Gå til innhold

Fikk dere tempen målt i rumpa og stikkpille som barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av den andre tråden angående dette. Gikk dere gjennom dette? Til hvilken alder? Satt det et preg i dere eller brydde dere dere ikke? Gir dere stikkpille og måler rektalt på egne barn? Hvor gamle er de?

Anonymkode: f5579...fd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk ikke stikkpiller, men målte tempen rektalt. Husker ikke helt hvor gammel jeg var, men et stykke opp i barneskolealder. Hatet det. Føltes veldig ydmykende, og egentlig totalt unødvendig. Jeg hadde aldri farlig høy feber, så det kunne ikke være så viktig å måle helt nøyaktig temperatur. Har ikke barn selv, men om jeg hadde hatt det, ville jeg prøvd å unngått det så langt som mulig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan faktisk ikke huske det, så det vil si jeg ikke fikk det når jeg var så stor at jeg var bevist på slikt. Så da ikke fra 4-5 års alderen.

Anonymkode: 55adb...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk det da jeg var ganske liten, kan ikke huske å ha tenkt noe spesielt over det, bortsett fra at det ikke var sånn kjempestas. 

Anonymkode: 98150...632

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenkte ikke over det.

Anonymkode: 8c6da...c9c

• Liker 3
Skrevet

Fikk stikkpiller. Målte tempen deltatt hos bestemor og da grein jeg fordi det var vondt. Hu bare kjørte den inn... 

har ikke blitt traumatisert akkurat.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke som jeg husker. 

Anonymkode: 2880d...384

Gjest Reputation
Skrevet

Målte vel temperatur til slutten av barneskolen tenker jeg. Verken traumatiserende eller kjekt, det var bare en ting man måtte gjøre. Etterhvert så kjøpte mor øretermometer. Stikkpiller fikk jeg vel som barn, kan ikke huske å ha fått det.

På egne barn så ville jeg målt rektalt ja. Først en indikator ved panne/øre og så rektalt om det må være en mer nøyaktig måling. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, til femårsalderen. Hatet det. Noen av episodene har brent seg fast i minnet mitt. Når jeg begynte på skolen hadde mamma og pappa gått fra hverandre. Ble boende fast hos pappa. Jeg sa aldri ifra når jeg var dårlig. Kunne ha spysyke uten at jeg sa noe fordi jeg var så redd for at tempen skulle måles. Sånn var det til jeg var kommet langt oppi tenårene. Husker at jeg nesten syntes det var flaut å være syk. 

Anonymkode: 495ae...555

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, opplevde det ikke som traumatisk på noen måte. Det var jo min egen mor som målte på meg og jeg tenkte ikke noe mer over det. Målte vel rektalt til jeg var 8-9 år tenker jeg. 

Anonymkode: 4e169...5bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, til femårsalderen. Hatet det. Noen av episodene har brent seg fast i minnet mitt. Når jeg begynte på skolen hadde mamma og pappa gått fra hverandre. Ble boende fast hos pappa. Jeg sa aldri ifra når jeg var dårlig. Kunne ha spysyke uten at jeg sa noe fordi jeg var så redd for at tempen skulle måles. Sånn var det til jeg var kommet langt oppi tenårene. Husker at jeg nesten syntes det var flaut å være syk. 

Anonymkode: 495ae...555

Huff føler med deg😰❤️

Ts

Gjest LiMaSK
Skrevet

Ja, men har ikke tenkt noe på det. De ville jo mitt beste. Husker ikke når jeg slutta å måle tempen i baken, gikk over til å måle i øra. Stikkpiller har jeg også tatt i voksen alder, og ja, mamma hjalp meg med det da jeg var 17..

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Ja, husker ikke hvor lenge. Ble ikke traumatisert av det. Opplevd det og som voksen på sykehus, ikke gøy akkurat, men må man så må man. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Det var og er verdens mest naturlige ting hos barn som har feber. 

Anonymkode: f997a...33f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var helt grusomt. Ydmykende og ubehagelig. 

En legevaktslege som isisterte på at jeg måtte måle tempen min rektalt nå i voksen alder. Jeg nektet plent. Aldri mer liksom.

Jeg har aldri målt rektalt på barna mine, men gitt stikkpiller når de var bittesmå (bleiealder) og det var helt nødvendig.

Anonymkode: 20113...661

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var helt grusomt. Ydmykende og ubehagelig. 

En legevaktslege som isisterte på at jeg måtte måle tempen min rektalt nå i voksen alder. Jeg nektet plent. Aldri mer liksom.

Jeg har aldri målt rektalt på barna mine, men gitt stikkpiller når de var bittesmå (bleiealder) og det var helt nødvendig.

TS her.

Temperaturen tror jeg aldri ble målt, men stikkpillene derimot... fikk jeg flere enn én gang. Jeg ble like krakilsk hver gang; gråt, ble oppskaket og fryktelig urolig. Følte det ble gjort for å skade meg. Husker fortsatt skammen jeg følte... 

• Liker 3
Skrevet

Joda. Både stikkpiller og termometer. Det hjelper veldig med litt vaselin. 

Temperaturen er mer pålitelig når den er målt rektalt.

Øretermometer og lignende er greie men kan lett brukes feil. Utgjør fort et par grader, det er skummelt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Temperaturen tror jeg aldri ble målt, men stikkpillene derimot... fikk jeg flere enn én gang. Jeg ble like krakilsk hver gang; gråt, ble oppskaket og fryktelig urolig. Følte det ble gjort for å skade meg. Husker fortsatt skammen jeg følte... 

Uff :S Barna mine hatet det også, og ble veldig opprørte. Men det var ingen annen måte å få i dem medisinen på når det har vært gjort. Glad de er så store nå at det aldri er et tema. Paracet tyggetabletter med banansmak er kjempefin :)

Skrevet

Aner ikke om meg selv, til mine egne har jeg målt temp og gitt stikkpiller når de var så små at de ikke evnet å ta tablett/drikke medisin flytende og ikke kunne holde arma stille nok til å måle i armhulen. Øretermometer og pannetermometer stoler jeg ikke på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...