Gå til innhold

Leggetid for babyer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Fersk mamma her..

Lurer på.. har dere leggetid for babyene deres? I såfall, når? 

Vår 6 uker gamle baby legger seg ca 23, og sover til 10-tiden. Har da en oppvåkning og måltid i 05-tiden, og i 07-tiden. Etter siste oppvåkning legger vi den over i sengen vår og sover til 10-10.30. Dette fungerer veldig greit, men etter hvert bør vel baby legge seg tidligere? Når bør man begynne å legge dem tidligere på kvelden? Når starter man med skikkelige leggerutiner? (Bading, lese/synge på sengekant osv..)

Anonymkode: c31e4...713

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frem til hun var nærmere 3 mnd la hun seg for natten rundt kl 23. Nå er hun 6 mnd og nå legger hun seg mellom 21-22. Har fulgt hennes mønster fra dag en, og syns det passer veldig fint. Dessuten får jeg flere timer sammenhengende søvn jo senere hun sovner, så det er jo også kjekt. Hehe. Hører alle si at det justerer seg selv, og spesielt når de begynner i bhg 😊

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Piruette skrev:

Frem til hun var nærmere 3 mnd la hun seg for natten rundt kl 23. Nå er hun 6 mnd og nå legger hun seg mellom 21-22. Har fulgt hennes mønster fra dag en, og syns det passer veldig fint. Dessuten får jeg flere timer sammenhengende søvn jo senere hun sovner, så det er jo også kjekt. Hehe. Hører alle si at det justerer seg selv, og spesielt når de begynner i bhg 😊

Har dere et fast mønster av rutiner før hun sovner, eller sovner hun da av seg selv? 

Det er litt sånn som du beskrev her vi har gjort det til nå også. Forsøkte først å legge henne kl 00 sammen med oss, så hun fikk siste måltid så sent som mulig... mens hennes egen døgnrytme sier at hun vil sovne 23, så da har vi justert oss til det. Greit å vite at vi ikke er helt på bærtur ved å la henne regulere dette litt selv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte vel å regulere litt leggetid rundt tre måneders alder. Da gikk vi sakte nedover til rundt klokken ni. Da babyen var seks måneder var vi nede på kl 19. 

Anonymkode: 3000d...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Min sovnet av seg selv ca kl 19 da vi var oppe i full porsjon grøt til kvelds. Da sov hun ganske mange timer sammenhengende fra kl 19. Før det, var hun våken igjen kl 21 for siste flaske og hadde lengste soveøkt etter det. Da var hun vel rundt 3 mnd. Hun var flaskebaby, så vi introduserte mat fra 4 mnd, og var oppe i full porsjon i løpet av et par-tre uker. 

Anonymkode: 0b734...aa5

AnonymBruker
Skrevet

Fra 6 uker sovnet vår rundt 19-20 på kvelden avhengig av hvor sen ettermiddags dubben ble. Var dubben fra 16-16.30 så sovnet han 19 og var den fra 17-17.30 så sovnet han kl 20. 

Hver dag før jeg la han så var det bleieskift, vask av hender og ansikt og flaske på senga. Han ble aldri bysset i søvn, men satt hos han til han sovnet.

Nå er han straks 5 måneder og vi har samme mønster bare at han sovner en time tidligere  

Anonymkode: 35432...cfb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fra 6 uker sovnet vår rundt 19-20 på kvelden avhengig av hvor sen ettermiddags dubben ble. Var dubben fra 16-16.30 så sovnet han 19 og var den fra 17-17.30 så sovnet han kl 20. 

Hver dag før jeg la han så var det bleieskift, vask av hender og ansikt og flaske på senga. Han ble aldri bysset i søvn, men satt hos han til han sovnet.

Nå er han straks 5 måneder og vi har samme mønster bare at han sovner en time tidligere  

Våknet forresten hver 4 time for mat og sto opp rundt 10-11 på dagen. 

Nå er det fremdeles hver 4 time og våkner rundt 8 om morgenen. Sovner igjen fra 11 til 13 som formiddagsdubb.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sovnet av seg selv ca kl 19 da vi var oppe i full porsjon grøt til kvelds. Da sov hun ganske mange timer sammenhengende fra kl 19. Før det, var hun våken igjen kl 21 for siste flaske og hadde lengste soveøkt etter det. Da var hun vel rundt 3 mnd. Hun var flaskebaby, så vi introduserte mat fra 4 mnd, og var oppe i full porsjon i løpet av et par-tre uker. 

Kan ingenting om Babyer så derfor spør jeg, når du sier flaskebaby, mener du at babyen fikk morsmelkerstatning? Og drfor var det ok å introdusere mat fra 4mnd? 

Ikke meningen å være frekk, er gravid, veldig usikker og prøver å spør og grave om alt.

Anonymkode: c1673...5dd

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere et fast mønster av rutiner før hun sovner, eller sovner hun da av seg selv? 

Det er litt sånn som du beskrev her vi har gjort det til nå også. Forsøkte først å legge henne kl 00 sammen med oss, så hun fikk siste måltid så sent som mulig... mens hennes egen døgnrytme sier at hun vil sovne 23, så da har vi justert oss til det. Greit å vite at vi ikke er helt på bærtur ved å la henne regulere dette litt selv.

Er veldig lite rutiner skal jeg være ærlig, har vært vanskelig med mye farting i sommer. Men prøver å få til grøt (eneste faste måltid hun får foreløpig), stell og tannpuss også ammer jeg i senga. Hun sovner IKKE av seg selv til min fortvilelse. Hun tar ikke smokk. Så jeg gjør det enkelt (og sikkert dumt) og ammer henne i søvn...😆

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ingenting om Babyer så derfor spør jeg, når du sier flaskebaby, mener du at babyen fikk morsmelkerstatning? Og drfor var det ok å introdusere mat fra 4mnd? 

Ikke meningen å være frekk, er gravid, veldig usikker og prøver å spør og grave om alt.

Flaskebarn betyr som regel at de får erstatning ja, har en selv :) Hadde null døgnrytme frem til ca 2mnd alder, da la han seg i 23tiden og sov hele natten. 22 ved 4 mnd, da begynte vi med leggerutiner (grøt (husk at barn som ammes bør fullammes frem til de er 6 mnd, med mindre annet er avtalt med helsesøster!), bad), 21 ved 5 mnd, nå er han 6 mnd og legger seg meelom 20 og 21. Styrte det helt selv frem til 5 mnd, da begynte vi å starte legging 5 minutter tidligere, så 10 osv. Sov natten gjennom frem til 5,5 mnd, da ble det noen oppvåkninger pga tenner :)

Anonymkode: 728bb...a80

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Det anbefales å introdusere fast føde når baby er 4 mnd om de får mme, fra 6 mnd om de ammes. 

Skrevet

Har tre barn. Alle begynte å legge seg tidlig (19-20) fra 3-4 mnd alder. Dette kom naturlig og var ikke noe vi la spesielt til rette for. Før det var det ingen spesielle kveldsrutiner, baby la seg sammen med oss og vi samsov.

Etterhvert som vi begynte å se at de ble trette for kvelden på «riktig» tidspunkt (det er biologisk og kommer med alderen, rutiner eller ei- iallfall for de aller fleste), så innførte vi kveldsrutiner med bading, flaske/pupp på senga, nattasang og legging i egen seng.

Gjest BearMama
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann! Fersk mamma her..

Lurer på.. har dere leggetid for babyene deres? I såfall, når? 

Vår 6 uker gamle baby legger seg ca 23, og sover til 10-tiden. Har da en oppvåkning og måltid i 05-tiden, og i 07-tiden. Etter siste oppvåkning legger vi den over i sengen vår og sover til 10-10.30. Dette fungerer veldig greit, men etter hvert bør vel baby legge seg tidligere? Når bør man begynne å legge dem tidligere på kvelden? Når starter man med skikkelige leggerutiner? (Bading, lese/synge på sengekant osv..)

Man starter når de er rundt 4 mnd. Da begynner de å merke forskjell på natt og dag. Starter leggerutiner 19.00 og er kosenkevnt på det, men så vet man at det er en baby og den vil våkne med jevne mellomrom. Prøve å få orden på dagduppdr og etterhvert justere dem, korte dem ned og innen de er ca. 1 så kutte ned til én dupp og derav kutte den ned fra timer til minutter.

Det er en prosess og ingen fasit, men har du gode rutiner så vil barnet mest sannsynlig etterhvert bli trøtt til fastsatte tider.

Min på 3 har lagt seg selv klokken 19.00 siden han var rundt 1,5 år. Sier natta og så går han selv inn på rommet og til sengen og det tross at vi samsov til han var 10 mnd. 

Skrevet

Med begge våre har vi innarbeidet rutiner sakte men sikkert fra de var 3 måneder. Enkle ting som pysj til samme tid osv startet vi med på sykehuset. Begge våre har blitt lagt klokken 19 fra ca 4-5 måneders alder

Skrevet

Her fulgte vi bare barnet og la henne når hun var trøtt. Opplevde at det var et rutinegnål som bare ikke passet oss, for ungen brydde seg jo ikke om rutinene og behovene endret seg jo konstant uansett. Noen barn faller lett inn i rytmer, andre unger gjør ikke det. Ikke hør på hva andre sier du skal, men følg ditt eget barn. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fram til 3-4 måneder sovnet de bare i hengevuggen i stua og så flyttet vi dem i egen seng når vi selv gikk å la oss (skifting til pysjamas tok vi da bare ved det bleieskiftet som var nærmest vår leggetid). Rundt tre måneder begynte de å sovne for kvelden omtrent til samme tid hver kveld og da innførte vi leggerutiner (flaske, bleieskift, pysjamas, legging, sang og natta) til den tiden. Jeg har aldri sett poenget med å presse babyer inn i rutiner så tidlig som mulig. Små babyer har ikke døgnrytme uansett og søvnrutiner kommer av seg selv etter hvert. Gjør det som fungerer for babyen og dere. :) 

Endret av Arkana
Skrevet

Vi hadde "fri" begge to i seks-syv uker etter at hun var født (permisjon pluss oppspart ferie på mannen), så ingen skulle opp her bortsett fra når stebarna var her.

Rytmen hennes tilsa at hun ikke sovnet for natta før i 01-02 tiden da hun var på alder med din, mener jeg å huske. Men da prøvde vi gradvis å prøve å få det til normal leggetid for oss (dumt om jeg skulle sitte oppe til kl 02 med babyen mens mannen måtte legge seg kl 23 fordi han skulle på jobb). Tror det gikk seg til ganske greit fram til hun var 2 mnd.

Da hun var 4-5 mnd ble det av seg selv mer rundt kl 20-21. Og da hun begynte i barnehage før hun var året ble det naturlig med 18:30-19.

Det skal sies at hun nå er 12 og når hun får velge er hun fortsatt ekstremt b-menneske. Vet ikke om det har noen sammenheng med hvordan hun var som spedbarn, men det er vel ikke umulig? Jeg hadde venner som la babyen kl 18 allerede fra de var et par måneder, og de er mer a-mennesker selv om de nærmer seg tenårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...