AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Jeg skriver dette i ren desperasjon etter gode råd. Vi har en hannhund på straks 3 år, som er ganske, la meg være ærlig, aggressiv for tiden. For ett par måneder siden gikk den kjemiske kastreringen ut og han har blitt enda verre enn han var før. I møte-situasjoner med andre hunder er han på og han skal ta alle sammen, han kan finne på å bjeffe på andre mennesker og nå skjedde det som så absolutt ikke skulle skje, han bet mannen min når han var på tur. De møtte på en annen hund, og min mann skulle få oppmerksomheten hans for å roe ned situasjonen (som vi bestandig gjør), og han ble bitt i hånden. Heldigvis klarte han å få bort hånda FØR det ble brudd, men er svært hoven og er i en del smerter på grunn av dette nå. Dette var i følge min mann ikke et uhell, hvor hunden tok feil, men han opplevde situasjonen som at han gjorde det med vilje. Vi har prøvd sladretrening i 1 år nå, uten stor forbedring. Og er litt rådløse på hva vi skal gjøre nå. Etter planen så skal han straks kastreres, men begynner nå å bli redd for at det er for sent og at skaden allerede er gjort, min største frykt er at han skal angripe folk. Vi har et barn på 4 måneder, så jeg er ikke interessert i å ta noen sjanser her, uansett hvor glad jeg er i hunden. Og det er jeg, misforstå meg rett. Vi har diskutert dette med omplassering, men det var før han bet, jeg har ikke samvittighet til å omplassere ett dyr som kan potensielt skade andre. Så spørsmålet mitt er: hva gjør vi nå? Tilliten jeg en gang hadde til hund har dessverre fått seg et lite støkk. Så vil jeg også si at vi tar på oss skylden for å ikke ha oppdratt hunden godt nok, jeg vet at jeg har feilet. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 82135...871
Rotehodet Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Det eneste rette, ta hunden med til veterinæren, forklar situasjonen så vil dere sammen med veterinæren finne den rette beslutningen.
Tabris Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 Dette er et bitt gjort i en situasjon hvor hunden var ekstremt høy i stress, samt antagelig også svært redd. Jeg ville ikke lagt for mye i akkurat det. Du sier dere har trent kinderegg i ett år uten noen særlig forbedring. Da ville jeg gjerne sett litt mer på det, om det er noen dere kan endre og gjøre mer effektivt der. Et par spørsmål som kan hjelpe dere litt på veien: 1. Drar han mye i båndet på tur? Hvis han gjør det så har han høyst sannsynlig høyt stressnivå ute. Jo høyere stresset er, jo vanskeligere er det å nå gjennom med trening. Da ville jeg lagt ned en del arbeid på å roe ned hunden ute (kontakttrening, godbitsøk...) for å ha best mulig utgangspunkt. 2. Får dere stor nok avstand når dere trener? Hvis han var så stresset at han bet, så høres det ut for meg som om avstanden til den andre hunden var altfor kort. En viktig faktor for å få til kinderegg er at du har så stor avstand til hunden som passerer at din hund klarer å trene kontakt og fokusere på deg. 3. Hvor dreven er hunden på kontakttrening? Hvis du stopper opp og ser på hunden ute, vil den da skjønne at den skal trene kontakt? Den må kunne dette svært godt uten forstyrrelser for å klare å gjøre det med forstyrrelser. 4. Kan hunden belønningslyden? Når dere klikker/sier bra, vil hundens blikk da flakke fra øynene dine til hendene/lommen/godbitvesken? Det er tegnet på at hunden har lært belønningslyden. Den må kunne den for at du skal kunne bruke den i sladretrening (for at hunden skal snu seg tilbake til deg når du klikker i det den snur seg bort). 5. Er godbitene gode nok? Inne kan du kanskje trene med tørrfor eller tørre godbiter, men ute bør du ha godbiter av svært høy kvalitet. Pølse, kjøttkaker, fiskepudding osv. 6. Får han sosialisere seg med fremmede hunder løs/i langline utenom båndturer? Jo mer han får bli kjent med og trygg på nye hunder løs, jo tryggere vil han bli på både å bruke sitt eget språk og lese andres språk. Det alene vil ikke løse problemet, men kan gjøre ham litt mindre redd når han ser en hund på tur. (Det gjør dere antagelig allerede, men han skal selvsagt ikke hilse på hunder i bånd på tur). Og jeg ville absolut fått ham kastrert/ny chip fortest mulig, det vil også hjelpe dere (og ham).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå