Gå til innhold

Stor valp på 8 mnd som biter/napper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi overtok en blandingshund da han var 6 mnd. Var forberedt på valpestreker, men føler nå at vi har tatt på oss et ansvar vi ikke mestrer. 

Vi har hatt privattimer hos hundetrener. Veterinær har sagt at denne hunden sannsynligvis er den i kullet som er dominant.

Hunden er aldeles nydelig, snill og god, MEN han biter fremdeles. Jeg er veldig sikker på at han ikke er aggressiv, men det gjør like fordømt vondt. En ting er oss voksne, men for datteren vår på 6 år er det blitt et mareritt. Han er spesielt bitete på henne, med det resultat at hun blir redd. Dermed er en vond sirkel oppstått mellom de to. 

Vi har forsøkt å si nei, ignorere, snu ryggen til hunden og bare være helt passiv,men det funker ikke. Vi har nå begynt å si strengt nei, og så sette han ut i gangen på time-out noen minutter. Da roer han seg umiddelbart. Men vi vil at han ikke skal bite i det hele tatt! Og vi er jo ikke alltid hjemme, heller. Trodde en valp på 8 mnd var over dette stadiet nå. 

Vi har diger hage som han får være i så mye han vil, han er på tur i tilsammen 1,5 - 2 timer per dag, og han er aldri alene. Men ser vi bør leke mer med han enn vi gjør per i dag. 

I går sa mannen min at nå er grensen snart nådd. Han sier datteren vår bor i et fengsel pga hunden, og vennene hennes ønsker heller ikke komme hit, selv om hunden da er bak stengt dør i stuen. Jeg tenker at vi må «holde ut», fordi han fremdeles er valp. Dette er lett å glemme pga størrelsen ( 22 kg). 

Jeg ønsker å beholde hunden. Han har så gode kvaliteter, og er så god, og på sikt er jeg sikker på at han blir en god familiehund.

Så, er dette oppførsel vi må regne med, eller er det vi som ødelegger hunden med vår inkompetanse? Hva ville dere gjort i mine sko?

Råd og tips mottas med stor takk!

Anonymkode: f6df2...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første først: En hund "er" ikke dominant, det er ikke et karaktertrekk. Dominans har en klar etologisk definisjon og er ikke relevant for deres problemstilling.

I hvilke situasjoner er det hunden biter? Er den mye stresset/gira i hverdagen? Hvor mye, og hva slags, fysisk og mental stimulering får hunden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på tur med han 1.5 - 2 timer hver dag. Varierer litt hvor vi går og ulik terreng. I tillegg er han ute så mye han vil i Hagen. Denne hagen inneholder asfalt, terrasse, gressplen, fjell og skog. Vi øver på enkle kommandoer som sitt og bli. Dette kan han nå, så egentlig øver vi mest på å bli, mens jeg går lengre og lengre vekk. Jeg putter noen godsaker oppi en plastflaske, så må han finne ut av hvordan få tak i det. Har også begynt ta tre kopper med godis under den ene koppen, så må han finne den. 

Siden vi fikk han har vi vært på to hytteturer, hatt familiebesøk i en uke (disse hadde med seg hund), hatt barnebursdag og familiebesøk. I tillegg har vi nesten daglig besøk av barn som kommer for å besøke seksåringen vår. 

Han biter datteren vår når hun sitter på fanget mitt og ser på TV, biter i luften bak ryggen hennes. Han er kjempeglad når jeg kommer hjem, men så går denne gladheten over til biting. Jeg går på tur med han, så kan han hoppe og bite i båndet. Når jeg da tar fra han båndet, så biter han meg i armen. Dette er bare noen eksempler. 

AnonymBruker
Skrevet

Må nevne at jeg føler at han ikke biter for at det skal gjøre vondt, mer bite for å bite.

Skrevet

For meg virker det som om han vil leke og kanskje stresser seg litt opp. Nå vet jeg ikke hva han er blanding av, men siden han er såpass stor, pluss at han er en unghund, så har han nok ganske mye energi i seg som han trenger å få utløp for. 

Jeg synes det er flott at dere går gode turer med ham. Ellers ville jeg forsøkt på aktiviteter som roer ned, som f.eks kontakttrening (når han ser deg i øynene, si "bra!" og gi en godbit) og godbitsøk (kast godbiter, gjerne tørrforet hans, på plenen og la ham snuse det opp i stedet for å få mat i skål).

Ting som bør unngås er kasting av ball/pinner og for mye leking og herjing med barn eller andre hunder. Det er ting som stresser opp. 

Når du går tur med ham, stopp en del og trent kontakt. Helst frivillig kontakt, dvs at du ikke lokker på ham, ber ham om å sitte osv. men at han ser på deg av seg selv. For at han skal gjøre det, så bør dere starte å trene dette inne. Gi ham en gratis godbit, ta så hendene bak på ryggen og vent til han ser på deg for å få èn godbit til - si "bra!" og gi godbit. Tren dette flere ganger om dagen til han forstår at når du står med hendene på ryggen så betyr det kontakttrening. Ta det så med deg ut og stopp flere ganger på tur og tren kontakt.

Ha også godbitsøk flere ganger på turen. Kast en neve godbiter i grøfta sånn at han må snuse dem opp. Kontakttrening og godbitsøk kan i seg selv være nok til at han roer seg såpass at du får mindre biting i båndet. Hvis han likevel gjør det, kast en neve godbiter i grøfta og tren kontakt etterpå sånn at han roer seg før du går videre. Jo oftere du stopper og trener kontakt/godbitsøk på tur, jo mer er du i forkant og forhindrer slik oppførsel.

Ang. datteren din så ville jeg hatt ham i bånd inne med deg når du trener på dette. Dette for å unngå at han løper etter henne og biter. Sett deg i sofaen med hunden i bånd ved siden av deg. Med en gang datteren din går over gulvet, setter seg eller andre ting som gjør at hunden fokuserer på henne, si "bra!" og gi godbit. Over tid vil han da begynne å assosiere datteren din med godbiter hos deg. Når hun setter seg for å se TV, gi hunden et tyggebein eller en fylt kong så han har noe å holde på med i stedet for å stresse opp og nappe etter henne. Ha ham gjerne i bånd i begynnelsen til han lærer seg nye vaner.

Skrevet

Kan hende valpen har tannproblem. 
Burde få tennene undersøkt eller gi tyge leker. 

Men det er mye ansvar med en hund, spesielt valp.
Tror ikke det er bra om datteren deres er redd, og valpen vil jo merke dette og agere på det. 😕 
Dere som voksne må ta mye ansvar, men om han fortsetter å bitte burde dere ikke beholde han.
Valper er som folk. Noen er familie hunder, andre ikke, og kan hende han ikke passer som familie hund.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk Tabris, for mange gode råd😀Dette setter jeg stor pris på, og rådene dine skal tas i bruk umiddelbart.

Drakan, vi har vært til veterinær senest for to uker siden. Han har ikke tannoroblemer.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk Tabris, for mange gode råd😀Dette setter jeg stor pris på, og rådene dine skal tas i bruk umiddelbart.

Drakan, vi har vært til veterinær senest for to uker siden. Han har ikke tannoroblemer.

Bra at han er frisk i alle fall. :) 
Naboen hadde forresten en valp som nappet lenge, han er mye roligere nå. Tabris sinne råd burde hjelpe, men ikke glem. Om han ikke blir bedre med trening, så burde du tenke på datteren deres. Hva om han ender opp med å bitte til blods i fremtiden? 
Er ikke bra om datteren deres blir redd for hunder. 😕 
Prøv å inkluder datteren deres i treningen når du får mer kontroll, sånn at hun kan lære og få et godt forhold til hunden. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har lært av mine hundevenninner er at man må klynke som en hund om hunden biter (lekebiter), da vil den forstå (hundespråk) at det gjør vondt og slippe. Et tips.

Anonymkode: 67b72...63d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg har lært av mine hundevenninner er at man må klynke som en hund om hunden biter (lekebiter), da vil den forstå (hundespråk) at det gjør vondt og slippe. Et tips.

Anonymkode: 67b72...63d

Dette er et veldig bra tips. Jeg har brukt dette for å lære begge mine hunder at de ikke skal bite. Bare gi et høyt "klynk"/au i lignende tone som en hund ville laget når den blir utsatt for noe vondt. Dette skal i teorien gå rett i urinstinktet til hunden slik at det forstås nesten uavhengig av art og oppdragelse.

Anonymkode: 99c61...70e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Drakan skrev:

Bra at han er frisk i alle fall. :) 
Naboen hadde forresten en valp som nappet lenge, han er mye roligere nå. Tabris sinne råd burde hjelpe, men ikke glem. Om han ikke blir bedre med trening, så burde du tenke på datteren deres. Hva om han ender opp med å bitte til blods i fremtiden? 
Er ikke bra om datteren deres blir redd for hunder. 😕 
Prøv å inkluder datteren deres i treningen når du får mer kontroll, sånn at hun kan lære og få et godt forhold til hunden. :) 

Selvfølgelig tenker vi på datteren vår. Er ironisk nok derfor vi skaffet oss hund i utgangspunktet. Hun kommer først, men vi gir jo ikke hunden fra oss ved første utfordring heller! Hunden er også et individ, og har et liv jeg vil respektere. Jeg kaster ikke fra meg et dyr så fort jeg ikke får til ting med det, og den respekten ovenfor andres liv vil jeg overføre til datteren min også. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et veldig bra tips. Jeg har brukt dette for å lære begge mine hunder at de ikke skal bite. Bare gi et høyt "klynk"/au i lignende tone som en hund ville laget når den blir utsatt for noe vondt. Dette skal i teorien gå rett i urinstinktet til hunden slik at det forstås nesten uavhengig av art og oppdragelse.

Anonymkode: 99c61...70e

Funker ikke her til gårds😬😂

Skrevet

Vi har hatt samme problem, men her var det kun jeg som ble bitt. Jeg prøvde alt, men det var som om hun ikke hadde respekt for meg uansett hvor streng jeg var. Nå har vi vært på ferie og hun har vært sammen med to andre hunder hos min hundevante søster. Hunden er 11 mnd.

Når vi kom hjem var det slutt på bitingen, det var som om hun hadde glemt det. Jeg spurte søsteren min hvordan hun hadde fått henne til å slutte å bite, hun sa at hun bare hadde sagt klart i fra første gangen hun prøvde seg. Nesten så jeg ble litt fornærmet😂

Min teori er at hunden nettopp hadde hatt sin første løpetid og plutselig ble "voksen" i hodet ;) Uansett så biter hun ikke lenger og det føles helt fantastisk, plutselig har vi den rolige fine hunden vi ønsket oss.

Så ikke gi opp, mye skjer under puberteten og plutselig forsvinner alle valpenykkene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Dette er nesten en del av å ha valp. Hannhunder kan være ganske så pesete de første årene, dette varierer jo selvfølgelig individuelt. Kan virke som om hunden stresses opp av barnet, og det er ikke umulig å tenke seg at de har lekt heftig den første tiden dere hadde hunden, og at dette har blitt et mønster når hunden er med datteren din. Den mener ingenting vondt, men stresser seg opp og vet ikke hva den skal gjøre. Dere må virkelig gå inn for å løse dette en periode, men om dere gjør jobben merker dere raskt effekt. 

- Jeg vet ikke hvordan de forrige eierne har trent bitehemming, dette kan ha mye å si for hvordan han oppfører seg. Prøv å finne et høyt nok skrik til at han faktisk forstår det, for min lille trengs det ganske høyfrekvent skrik til før hun forstår det. Hun er 9 mnd og bitingen har heldigvis avtatt av seg selv, men har da heller ingen barn. 

- Venn hunden til å alltid være rolig inne. Har dere vært borti bindetrening? Bind hunden fast i stua, og la den slappe av. Dette er på ingen måte slemt, men det lærer hunden å roe seg ned på en fin måte. Når man har en stor og sterk hannhund slipper man ikke lett unna dersom hunden har fått jage seg opp og leke i stua. 

- Lær dere å trene rolig med han, inne og ute sammen med datteren din. Enkle, små øvelser som gjør at hun føler hun kan kontrollere hunden. Her kan dere gjerne starte mens hunden er bundet fast, og datteren din har full kontroll. La datteren din få trene grensesetting sammen med han, slikt man gjør på et godt valpekurs. Det er ikke noe som skal gjøres ofte, og det kan hende hun må røske litt i hunden i starten, så anbefaler at dere får hjelp for å trene inn dette riktig. 

- Gi han mer enn nok å gnage på. 

- Får han gå mye i ulendt terreng? Dette kan ha en fin effekt på mange hunder.

- Hva slags mat får han? Noen hunder har god effekt av å skifte til et fôr uten karbohydrater, f.eks råfôr eller lignende. Dette kan virke stabiliserende på stress ved at hunden holder et jevnere blodsukker og får nok lettopptakelige næringsstoffer, bl. a aminosyrer og vitaminer som er viktige om hunden stresser (tryptofan, vitamin B5 etc)... 

Og husk, fokuser mer på å jobbe positivt mot den hunden du vil ha, og forsterke all positiv adferd enn å kun fokusere på bitingen.  

Anonymkode: f03f1...252

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er det?

Min ene labrador gutt var helt ekstrem på biting da han var valp, prøvde alle triks jeg kom over uten at noe hjalp. Rundt 1. års alderen forsvant det meste av bitingen, nå er han 4 år og en glad og rolig gutt som ikke biter. Jeg anbefaler deg til å ha på "et slips" på hunden slik at du enkelt får tak i den og kan korrigere/avlede. Jeg følte også at jeg hadde anskaffet meg noe som jeg ikke mestret, men med mye tålmodighet så har det blitt en fin hund av han. 

Har du mulighet til det så burde du melde deg på et kurs i hverdagslydighet.

Anonymkode: fed2a...655

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for enda et veldig godt svar😊

Vi overtok hunden da han var 6 mnd, og fram til da hadde han for det meste bodd i en stall sammen med søsteren sin. Vi ble fortalt at han var stueren, men det var han slett ikke. Vi så fort at han ikke var vant til å være i et hjem, så har brukt litt tid på å få han komfortabel med det.Men han går som en prins i bånd, bortsett fra disse nykkene der han plutselig hopper opp og biter i bånd/armen min. Gir seg fort, men det skjer. 

Vi har også oppdaget at når vi skal irettesette, så blir han bare mer stresset hvis vi er veldig myndig. Han reagerer mye bedre hvis vi er lett og lys i stemmen osv.

Veldig godt tips det med datteren min. Har ikke tenkt på å gjøre det slik, men det skal vi jammen gjøre!

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rase er det?

Min ene labrador gutt var helt ekstrem på biting da han var valp, prøvde alle triks jeg kom over uten at noe hjalp. Rundt 1. års alderen forsvant det meste av bitingen, nå er han 4 år og en glad og rolig gutt som ikke biter. Jeg anbefaler deg til å ha på "et slips" på hunden slik at du enkelt får tak i den og kan korrigere/avlede. Jeg følte også at jeg hadde anskaffet meg noe som jeg ikke mestret, men med mye tålmodighet så har det blitt en fin hund av han. 

Har du mulighet til det så burde du melde deg på et kurs i hverdagslydighet.

Anonymkode: fed2a...655

Han er visstnok mix av Beagle og Griffon. Men han er stor - veier foreløpig 22 kg, og ligner på Beagle og noe annet enn Griffon. Tror det må være «far ukjent» her en plass😬

Veldig godt å høre om erfaringene dine😊

Skal også sies at han bare på få dager har blitt mye bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...