Gå til innhold

Alternative sommerjobber - medisinstudent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Nå til høsten skal jeg starte å studere medisin. Jeg skal studere i utlandet, og er ikke sikker på om det er riktig det jeg har hørt, men har i hvertfall hørt at siden man noen steder får mindre praktisk arbeid under studietiden, så er det viktig å skaffe seg sommerjobber for å få den praktiske erfaringen man trenger for lettere å få jobb i Norge. Men uavhengig om det er riktig eller ikke, ønsker jeg meg en sommerjobb som kan gi meg erfaring. Er litt usikker på hvor jeg kan søke, for jeg har søkt litt rundt på nettet. Og der ser jeg at hos de fleste sykehus må man ha studert medisin i minst 4-6 semestre. Jeg ønsker å jobbe neste sommer (etter 2 semestre). Trenger ikke nødvendigvis å jobbe på et sykehus med det første, men vil gjerne jobbe et sted som er et plus med tanke på medisinutdanningen.

Har noen noe tips til hvor jeg kan søke, eventuelt også når det er greit å søke? Akkurat nå er det jo ett år til neste sommer, med samtidig skal jeg utenlands og tilbringe det meste av året der.

Anonymkode: d9256...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobbet med en medisinstudent i sommer som hadde fullført 1.året. Jeg jobber i hj.sykepleien :)

Anonymkode: 963f3...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehjem, skjermet avdeling for personer med demens, hjemmesykepleien er vel iallefall god erfaring å ta med seg i første omgang.

Lykke til med studier!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er helt umulig å få jobb på sykehus, heller. På det sykehuset jeg er fast pasient (er kronisk syk), har jeg møtt en utenlandsstudent som kun var ferdig med førsteåret. Hun gjorde bl.a. de standard «fylle ut en sjekkliste»-samtalene som ofte gjøres ved innleggelser. Mitt sykehus ligger ikke i en av de største byene, så antall søkere er trolig færre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet med en medisinstudent i sommer som hadde fullført 1.året. Jeg jobber i hj.sykepleien :)

Anonymkode: 963f3...299

14 minutter siden, Tui skrev:

Sykehjem, skjermet avdeling for personer med demens, hjemmesykepleien er vel iallefall god erfaring å ta med seg i første omgang.

Lykke til med studier!!

Hjemmesykepleien har jeg faktisk vurdert. Skulle søke på det i år, men pga planlagt sommerferie og forberedelse til studiet droppet jeg det. Ser nå at jeg har en og en halv måned uten å ha noe å gjøre. Men sikkert forsent å søke nå.

12 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg tror ikke det er helt umulig å få jobb på sykehus, heller. På det sykehuset jeg er fast pasient (er kronisk syk), har jeg møtt en utenlandsstudent som kun var ferdig med førsteåret. Hun gjorde bl.a. de standard «fylle ut en sjekkliste»-samtalene som ofte gjøres ved innleggelser. Mitt sykehus ligger ikke i en av de største byene, så antall søkere er trolig færre. 

Hmm, skader jo ikke å spørre et sykehus! 

Men har dere noen tanker om når jeg burde søke for å sikre meg en jobb/plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en medisinstudent på jobben i sommerferiene. Avlastningsbolig for funksjonshemmede barn.

Anonymkode: 5f4f7...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurt å få seg erfaring med sykehjem, da blir det lettere å få praksis/jobb på sykehus når du har kommet litt lengre på studiet. Det er en kjempefin erfaring å ha med seg uansett.

Anonymkode: d7c06...c18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmesykepleien har jeg faktisk vurdert. Skulle søke på det i år, men pga planlagt sommerferie og forberedelse til studiet droppet jeg det. Ser nå at jeg har en og en halv måned uten å ha noe å gjøre. Men sikkert forsent å søke nå.

Hmm, skader jo ikke å spørre et sykehus! 

Men har dere noen tanker om når jeg burde søke for å sikre meg en jobb/plass?

Ikke for sent og spørre om de trenger vikar en periode fremover, sjeldent det ikke er behov for det 😉. Kanskje du også er interessert i å jobbe der noen dager i forbindelse med jul og nyttår? Da er det greit å være kjent med rutiner fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler sykehjem. Der jeg jobber (sykehus) tar man ikke inn medisinerstudenter uten at de har hatt en sommer og/eller helgestilling på sykehjem. 

Anonymkode: a829d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her.

Tror jeg går for å søke på hjemmesykepleien, så får jeg heller vurdere sykehus senere. Men litt utenom HI, vil dere anbefale å ringe/sende mail og spørre om de har noen ledige stillinger før jeg evt leverer søknad og CV, eller bør jeg dra til de aktuelle stedene og bare levere søknad og CV uten å ha snakket med den først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På en del av de større sykehusene kreves det 400 pleietimer fra eks. sykehjem før man blir vurdert for jobb. Men på mindre sykehus har de ikke laget slike regler, det har nok med antall søknader de får. Men vil uansett anbefale deg f.eks. sykehjem først, det er en fin erfaring :)

Sånn generelt har jeg bedre erfaring med å møte opp personlig og spørre om de trenger sommervikar, men hvis det er vanskelig for deg siden du studerer i utlandet så kan du ringe, det viser litt mer interesse. De lyser ikke alltid ut disse stillingene. Deretter kan du sende søknad.

Anonymkode: 78455...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2018 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Tror jeg går for å søke på hjemmesykepleien, så får jeg heller vurdere sykehus senere. Men litt utenom HI, vil dere anbefale å ringe/sende mail og spørre om de har noen ledige stillinger før jeg evt leverer søknad og CV, eller bør jeg dra til de aktuelle stedene og bare levere søknad og CV uten å ha snakket med den først?

Anbefaler deg og møte opp! Iallefall hvis du ønsker å jobbe litt fremover nå før skolen din begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne av meg som nå er lege jobbet på legevakt og sprøyterom mens hun var student. 

Anonymkode: 2a082...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg som nå er lege jobbet på legevakt og sprøyterom mens hun var student. 

Anonymkode: 2a082...5a6

Man kan ikke gjøre dette som 1. årsstudent. Dette er typisk stillinger som først blir tilgjengelig når man får midlertidig lisens. Eventuelt når man kan jobbe som sykepleier (etter 3.-4-året). 

Anonymkode: 547f3...413

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start i hjemmesykepleien! Men det viktigste er at det er dagvakter, mange sykehus teller ikke med nattarbeid. Deretter videre til sykehus, helst på indremedisin o.l. avdelinger og bli godt kjent med overlegene. Sykepleierstillinger fra 3. året. Fra 4.året så bør du etablere deg på sykehuset der du ønsker turnus/LIS1. 

Psykiatri er enklere å komme inn på, men når du søker LIS1 så er de mest interessert i erfaring fra somatikken. Så hold deg til somatikken så langt det lar seg gjøre. 

Det ordner seg alltid til slutt, men ser at vi norske har en betydelig fordel på arbeid og LIS1 enn våre kolleger fra utlandet. Dette er dumt, men etter søknadsbasert turnus ble til så gikk det fra loddtrekning til hvem-kjenner-hvem. Vær strategisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter 1.året fikk jeg jobb på rehabilitering på et sykehjem om sommeren, der det var pasienter i all slags aldre. I sommer (etter 2.året) fikk jeg jobb innen psykiatrien på et universitetssykehus, og trives. Synes det er kjekt å ha vært innom ulike pasientgrupper allerede, men har som mål å komme meg over på en somatisk avdeling neste år... Da må man som oftest ha 400 timer erfaring, så jeg har tatt en del ekstravakter og håper å komme opp i dette tallet. Lykke til!

Anonymkode: 8d6f3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...