AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Jeg har skrekk for å få klesmøll i huset. Det er kjent at de går på ullklær som for eksempel bunad. Men går de på blandingstekstiler som inneholder ull og silke sammen med andre tekstiler som bomull, lin med mer? Anonymkode: 3fc09...10c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har skrekk for å få klesmøll i huset. Det er kjent at de går på ullklær som for eksempel bunad. Men går de på blandingstekstiler som inneholder ull og silke sammen med andre tekstiler som bomull, lin med mer? Anonymkode: 3fc09...10c Møllen er ikke interesert i selve ullen, men i menneskerester som er i ullen. Enten det er matrester, hudrester, hudfett eller spinnolje fra ullen, så er det "mat" møllen er ute etter for å kunne overleve. Finner den ikke ull, kan den fint ta til takke med andre ting. Den går også på pels. Jeg pakker alle ullplagg jeg ikke bruker inn i tette plastposer eller i egne plastkasser med tette lokk. Bunader med tilbehør har jeg i bunadsposer. Oppe i hullet der kleshengeren kommer ut av bunadsposen, har jeg surret gummistrikk av den typen vi bruker i klær for å lage det tettest mulig der. I tillegg har jeg sedertrekuler i bunadsposene. Bedre hysterisk og førevar, enn å sitte passiv å få hull i dyre ullklær og bunader. https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/hage-og-uterom/ugress-og-skadedyr/insekt/aanonsen-møllkuler-runde-cedar-12stk/p/58013670 Garnnøster ligger imidlertid ikke nedpakket. Jeg så en bruker på facebook hadde lagt ut bilde av et garnnøste i vinter der møllen hadde hatt fest i nøstet. Nøstet så temmelig herjet og oppspist ut. Der var det spinnoljen møllen hadde lagt sin elsk på. Vasker du ulltøyet slik at all hudflass og svette med mere er borte blir ullen mindre interesant for møllen. Jeg vet og at noen har fått spsit opp saueskinn de har hatt i vogner som ikke har blitt brukt på noen uker. Anonymkode: e2381...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå