Gå til innhold

Er det et faresignal, når jeg føler meg like stor (tykk) nå som 73 kg som når jeg var 80 kg, selv om jeg ser at jeg er slankere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det et faresignal, når jeg føler meg like stor (tykk) nå som 73 kg som når jeg var 80 kg, selv om jeg ser at jeg er slankere?

Min idealvekt (normalvekt/ normal BMI) er 65 kg.

Anonymkode: 4ade3...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Body dysmorphia er et vanlig fenomen for spiseforstyrrelse. Det er vanskelig å se deg selv for hvordan du egentlig ut når tankene dine allerede er negative og forvridd med tanke på kroppen din. Det er vanskelig å bli fornøyd, fordi man lar ikke seg selv tro det har hendt en forandring. Man ser det rett og slett ikke.

Nå som du er 73 kg, og din idealvekt er 65 kg er det ingen fare med tanke på helsen din ennå. Men psyken din har jo ikke godt av det. Det er viktig å vite at du er bra nok som du er, og når du har nådd målet ditt, at du er fornøyd med det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Body dysmorphia er et vanlig fenomen for spiseforstyrrelse. Det er vanskelig å se deg selv for hvordan du egentlig ut når tankene dine allerede er negative og forvridd med tanke på kroppen din. Det er vanskelig å bli fornøyd, fordi man lar ikke seg selv tro det har hendt en forandring. Man ser det rett og slett ikke.

Nå som du er 73 kg, og din idealvekt er 65 kg er det ingen fare med tanke på helsen din ennå. Men psyken din har jo ikke godt av det. Det er viktig å vite at du er bra nok som du er, og når du har nådd målet ditt, at du er fornøyd med det. 

Tusen takk for  gode ord og gode råd :hjerte: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke TS, men hvilken diagnose har jeg da 🙈. Jeg har også idealvekt på rundt 66 kg, veide litt over 70 en periode og er nå plutselig ca 78 kg. Det som er så rart at jeg nesten ikke har merket at jeg har lagt sånt på meg ( Det er gått veldig gradvis over 10 år )

Når jeg ser meg i speilet så ser jeg lår og rumpe er blitt litt større, men anser meg ikke som tykk før jeg blir tatt bilde sammen med andre venninner. Først da ser at jeg har lagt på meg 😞

Anonymkode: 734af...61c

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men hvilken diagnose har jeg da 🙈. Jeg har også idealvekt på rundt 66 kg, veide litt over 70 en periode og er nå plutselig ca 78 kg. Det som er så rart at jeg nesten ikke har merket at jeg har lagt sånt på meg ( Det er gått veldig gradvis over 10 år )

Når jeg ser meg i speilet så ser jeg lår og rumpe er blitt litt større, men anser meg ikke som tykk før jeg blir tatt bilde sammen med andre venninner. Først da ser at jeg har lagt på meg 😞

Anonymkode: 734af...61c

Det er body dysmorphia. Man har et mentalt bilde av hvordan man ser ut. Det kan være seg både et negativ eller positivt.  Når du ser deg selv i speilet er du mentalt forberedt på hvordan du ser ut. Du poserer i den vinkelen du ønsker, kanskje du ubevist trekker inn magen. Om man sliter med spiseforstyrrelser er det vanskelig å se seg selv for hvordan man virkelig ser ut. 

Om du er fornøyd med hvordan du ser ut, og vekten din ikke skaper noen helseproblemer, så spiller det ingen roller hvordan du "egentlig" ser ut. Du utstråler en selvtillit som gir deg så mye skjønnhet. 

Skjønner det er vanskelig om man aldri riktig vet hvordan man ser ut. Men se på bilder, føl hvordan buksene sitter, gå på vekta. Det er den eneste måten man kan sikkert vite hvordan man ser ut. Men husk at bilder er bare et splitt sekund av livet ditt. I noen situasjoner eller kameravinkler kan man se både slankere og tykkere ut. 

Endret av Kaffefrøken
  • Liker 1
Skrevet

Det tar tid før hodet følger etter, iallefall hos meg. Jeg ser jo ikke meg selv hele tiden og er jo samme person som når jeg veide 130 kg (i dag 65 kg). Nå begynner jeg å innse at jeg er mindre, men stopper fortsatt i hvert eneste speil og ser på meg selv. Jeg har nok et litt forvridd syn på egen kropp, men jeg spiser mye og det begynner å bli bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var iallefall like misfornøyd med kroppen min da jeg veide 50 kg som nå når jeg veier 65 kg (er lav, så 50 kilo er innenfor normalvektig, nå er jeg et par kg over). Skrev dagbok da og ville alltid "stramme opp", nå gir jeg mer beng og trener for å være sporty, ikke tynn.

Anonymkode: e5fff...922

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er veldig vanlig. Og for din del så er du jo fortsatt litt stor også. Vet om flere som har gått ned feks 10kg i vekt og er overrasket over hvor lite det syns, fordi de fortsatt er litt store.

Anonymkode: 7558c...234

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er veldig vanlig. Og for din del så er du jo fortsatt litt stor også. Vet om flere som har gått ned feks 10kg i vekt og er overrasket over hvor lite det syns, fordi de fortsatt er litt store.

Anonymkode: 7558c...234

Takk for svar :) Du har rett. Jeg har fremdeles over 10% overvekt (8 kg), ettersom jeg skal ned til 65 kg fra 73 kg.

AnonymBruker
Skrevet

Som da du var 80kg. 

Anonymkode: 8d1e2...4cc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som da du var 80kg. 

Anonymkode: 8d1e2...4cc

Takk for korrigering :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "faresignal"? Det er veldig vanlig å ha en subjektiv opplevelse av kropp som ikke stemmer hel med virkeligheten, tror jeg. Dette er nesten flaut å skrive, men da jeg veide 20 kg mer enn jeg gjør nå og var i fedmekategorien, så opplevde jeg meg selv aldri som fet. Jeg syns jeg så helt ok ut, og tenkte at så lenge jeg passer i butikkjøpte klær og ikke hadde helseskader pga overvekten så var det ikke så farlig. Jeg gikk ned i vekt fordi jeg hadde problemer med å bli gravid og legen nevnte at overvekten kunne gi hormonforstyrrelser som ville gjøre en graviditet vanskelig. Jeg er fremdeles overvektig, men syns at jeg ikke ser bra ut på normalvekt, så opplever meg selv som tynnere enn det jeg sannsynligvis framstår som for andre. 

Anonymkode: 75805...a92

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "faresignal"? Det er veldig vanlig å ha en subjektiv opplevelse av kropp som ikke stemmer hel med virkeligheten, tror jeg. Dette er nesten flaut å skrive, men da jeg veide 20 kg mer enn jeg gjør nå og var i fedmekategorien, så opplevde jeg meg selv aldri som fet. Jeg syns jeg så helt ok ut, og tenkte at så lenge jeg passer i butikkjøpte klær og ikke hadde helseskader pga overvekten så var det ikke så farlig. Jeg gikk ned i vekt fordi jeg hadde problemer med å bli gravid og legen nevnte at overvekten kunne gi hormonforstyrrelser som ville gjøre en graviditet vanskelig. Jeg er fremdeles overvektig, men syns at jeg ikke ser bra ut på normalvekt, så opplever meg selv som tynnere enn det jeg sannsynligvis framstår som for andre. 

Anonymkode: 75805...a92

Hei. Jeg tenkte på om det er et faresignal for mitt vedkommende i forhold til å eventuelt utvikle spiseforstyrrelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...