Gå til innhold

Hvordan få orkideéntil å blomstre i gjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre stykker nå, blomstret av ca 6 mnd siden. Skal de ikke komme igjen. Dette har jeg gjort:

- Vannet de under springen og latt vannet renne av

- står i gjenommsiktig potte

- kutta stilken over øyet

mulig jeg har kuttet litt nærme øyet ca 0,5 cm er dette grunnen?

Kan noen hjelpe meg, de er mye finere med blomst!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har faktisk bare latt mine stå. Uten noe stell, knapt nok vann. Og de kommer igjen, men det tar tid. Gjerne flere måneder. Har hørt at orkideer skal ha minimalt med vann og stell.

Skrevet

Jeg gir mine 1 eggeglass med vann i uke

Og lar de stå når de er avblomstret - kommer igjen (men det tar tid, ja)!

Gjest Anonymous
Skrevet

Minimalt med vann, jeg har hørt en kaffekopp (ikke krus) i uka. Mine står i potteskjulere, men de kommer igjen, det tar bare litt tid. Ca. 10 måneder fra dem blomstrer av til det blir knopper igjen.

Gjest Sesselja
Skrevet

Kommer de nye blomstene på samme stilk eller vokser det opp en ny?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det vokser opp en ny stilk fra ett av "øynene".

Bare vær tålmodig, så kommer den nok tilbake, skal du se! :-)

Skrevet

jeg pleier å koke vannet og avkjøle det for deretter å la det renne gjennom potta. Dette gjør jeg en gang i uka.

La de stå på fast plass. Ikke direkte sol, men lyst og trekkfritt.

HVis du søker her på kg på orkide-tråder tror jeg du får mange svar og tips der...... Det er ganske ofte oppe til diskusjon!

Gjest Anonymous
Skrevet
jeg pleier å koke vannet og avkjøle det for deretter å la det renne gjennom potta. Dette gjør jeg en gang i uka.  

La de stå på fast plass. Ikke direkte sol, men lyst og trekkfritt.

HVis du søker her på kg på orkide-tråder tror jeg du får mange svar og tips der...... Det er ganske ofte oppe til diskusjon!

Hvorfor koker du vannet??

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Man bør koke vannet hvis man har hardt vann. Når det blir kokt forsvinner kalken. Gjelder også for surjordsplanter som Azalea og Hortensia.

Men for å svare på spørsmålet: Vent. Den kommer. Så lenge den ser frisk ut i bladene og ikke er helt slapp, så gjør du det riktig. Du må bare være tålmodig.

Skrevet

Orkideen min har vært gjennom mye bla. overlevd en flyttebilreise i 3 dager. Den blomstret sist til jul i fjor og jeg klippet den over det neste friske skuddet.

Nylig var svigermor på besøk og sa man skulle klippe ved det tredje skuddet og hun hadde gjort det på den ene av de to greinene. Det var antydning til spiring på de øverste skuddene, men det har vært slik i ett par mnd nå.

Vil jeg nå få blomst på bare den greinen som ikke er nylig klippet?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Orkideen min har vært gjennom mye bla. overlevd en flyttebilreise i 3 dager. Den blomstret sist til jul i fjor og jeg klippet den over det neste friske skuddet.

Det er riktig.

Nylig var svigermor på besøk og sa man skulle klippe ved det tredje skuddet ...

Det er tull. Det stemmer bare dersom det tredje "øyet" er det øverste friske på stilken.

...og hun hadde gjort det på den ene av de to greinene. Det var antydning til spiring på de øverste skuddene, men det har vært slik i ett par mnd nå.

Vil jeg nå få blomst på bare den greinen som ikke er nylig klippet?

Ikke helt sikker på om jeg skjønte det der, men hvis du/svigermor klippet av en del av stilken som hadde begynt å spire, så vil du selvsagt ikke få blomster der. Når det spirer, så vil du få blomst til slutt - men det kan ta lang tid, så du må være tålmodig.

Husk at planter er levende vesner, de teller ikke øyne og regner seg fram til x antall måneder siden sist de blomstra. De følger sin egen rytme, akkurat som oss.

Gjest Cerise
Skrevet

tror seriøst at jeg gir opp hele orkideen min snart... :( ikke visner stilken, ikke kommer det ny stilk, ikke kommer det nye knopper, ikke dør den, det skjer jo ingenting! Og sånn har den vært siden juni i fjor! Har ikke klippet noe av stilken, for er så mange som sier at du skal ikke klippe noe hvis den ikke dør av seg selv. så nå har jeg fulgt tipset om å sette den vekk litt, mørkt og litt kjølig. men ser ikke ut som den liker det heller. teiteteiteblomst! :(

Gjest Aurélie
Skrevet

Hvis du bare lar orkidèen stå, og ikke legger forholdene til rette for at den skal blomstre på nytt, så vil det isåfall ta svært langt tid før du får noe glede av planten din igjen..

Etter min erfaring er orkidèer avhengig av moderat med lys for å kunne blomstre på nytt. I vekstperioden (vår og sommer) skal planten vannes oftere (ca. hver 7.- 10. dag) enn på vinterstid (hver 2. eller 3. uke). Den skal aldri tørke helt ut!

For å fremskynde ny blomstring bør en, etter å ha klippet av stilken rett ovenfor det øverste friske skuddet, sette planten litt kjølig nattestid i 2-3 uker. Med kjølig menes 9-12 grader kaldere enn den temperaturen planten utsettes for på dagtid. Den skal altså ikke stå mørkt og kjølig døgnet rundt. Etter 5-7 uker vil det, hvis du er heldig, komme nye blomsterskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...