AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Hei! For å gjøre en lang historie kort, slet jeg med anoreksi i ca 2 år. Etter dette hadde jeg en bulimisk periode hvor jeg overspiste, men beholdt maten. Dette er nå over 5 år siden, og er frisk den dag i dag. Men jeg har et stort problem; jeg har ikke en normal sult - eller metthetsfølelse. Jeg kan fint gå uten mat til langt utpå dagen, samtidig som jeg kan oppleve en oksehunger på kvelden og spise mye. Dette har endt opp med at jeg må spise etter klokken, og loggføre alt. Om jeg spiser torsk med poteter eller en pizza, så er sult - og metthetsfølelsen den samme. Alle blodprøver er normale og er ikke plaget med fordøyelsen. Kan jeg ha tatt skade av de årene jeg var syk på noen måte? Er utrolig slitsomt å leve slik, å hele tiden passe på å både få i seg nok mat og ikke for mye heller. Anonymkode: ee9bf...edf
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Jeg spiser etter klokken. Men du trenger da ikke loggføre? Du kan oppsøke en ernæringsfysiolog dersom du ikke vet hva en normal frokost og lunsj er. Noen treningssentre tilbyr dette. Anonymkode: 2b7f6...536
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 Oksehunger på kvelden når du har glemt å spise frokost og lunsj høres egentlig helt normalt ut. Å glemme å spise i blant er også normalt. Å spise etter klokken kan være lurt for å huske de faste måltidene. Men har du prøvd å spise etter klokken uten å loggføre alt? Anonymkode: 0b4c5...60a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #4 Skrevet 4. august 2018 Man kan helt klart ta skade av spiseforstyrrelser over noen år, men ikke alle gjør det. Men spis sunt og variert, og lytt til kroppen om det er noe du reagerer negativt på. Sett på alarm så du husker å spise. Men kanskje det viktigste er å snakke med en ernæringsfysiolog hvordan du skal få i deg nok kalorier og sunn mat som gir kroppen den næringen den trenger. Og en psykolog om de mentale utfordringen slik at du klarer å spise normalt igjen. Og ikke minst, veldig godt å høre at du er på bedringens vei og ønsker et normalt kosthold. Keep up the good work 😊 Anonymkode: db65c...11e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #5 Skrevet 4. august 2018 Jeg tror det er fornuftig å ha størst mulig regelmessighet i tidspunkt for måltider, og aldri bli for sulten før neste måltid. Det hjelper i alle fall for meg. Jeg har en lang historie med overspising, men føler nå at jeg har ganske bra kontroll. Jeg vet ikke om det er noe som funker for alle, men etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at jeg må ha en "sprekk-dag" i uka, for meg er det hver fredag etter arbeidstid og ut dagen (jeg innbiller meg at den kvalmende metthetsfølelsen jeg får etter et sånt spisekick kan sammenlignes med en form for rus) Da går jeg helt bananas med MYE sjokolade, potetgull, boller og kaker. Bare søplemat. Eventuelle rester går i søpla før jeg legger meg. Anonymkode: 214c8...424
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #6 Skrevet 4. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er fornuftig å ha størst mulig regelmessighet i tidspunkt for måltider, og aldri bli for sulten før neste måltid. Det hjelper i alle fall for meg. Jeg har en lang historie med overspising, men føler nå at jeg har ganske bra kontroll. Jeg vet ikke om det er noe som funker for alle, men etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at jeg må ha en "sprekk-dag" i uka, for meg er det hver fredag etter arbeidstid og ut dagen (jeg innbiller meg at den kvalmende metthetsfølelsen jeg får etter et sånt spisekick kan sammenlignes med en form for rus) Da går jeg helt bananas med MYE sjokolade, potetgull, boller og kaker. Bare søplemat. Eventuelle rester går i søpla før jeg legger meg. Anonymkode: 214c8...424 jeg spiser etter klokka, fordi jeg etter 15 år med bulumi har mistet evnen til å kjenne når jeg er sulten eller mett. for meg er dette eneste måten å leve på uten tilbakefall. trives mye bedre nå(så klart), men er litt slitsomt i forhold til omverden. flere rundt meg lager et stort nummer ut av dette. og så oppstår det av og til situasjoner der det blir unaturlig å spise. magen reagerer voldsomt hvis jeg må «stresspise» Anonymkode: 2ab13...1f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå