AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Har en familie med skjær her. De er utrolig morsomme og underholdene. Fuglungene (som er ganske store nå) leker og tester grenser mens moren passer på. Jeg har lyst å gi dem mat og håpe på at de holder seg rundt her. Prøvde å kaste ut en grov skive nettopp men de ble redde og fløy. Hvordan kan jeg gi dem mat? Få dem til å like meg/huset? De er ikke her hele tiden da de egentlig oppholder seg/bor et stykke bort. Anonymkode: 7990c...ae1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Legg ut nøtter, brødbiter, kanskje noen fruktbiter, de kommer nok tilbake fort, men pass på at du ikke tiltrekker deg mus og rotter, prøv å få et fuglebrett Anonymkode: 6ad64...65d 2
Wonders Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 Enig med den over her. Her er noe jeg har funnet også: GROVT BRØD Serveres i smuler eller små biter. Godt egnet til kråker, skjærer, duer, måker og ender. Disse fuglene regnes som "altetere", og forsyner seg av et variert matfat. FRØBLANDINGER Under betegnelsen villfuglblandinger e.l. tilbys forskjellige frøblandinger i handelen. Frøblandingen kan betegnes som basisfôret. RENE FRØSORTER Vil man skjemme bort fuglene ytterligere, fôrer man med rene frøsorter, typisk i dispensere. Mest brukt er solsikkefrø, som en lang rekke arter foretrekker. Enkelte arter kommer kun regelmessig om det tilbys solsikke konstant. Flere arter syntes godt om forskjellige former for hirse. Det er morsomt og lærerikt å ha et antall fôrdispensere med hver sin frøsort og se hva de enkelte foretrekker. FETT Om vinteren er mange arter glade for å få fett. Tidligere anbrakte man gjerne et stort stykke med okse eller fåretalg i et tre. Dette er utmerket fuglemat, men vanskelig å skaffe i dag. Svinespekk kan erstatte dette, men fuglene synes åpenbart mindre om dette enn okse eller fåretalg. NØTTER Mange av hagens fugler liker nøtter av alle slag. Det enkleste er og kjøpe de ferdige nylonstrømpene med jordnøtter. FETT/NØTTER Kombinasjonen med diverse former av nøtter og fett er også godt likt av mange fugler. Dette ser vi når vi tilbyr de såkalte MEISEBOLLENE i nylonnett. Disse finnes i store og små varianter. Hvis man foretrekker å fôre med de små, må de festes skikkelig. Ekorn og nøtteskriker kan ta hele bollen med seg når de besøker fôrbrettet. Meisbollene som selges i zoobutikkene inneholder valset og knust havre og hvete, oksetalg, solsikke, oljeholdige frø og jordnøttkjerner. I en riktig kald vinter kan det hende at man bør hjelpe til ved å knuse meisebollene i små biter. FRUKT Har man besøk av mye trost på fôrplassen kan man godt fôre med frukt som begynner å visne eller er stygg i skallet. Epler og pærer er de mest ettertraktede frukttypene. Det er morsomt å betrakte at fuglene foretrekker usprøytet frukt. IKKE fôr fuglene med ukokt ris! Se plansjen under for spesifikasjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #4 Skrevet 3. august 2018 Tusen takk for fine svar. Nå håper jeg den koselige skjærefamilien vil sette pris på dette Anonymkode: 7990c...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 Skjærer er ikke rene frøspisere. De livnærer seg også av insekter, edderkopper, meitemark, larver, egg og åtsler. Et godt tillegg til de rådene du har fått er våtmat for katt Anonymkode: 8fe86...204
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: Skjærer er ikke rene frøspisere. De livnærer seg også av insekter, edderkopper, meitemark, larver, egg og åtsler. Et godt tillegg til de rådene du har fått er våtmat for katt Anonymkode: 8fe86...204 Personlig foretrekker jeg å tilby tørrfôr til katt. Veldig mye enklere å forholde seg til, ikke så grisete. Anonymkode: 6aa69...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #7 Skrevet 3. august 2018 Det holder til en skjærefamilie mellom husene her - og det er IKKE gøy. Ville mye heller hatt de som sjarmerende gjester en gang i mellom. De er innmari smarte, og vi må passe på alt som hauker - de snoker og sniker, knabber fra matfat, river opp søppelposer osv. Og regner det, så våkner vi til fuglebæsj på bord/stoler ute - de står under et halvtak, så der har de funnet seg hus og ly. Da de lagde reir (måtte fjerne det) ble vi plaga med fuglelopper Anonymkode: 1d34c...339 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #8 Skrevet 3. august 2018 Og husk å sett ut en bolle med vann! Gjerne en stor en så de kan både drikke og ta seg ett bad! Anonymkode: c1203...ee2 1
Nuith Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 Min erfaring: bare å sette en søppelpose på trappa, så river de den i filler og forsyner seg selv. 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 Jeg har badebalje til mi tunskjor som jeg kjøpte på biltema. Hun elsker den. Mat legges på stolen utenfor, men hun får bare litt en gang om dagen. Katten er ikke like begeistra, men det er lurt å ha ei skjor som passer huset. Anonymkode: 5f5e7...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 Akkurat nå, Nuith skrev: Min erfaring: bare å sette en søppelpose på trappa, så river de den i filler og forsyner seg selv. Der kan det jo ligge all slags dritt som fuglen IKKE skal ha. Anonymkode: 5f5e7...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har badebalje til mi tunskjor som jeg kjøpte på biltema. Hun elsker den. Mat legges på stolen utenfor, men hun får bare litt en gang om dagen. Katten er ikke like begeistra, men det er lurt å ha ei skjor som passer huset. Anonymkode: 5f5e7...dcd Hvorfor er det lurt med ei skjære til å passe huset? Vi har en skjærefamilie som blir frekkere og frekkere for hvert år. Nå kan de finne på å stå i døråpninga på verandaen og kikke inn. En gang var det en som våget seg inn for å prøve å stjele mat fra spisebordet rett innenfor døra.. ikke er de spesielt snille med katten heller, spesielt ungskjærene mobber ham endel. Jeg er ganske ambivalent i forhold til dem. Har sans for at de er så smarte med tydelige sosiale strukturer og stor evne til å lære, men liker dårlig at de har lært å åpne søppeldunken og griser til gårdsplassen. Skvatringa når de har små unger er koselig, men ropinga til de nesten voksne tenåringene er sinnsykt bråkete. Ville nok aldri gått inn for å mate dem med vilje.. Anonymkode: c85eb...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det lurt med ei skjære til å passe huset? Vi har en skjærefamilie som blir frekkere og frekkere for hvert år. Nå kan de finne på å stå i døråpninga på verandaen og kikke inn. En gang var det en som våget seg inn for å prøve å stjele mat fra spisebordet rett innenfor døra.. ikke er de spesielt snille med katten heller, spesielt ungskjærene mobber ham endel. Jeg er ganske ambivalent i forhold til dem. Har sans for at de er så smarte med tydelige sosiale strukturer og stor evne til å lære, men liker dårlig at de har lært å åpne søppeldunken og griser til gårdsplassen. Skvatringa når de har små unger er koselig, men ropinga til de nesten voksne tenåringene er sinnsykt bråkete. Ville nok aldri gått inn for å mate dem med vilje.. Anonymkode: c85eb...7c5 Legg noe tungt oppå lokket.. Anonymkode: 0f0cc...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #14 Skrevet 4. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Der kan det jo ligge all slags dritt som fuglen IKKE skal ha. Anonymkode: 5f5e7...dcd Fugler, og dyr forøvrig, vet godt hva som er spiselig og ikke. Man bør riktignok ikke sette ut en søppelpose, men det er fordi det da blir en stor ryddejobb etter at skjæra har vært der. Skjæra er glad i det meste av matrester, så om man kaster ut det så blir det fort borte. Anonymkode: af015...f75
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #15 Skrevet 4. august 2018 9 timer siden, Nuith skrev: Min erfaring: bare å sette en søppelpose på trappa, så river de den i filler og forsyner seg selv. 😁 Anonymkode: 9c15d...f40
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 På 4.8.2018 den 5.58, AnonymBruker skrev: Skjæra er glad i det meste av matrester, så om man kaster ut det så blir det fort borte. Trodde også at det var skjæra som forsynte seg av søppla. Men det var rotter det. Anonymkode: bbd88...da5
Tvist Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 På 4.8.2018 den 5.58, AnonymBruker skrev: Fugler, og dyr forøvrig, vet godt hva som er spiselig og ikke. Man bør riktignok ikke sette ut en søppelpose, men det er fordi det da blir en stor ryddejobb etter at skjæra har vært der. Skjæra er glad i det meste av matrester, så om man kaster ut det så blir det fort borte. Anonymkode: af015...f75 Det betyr ikke at den bør ha alt. Det er som hunder, de spiser f. eks sjokolade, selv om det er veldig farlig for dem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå