Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... vil man få utbetalt i måneden når man har utbetalt ca 25000 i måneden i lønn? Grovt regnet? Vet uføretrygden er ca 66% av inntekten, men man får vel gjerne lavere skattetrekk som ufør? 

Anonymkode: 6cf8f...b51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. Hva har skjedd? En arbeidsulykke? Går det bra med deg? 

Anonymkode: 22c27...35d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kondolerer. Hva har skjedd? En arbeidsulykke? Går det bra med deg? 

Anonymkode: 22c27...35d

Nei, jeg er ikke blitt ufør. Bare nysgjerrig på hvor mye mindre man får utbetalt i måneden som ufør. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... vil man få utbetalt i måneden når man har utbetalt ca 25000 i måneden i lønn? Grovt regnet? Vet uføretrygden er ca 66% av inntekten, men man får vel gjerne lavere skattetrekk som ufør? 

Ikke automatisk, du må selv kontakte ditt skattekontor å si du nå er blitt ufør å be om lavere trekk.

Hilsen selv ufør.

Anonymkode: 89885...550

AnonymBruker
Skrevet

- Gå til google.no

- Tast inn "beregning uføretrygd"

- Trykk "søk", eller "enter" på tastaturet

- Trykk på den første lenka som kommer opp: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

Du kan også bruke samme teknikk for å finne ut av hvordan uføretrygd skattes (som vanlig inntekt): søk på "uføretrygd skatt". Det første som kommer opp for meg er https://www.smartepenger.no/skatt/648-skatt-pa-uforepensjoner

Anonymkode: b63f6...ba3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Gå til google.no

- Tast inn "beregning uføretrygd"

- Trykk "søk", eller "enter" på tastaturet

- Trykk på den første lenka som kommer opp: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

Du kan også bruke samme teknikk for å finne ut av hvordan uføretrygd skattes (som vanlig inntekt): søk på "uføretrygd skatt". Det første som kommer opp for meg er https://www.smartepenger.no/skatt/648-skatt-pa-uforepensjoner

Anonymkode: b63f6...ba3

Dette var veldig kronglete å regne ut. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke automatisk, du må selv kontakte ditt skattekontor å si du nå er blitt ufør å be om lavere trekk.

Hilsen selv ufør.

Kan jeg spørre deg hva du hadde utbetalt før du ble ufør og hva du får utbetalt nå? Blir uføretrygden oppjustert med jevne mellomrom, slik at den tilpasses dagens kroneverdi? Om man f.eks får 17000 utbetalt nå, får man vel ikke samme sum om fem år? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg hva du hadde utbetalt før du ble ufør og hva du får utbetalt nå? Blir uføretrygden oppjustert med jevne mellomrom, slik at den tilpasses dagens kroneverdi? Om man f.eks får 17000 utbetalt nå, får man vel ikke samme sum om fem år? 

Ønsker ikke å opplyse så mye om min egen innteksituasjon, men kan si så mye at jeg kan tjene et sted mellom 420-430 k i året før de store trekkene begynner. Dvs, at for hver tusenlapp jeg tjener over dette sitter jeg igjen med 375 kr. MINUS skatt. Så det sier seg selv hvor interessant det er. Du har lov å kombinere jobb og trygd, det er legen din og diagnosen din som avgjør. En som har ryggplager f.eks. har ikke de samme peferanser for hvilken jobb han kan ta sammenlignet med en som har psykiske plager f, eks.

Uføetrygden er indeksregulert ifht. kroneverdien ja.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke å opplyse så mye om min egen innteksituasjon, men kan si så mye at jeg kan tjene et sted mellom 420-430 k i året før de store trekkene begynner. Dvs, at for hver tusenlapp jeg tjener over dette sitter jeg igjen med 375 kr. MINUS skatt. Så det sier seg selv hvor interessant det er. Du har lov å kombinere jobb og trygd, det er legen din og diagnosen din som avgjør. En som har ryggplager f.eks. har ikke de samme peferanser for hvilken jobb han kan ta sammenlignet med en som har psykiske plager f, eks.

Veldig interessant. Når tid skjedde dette at uføretrygden ble indeksregulert? 

Meg bekjent reguleres uføretrygd når stortingen foretar "lønnsoppgjøret" for trygder og pensjoner ved å regulere Folketrygdens grunnbeløp. Det gjør Stortinget i første halvdel av mai, hvert år. 

Uføretrygd skattes som lønnsinntekt. Beregning av uføretrygd gjøres før fradrag i lønnen, så den kan ingen beregne på grunnlag av hva ts i dag får utbetalt i lønn. Skatt er også variabelt etter som hvilke andre tall man har i skattemeldingens ulike poster. 

Når ts sitter med lønnsinntekter så er vel heller ikke en uføretrygd noe som er rett rundt hjørnet? 

Anonymkode: 230ef...e8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fribeløpet er vel på mellom 45K og 50K, det man kan tjene uten å få trekk.

Har du gradert ufør siden du kan tjene nesten ti ganger mer?

Eller misforstår jeg hva du mener med "de store trekkene"?

Anonymkode: 006cd...207

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fribeløpet er vel på mellom 45K og 50K, det man kan tjene uten å få trekk.

Har du gradert ufør siden du kan tjene nesten ti ganger mer?

Eller misforstår jeg hva du mener med "de store trekkene"?

Anonymkode: 006cd...207

Nei, du misforstår, eller jeg utrykker meg klønete.  Beløpet jeg nevnte er trygd + fribeløp + en liten forsikring jeg hadde gjennom jobben. 

Indeksregulert var vel feil ord. Blir hvertfall regulert ifht. folketrygden. Jeg er ingen økonom eller fagperson. Case closed om dette fra min side.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du misforstår, eller jeg utrykker meg klønete.  Beløpet jeg nevnte er trygd + fribeløp + en liten forsikring jeg hadde gjennom jobben. 

Indeksregulert var vel feil ord. Blir hvertfall regulert ifht. folketrygden. Jeg er ingen økonom eller fagperson. Case closed om dette fra min side.

Ja, greit å formulere seg korrekt. Ellers blir det bare misforståelser.

Anonymkode: 1c654...960

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke vet eller forstår hva man uttaler seg om, er det gjerne like greit å ikke uttale seg? Alternativt lese litt før man uttaler seg?

Man trenger neppe være økonom eller annen fagperson for å få med seg vanlige nyheter der dette temaet ofte omtales i april/mai.

Anonymkode: 230ef...e8b

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Samme skattesystem som arbeid, men ja, skatteprosenten blir noe lavere siden brutto blir lavere. Jeg vil anta du vil å ca 17.500 utbetalt.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.regjeringen.no/no/tema/pensjon-trygd-og-sosiale-tjenester/innsikt/trygd/regulering-av-folketrygdens-grunnbelop-og-pensjoner/id2008616/

Anonymkode: a05fc...30e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...