Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby i magen, og en på 2 år. Sier seg selv at jeg er litt trøttere enn vanlig, men nå har jeg bitt tenna sammen i 1 år for å få han til å

1:Sovne i egen seng

2: Sove hele natten i son seng (helt sove sammenhengende)

hva kan jeg gjøre for at han skal sove hele natta uten å våkne? I går våknet han 5(!!) ganger mellom 19-23.. hallo? Det er ikke normalt. I tillegg kan vi bruke opptil 1-2 timer på legging. Hvorfor våkner han?? 

Har prøvd soving i 30 min, 60 min og 2 timer på dagtid, har ingenting å si.. 

Nå er det på grensen til at jeg blir deprimert og ikke orker å finne på ting med han lenger.. en ur på lekeplassen er ork, sette meg ned på gulvet å leke med han frister ikke lenger.. jeg trenger SØVN! Hele netter..!

Anonymkode: c227d...0e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far kan vel ta annenhver natt?

Anonymkode: a9f18...ba6

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far kan vel ta annenhver natt?

Anonymkode: a9f18...ba6

Han jobber skift på anlegg og er borte 2 uker.. og uansett, så er det så lytt her i huset at hvis han tar han når han er hjemme så hyler ungen i 3 timer og jeg får mindre søvn..

ts

Gjest BearMama
Skrevet

Hvordan er kveldsrutinene og hvor konsekvent er du med 2 åringen?

AnonymBruker
Skrevet

Se noen episoder av super nanny! 

Anonymkode: 9c604...020

AnonymBruker
Skrevet

Viktig å vise hvem som er sjefen.

Anonymkode: 80375...344

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å vise hvem som er sjefen.

Anonymkode: 80375...344

Ja det er utrolig viktig om en er en tulling 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en baby i magen, og en på 2 år. Sier seg selv at jeg er litt trøttere enn vanlig, men nå har jeg bitt tenna sammen i 1 år for å få han til å

hva kan jeg gjøre for at han skal sove hele natta uten å våkne? I går våknet han 5(!!) ganger mellom 19-23.. hallo? Det er ikke normalt. I tillegg kan vi bruke opptil 1-2 timer på legging. Hvorfor våkner han?? 

Nå er det på grensen til at jeg blir deprimert og ikke orker å finne på ting med han lenger.. en ur på lekeplassen er ork, sette meg ned på gulvet å leke med han frister ikke lenger.. jeg trenger SØVN! Hele netter..!

TS dette må du søke hjelp på. Snakk med helsestasjonen, ikke la deg avfeie med at dette er normalt. Barnet ditt er inne i en veldig viktig del av livet sitt. Går det i BH noen timer på dagtid? Jobber du litt ute blant andre mennesker? Har du noen og prate med osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å droppe dagsoving helt? Min sluttet med det da hun var bare 20 måneder. Altså en god stund før hun fylte to år. 

Anonymkode: 6b6e7...29f

Skrevet

Herregud for noen dumme svar du har fått her. Det beste svaret du har fått er vel å be om hjelp på helsestasjonen. Søvn er vanskelig. Er barnet overtrøtt, kan det være vanskeligere å sove godt. Er barnet for varmt, for kaldt, sultent, vont et sted? Kan være så mange ting som spiller inn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, RoH skrev:

TS dette må du søke hjelp på. Snakk med helsestasjonen, ikke la deg avfeie med at dette er normalt. Barnet ditt er inne i en veldig viktig del av livet sitt. Går det i BH noen timer på dagtid? Jobber du litt ute blant andre mennesker? Har du noen og prate med osv. 

Men det er jo normalt. 

Det som får en til å holde ut er at tiden går fort og at de vokser til. 

Har lignende problem, mini blir snart to og har stort sett bare sovet den siste uken uten å våkne ørten hundrede ganger om natta. I tillegg brukes det lang tid på å få sove. 

Nå er ikke jeg gravid men jeg jobber og da er det hardt å ikke få sove. Mange dager er jeg så trøtt at jeg gleder meg til legge tid. 

Jeg ser det at jeg kunne ha gjort det enklere for meg selv ved å ta opp kampen tidligere eller på et annet vis enn det jeg har gjort. 

Feilen/e jeg har gjort er å la mini samsove og å amme om natta for lenge. Jeg prøvde å slutte men orket ikke kampen da han ble så frustrert at han kastet opp. Er man trøtt og sliten så er det ikke noe gøy å vaske spy på natta. Av to onder så valgte jeg bare å la det fortsette. Jeg vet det at jeg skulle valgt å holde ut kampen i tre dager og til en uke så ville problemet vært løst. 

Jeg har tatt det opp på helsestasjonen og det er utrolig nok helt normalt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo normalt. 

Det som får en til å holde ut er at tiden går fort og at de vokser til. 

Har lignende problem, mini blir snart to og har stort sett bare sovet den siste uken uten å våkne ørten hundrede ganger om natta. I tillegg brukes det lang tid på å få sove. 

Nå er ikke jeg gravid men jeg jobber og da er det hardt å ikke få sove. Mange dager er jeg så trøtt at jeg gleder meg til legge tid. 

Jeg ser det at jeg kunne ha gjort det enklere for meg selv ved å ta opp kampen tidligere eller på et annet vis enn det jeg har gjort. 

Feilen/e jeg har gjort er å la mini samsove og å amme om natta for lenge. Jeg prøvde å slutte men orket ikke kampen da han ble så frustrert at han kastet opp. Er man trøtt og sliten så er det ikke noe gøy å vaske spy på natta. Av to onder så valgte jeg bare å la det fortsette. Jeg vet det at jeg skulle valgt å holde ut kampen i tre dager og til en uke så ville problemet vært løst. 

Jeg har tatt det opp på helsestasjonen og det er utrolig nok helt normalt. 

Om du er gravid, jobber så går jeg ut fra at to åringen er i BH, det er bra (opp til et vist nivå), det er også bra at du jobber, men ikke 100% dette har du ikke overskudd til garantert, det kommer bare til og dra deg ned. 

At du blir deppa har sikkert med totalbelastningen og gjøre, samt at du ikke får den støtten du føler du trenger. Mye forskning tyder på at barn påvirkes allerede i mors liv av mors sinnstemning, din toåring likeså. Det er altså ditt ansvar alene og endre den situasjonen du er i nå. Ingen andre kan det. 

Barnet på 2 år er forsatt i den fasen hvor trygghet dannes, jeg håper derfor at det første året var bedre, barnet må være trygg på at du er der, spesielt når far er borte halve tiden. Perioden det nå går inn i er perioden som danner samhandling med andre mennesker. 

Hadde jeg fått barn igjen  ville jeg som mann gått ned i 70-80% stilling og forlangt at mor jobbet maks 50%  i din situasjon, dette hjelper imidlertid ikke på søvnproblematikken. Her må du få hjelp til å bryte et etablert mønster. Et barn i den alderen bør sove 6-8 timer samehengende. Har du familie eller en svært god venn som kan komme hjem til dere og hjelpe dere med dette? Bør helst være noen barnet er trygg på, få vedkommende til å ta natteskiftet for deg i 5-10 dager sammenhengende. Personen kan gå inn til barnet, trøste det, men ikke ta det opp (med mindre bleia krever det). I tillegg hjelper det at barnet er mett, varmeflaske i kosedyr for trygghet osv. Dette vil bryte mønsteret, barnet vil bli usikker på hvorfor det ikke får den reaksjonen det er vant med, en toåring forstår ganske mye.  

Så må du snakke med lege om din situasjon hverken 2 åringen eller barnet  i magen skal ha en utslitt mor. 

Hvordan er forresten forholdet mellom deg og far? Får du den kjærligheten og omsorgen du føler du trenger? Kan du snakke med han om dette eller blir det bare to mennesker, her har faktisk du et ansvar for å gjøre deg sårbar på en måte som får han til og vise omsorg, det er svært vanskelig for oss menn og forstå dette. Familievernkontoret kan være en plass og få hjelp, men også kjente som han stoler på kan være gode allierte.   

Jeg er ingen ekspert på feltet, men etter 3 runder vet jeg i alle fall mye jeg skulle gjort på en annen måte. Det og bite tenna sammen og tåle det er ikke en greie jeg anbefaler.         

Endret av RoH
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når sover han på dagen da? Hvorfor er det så viktig å ha han i egen rom? Legg en madrass ved siden av sengen din og når han våkner sier du jeg er her, nå skal vi sove. Dette fungert utmerkert med oss og da begynt alle å få sove mye bedre. Du kan også prøve en vifte slik at han har litt støy. Hjalp her i hvert fall. 

Anonymkode: cba09...97e

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke uvanlig at barn mellom ett og to år bruker tid på å sovne, og fortsatt våkner en del på natta :klo: Slitsomt, ja, men ikke uvanlig.

Hadde det sånn med min toåring mens jeg var gravid med nr to, jeg orka IKKE krangle midt i natta. Fikk han til å sove inne hos meg så fikk han det. Kunne også legge meg på en madrass inne hos ham i perioder. Minst mulig service på natta. 

Og når far er hjemme pakker du sov i ro i ørene og sover så mye du kan. Han må ta seg av det når han er hjemme, det er ikke diskuterbart engang. Å få sove hele netter som småbarnsforelder er en luksus jeg tippe de fleste av oss ikke kjenner til, så man MÅ bytte på det for å unngå at man klikker helt. Han har to uker «fri» hjemmefra når han er borte på jobb, da må han trå skikkelig til den tiden han er hjemme.

Når står toåringen opp på morgenen? Hvordan ser dagene deres ut, hvilke rutiner har dere før legging på kvelden og hva gjør dere når han våkner på natta? Ville prøvd å kutte ut duppen på dagen noen uker for å se om det hjelper. 

Noen er mer trøblete med søvnrutiner enn andre, betyr ikke at det er noe feil eller unormalt.

Anonymkode: 0fa71...966

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, RoH skrev:

Nå har vi selvfølgelig hatt ferie da, og jeg ser at leggingen går bedre allerede. Han begynte k bhg igjen nå på onsdag. Er fortsatt litt i tilvenning. 

Det som plager meg mest er at han våkner så mange ganger. Avbrutt søvn er verre enn få timer. Jeg vet at han er i en så viktig fase, utvikler seg så fort og mye. Og han er en herlig og smil gutt, og jeg merker han trengte å komme i barnehagen. 

Har legetime mandag 13. Så skal selvfølgelig ta opp dette. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, RoH skrev:

Om du er gravid, jobber så går jeg ut fra at to åringen er i BH, det er bra (opp til et vist nivå), det er også bra at du jobber, men ikke 100% dette har du ikke overskudd til garantert, det kommer bare til og dra deg ned. 

At du blir deppa har sikkert med totalbelastningen og gjøre, samt at du ikke får den støtten du føler du trenger. Mye forskning tyder på at barn påvirkes allerede i mors liv av mors sinnstemning, din toåring likeså. Det er altså ditt ansvar alene og endre den situasjonen du er i nå. Ingen andre kan det. 

Barnet på 2 år er forsatt i den fasen hvor trygghet dannes, jeg håper derfor at det første året var bedre, barnet må være trygg på at du er der, spesielt når far er borte halve tiden. Perioden det nå går inn i er perioden som danner samhandling med andre mennesker. 

Hadde jeg fått barn igjen  ville jeg som mann gått ned i 70-80% stilling og forlangt at mor jobbet maks 50%  i din situasjon, dette hjelper imidlertid ikke på søvnproblematikken. Her må du få hjelp til å bryte et etablert mønster. Et barn i den alderen bør sove 6-8 timer samehengende. Har du familie eller en svært god venn som kan komme hjem til dere og hjelpe dere med dette? Bør helst være noen barnet er trygg på, få vedkommende til å ta natteskiftet for deg i 5-10 dager sammenhengende. Personen kan gå inn til barnet, trøste det, men ikke ta det opp (med mindre bleia krever det). I tillegg hjelper det at barnet er mett, varmeflaske i kosedyr for trygghet osv. Dette vil bryte mønsteret, barnet vil bli usikker på hvorfor det ikke får den reaksjonen det er vant med, en toåring forstår ganske mye.  

Så må du snakke med lege om din situasjon hverken 2 åringen eller barnet  i magen skal ha en utslitt mor. 

Hvordan er forresten forholdet mellom deg og far? Får du den kjærligheten og omsorgen du føler du trenger? Kan du snakke med han om dette eller blir det bare to mennesker, her har faktisk du et ansvar for å gjøre deg sårbar på en måte som får han til og vise omsorg, det er svært vanskelig for oss menn og forstå dette. Familievernkontoret kan være en plass og få hjelp, men også kjente som han stoler på kan være gode allierte.   

Jeg er ingen ekspert på feltet, men etter 3 runder vet jeg i alle fall mye jeg skulle gjort på en annen måte. Det og bite tenna sammen og tåle det er ikke en greie jeg anbefaler.         

Jeg får den kjærligheten og alt jeg trenger fra han. Men kanskje litt lite hjelp mtp.han jobber borte. Så jeg har på en måte stått for oppdragelsen alene. Så han har ikke hatt så mye å si på den fronten da det er jeg som har vært hjemme.. han er av den gamle skolen og ville vel helst prøve ferbermetoden allerede når han var 6 mnd.. så ikke helt enigheter i oppdragelse!

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når sover han på dagen da? Hvorfor er det så viktig å ha han i egen rom? Legg en madrass ved siden av sengen din og når han våkner sier du jeg er her, nå skal vi sove. Dette fungert utmerkert med oss og da begynt alle å få sove mye bedre. Du kan også prøve en vifte slik at han har litt støy. Hjalp her i hvert fall. 

Anonymkode: cba09...97e

Han sover Max en time. Fra 11-12 helst. Men i barnehagen blir det 11:30-12:30. Vi har vifte på pga varmen.

han er 2 år og har samsovet med oss siden fødsel. Begynte i egen seng (på vårt rom) da han var 18mnd og vi sluttet å nattamme.

han skal i egen seng/rom fordi vi har flyttet, laget rom til han osv, jeg blir mye alene med begge når baby kommer også, så hadde vært greit å hatt orden på eldste. Skjønner at minse må være med på legging av storebror/bæresele/amming osv.  

Ts

Skrevet

Kan være at ungen ikke er aktiv nok på dagtid. 
Tror det er viktig med turer til lekepark og lignende, sørg for at ungen er utslitt etter å ha lekt, gå lang tur med ungen. 
Forhåpentligvis vil det hjelpe. 

Jeg sov selv elendig som barn, og pleide alltid å være ute om natten, så i verstefall har du en unge som er veldig våken. 
Kanskje det vil hjelpe med et lite lys for ungen? Er ofte litt skummelt om natten når man er så små, så kanskje en sånn nattlampe man kan sove med hadde vært noe. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kveldsrutiner er slik

fra 17:00 roer vi ned. Ikke noe besøk/farting etter kl 17. 

18:00 kveldsmat, og så får han se litt på mikke mus hvis han spør, gå i dusjen, og så rett fra dusjen inn på rommet. 

ikke noe TV rett før senga. 

Inne på rommet får han sitte på fanget og vi leser gjennom ca 4 bøker 😂 Legger han oppi senga og han ber meg kose med han. Stryker han på ryggen til jeg ikke gidder mer og så sovner han deretter. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Drakan skrev:

Kan være at ungen ikke er aktiv nok på dagtid. 
Tror det er viktig med turer til lekepark og lignende, sørg for at ungen er utslitt etter å ha lekt, gå lang tur med ungen. 
Forhåpentligvis vil det hjelpe. 

Jeg sov selv elendig som barn, og pleide alltid å være ute om natten, så i verstefall har du en unge som er veldig våken. 
Kanskje det vil hjelpe med et lite lys for ungen? Er ofte litt skummelt om natten når man er så små, så kanskje en sånn nattlampe man kan sove med hadde vært noe. :) 

Vi er ute på noe hver dag. Lekeplass, tur, ett eller annet. Han bruker nattlys. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...