Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS

Anbefalte innlegg

Skrevet
28 minutter siden, Bag skrev:

Nå ignorerer du det at politiet hadde fått beskjed om at det var en psykisk utviklingshemmet på rømmen. Spørsmålet er om fordi denne kunnskapen muligens ikke hadde nådd frem til disse betjentene så er ikke politiet som organisasjon å klandre? Ellers er det scenarioet du beskriver kun en spekulasjon fra din side uten belegg i noen av de artiklene jeg har lest. Det er mulig at det skjedde slik du beskriver og det kan tenkes at det var veldig annerledes. Normalt ville man si at det vil etterforskningen vise. I dette tilfelle vil den bli gjennomført av andre offentlige ansatte og er dermed ikke nøytral og uavhengig.

Et spørsmål som vil bli reist er om betjentene gjorde noe straffbart. Jeg mistenker at loven er så romslig i forhold til politiet at det ikke anses for straffbart. Hvis jeg hadde gjort akkurat det samme mistenker jeg at jeg ville bli straffet. Så er det andre spørsmålet om det er greit at politiet skal ha så stor romslighet at det ikke er straffbart eller kritikkverdig å opptre på denne måten.

Politiet skal sikre trygghet, lov og orden, beskytte liv og eiendom. Når en situasjon oppstår der politiet trues med våpen, må politiet kunne forsvare seg selv og andre mennesker. En kan neppe forlange at politifolk skal avvente og risikere å bli drept fordi den som retter våpen mot dem kanskje ikke vil skyte. Her i Norge er det også regelmessig blitt advart mot våpenkopier: https://www.nrk.no/buskerud/vapenkopier_-_umulig-a-se-forskjell-1.7093166

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva man ville sagt hvis det var en ekte situasjon, et ekte våpen, og han skjøt ned politet før han forskanset seg i en leilighet og tok en familie som gisler?

"Vi kunde inte skjuta, för det kunde vara en toygun".

Jeg husker Tamir Rice, som ble skutt og drept.

Han hadde et leketøysvåpen, sa foreldrene. Når politiet viste fram leketøyet, så det slik ut:

https://twt-thumbs.washtimes.com/media/image/2015/12/29/TOY_GUN_s878x771.jpg?c24b6bc73ebe22ca6bfc6eea2e1237e4088428c2

Leketøypistolen øverst til høyre, ekte pistol nederst til venstre.

Så vær skeptisk til foreldrenes opplysninger. Før de legger fram et bilde av Eric med en liten lekepistol i en annen farge enn svart, så lar jeg tvilen komme politiet til gode.

Endret av ops2
lagt til hvilken pistol som var et leketøy
  • Liker 8
Gjest Peanut
Skrevet

:blink: ...og hvorfor er sånne «lekepistoler» til salgs? 

Skrevet

Trist sak på alle måter. I en av artiklene sto det at han pleide stikke av og at han vanligvis har personell rundt seg. Så her har det skjedd en svikt, gutten burde hatt tilsyn på natta også, også med foreldrene.

Politiet burde naturligvis også opptrådt annerledes. Men han var i et belastet nabolag, kl 4 på morgenen med et våpen i hendene. 

Rent tragisk uansett. 

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, Kariannne skrev:

Det er en gutt med Downs Syndrom og en lekepistol. Om ikke politiet er bedre trent til å avgjøre en situasjon burde de ikke vært politi. Helt sykt! Håper politibetjenten som skjøt får passelig straff!

Er det mindre farlig å bli skutt av en med Downs?

• Liker 10
Skrevet
17 timer siden, lille humla skrev:

Enig med de siste du skrev, men om det over angående beslutningen av skytevåpen, har ikke det noe å si hvis han ikke truet med å skyte, eller det ser ut som om han skal skyte andre eller seg selv. Ikke rart folk ikke stoler på politiet. Stakkars gutt! 

Er du klar over hvor kort tid det tar å vende en pistol mot et annet hold å skyte? Under et sekund for en trent skytter.

• Liker 8
Skrevet
17 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

men politiet skyter nesten alltid for å skade.

For noe tull. De blir opplært til å skyte mot center mass som alle andre. Noe annet ville ha vært helt idiotisk.

Skrevet
11 minutter siden, PussLe! said:

hm, mån tro hvorfor de beklager. Kan det være at de gjorde feil? Næh, var jo et lekevåpen så de måtte vel skyte, 3 personer. Oki.

Ja, noen skal alltid klage på alt, for uansett hva som skjer så blir det aldri bra nok. Burde de heller sagt at det var hans egen feil, som tok med seg et lekevåpen og gitt gatelangs og pekte på mennesker med? Er det virkelig så forferdelig at de beklager når en uskyldig person blir drept?

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

Ja, noen skal alltid klage på alt, for uansett hva som skjer så blir det aldri bra nok. Burde de heller sagt at det var hans egen feil, som tok med seg et lekevåpen og gitt gatelangs og pekte på mennesker med? Er det virkelig så forferdelig at de beklager når en uskyldig person blir drept?

Jeg tror ikke du klarte å lese undertonen i innlegget mitt.

Skrevet

Hva gjorde han på en belastet adresse ? 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, PussLe! said:

Jeg tror ikke du klarte å lese undertonen i innlegget mitt.

Mulig det, eller så klarte ikke du å få den frem. 😜

Endret av Miklo Velka
  • Liker 6
Skrevet
1 time siden, Peanut skrev:

:blink: ...og hvorfor er sånne «lekepistoler» til salgs? 

Dette er vel leker til voksne, folk som vet å ikke gå rundt med de offentlig. At noen har gikk en funksjonhemmet mann et lekevåpen som er dønn lik en ekte en, er rett og slett idioti. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Kariannne skrev:

Men i all videste. Det er fort han han kan gå ut en tur når foreldrene sov. Dette er noe han kanskje aldri har gjort før. Skal de låse han inne i et rom mener du? 4 åringen min KAN sikkert også klare å låse opp døra midt på natta og gå ut. Alle barn KAN det, men heldigvis gjør de færreste det. Skjønner ikke at du klandrer foreldrene..

Ja, det er fort han kan stikke av og ifølge foreldrene har han gjort det før. Er det forsvarlig at han gjør det? Nei. Burde han hatt 24t tilsyn av en voksen? Ja. Nei, han skal ikke låses inne i et rom, men han skal ha en følge med seg, nattevakt om behov siden han har rømt på denne måten før. Jeg absolutt klandrer foreldrene at de ikke forsto alvoret. Din 4-åring som løper rundt alene midt på natta med en lekepistol og har språk og kan forklare seg er ikke det samme som denne 20-åringen uten språk, med mye lavere kognitive evner og autisme som løper rundt midt på natta med en lekemaskinpistol. Med mindre din 4-åring har samme diagnoser og funksjonsnivå som denne mannen, kan du ikke gi ham som eksempel. Dessuten så ser han ut som en 4-åring, tipper jeg, noe 20-åringen ikke gjør. Ja, her sviktet enten foreldrene, eller assistentene rundt ham - han burde ikke vært alene når det er fare for at han rømmer og for all del ikke ha våpenlignende leker! 

2 timer siden, ops2 skrev:

Man skulle aldri, aldri gi en psykisk utviklingshemmet et våpen som ser ut som et våpen. Neonfarget liten vannpistol er det eneste de burde ha.

Det gjelder også for barn, en tolv-fjortenåring kan være på størrelse med en voksen, ansiktstrekkene ikke synlige i mørket, og bli redd og ikke følge politiets ordre.

Helt enig. Jeg skjønner ikke at barn i det hele tatt skal leke med noe som ligner så mye på våpen. For øvrig enig med dine analyser. 

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, PussLe! skrev:

https://www.nrk.no/urix/svensk-politi-beklager-drapet-pa-eric-1.14151664

hm, mån tro hvorfor de beklager. Kan det være at de gjorde feil? Næh, var jo et lekevåpen så de måtte vel skyte, 3 personer. Oki.

Ja, hvorfor beklage? Kanskje fordi politiet er oppriktig lei seg for utfallet, uavhengig av om noen kan klandres...?

Forresten artig hvordan folk først roper etter straff og hevn og andres uansvarlighet og manglende ydmykhet. Når politiet sier at de synes dette var tragisk og vil gjennomgå rutinene sine og er åpne for selvkritikk, så er det galt også. En slik tankegang er bare med på å forsterke problemer i samfunnet - først blir man verbalt halshugget for å (kanskje) ha gjort feil - og om man innrømmer det og ønsker å lære av det, blir man bare hakket på ytterligere.

Slike ting minsker incentivet til å ta lærdom av feil. Mange burde reflektere litt over hvordan de ville satt pris på å bli møtt når (og ja, når - ikke hvis - for vi gjør alle feil i ny og ne i livet) de trår feil. 

• Liker 11
Skrevet
15 minutter siden, TKP skrev:

Ja, hvorfor beklage? Kanskje fordi politiet er oppriktig lei seg for utfallet, uavhengig av om noen kan klandres...?

Forresten artig hvordan folk først roper etter straff og hevn og andres uansvarlighet og manglende ydmykhet. Når politiet sier at de synes dette var tragisk og vil gjennomgå rutinene sine og er åpne for selvkritikk, så er det galt også. En slik tankegang er bare med på å forsterke problemer i samfunnet - først blir man verbalt halshugget for å (kanskje) ha gjort feil - og om man innrømmer det og ønsker å lære av det, blir man bare hakket på ytterligere.

Slike ting minsker incentivet til å ta lærdom av feil. Mange burde reflektere litt over hvordan de ville satt pris på å bli møtt når (og ja, når - ikke hvis - for vi gjør alle feil i ny og ne i livet) de trår feil. 

Må man legge til ironi i hvert innlegg nå da? Selvfølgelig skal man jo beklage, men jeg trodde jeg klarte å bringe frem sarkasmen i innlegget mitt som var ment til personer som skyldte på gutten og ikke politiet. Politiet beklagde, dette var positivt og jeg skulle vise at politiet selv tok kritikk av saken.

Skrevet
16 minutter siden, PussLe! said:

Må man legge til ironi i hvert innlegg nå da? Selvfølgelig skal man jo beklage, men jeg trodde jeg klarte å bringe frem sarkasmen i innlegget mitt som var ment til personer som skyldte på gutten og ikke politiet.

Det er mulig at ironien i det du skriver skinner gjennom for deg, men for oss andre, som ikke kan observere kroppsspråk, ansiktsuttrykk, tonefall osv, eller lese tanker, så er det faktisk ikke lett å lese ironi i en tekst som kun består av bokstaver og tegnsetting. Jeg trodde det var allmennkunnskap?

Hvem er det forresten som skylder på offeret? 

• Liker 9
Skrevet

Jeg trodde først dette var America. Der kan alt skje. Ble veldig overrasket da jeg forsto at det var lille Sverige

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Det er mulig at ironien i det du skriver skinner gjennom for deg, men for oss andre, som ikke kan observere kroppsspråk, ansiktsuttrykk, tonefall osv, eller lese tanker, så er det faktisk ikke lett å lese ironi i en tekst som kun består av bokstaver og tegnsetting. Jeg trodde det var allmennkunnskap?

Hvem er det forresten som skylder på offeret? 

Det kan være, men mange her som mente foreldre var skyld og lurte på hvorfor han var på utsatt område.

Skrevet
6 minutter siden, PussLe! said:

Det kan være, men mange her som mente foreldre var skyld og lurte på hvorfor han var på utsatt område.

Jeg har ikke sett noen som har forsøkt å plassere skyld på offeret eller foreldrene, men det kan naturligvis være noen innlegg jeg ikke har fått med meg. At man stiller kritiske spørsmål rettet mot offeret eller hans foreldre er ikke noe forskjellig fra å stille kritiske spørsmål mot politiet, som også mange her gjør. Det er derimot flere som legger all skyld på politiet, og ikke ser at det er mulig å få et utfall som dette, uten at hverken politi, offer eller offerets foreldre skal ha noe "skyld" i det som har skjedd. Noen ganger skjer det bare tragiske hendelser, men det betyr ikke automatisk at én part er skyldig i det som har skjedd. I denne saken så mener jeg at det er veldig mulig, ut fra de opplysningene som har kommet ut foreløpig, å kalle det en tragisk hendelse, som politiet ikke nødvendigvis kan lastes for, men det betyr heller ikke at jeg legger skylden på offeret eller hans etterlatte. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...