Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, An0nymBruker said:

Han fikk den til  5-årsdagen sin.

Moroklumpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Feil.

Endret av An0nymBruker
Skrevet
Just now, An0nymBruker said:

Det sto i en av avisartiklene.

Repeat.

Skrevet
4 hours ago, ♥ said:

Igjen, på bakgrunn av det lille du kommer med av informasjon:

Hadde han store skilt over seg der det stod Down syndrom og lekepistol? Det er ikke gitt at dette er så enkelt som du later til å tro. 

Politiet hadde blitt bedt om å lete etter gutten. Han hadde stukket av. 

Etter bildet å dømme, var det ganske tydelig at han ikke var helt som alle andre.

Stakkars familien.

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, T-Rex skrev:

Repeat.

Jeg husket nok feil. Beklager.

Endret av An0nymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Politiet hadde blitt bedt om å lete etter gutten. Han hadde stukket av. 

Etter bildet å dømme, var det ganske tydelig at han ikke var helt som alle andre.

Stakkars familien.

Men du forstår vel helt av deg selv at politiet ikke er bare disse tre betjentene i en stor by, og at vi ikke har noe grunnlag for å slå fast at de visste at det var en utviklingshemmet med lekevåpen de påtraff?

• Liker 12
Skrevet
8 hours ago, ♥ said:

Men du forstår vel helt av deg selv at politiet ikke er bare disse tre betjentene i en stor by, og at vi ikke har noe grunnlag for å slå fast at de visste at det var en utviklingshemmet med lekevåpen de påtraff?

Selvsagt. 

Skrevet
9 hours ago, ♥ said:

Og du mener at fordi disse betjentene ikke visste dette så kan ikke politiet lastes?

Skrevet

Et spørsmål til dere som mener politiet har mye strengere regler enn andre: hvis jeg hadde vært i akkurat samme situasjon som disse og gjort det samme, mener dere seriøst at det ville vært mindre sjanse for at jeg hadde blitt straffet?

• Liker 1
Skrevet

Herremin, her har det vært ryddet kraftig i natt.

I korte trekk min mening:

Det sviktet grovt lenge før politiet traff mannen. Han burde hatt 24t tilsyn. Han burde ikke løpe rundt midt på natta alene til og med en våpenleke i hånda. Ifølge hans mor har han funksjonsnivå av en 3-åring. Kan 3-åringer vurdere situasjonen riktig og følge politiets ordre? Hva har 3-åringer midt på natta alene ute å gjøre? Denne mannen kognitive evner er ytterligere svekket på grunn av DS og autisme, så han hadde dessverre ingen forutsetninger å reagere adekvat i situasjonen. Det er uvisst om politiet visste det var ham som ble meldt savnet og om våpenleken var et ekte våpen eller ikke. Husk at det var midt på natta i et belastet område. En voksen man går rundt med noe som ligner våpen i hånda og nekter å adlyde politiet - det er opplagt at det er stor fare for at politiet tyr til skyting for å stoppe ham. Hele situasjonen er et forferdelig uhell som kunne vært unngått lenge før mannen og politiet møtt hverandre. Samtidig som man gransker politiet, må man også granske de voksne som hadde ansvar for mannen på det tidspunktet han forsvant.

• Liker 13
Gjest Kariannne
Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Herremin, her har det vært ryddet kraftig i natt.

I korte trekk min mening:

Det sviktet grovt lenge før politiet traff mannen. Han burde hatt 24t tilsyn. Han burde ikke løpe rundt midt på natta alene til og med en våpenleke i hånda. Ifølge hans mor har han funksjonsnivå av en 3-åring. Kan 3-åringer vurdere situasjonen riktig og følge politiets ordre? Hva har 3-åringer midt på natta alene ute å gjøre? Denne mannen kognitive evner er ytterligere svekket på grunn av DS og autisme, så han hadde dessverre ingen forutsetninger å reagere adekvat i situasjonen. Det er uvisst om politiet visste det var ham som ble meldt savnet og om våpenleken var et ekte våpen eller ikke. Husk at det var midt på natta i et belastet område. En voksen man går rundt med noe som ligner våpen i hånda og nekter å adlyde politiet - det er opplagt at det er stor fare for at politiet tyr til skyting for å stoppe ham. Hele situasjonen er et forferdelig uhell som kunne vært unngått lenge før mannen og politiet møtt hverandre. Samtidig som man gransker politiet, må man også granske de voksne som hadde ansvar for mannen på det tidspunktet han forsvant.

Men i all videste. Det er fort han han kan gå ut en tur når foreldrene sov. Dette er noe han kanskje aldri har gjort før. Skal de låse han inne i et rom mener du? 4 åringen min KAN sikkert også klare å låse opp døra midt på natta og gå ut. Alle barn KAN det, men heldigvis gjør de færreste det. Skjønner ikke at du klandrer foreldrene..

Skrevet
12 hours ago, Bag said:

Har det forresten kommet noe beklagelse eller uttrykk for sympati fra politiet?

Ser at regionspolitisjefen nå omtaler det som "Mycket tragiskt". Det var et positivt tegn.

Skrevet
20 minutter siden, Kariannne skrev:

Men i all videste. Det er fort han han kan gå ut en tur når foreldrene sov. Dette er noe han kanskje aldri har gjort før. Skal de låse han inne i et rom mener du? 4 åringen min KAN sikkert også klare å låse opp døra midt på natta og gå ut. Alle barn KAN det, men heldigvis gjør de færreste det. Skjønner ikke at du klandrer foreldrene..

Foreldrene burde ha passet bedre på

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Bag skrev:

Og du mener at fordi disse betjentene ikke visste dette så kan ikke politiet lastes?

Når politiet påtreffer en voksen mann (han var tyve år) i et belastet område klokken fire om natten, og han peker mot dem med det som ser ut til å være en maskinpistol, hvordan skal politiet i løpet av de sekundene før de må handle kunne skjønne at dette må være en person som er meldt savnet? Han rettet våpen mot dem, og selv du kan ikke forvente at politiet ikke skal forsvare seg selv og andre i en slik situasjon. Det vrimler av mennesker i en storby, også om natten, og meldingene til politiet er mange. Å forvente at politifolkene automatisk skulle skjønne at dette var en psykisk utviklingshemmet autist som hadde rømt hjemmefra er toppen av etterpåklokskap.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Vi vet at det var en leke som ble solgt som Kpist. (Tommygun/maskinpistol)

Vi har ikke sett noe bilde av denne våpenkopien. Foreldrene hevder den "ikke så ut som et våpen" uten å begrunne det. Foreldrene har stått fram i intervjuer mange ganger, uten å ha vist et bilde hvor han har denne leken med seg.

Jeg vet ikke med dere, men når det feires fødselsdag i mitt hjem, tar man bilder. Spesielt hvis en av gavene er noe som bursdagsbarnet blir overlykkelig over.

Foreldrene burde derfor ha et bilde, og kunne vist det fram for å dokumentere hvor lite det så ut som et våpen.

I mine øyne, så er det en detalj som får meg til å trekke foreldrenes påstand i tvil.

Vi vet ikke om det så sånn ut:

https://www.partykungen.se/tommy-gun-med-ljud.html

Denne selges av Partykungen, en svensk forretning. Bare den orange delen foran viser at den er et lekevåpen. Klokka var fire om natta, og han ble skutt i en trappeoppgang.

tommy-gun-med-ljud-1.jpg

Endret av ops2
  • Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, Chaya said:

Når politiet påtreffer en voksen mann (han var tyve år) i et belastet område klokken fire om natten, og han peker mot dem med det som ser ut til å være en maskinpistol, hvordan skal politiet i løpet av de sekundene før de må handle kunne skjønne at dette må være en person som er meldt savnet? Han rettet våpen mot dem, og selv du kan ikke forvente at politiet ikke skal forsvare seg selv og andre i en slik situasjon. Det vrimler av mennesker i en storby, også om natten, og meldingene til politiet er mange. Å forvente at politifolkene automatisk skulle skjønne at dette var en psykisk utviklingshemmet autist som hadde rømt hjemmefra er toppen av etterpåklokskap.

Nå ignorerer du det at politiet hadde fått beskjed om at det var en psykisk utviklingshemmet på rømmen. Spørsmålet er om fordi denne kunnskapen muligens ikke hadde nådd frem til disse betjentene så er ikke politiet som organisasjon å klandre? Ellers er det scenarioet du beskriver kun en spekulasjon fra din side uten belegg i noen av de artiklene jeg har lest. Det er mulig at det skjedde slik du beskriver og det kan tenkes at det var veldig annerledes. Normalt ville man si at det vil etterforskningen vise. I dette tilfelle vil den bli gjennomført av andre offentlige ansatte og er dermed ikke nøytral og uavhengig.

Et spørsmål som vil bli reist er om betjentene gjorde noe straffbart. Jeg mistenker at loven er så romslig i forhold til politiet at det ikke anses for straffbart. Hvis jeg hadde gjort akkurat det samme mistenker jeg at jeg ville bli straffet. Så er det andre spørsmålet om det er greit at politiet skal ha så stor romslighet at det ikke er straffbart eller kritikkverdig å opptre på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

Før politiet skyter for å treffe noen, så prøver de å få denne personen til å legge ned våpenet og rekke hendene å været.

Et vitne sier hun våknet av skudd, så ut av vinduet og hørte politiet rope: "legg ned våpenet!". Så skjøt politiet igjen.

Dette er min teori:

Bekreftet: Redde mennesker så en mann gå rundt med våpen og oppføre seg truende.

Min teori: Han lekte "krig" og kunne ha rettet våpenet mot noen.

Bekreftet: Politiet skjøt varselskudd.

Bekreftet: Han ble skutt inne i en trappeoppgang klokken fire om natten.

Min teori: Han hadde ikke språk og forstand nok til å skjønne at han var truende. Om han hadde lekt med våpenet før, med folk som kjenner han, i dagslys, så ville de ledd av han og vært med på leken. Han hadde ingen mulighet til å forstå at han skremte folk nå, midt på natta.

Min teori: Politiet kommer og roper at han skal legge ned våpenet. Han skjønner ikke hva som skjer og blir redd. Han tar tilflukt i trappeoppgangen og gjemmer seg i en mørk krok.

Min teori: Politiet ser det som at han tar opp stilling og opptrer som om han er klar til å skyte.

Min teori: Politiet skyter varselskudd og roper igjen at han skal overgi seg.

Min teori: Han er livredd, og roper (uten språk) det høres ut som brøl fra en ruset person. (Høres aggressivt ut, brøling, beljing uten ord. Vi vet ikke om han ropte mamma eller ikke. Vi vet ikke om bare foreldrene skjønner at han sier mamma) Mulig at han prøver å springe ut og veiver med våpenet, slik som han har gjort når han leker.

Min teori: Politiet tror det er en ruset person som er klar til å skyte.

Tragisk slutt.

Man skulle aldri, aldri gi en psykisk utviklingshemmet et våpen som ser ut som et våpen. Neonfarget liten vannpistol er det eneste de burde ha.

Det gjelder også for barn, en tolv-fjortenåring kan være på størrelse med en voksen, ansiktstrekkene ikke synlige i mørket, og bli redd og ikke følge politiets ordre.

• Liker 16
Skrevet (endret)
1 hour ago, Bag said:

Nå ignorerer du det at politiet hadde fått beskjed om at det var en psykisk utviklingshemmet på rømmen. Spørsmålet er om fordi denne kunnskapen muligens ikke hadde nådd frem til disse betjentene så er ikke politiet som organisasjon å klandre? Ellers er det scenarioet du beskriver kun en spekulasjon fra din side uten belegg i noen av de artiklene jeg har lest. Det er mulig at det skjedde slik du beskriver og det kan tenkes at det var veldig annerledes.

Politiets beredskapstropp som rykker ut med våpen, får neppe beskjed om at en psykisk utviklingshemmet har rømt hjemmefra.

Tror du at hvis man ringer inn en beskjed om at en med fuksjonsnivå som en treåring har rømt, så kobler man inn beredskapstroppen?

Det skulle vel vært gitt beskjed til andre enn vanlige patruljer, men vi vet ikke om disse politimennene kom rett fra en annen farlig situasjon, og de oppfattet han som noe helt annet enn en med Downs og Autisme. Edit: Politiet var allerede på stedet og hadde konfrontert han, når faren traff på tre politibiler og en politimann ba han ringe 112, for de hadde en alvorlig situasjon og kunne ikke lete etter en gutt med Downs.

Narkotikaen florerer i svenske storbyer, det samme med våpen. Hans manglende språk ville gjøre han mer truende, når man får kontakt med noen, kan man argumentere med de. En som kunner med uartikulerte lyder er i de fleste tilfeller ruset, ikke en med talefeil eller Downs. Klokka fire om natten er det i hvertfall en forsvinnende liten mulighet for at det er annet enn en ruset person.

Edit: I tillegg: Enligt uppgifter till Expressen vistas en känd våldsbrottsling ofta på den aktuella adressen.

Enda en ting som taler for at politiet gjorde en tragisk feil, men ikke en de kan klandres for.

Selvsagt mener foreldrene at sønnen ikke kunne virke truende. Når man ser at han har Downs - på lyse dagen - i en lekepark eller lignende, blir man ikke redd.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/

Synd at ikke politiet skjøt og drepte en narkotikalanger med et ekte våpen.

Endret av ops2
  • Liker 8
Skrevet

Når jeg leser artiklene nøye, så ser jeg at faren kontaktet politiet ETTER at situasjonen oppsto, ikke FØR.

Så slutt å si at politiet visste at en med Downs hadde rømt hjemmefra, takk.

– Jag ser tre polisbilar. Jag frågar poliserna om de har sett någon pojke med Downs syndrom. Det har de inte, säger Rickard Torell. 

– De säger att de inte kan skicka någon att leta efter honom för de har en insats på gång. De säger åt mig att ringa 112. Jag gör det och går sedan tillbaka till poliserna på gatan igen.

– Sedan kommer en polis fram till mig och säger att de har skjutit honom och att han är avliden. Jag tror inte att det är sant, säger han.

Politiet var allerede på stedet og konfronterte Eric, da faren snakket med en politimann. Og han kalte sønnen en "gutt", ikke en "mann uten språk".

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/

• Liker 13
Skrevet
14 timer siden, Bag skrev:

Ja holdningen til våpen har endret seg. Tidligere kunne man frakte med seg våpen åpent rundt i Oslo uten at noen brydde seg mens hvis en politimann hadde blitt sett med våpen ville folk fått panikk. I dag forsøker politiet å tilvenne og normalisere at de selv bærer våpen mens de bidrar gjerne til å skape masse oppstandelse hvis andre har det. Holdningen fra politiet i dag er at du må kontakte de hvis du ser noen med AG3 på toget slik at de kan sende helikopter og spesialtropp fra hovedstaden. Og dette skjer uten at drapsprosenten har økt særlig i mellomtiden.

Og da glemmer vi 22. Juli og alle andre terrorangrep i Europa de siste årene og later som at ting er som før. 

Jeg er absolutt glad for at det reageres kraftig når sivile går med våpen i Oslo.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...