Gå til innhold

Sykemelding-mister jobben min, er det lov

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er sykemeldt 100% på 3 mnd, idag fikk jeg melding fra arbeidsgiver der hun lurte på når jeg er tilbake, skjønner at hun vil vite det- men det vet verken jeg eller lege. Så sa hun at da må hun ansette noen i stillingen min å når jeg kommer tilbake vil min stilling bli redusert. Er dette lov? Blir jo superstores sa, er jo helt avhengig av å ha den stillingsprosent jeg har for å overleve. 

Anonymkode: 76624...645

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå super stressa

AnonymBruker
Skrevet

Mener det er lov å redusere stillingen, men ikke pga at du er sykemeldt

Anonymkode: 2abed...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Har kontrakt på fast stilling, så skal noen ansettes fordi jeg er borte må vel det bli i et vikariat? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, arbeidsgiver har ikke lov til å "straffe" deg med å redusere stillingen din etter sykmelding, hvis hun gjør det går du til fagforening for juridisk hjelp. Noen arbeidsgivere må tas hardt iblant. 

Derimot kan arbeidsgiver ansette noen i vikariat mens du er sykemeldt, det må jo nesten gjøres i mange tilfeller om man har en viktig stilling som går utover bedriften om den ikke gjøres. 

Anonymkode: de4d7...3ca

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er nok snakk om vikariat ja, derfor spørsmål om du vet når du er tilbake. De har lov tilmå si deg opp, de har lov til å redusere din stilling, men ikke pga sykemelding år 1. Formå si deg opp må jo stillingen din forsvine, og det virker io ikke slik. For å gjøre stillingen din mindre, må det ko da tilsi at det er mindre å gjøre. De har ikke lov å redusere stillingen din fori de trenger flere personer.

Anonymkode: df1af...a70

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har du kontrakt på 100 % stilling så er det det du i utgangspunktet har og forholde deg til. Arbeidsgiver er avhengi av å ha en stedfortreder,og langt ifra alle som ønsker midlertidig tilsettinger men helst faste tilsettinger.  Det er fult lovelig å seie opp en arbeidstager  når  vedkomende går  sykemeldt,men det er lovstridig å seie opp en arbeidstager med den begrunnelse at vedkomende  går sykmeldt.  

De blir du oppsagt så har du rett på lønn i oppsigelsestiden,eller  kome tilbake når du blir friskmeldt  og gå opsigelse tiden .

Kommer også litt an på hvor lang tid du har vert ansatt. 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Ja hun mente siden ny person måtte bli ansatt så blir min stilling mindre når jeg kommer tilbake, er da helt krise.. Kan jo ikke leve av en 50 % stilling feks

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun mente siden ny person måtte bli ansatt så blir min stilling mindre når jeg kommer tilbake, er da helt krise.. Kan jo ikke leve av en 50 % stilling feks

Det har hun ikke lov til. Du kan som tidligere nevnt i tråden bli sagt opp når du er sykmeldt, men ikke med sykmeldingen som grunn for oppsigelse. Det betyr også at du ikke kan omplasseres til en stilling på 50 % som følge av at de leier inn vikar for deg. 

Når du passerer 12 måneder som sykmeldt så kan du bli sagt opp med sykmeldingen som grunn, men du er jo ikke der. 

Anonymkode: 4c9d6...dd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De 12 første mnd du er sykemeld kan ikke arbeidsgiver si deg opp eller redusere stillingen din med sykmelding som begrunnelse. Anbefaler at du tar kontakt med fagforening eller tillitsvalgt. Hvis du er sykemeldt over 12mnd har arbeidsgiver lov til å si deg opp med sykmeldingen som begrunnelse. 

Anonymkode: dcac3...8d9

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i en prøveperiode står nok arbeidsgiver fritt til å endre på stillingsintrukser m.v såfremt ikkje annet er avtalt på forhand.  Abeidsgiver kan seie opp en sykmeldt v/ bemanningreduksjon o.l .   Jussen er nokså komplisert her og er du organisert så ta dette opp m/ tillitsvalgt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der ts? 

Det finnes jo de som blir sykemeldt med en gang de har opparbeidet seg rett til sykepenger, og en sånn en vil neppe arbeidsgiveren din ha. Ofte er det et mønster, tidlig sykemeldt = ofte sykemeldt. 

Anonymkode: 3546b...6f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke jobbet der så lenge, ca 1 år.. Skjønner jo det ikke er positivt å bli sykemeldt så kort tid inn i ett nytt arbeidsforhold, men jeg kan ikke noe for at jeg ble syk. Hadde jo mye heller ville jobbet om jeg var i stand til det. 

Skrevet

De kan ikke redusere stillingen din på bakgrunn av at du er sykemeldt.

Har du hørt med sjefen om det var dette h*n mente? Kan du ha misforstått?

Kan det være mulig at det er meningen at du vil bli omplassert til en annen arbeidsoppgave?

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke noen arbeidsoppgaver å bli omplassert til, hun skrev: Jeg kommer til å ansette en ny og da vil kanskje det bli færre timer vist du noen gang tenker på å begynne. God bedring til deg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig, snakk med fagforening.

Anonymkode: ac9b2...c8d

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke noen arbeidsoppgaver å bli omplassert til, hun skrev: Jeg kommer til å ansette en ny og da vil kanskje det bli færre timer vist du noen gang tenker på å begynne. God bedring til deg

Skjønner godt at det føles  fustrerende  å få en slik melding fra arbedisgiver   når ein går syk  / sykmeldt og har andre problem å tenke på.   Har også forståelse overfor arbeidsgiver dersom arbeidstager er hyppig sykmeldt.    Sykemeldinger   fører ofte til økt arbeidpress og økt belastning på øvrige ansatte, og forståeleg at arbeidgiver må gjøre tiltak for at presset på øvrige arbeidstagere tiltar , og  derfor greitt å ha en dialog med arbeidsgiver, lege og NAV . 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

Skjønner godt at det føles  fustrerende  å få en slik melding fra arbedisgiver   når ein går syk  / sykmeldt og har andre problem å tenke på.   Har også forståelse overfor arbeidsgiver dersom arbeidstager er hyppig sykmeldt.    Sykemldinger   fører ofte til økt arbeidpress og økt belastning på øvrige ansatte, og derfor greitt å ha en dialog med arbeidsgiver, lege og NAV . 

Jeg har hatt flere stillinger hvor jeg har vært ansvarlig for arbeidsplanlegging og oppfølging av sykmeldte. Selv om det er helt sant at det kan være ganske problematisk å løse sykmeldinger både på kort og lengre sikt, så kommer en ikke unna at en må følge loven. Her bryter arbeidsgiver loven, og det synes jeg ikke man skal ha noen forståelse for. 

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt flere stillinger hvor jeg har vært ansvarlig for arbeidsplanlegging og oppfølging av sykmeldte. Selv om det er helt sant at det kan være ganske problematisk å løse sykmeldinger både på kort og lengre sikt, så kommer en ikke unna at en må følge loven. Her bryter arbeidsgiver loven, og det synes jeg ikke man skal ha noen forståelse for. 

Er man sykemeldt så har man rett på oppfølgning både fra abeidsgiver og NAV.  Og  slettes ikkje uvanleg at sykmeldte bli tilbudt en 50 / 50 % stilling Arbeidsgiver / NAV  i påvente av at ansatte kommer tilbake i full   100 % stilling.   

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Er man sykemeldt så har man rett på oppfølgning både fra abeidsgiver og NAV.  Og  slettes ikkje uvanleg at sykmeldte bli tilbudt en 50 / 50 % stilling Arbeidsgiver / NAV  i påvente av at ansatte kommer tilbake i full   100 % stilling.   

Enig i at det kan være en utmerket løsning, men det var ikke det som var forespeilet TS her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...