Gå til innhold

Dilemma, hva skal kjæreste betale i leie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,
Nå har det seg slik at jeg skal flytte inn til min kjære. Leiligheten har en verdi til rett under to millioner, og eies av faren hennes.
Leiligheten er slettes ikke romslig, men fungerer for et par - så sant at jeg ikke krever mye skapplass. 

Det som jeg stusser ved nå, er hvor mye jeg burde betale i leie.
Kjæresten min har ikke tatt opp lån, og leiligheten er fullfinansiert av faren.
Til min kunnskap så betaler hun kun fellesutgiftene, strøm og internett.

Ingen av oss har særlig innsikt i slikt, og vi vegrer oss begge mot å ta denne diskusjonen. 

Noen som har noen forslag til hvor mye jeg kunne betalt i leie?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk utleiepriser for andre leiligheter i området, og sammenlikn leiligheten med andre ting som står til leie. Da får dere en ide om hva den ville blitt utleid for på det åpne markedet. Det er vel ikke helt urimelig at du skal betale faren hennes sånn ca 50% av dette. Hvis de er av den generøse typen, avrunder dere de 50% nedover til en passelig og pen sum. Utleieboliger (og hva de koster) finner dere på finn.no, hybel.no og sikkert en del andre steder også. 

Anonymkode: 1eb8a...947

• Liker 3
Skrevet

Takk for flott tips!

Hittil har jeg fått råd om at dersom jeg flytter inn, så deler vi de utgiftene hun har (som sannsynligvis øker med meg tilstede) på to - enkelt og greit.Det er en svært trang leilighet, men dette er kanskje litt rart, og litt for enkelt? 

Hvordan skal jeg evt. forholde meg til faren hennes i denne situasjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Har far lån på leiligheten?  Da 50% av gjengs leie til han. Hvis ikke halvparten av alle utgifter. At elighten er trang er jo totalt uvesentlig, siden du velger å flytte inn.

Anonymkode: 40fd3...cd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tar 50% av utgiftene hun har (altså strøm, internett, fellesutgifter), og så diskuterer du med faren hennes hva han ønsker i leie. Utgiftene med kjæresten er ikke så mye å diskutere, men du må jo høre med faren hennes.

Jeg var i akkurat samme situasjon selv i min ungdom, bare at det var moren til samboeren min som eide leiligheten. Vi snakket åpent om det alle tre, og hun insisterte at jeg kun skulle betale en tusenlapp til henne i måneden. Hun ønsket jo ikke noe leie på denne leiligheten egentlig, så det var mest symbolsk (og jeg var student, så hun ville ikke ha mye penger). Sier ikke at faren til dama di mener det samme, men det var slik vi ble enige. 

Hvis det du mener mer «litt for enkelt» er at du kun skal betale 50% av hennes utgifter og «drite» i faren, så er det for enkelt ja :P Han blir nok rimelig irritert om du flytter inn og ikke tilbyr deg å betale han noe. Ikke sikkert han vil ha noe en gang, men du må spørre! Så svaret er ganske enkelt. Prat med faren hennes og spør hva han vil ha i leie, så kommer dere til enighet.

Anonymkode: 92412...72e

• Liker 5
Skrevet

Far har ikke lån på leiligheten, og har meget med penger. Han kommer nok ikke til å kreve noe, for å sørge for inntekt.

Skrevet

Setter pris på tilbakemeldingen! Dette her hjelper langt på vei, der jeg ellers var forvirret.

Mine egne foreldre var ikke mye til å rådføre med, da de ikke er så flinke med penger selv.

AnonymBruker
Skrevet

Men selv om han har mye penger og ikke kommer til å kreve noe så må du jo spørre.. Et oppegående menneske spør jo om slik til den som eier leiligheten. Noe annet ville vært ekstremt frekt. Hva som er så farlig med å bare spørre han? At han faktisk sier ja, han vil ha leie?

• Liker 3
Skrevet

Joda, skal spørre. Selvsagt. 

Først ville jeg kun forhøre meg om hva andre tenker, samt hva som er normen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter å tro at en mann som er full av penger, ingen lån på leiligheten osv kommer til å finne ut markedsverdien på leiemarkedet og ta 50% av dette. Jeg tipper han blir mer som svigermora mi og tar en symbolsk leie alt ettersom du er i jobb eller student. Man har godt av å betale litt for å bo, fordi det er faktisk ikke gratis for de aller fleste av oss. Og hvis man venner seg til en livsstil der bolig er så og si gratis kan man fort få det vanskligere senere i livet når man plutselig må betale for seg. Kjæresten din kommer jo til å ha faren sin til å «redde» seg senere i livet økonomisk om noe ikke går riktig vei, men det vil jo ikke du om dere slår opp. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er vanskelig å finne markedsleie, så kan et teoretisk utgangspunkt for husleie være kapitalkostnader for et lån tilsvarende verdien av leiligheten. Regn f eks 2,5 % rente på 2 mill og del på 2 (personer). Det blir et par tusen i måneden + at dere selvfølgelig deler de faste utgiftene. Uansett kommer du nok best ut av det ved å ta det opp spørsmålet selv, før det eventuelt blir tatt opp av andre. Hvis svigerfar er grei og ikke vil ha noe, ville jeg nok uansett tilbudt meg å sette inn et månedlig beløp på samboers konto som en slags symbolsk husleie. Et enkelt alternativ kan også være at du påtar deg å betale alle faste utgifter knyttet til leiligheten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...