Gå til innhold

Huseier selger leiligheten jeg har leid - fikk beskjed om at nedvask var påkrevd etter utflytting

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

EDIT: Har snakket med huseieren og bestemt meg for hva jeg vil gjøre, så trenger ikke flere svar. 

Endret av Aviale
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt fuck it

Anonymkode: b0407...d96

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville svart at siden det ikke var vasket da dere flyttet inn så gidder ikke dere heller å vaske

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Boligen skal leveres tilbake i samme stand som når man flyttet inn, så det er bare å si fra til huseier at leiligheten var ikke vasket før du flyttet dit, derfor vaskes det heller ikke når du flytter ut.

Anonymkode: 9f846...14e

• Liker 4
Skrevet

Skjønner begge sider, men siden dere ikke har kontrakt som sier at du må så hadde jeg blåst i det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det naturlig at en leilighet er nedvasket før den blir overlevert  og synes det er merkelig at dere ikke så på det som en selvfølge før dere flyttet ut, men det er sikkert bare meg som er gammeldags.

Anonymkode: 09146...95c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det naturlig at en leilighet er nedvasket før den blir overlevert  og synes det er merkelig at dere ikke så på det som en selvfølge før dere flyttet ut, men det er sikkert bare meg som er gammeldags.

Det er ikke en selvfølge hvis leiligheten ikke var vasket ned da de selv overtok. 

Anonymkode: d1cfe...7ca

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange svar! Jeg er fristet til å si fuck it, men hva med hun jeg leier sammen med? Hun har bodd der minst 3 år mer enn meg, og må da stå for alle kostnadene for nedvasken (minst 4000 kr alene). Jeg har bodd der med henne i 3 år og vi er ikke venner, om det har noe å si, men jeg vil få litt dårlig samvittighet tror jeg... 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mange som forventer at leiligheten også er grundig vasket når man skal flytte inn - men dette er jo tydeligvis ikke tilfellet for alle.

Jeg personlig hadde ikke giddet å vaske grundig selv, eller betale flere tusen for byrå, når utleier er så useriøs som hun virker. Ikke var det vasket når du flyttet inn, og ikke gav hun beskjed på forhånd om at du måtte vaske før utflytting. 

• Liker 1
Skrevet

Når du ikke har kontrakt har du vel heller ikke betalt depositum?

Hvis utleier ikke har noe depositum får hun heller ikke krevd dere for penger for manglende utvask. 

Uansett, var det ikke vasket da du flyttet inn er det urimelig å kreve at det skal være det når du flytter ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Aviale said:

Takk for mange svar! Jeg er fristet til å si fuck it, men hva med hun jeg leier sammen med? Hun har bodd der minst 3 år mer enn meg, og må da stå for alle kostnadene for nedvasken (minst 4000 kr alene). Jeg har bodd der med henne i 3 år og vi er ikke venner, om det har noe å si, men jeg vil få litt dårlig samvittighet tror jeg... 

Hvis leiligheten ikke er vasket ned når man flytter inn, bruker man si fra til utleier og avtale at man vasker og slipper utvask. Dette får bli mellom din eks-venninne og utleier. Men hadde jeg bodd et sted i mange år, ville jeg vasket litt. 

Anonymkode: dde12...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utleier har en gos sak hvis dere ikke vasker ut. Så det gjør man uansett.

Anonymkode: c0c83...4d1

Skrevet

Takk for svar dere, det forteller meg at det ikke bare er meg som synes dette var urimelig. Det er riktig at vi ikke har betalt depositum, så hun kan ikke ta noe om vi ikke gjør det. Problemet er vel heller at hun jeg leide sammen med har et godt forhold til huseieren, slik at hun kom til å fikse det uansett kontrakt eller ikke. 

Jeg ringte huseieren og la fram saken, men slik hun ser det var det hun jeg leide sammen med som jeg leide av, og ikke huseieren (liten misforståelse der altså). Det hjalp ikke uansett hva jeg sa, med argumentet om at vi har bodd så billig så lenge ville hun ikke bli med på å dele noen av kostnadene heller. (Jeg tenker da i mitt stille sinn at hun velger selv hvilken pris hun setter, så det er ikke et tungtveiende argument). Dermed havner jeg i valget mellom å være en drittsekk og la hun jeg leide sammen med stå for alt og betale for alt, siden hun uansett kommer til å gjøre det, eller å bite i det sure eplet og betale. Da velger jeg nok sistnevnte selv om jeg føler det er urimelig, orker ikke å krangle og diskutere noe mer enn høyst nødvendig, og jeg har heller ikke samvittighet til å la henne være i stikken.

Og ja: Jeg har lært leksa mi, i neste leilighet som jeg tar over nå snart, har jeg forsikret meg om at den skal være nedvasket på forhånd og at vi har kontrakt med depositum på depositumskonto. Eventuelt var det også et godt tips å avtale at man slipper nedvask hvis det ikke er gjort når man flytter inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Aviale said:

Har hun kontrakt? Hvis ikke så kan dere si fuck it begge to. Forutsatt at det ikke var rent når hun flyttet inn også. Hvis hun har bodd der i flere år er det naturlig at hun tar en større del av byrden f. eks leie av vaskebyrå.

Anonymkode: 98fd7...20f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

utleier kan ikke kreve depositum eller at dere betaler for at byrå skal vaske. Før kunne de, men de har endret reglene siden mange boligeiere spekulerte i å få mest mulig ut av depositumet. 

Anonymkode: 1b49c...e23

AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle at du ikke har kontrakt, har du betalt husleie på kontoen til husvert kan han/ hun bevise at du har bodd der- og standard husleielov gjelder. Dvs at du fortsatt har normal oppsigelsestid og standard regler gjelder

Når det er sagt, så er det ganske viktig poeng at det ikke var vasket når du flyttet inn. Trodde at du slapp vaske noe særlig når du flyttet inn i uvasket bolig, men det må du nesten google

Men igjen, du er ikke fratatt husleieloven selv om du ikke har kontrakt. Betalingene til husvert bevsier at du har leid og da har du inngått kontrakt. 

Anonymkode: 5c472...9d5

Skrevet

Huseier har ingen sak. Du er heller ingen drittsekk at du ikke drar tilbake og gjør klart for salg. 

Bare prøver seg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

utleier kan ikke kreve depositum eller at dere betaler for at byrå skal vaske. Før kunne de, men de har endret reglene siden mange boligeiere spekulerte i å få mest mulig ut av depositumet. 

altså kreve å bruke depositumspengene for vask. Før kunne de det, men ikke etter dagens regler.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

altså kreve å bruke depositumspengene for vask. Før kunne de det, men ikke etter dagens regler.

Hvor finner man disse reglene?

Anonymkode: 98fd7...20f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Aviale skrev:

Jeg har leid en leilighet uten kontrakt i noen år nå, og flyttet nylig ut av den siden huseier skulle selge huset. Jeg ga beskjed i god tid om når jeg skulle flytte ut. Da jeg flyttet inn, var det ikke vasket ned, knapt nok vasket etter normalt standard, og det var en del rot rundt omkring. Nå, et par uker etter at jeg flyttet ut, får jeg og hun som jeg leier sammen med beskjed om at vi må ha full nedvask på leiligheten før overtakelse av de nye eierne.

Huseier hadde god tid til å gi beskjed til meg om dette før jeg flyttet, men det gjorde hun ikke. Jeg har vasket rommet mitt grundig, så det er mye renere nå enn da jeg flyttet inn, men huset er gammelt, så jeg ser ikke nytten av å vaske vegger, tak, o.l., ettersom de nye eierne mest sannsynlig kommer til å pusse opp. Jeg har ikke tid til å vaske ned nå, men jeg hadde hatt det dersom jeg fikk beskjed før. Nå koster en nedvask med byrå flere tusen kr (ca 2000 på hver av oss), og jeg føler det er litt urettferdig at jeg må betale dette, iom det ikke var vasket da jeg flyttet inn, og jeg ikke fikk beskjed før nå. Siden vi ikke har kontrakt, er jeg fristet til å bare si "fuck it", men da lar jeg hun jeg leier sammen med i stikken. Jeg skjønner at nedvask normalt er påkrevd, men det er da også noe om at leietaker plikter til å gi tilbake leiligheten i tilsvarende stand - noe jeg da har gjort.

Hva ville dere gjort?

(Setter pris på om dere ikke henger dere opp i at vi ikke har kontrakt, jeg vet at det er dumt, men det er selvsagt ikke noe å gjøre med.)

Å Guri Malla!

Om du leier i flere år uten kontrakt så er det din sak og ikke relevant for hvordan du forlater boligen når leieforholdet avsluttes. 

Hvilken stand boligen var i, med hensyn til renhold, da du overtok den, er ikke relevant argumentasjon nå mange år etterpå. Var du misfornøyd da du flyttet inn, så skulle du sagt i fra da, nå er den saken foreldet og ute av verden. 

Å overlate boligen i tilsvarende stand, eller tilnærmet tilsvarende stand, betyr ikke like skitten eller like ren som da du fikk nøkler. Det betyr uten at du har herpet hele leiligheten. 

Når man flytter ut, etter flere års leieforhold, uten kontrakt, så vasker en etter seg fordi det er ingen kontrakt der det er avtalt om eller at det skal vaskes. Det er derfor normal folkeskikk å vaske ut skitten etter seg, eller å måtte betale for at andre vasker ut skiten etter deg og din medboer. 

Hva ny eier skal eller ikke skal med hus eller leilighet, angår ikke saken eller deg. Når boligen skal legges ut for salg så ønsker alle selgere at noligen skal ta seg best mulig ut, og ikke fremstå som et skittent rottereir. 

At du ikke har tid nå, er heller ikke relevant. Fordi du skulle vasket før du leverte nøklene. 

Du må gjerne for meg gi blanke blaffen i å vaske mer, men for din egen del så bør du ta denne erfaringen som en ny lærdom du tydeligvis ikke har fått med deg på flyttelasset fra mamma og pappa. Vasker du ikke, er utleier i sin fulle rett til å ta inn et vaskebyrå. For så å sende kravnom betaling til deg og din venninne. Betaler dere ikke så kan husleier ta ut forliksklage og du får en rettskraftig dom på at du må betale med renter og alle utlegg huseier har hatt på grunn av din barnslige oppførsel.

God fornøyelse, uansett hvordan du velger å løse denne saken.

Anonymkode: 40654...bd5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...