for å finne identiteten til brukeren. Det innebærer f.eks. beslaglegging av utstyr for undersøkelser, og etterforskning av trafikk med opprinnelse i IP-adresse og spesifikk enhet.

Hvis du ikke har gjort noe svært ulovlig, så er det ingen som kommer til å grave dypt. 

Skjønner. Jeg har for i og for seg for så vidt ikke gjort noe ulovlig, men jeg ser på det som sannsynlig at politiet vil etterforske saken likevel.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en annen tråd gående her på KG nå?

Nei, jeg har ingen annen tråd her. I alle fall ikke noe som er relatert til dette temaet. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg tror de har funnet ut hvem jeg er nå.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

IP-adressen er knyttet til et internettabonnement, og det er navnet på den som står som eier av dette abonnementet som vil dukke opp.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i trøbbel?

Anonymkode: a46e0...870

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun internettleverandøren som vet navnet bak en IP-adresse. Politiet kan be om å få utlevert navnet hvis det er mistanke om kriminalitet som gir en viss straff.

Derimot vil de mest dyktige klare å finne navnet uansett. De vil kunne finne IP-adressen du bruker flere andre steder, f.eks. e-poster du har sendt, og ved å innhente en hel del informasjon vil de kunne finne navn.

Anonymkode: 8db5c...8a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

du er så anonym som du vil på nettet. det er bare å bruke vpn eller Proxy. Dessuten, ip-adresser er ip-adresser. Det er ingen som kan finne ut hvem du er via den, men internettleverandøren sitter selvfølgelig på informasjon om hvem som eier ruteren en ip-adresse tilhører, noe som i mange tilfeller vil være helt irrelevant om man bruker vpn

Anonymkode: 72da3...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...