Gå til innhold

Selge dyr med klausul

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange som selger hunder og skriver at det må være i nærheten så de kan besøke hunden osv.. Hvem faen vil ha forrige eiere hengende over seg titt og stadig. Har du solgt hunden, er den min, ferdig snakka! Greit at de vil ha litt oppdateringer for å se om hunden har det bra, men en klausul om bosted er tullete mener jeg! Også der de selger katter som alltid er steriliserte, for å helgardere seg at de ikke får konkurranse senere eller? Oså helt tullete i mine øyne.. Flere som tenker det samme?

Anonymkode: c828e...066

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt akkurat det samme!!

Anonymkode: badb1...f93

• Liker 2
Skrevet

Jeg enig med deg bortsett fra det med kattene. Alltid lurt å kastrere hvis katten ikke skal avles på!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ALLTID lurt å kastrere om katten ikke skal brukes i avl (noe oppdretter står i sin fulle rett til å bestemme). Man står fritt til å kjøpe en ukastrert katt om man ønsker av en annen oppdretter. Ellers er jeg fullstendig enig med meg. Når jeg har kjøpt dyret har ikke selger noe h*n skulle ha sagt hverken på bosted eller andre ting. 

Anonymkode: 6452e...07e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katter skal jo steriliseres, men er vel ingen som blir sterilisert før 12 uker. Kjøper man en voksen rasekatt så er den ofte sterilisert av en grunn. Pr i dag finnes det ingen gyldig grunn til å få kattunger på huskatter.

Anonymkode: fd38a...9d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Katter skal jo steriliseres, men er vel ingen som blir sterilisert før 12 uker. Kjøper man en voksen rasekatt så er den ofte sterilisert av en grunn. Pr i dag finnes det ingen gyldig grunn til å få kattunger på huskatter.

Anonymkode: fd38a...9d1

Seriøse oppdrettere holder de igjen til de er 14-15 uker og får de kastrert før flytting. Min siste kom da han var 15 uker og veldig deilig å slippe å bekymre seg for operasjon. Min oppdretter ønsker også å selge til de som bor i nærheten, da passer han kattene om de reiser på ferie og kan ta de med på utstilling om det er greit for ny eier. Har også vært noen tilfeller der ny eier må omplassere, og da hjelper det at man ikke bor så langt unna om oppdretter skal ordne det.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Også der de selger katter som alltid er steriliserte, for å helgardere seg at de ikke får konkurranse senere eller? Oså helt tullete i mine øyne.. Flere som tenker det samme?

Har ikke noe med konkurranse å gjøre, man ønsker kun at de beste skal gå videre i avl - oppdrett av katt koster også veldig mye da begge foreldrene må ta forskjellige tester hos dyrlege. Er det ikke greit å slippe å tenke på operasjon og en ekstra utgift med kastrering om man ikke skal avle da? Om man ønsker å avle får man jo kjøpt ukastrerte katter også.

Anonymkode: 16769...540

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Brimi skrev:

Jeg enig med deg bortsett fra det med kattene. Alltid lurt å kastrere hvis katten ikke skal avles på!

Hva om jeg ønsker å avle og bli oppdretter? Jeg føler de gjør dette for å unngå konkurranse fra andre oppdrettere. Samtlige selger med sterilisering nesten. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ALLTID lurt å kastrere om katten ikke skal brukes i avl (noe oppdretter står i sin fulle rett til å bestemme). Man står fritt til å kjøpe en ukastrert katt om man ønsker av en annen oppdretter. Ellers er jeg fullstendig enig med meg. Når jeg har kjøpt dyret har ikke selger noe h*n skulle ha sagt hverken på bosted eller andre ting. 

Hvor finner du ukastererte katter som kattunger. Samtlige selger dem med klausul om kasterering/sterilisering!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jeg ønsker å avle og bli oppdretter? Jeg føler de gjør dette for å unngå konkurranse fra andre oppdrettere. Samtlige selger med sterilisering nesten. 

Hvor finner du ukastererte katter som kattunger. Samtlige selger dem med klausul om kasterering/sterilisering!

Mange oppdrettere sender ikke fra seg kattungene før de den kastrert. Å det gjør de rett i hvis de absolutt ikke vil at avkommene skal avles på. Men man kan, med loven i hånd, gi f* i delen av kontrakten hvor det står «katten skal kastreres» da selger ikke har råderett over solgt vare (dyr er vare). Men man er en fryktelig useriøs kjøper om man ikke gidder å finne en oppdretter som faktisk er villig til at dyrene skal avles videre på. 

Skrevet (endret)

Nå er det ett levende vesen du kjøper - ikke en bil eller annen død ting. Personlig ser jeg det som en positiv ting at selger setter krav.

Du står  fritt til å velge, enten godta kravet eller kjøpe ett annet sted! 

Endret av xinnia
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du fra til oppdretteren når du tar kontakt vel, at du er interessert i å avle på katten dersom katten utvikler seg slik man ønsker og helsetestene er fine. Da får du en annen type stamtavle, og får med dna tester fra foreldrene til katten din også.

Oppdretter kommer til å ville vite mer om deg som person, ditt syn på avl og om det er en seriøs oppdretter i nærheten tilby seg hjelp og veiledning underveis.

Dersom du ønsker å avle, har du tenkt på hvor kjipt det er om du selger en katt til kos - og så viser det seg at de som kjøpte katten fra deg ikke holder det de lovet og lar den få masse blandingskull som selges dyrt til uvitende folk på finn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du fra til oppdretteren når du tar kontakt vel, at du er interessert i å avle på katten dersom katten utvikler seg slik man ønsker og helsetestene er fine. Da får du en annen type stamtavle, og får med dna tester fra foreldrene til katten din også.

Oppdretter kommer til å ville vite mer om deg som person, ditt syn på avl og om det er en seriøs oppdretter i nærheten tilby seg hjelp og veiledning underveis.

Dersom du ønsker å avle, har du tenkt på hvor kjipt det er om du selger en katt til kos - og så viser det seg at de som kjøpte katten fra deg ikke holder det de lovet og lar den få masse blandingskull som selges dyrt til uvitende folk på finn?

Problemet er at samtlige selgere på finn skriver at kattene blir kastererte/steriliserte før avlevering, eller at vi selv må gjøre det. Jeg synes uansett det lukter redsel for konkurranse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er mye idioter der ute som tror at bare fordi de har hatt dyreteller oppdrettet det så kan de sjefe over det resten av livet. 

Anonymkode: f0569...ef4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at samtlige selgere på finn skriver at kattene blir kastererte/steriliserte før avlevering, eller at vi selv må gjøre det. Jeg synes uansett det lukter redsel for konkurranse.

Enig

Anonymkode: 92b83...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mye idioter der ute som tror at bare fordi de har hatt dyreteller oppdrettet det så kan de sjefe over det resten av livet. 

Enig

Anonymkode: 92b83...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tullete og handler garantert om konkuranse.. Venninna mi kjøpte rasekatt som hun nektet å kastrere. Pga dette har hun bygget opp sitt eget oppdrett fordi hun har et godt øye for kattene, og hun stiller de selvsagt ut. Gamleeier til første katten har selvsagt lagt henne for hat...

Anonymkode: a9d82...d89

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Yep. Noen selgere er litt for høye på seg selv 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være pga konkurranse og det kan være andre ting. Blant annet kan oppdretter mene at kattungene ikke er bra nok til å avles på. Vil tro at en som har drevet en stund med oppdrett har mer peiling på det enn en nybegynner, ihvertfall hvis oppdretteren er seriøs.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 3.8.2018 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Dette er tullete og handler garantert om konkuranse.. Venninna mi kjøpte rasekatt som hun nektet å kastrere. Pga dette har hun bygget opp sitt eget oppdrett fordi hun har et godt øye for kattene, og hun stiller de selvsagt ut. Gamleeier til første katten har selvsagt lagt henne for hat...

Anonymkode: a9d82...d89

Nettopp!

Skrevet

Jeg har to hunder. Eier en og en på for. Begge er fra samme eier (tidligere eier). Står i kontrakten at selger vil ha oppdateringer om hvordan det går. Dette er veldig naturlig for meg siden jeg hsr ene hunden på for, og da får selger automatisk litt oppdateringer om den andre også. I tillegg har han vært behjelpelig med pass og gitt meg billigere for (han har en avtale) slik at vi jevnlig møtes, men det blir en naturlig setting. Han er veldig hundeerfaren og jeg kan ringe/sende melding hvis jeg trenger råd ol. uansett om det er hunden jeg eier eller har på for. 

Men jeg ser for meg at ikke alle hsr et like godt forhold til tidligere eier. Er jo slitsom om tidligere eier maser og overvåker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...