Gå til innhold

Pinlig situasjon - venninnes rom/klær lukter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker hjelp til å håndtere en veldig pinlig og lei situasjon.

Det har seg slik at jeg nylig har flyttet inn med en venninne, og jeg har merket en ubehagelig lukt av soverommet hennes og klærne hennes. Det er den vonde lukten som jeg tror folk kaller kroppslukt/body odor. Jeg merket det en gang før da vi var på besøk hos en annen venninne og min venninne som jeg nå har flyttet inn med hadde med seg en koffert med noen klær. Da merket jeg at det var en vond lukt i rommet, men det var mange jenter der og jeg visste ikke at det var hennes klær som luktet sånn. Nå som jeg har flyttet inn med henne, skjønner jeg at det var hun som var kilden til lukten den gangen. 

Jeg har aldri merket noen ubehagelig lukt ved henne eller klærne hun har på seg før, hverken når vi klemmer eller sitter nærme i sofaen. Hun er en flott, ordentlig jente som tar vare på seg selv. Jeg tror hun har helt normal hygiene, men likevel lukter det altså veldig av soverommet hennes. Det er slik at når jeg går forbi rommet hennes i gangen, kjenner jeg lukten godt. Jeg tror problemet er relatert til klærne hennes på en eller annen måte, og jeg tror ikke hun er klar over denne lukten. Jeg har bodd med mange forskjellige mennesker før, men en situasjon som denne har jeg aldri hatt før og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Det jeg lurer på er, bør jeg ta dette opp med henne? Hvordan kan jeg isåfall ta dette opp på en mest mulig skånsom måte? Det er selvfølgelig en veldig ubehagelig situasjon, og jeg håper bare ikke hun blir lei seg og såret hvis jeg tar det opp :( Og så har situasjonen også skapt andre spørsmål hos meg - hun er jo en helt vanlig jente og jeg er overrasket over at det er et luktproblem i leiligheten nå. Jeg tror ikke hun har noen som helst anelse om at det lukter av rommet hennes. Kan det være at jeg/mine klær/mitt rom lukter uten at jeg er klar over det? Hun har også bodd med mange folk før, og har en kjæreste som sover over iblant. Jeg tviler på at noen har fortalt henne om lukten, for da ville hun nok gjort så mye som mulig for å unngå lukten. Kan det være at jeg bare er overfølsom for lukt? Er det mulig at andre ikke kjenner denne lukten som jeg opplever som ganske sterk og ubehagelig?

Setter stor pris på svar og innspill, da jeg virkelig ikke vet hvordan jeg bør takle dette. 

Anonymkode: fa505...470

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen - jeg glemte å skrive at det ikke er noen fare for at venninnen min ser dette, da vi ikke bor i Norge og hun ikke snakker norsk. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det ville ødelagt en del for relasjonen deres hvis du begynner å kommentere lukten.. husk på at dere bor sammen, hun vil nok føle seg flau. 

Jeg er nok en konfliktsky person, så det hadde falt seg veldig unaturlig for min del å skulle ta opp dette... hvis det ikke plager deg noe særlig ville jeg som sagt, ikke nevnt noe om det. 

Anonymkode: c2705...11b

• Liker 6
Skrevet

Broren min er sånn. Han vasker gjerne klær, men legger de nyvaska klærne sammen med de skitne og sånn fortsetter runddansen til alt stinker.

enten må du ta det opp med henne, eller lage felles vaskerutiner som tvinger henne inn i et system. Å ta det opp er nok enklest.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg nylig har flyttet inn med en venninne, og jeg har merket en ubehagelig lukt av soverommet hennes og klærne hennes. Det er den vonde lukten som jeg tror folk kaller kroppslukt/body odor. Jeg merket det en gang før da vi var på besøk hos en annen venninne og min venninne som jeg nå har flyttet inn med hadde med seg en koffert med noen klær. Da merket jeg at det var en vond lukt i rommet, men det var mange jenter der og jeg visste ikke at det var hennes klær som luktet sånn. Nå som jeg har flyttet inn med henne, skjønner jeg at det var hun som var kilden til lukten den gangen. 

Jeg har aldri merket noen ubehagelig lukt ved henne eller klærne hun har på seg før, hverken når vi klemmer eller sitter nærme i sofaen. Hun er en flott, ordentlig jente som tar vare på seg selv. Jeg tror hun har helt normal hygiene, men likevel lukter det altså veldig av soverommet hennes. Det er slik at når jeg går forbi rommet hennes i gangen, kjenner jeg lukten godt. Jeg tror problemet er relatert til klærne hennes på en eller annen måte, og jeg tror ikke hun er klar over denne lukten. Jeg har bodd med mange forskjellige mennesker før, men en situasjon som denne har jeg aldri hatt før og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Det jeg lurer på er, bør jeg ta dette opp med henne? Hvordan kan jeg isåfall ta dette opp på en mest mulig skånsom måte? Det er selvfølgelig en veldig ubehagelig situasjon, og jeg håper bare ikke hun blir lei seg og såret hvis jeg tar det opp :( Og så har situasjonen også skapt andre spørsmål hos meg - hun er jo en helt vanlig jente og jeg er overrasket over at det er et luktproblem i leiligheten nå. Jeg tror ikke hun har noen som helst anelse om at det lukter av rommet hennes. Kan det være at jeg/mine klær/mitt rom lukter uten at jeg er klar over det? Hun har også bodd med mange folk før, og har en kjæreste som sover over iblant. Jeg tviler på at noen har fortalt henne om lukten, for da ville hun nok gjort så mye som mulig for å unngå lukten. Kan det være at jeg bare er overfølsom for lukt? Er det mulig at andre ikke kjenner denne lukten som jeg opplever som ganske sterk og ubehagelig?

Setter stor pris på svar og innspill, da jeg virkelig ikke vet hvordan jeg bør takle dette. 

bor dere i frankrike, bare spør har ei venninne som lukter slik du beskriver og hun flyttet nettopp til frankrike

Anonymkode: cb56f...5fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt flau, men hadde satt pris på å få høre at klærne mine stinket av en venninne, fremfor at folk bare latet som ingenting. Kan jo være hun bare vasker på for lav varme eller er en av dem som lar ting ligge i maskinen for lenge etter vaksen er ferdig, der alt stinker surt.

Anonymkode: 720b4...8f4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan du beskrive lukten? 

Anonymkode: 4ac86...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega med samme lukt. Dog - han bruker samme t-skjorte/genser hele uken. Lukter aldri direkte svette, men "kropp"! Vi tar opp hygiene på andre vis, i tilfeldige settinger, i håp om at han tar opp noen tips. For eksempel: "i går morges glemte jeg vasken i vaskemaskinen, måtte sette den på på nytt slik at det ikke henger igjen sur lukt".

Men ja - blande godt brukte klær med de nyvaskede klærne vil nok smitte over. Tørke klær i samme rom som du sover - da vil jo alt lukte søvn og gammelt... 

Anonymkode: f737a...d68

Skrevet

Jeg syns det kommer litt an på hvor dere bør, og hvor hun er fra. For oss skandinaver, så lukter ofte andre folkeslag av maten de spiser. Noen lukter kraftig krydder eller hvitløk i kroppslukten. Vi selv lukter ofte sur melk, fordi vi er ett av forholdsvis få folkeslag som drikker mye kumelk i voksen alder. Dersom lukten du reagerer på kommer av mat den enkelte spiser, er det heller noe jeg hadde brukt tid på å venne meg til. Akkurat som andre nok hadde måtte venne seg til min ...kefirdunst.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2018 at 12:53 AM, AnonymBruker said:

Tror det ville ødelagt en del for relasjonen deres hvis du begynner å kommentere lukten.. husk på at dere bor sammen, hun vil nok føle seg flau. 

Jeg er nok en konfliktsky person, så det hadde falt seg veldig unaturlig for min del å skulle ta opp dette... hvis det ikke plager deg noe særlig ville jeg som sagt, ikke nevnt noe om det. 

Anonymkode: c2705...11b

TS her. Jeg er også konfliktsky, og vil selvfølgelig slippe å ta dette opp. Men lukten er altså ganske sterk, og det er slik at jeg kvier meg for å invitere folk på besøk fordi det lukter vondt i gangen utenfor rommet hennes. Vi planlegger innflyttingsfest snart, og jeg føler jeg må finne ut om jeg skal ta dette opp eller ikke så fort som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2018 at 12:58 AM, couscous said:

Broren min er sånn. Han vasker gjerne klær, men legger de nyvaska klærne sammen med de skitne og sånn fortsetter runddansen til alt stinker.

enten må du ta det opp med henne, eller lage felles vaskerutiner som tvinger henne inn i et system. Å ta det opp er nok enklest.

Det er mulig at det er dette som skjer, men hun vasker i leiligheten og er ryddig av seg. Jeg skjønner ikke at det kan dreie seg om mangel på hygiene/vaskerutiner. TS

AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2018 at 1:06 AM, AnonymBruker said:

bor dere i frankrike, bare spør har ei venninne som lukter slik du beskriver og hun flyttet nettopp til frankrike

Anonymkode: cb56f...5fb

Vi bor ikke i Frankrike, men hun er faktisk fransk. 

AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2018 at 9:04 AM, Grønn Frosk said:

Jeg syns det kommer litt an på hvor dere bør, og hvor hun er fra. For oss skandinaver, så lukter ofte andre folkeslag av maten de spiser. Noen lukter kraftig krydder eller hvitløk i kroppslukten. Vi selv lukter ofte sur melk, fordi vi er ett av forholdsvis få folkeslag som drikker mye kumelk i voksen alder. Dersom lukten du reagerer på kommer av mat den enkelte spiser, er det heller noe jeg hadde brukt tid på å venne meg til. Akkurat som andre nok hadde måtte venne seg til min ...kefirdunst.

TS her. Det er definitivt ikke en matrelatert lukt. Det er vanskelig å forklare, men det er en sånn tung kroppslukt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet på en studenthybel i England. Bodde sammen med folk fra forskjellige land, og vi kjente hverandre ikke så godt, så jeg sa aldri i fra til han det gjaldt. Han var tidligere toppidrettsutøver og trente masse, han dusja og virka ordentlig men vaska ikke klærne ofte nok fordi han synes det var for dyrt med klesvask. Hans rom STINKA sånn vond lukt som kommer i syntetiske klær når de er svetta i.... han lukta selv også enkelte  ganger.

Hadde han vært en nær venn som din venninne er, så hadde jeg nok tatt det opp, selv om jeg er konfliktsky. Det er vel ikke så mange måter å gjøre det på, men tenk gjennom hva du ønsker å si først, så du har en liten plan i hodet før du starter. Lykke til!

Anonymkode: 294b0...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en venninne som også hadde en sånn spesiell kroppslukt på videregående. Sånn type lukt at jeg ble kvalm av å sitte ved siden av henne liksom. Tror bare enkelte har en kraftig eller spesiell lukt. 

Anonymkode: fda8c...b02

AnonymBruker
Skrevet
På 3.8.2018 den 1.42, AnonymBruker skrev:

Kan det være vaskemidlene klærne er vasket i som lukter, eller lukter det mugg? 

Kroppslukt og enkelte typer mugglukt kan være vanskelig å skille.

Anonymkode: 16d10...bcc

• Liker 1
Gjest Romsdal
Skrevet

Til ´TS: Har noen andre kommentert lukten ? Jeg ville invitert med meg noen hjem (som jeg stolte på.. f eks. Mamma/søstera mi) og spurt om de kjente noe. Hvis de gjorde det, og greide å lokalisere lukten, kunne kanskje DE sagt noe neste gang de kom på besøk og din samboende venninne var der. F eks « hmmm det er noe som lukter litt underlig her..? Hvor komme det fra,,..» og så kunne det kanskje blitt en samtale omkring det å lokalisere og fikse lukta som var mer uskyldig enn om du «tok det opp». ..?  Min Mor ville i allefall ikke hatt problemer med å hjelpe oss med å ordne opp i et luktproblem i leiligheta. Kan snakke om lufting/klesvask/tørk osv...  

AnonymBruker
Skrevet

Alle mennesker har en egen kroppslukt, men ikke alle lukter så sterkt. Det er bl.a duft som gjør at vi tiltrekkes av hverandre. Er det mulig at det rett og slett bare er slik venninna di lukter? Det ser jo ikke ut til at kjæresten hennes reagerer (negativt).

Lukt er et ømt tema å ta opp, fordi det er så personlig. Om det er kroppslukten hennes du reagerer på, kan hun jo ikke noe for den.

Forhør deg forsiktig om klesvaskevanene hennes, sånne generelle ting. Og sett ut duftpinner i leiligheten for å dekke over.

Anonymkode: 257b9...610

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det å alliere seg med en utenforstående som kan komme på besøk og bemerke at det lukter kan være lurt. 

For øvrig bodde jeg i et kollektiv der alle de andre røykte, og selv om regelen kun var røyking i ett rom i huset, så snek jo lukten seg rundt likevel. Dette var før røykeloven da røyk var vanlig, men jeg syns aldri klærene mine luktet noe, dog kommenterte min mor innimellom at jeg luktet røyk når jeg var på besøk uten å kjenne det selv. Så skulle jeg på ferie og hadde med meg to bagger med ting. Etter fem dager åpnet jeg bag nr to som kun inneholdt nyvaskede klær, og røykelukten slo imot meg. Ble helt paff av at det kunne lukte så heftig når jeg ikke røykte selv, og klestørken var i en annen etasje enn der kollektivfolkene røykte. Så ja, folk kan nok lukte ganske sterkt uten å vite det selv. 

Anonymkode: d957d...1b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lufter hun? Noen liker ikke å ha åpent vindu og glemmer å lufte på dagen og det kan lukte surt og innestengt etter en natt, spesielt på et mindre rom. Om hun sjelden lufter så kan svette, ånde og dårlig lufting gi henne og alt rundt henne en veldig tung og rar, sur lukt. 

Anonymkode: cac29...80b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...