Gå til innhold

Hvor lenge mellom barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er for lenge å vente med nr 2 om søskene skal få glede av hverandre når de vokser opp?

Jeg selv tenker at etter 5-6 år blir det nesten to enebarn...

Anonymkode: e721b...931

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2-3 år er det mellom meg og mine søsken og mange av våre barn. :) For oss har dette vert en kjempefin aldersforskjell 

AnonymBruker
Skrevet

5-6år er da ingen alder når de blir eldre, og de får nå venner som de er med. Jeg syns mellom 4-5år mellom de er perfekt. Da får du fiksert på begge 2 skikkelig..  ser de som får 2 tette. Ny 1 får virkelig ikke den oppmerksomheten den fortjener, og det er synd.

Anonymkode: 11965...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Nr 

Skrevet

Det er tre år mellom mine barn og det har vært ganske perfekt 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke kan være noe mer enn 3-4 år mellom dem for at de skal få glede av hverandre i oppveksten. Helst mindre også. Når man blir eldre har det ikke så mye å si, men nå var det oppveksten TS spurte om

Anonymkode: 02ae9...1bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Max 3 år. Er det mellom mine, og for oss har det vært perfekt. Det er 6 år mellom meg og mitt søsken, synes det er altfor mye. Det er først i voksen alder vi har fått god kontakt, men også nå er vi på ulike stadier i livet som gjør at felles plattformer blir sjeldne.

Anonymkode: f7a20...7ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5-6år er da ingen alder når de blir eldre, og de får nå venner som de er med. Jeg syns mellom 4-5år mellom de er perfekt. Da får du fiksert på begge 2 skikkelig..  ser de som får 2 tette. Ny 1 får virkelig ikke den oppmerksomheten den fortjener, og det er synd.

Enig med deg angående når de blir store, men når de er små, er det altfor lang tid! Vi har et kull med halvannet år mellom. De var erteris i oppveksten og hadde hverandre hele tiden. På ferie etc, var de alltid sammen (jeg har det også slik med mitt søsken). De to yngste er det 5 år mellom. Nå er han ene tenåring og minste 9 år. De gjør ingenting sammen. På hytta og ferie kjeder de livet av seg, fordi de vil forskjellig ting, har forskjellige interesser. Vi prøver så godt vi kan, men ingen av dem vil reise noen steder uten at noen andre på samme alder er der/med oss. De kjeder seg mye lettere, og gjett hvem det går utover ;) Vi aktiviserer oss ihjel for at begge skal være fornøyde. 

Anonymkode: cd8ce...5eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

MIne er det litt under 2 år mellom, helt perfekt. To jenter, lekt fint sammen bestandig, lite krangling og nå er de tenåringer og har veldig mye glede av hverandre. De er gode venner hjemme, på ferie og ellers, støtter hverandre og stiller opp. Men allikevel ikke i samme vennekrets pga de stort sett er med venner på samme alder/født samme år . De prater så fint sammen, kommer med råd i forbindelse med sminke og klær, hjelp med lekser og ser filmer sammen , Utrolig koselig, noe jeg savnet selv siden jeg kun hadde brødre og ønsket meg en søster

Anonymkode: 7ada4...66d

Skrevet (endret)

Skal de ha glede av hverandre allerede som barn bør det vel ikke være mer enn 2-4 år mellom, mens som voksen har det mindre å si. Når det er sagt ser jeg at de som har stor avstand til søsken opplever en viss avstand også i voksen alder, rett og slett fordi de alltid befinner seg i forskjellige livssituasjoner. Uansett er det umulig å planlegge hvilket forhold søsken får til hverandre, man må bare velge det man selv synes er riktig avstand og så godt det lar seg gjøre legge til rette for et fint søskenforhold. 

Selv har vi tre tette barn og synes det er helt perfekt. De har stor glede av hverandre og jeg håper de beholder det gode forholdet gjennom livet. Jeg har selv en tre år yngre bror og vi har alltid hatt et godt forhold.

Endret av Arkana
Skrevet
3 timer siden, Lycka skrev:

Det er tre år mellom mine barn og det har vært ganske perfekt 😊

Samme her! 

Skrevet

Finnes ingen fasit, men har lest om forskere som har funnet at den mest ideelle aldersforskjellen mellom søsken er 3 (4) år, andre forskere har kommet frem til 1,5 til 2 år.

Dette sier jo litt om at det er forskjellige ting man kan vektlegge. Hva med biologi (svangerskap, komplikasjoner, biologisk klokke)?  Eller livssituasjon som økonomi eller jobb/studie? Hva med barnas behov. Et barn som blir storebror/søster i en alder av ett år, vil måtte tvinges til å være litt større enn det er. Det får aldri oppleve den lille luksusen det er å få være liten helt alene.. Det kan også være supertøft å ha to-tre småbarn samtidig. Konstant dårlig samvittighet, søvnløshet og stress i hverdagen. Det kan også være tøft med barn i veldig forskjellig alder. De har forskjellige behov og krever veldig forskjellige ting.

To tette kan ha fantastisk glede av hverandre i barneårene, men kan også være kranglefanter og være sjalu på hverandre.

Hver familie må finne riktig aldersforskjell og antall barn ut fra sin situasjon, det er uansett sjeldent det blir helt som man planlegger 😉

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Trimsi skrev:

Finnes ingen fasit, men har lest om forskere som har funnet at den mest ideelle aldersforskjellen mellom søsken er 3 (4) år, andre forskere har kommet frem til 1,5 til 2 år.

Dette sier jo litt om at det er forskjellige ting man kan vektlegge. Hva med biologi (svangerskap, komplikasjoner, biologisk klokke)?  Eller livssituasjon som økonomi eller jobb/studie? Hva med barnas behov. Et barn som blir storebror/søster i en alder av ett år, vil måtte tvinges til å være litt større enn det er. Det får aldri oppleve den lille luksusen det er å få være liten helt alene.. Det kan også være supertøft å ha to-tre småbarn samtidig. Konstant dårlig samvittighet, søvnløshet og stress i hverdagen. Det kan også være tøft med barn i veldig forskjellig alder. De har forskjellige behov og krever veldig forskjellige ting.

To tette kan ha fantastisk glede av hverandre i barneårene, men kan også være kranglefanter og være sjalu på hverandre.

Hver familie må finne riktig aldersforskjell og antall barn ut fra sin situasjon, det er uansett sjeldent det blir helt som man planlegger 😉

Det er det ingen barn med storesøsken som får. Lider de noen nød av den grunn?

Anonymkode: 6defc...d7e

AnonymBruker
Skrevet

10 år var helt nydelig. To enebarn mer eller mindre. De har veldig godt vennskap nå som voksne også

Anonymkode: 2f34d...d0d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ingen barn med storesøsken som får. Lider de noen nød av den grunn?

Anonymkode: 6defc...d7e

For å sitere ekspertene... "Barn er ikke ferdige med sin individuasjons- og separationsfase før de er ca 3-4 år gamle. Dette er tiden de trenger for å knytte seg til sine foreldre og bli trygge. Før den tid bør de egentlig ikke overlates til andre eller få søsken. Har de ikke bygd opp grunntryggheten før tre års alder, får de den aldri tilbake."

Dette er jo ganske ekstreme tanker i vår hverdag i Norge. Den passer ikke inn med foreldre som putter ett-åringen i barnehagen 8-9 timer hver dag, og er veldig opptatte av å få så tette barn som mulig for å bli fortest mulig ferdige med bleier. Det er jo så slitsomt med spedbarn... 

Barn trenger foreldrene sine, og med full barnehage og nye små søsken kan dette bli traumatisk for enkelte, ja. De siste fire årene har jeg jobbet i en barnehage med de aller minste barna. Vi ser tydelig at mange av de aller minste trenger mer hjemmetid. Vi ser også tydelig reaksjoner hvis de blir storesøsken tidlig. Jeg mener at hvis man ønsker tette barn bør man kanskje prioritere bort stort hus, fet bil og dyre ferier og bruke mer tid på sine små.  

AnonymBruker
Skrevet

Min søster er 6 år eldre enn meg. Vi har aldri fått noe veldig nært forhold, så jeg har vært veldig bevisst på at jeg ønsket å få mine barn tettere. Det er 2 og 3 år mellom dem (altså 5 år mellom eldste og yngste). og de har et veldig tett og nært forhold alle 3. Men de er også veldig like i interesser m.m., det spiller også inn. To tette søsken får ikke automatisk et nært forhold av seg selv bare fordi de er lik i alder.

En annen ulempe med stor alderforskjell er at det er vanskeligere med felles familieaktiviteter og ferier. Ser jo at de 5 årene mellom eldste og yngste hos oss også er nok til å gi litt utfordring der. Eldste ønsker å gjøre ting som yngste ikke er stor nok til å være med på, og det som er for mindre barn/familier begynner å bli kjedelig og teit når man er tenåring...

Anonymkode: 355d8...b38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...