Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trist det som skjedde. Men ingen bør straffes for dette, om så burde det være foreldrene. Fordi de passet ikke på og ga han et lekevåpen som ligner veldig på et ekte våpen

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Ikkegjestlenger skrev:

Videre er vel ikke poenget å skyte den peneste skiven men sende avgårde et skudd raskt nok. Uansett er skivene pene nok til å bestå årlige tester. 

Man kan skyte veldig raskt og fremdeles ikke spre skuddene over en hel helfigur skive... En god IPSC skytter f.eks kan ha en split tid på under 0,2 sekunder mellom skudd og fremdeles treffe innenfor alfa sonen på ca 10 cm på rundt 7 meter avstand. Og det jeg snakket om fra politibetjenter på skytebanen var ikke raske skudd heller, men skudd i sakte tempo som fremdeles altså var spredd over hele blinken...

Endret av bananbøy
Skrevet (endret)
16 minutter siden, jabx skrev:

Jeg påpeker at du ikke vet noe om politiets våpentaktikk.

Og så dikter du opp løgner om "politi på banen".

Forøvrig, når politiet skyter fra ti menter så er det gjerne ikke presisjonsskyting, men skyting under tidspress. Da holder det å treffe skiven, og poenget er ikke pene samlinger, men å "ta mannen". Du bare beviser at du er fullstendig kunnskapsløs om hva dette handler om når du tror at de står og prøver å få til fine samlinger i nærskyting.

Jeg vet hvordan de håndterer våpen på banen jo, da jeg har sett det selv og også hørt fra banepersonell når de har lukkede treninger.

Løgner? De skyter som sagt på sivile baner og når de er der på egen hånd så er de også på samme tider som andre har trening der.

"Avsagd hagle spredningen" jeg har observert noen ganger fra dem på banen har vært under skyting i rolig tempo på egen hånd. Ikke noe tidspress. Jeg får ta bilde av skiva neste gang jeg ser det da vett så jeg kan vise deg da det kun er forsvaret og politiet som skyter på den type skiver.

Det er nok som sagt du som viser din totale uvitenhet her da du åpenbart ikke en gang vet at politifolk ofte skyter sammen med vanlige sivile folk på vanlige sivile baner. For å ikke snakke om at flere av dem også er medlem i vanlige sivile skyteklubber.

Endret av bananbøy
  • Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
På 2.8.2018 den 18.38, lille humla skrev:

Nei du bør skjerpe deg!

Utifra informasjonen fra linken din, er det jo tydelig hva som har skjedd. Offeret stakk av PÅ NATTEN (da er det mørkt og svært vanskelig å se!) Offeret hadde meg seg en plastikkautomatvåpen (ikke så jævlig lett å se om det er ekte i mørket på kanskje 15-20 meters avstand) og det er heller ikke enkelt å treffe en fot eller hånd med pistol, dersom forholdene er som beskrevet. Om ikke allt dette var nok, så skjedde dette i tillegg i et svært tungt belastet område.

Jeg syntes utrolig synd på gutten og familien! Det må være helt utrolig ille! Men her MÅ man sette seg inn i politiets sted også. De er der for å forhindre katastrofer. Skulle de gått bort til vedkomne og spurt om han hadde DS, før de skøt mener du?! Politiet må reagere lynraskt i slike caser, for å kunne potensiellt averge massivt tap av liv.

For 15 år siden ville et slikt scenario vært utenkelig. I 2018, med terror og mange flere dødelige sammenstøt, må politiet sette opp beredskap og våpenbruk.

Jeg skjønner godt at folk reagerer med sympati med familien og gutten, og avsky mot politiet, men samtidig er det lov å tenke og se litt på fakta før man slakter politiet også!

Skrevet
8 timer siden, jabx skrev:

Norsk politi trener mer med våpen enn det meste av annet politi rundt i verden.

Jøss. Dette rimer ikke med de dårlige ferdighetene. Dessuten så er det en ting å trene i trygge og ideelle forhold og en annen ting å ha erfaring fra ekte hendelser (ikke at jeg ønsker meg mer alvorlig kriminalitet hvor politiet er nødt til å skyte, langt ifra).

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Ikkegjestlenger skrev:

Ja, det er derfor det blir skutt så mye og skuddene som går bommer og treffer tredjepart. 

Eller, hvordan var det igjen?

Jeg har vært på en hobbyskytebane et par ganger. Uten å nevne nøyaktig hva som ble sagt en av gangene var det ganske hårreisende hvordan enkelte åpenlyst ikke respekterer lover og regler når det kommer til transport/oppbevaring og hvor pipa pekte. 

Om hobbyskyttere er fasiten blir jeg redd. 

Jeg nevnte ikke hobbyskyttere som fasit, det ble kanskje litt feil sammenligning. Burde skrevet politi i land med mer kriminalitet som krever skyting fra politiets side. 

Skrevet

Når alle tre er så idiot at de skytter i magen er det åpenbart de var ute etter å drepe.
Skytter man mot magen er det heler ingen rask død, men en langsom og smertefull død, så ikke bare drepte de han, men på verst mulige måte. Ville ikke følt meg trygg med slike idioter innen politiets styrker så håper egentlig de aldri, ALDRI blir politi igjen.

Politiets viktigste egenskap er kommunikasjon, noe de feilet grovt på.

Skrevet
12 minutter siden, Drakan skrev:

Når alle tre er så idiot at de skytter i magen er det åpenbart de var ute etter å drepe.
Skytter man mot magen er det heler ingen rask død, men en langsom og smertefull død, så ikke bare drepte de han, men på verst mulige måte. Ville ikke følt meg trygg med slike idioter innen politiets styrker så håper egentlig de aldri, ALDRI blir politi igjen.

Er du ikke lei av å skrive mildt sagt rare ting? Kommunikasjon med en funksjonshemmet uten språk? Politiet skjøt i nødverge fordi de oppfattet ham truende nok. 20-åringen hadde ingenting, absolutt ingenting alene ute midt på natta med en våpenlignende gjenstand i hånda å gjøre. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Drizzt skrev:

Er du ikke lei av å skrive mildt sagt rare ting? Kommunikasjon med en funksjonshemmet uten språk? Politiet skjøt i nødverge fordi de oppfattet ham truende nok. 20-åringen hadde ingenting, absolutt ingenting alene ute midt på natta med en våpenlignende gjenstand i hånda å gjøre. 

Rare ting? Driver du med persondebatt? 
Politiet skjøtt ikke i nødverge etter min mening, du får bare fine deg i at saken er enda under etterforskning og at politiet beklager hendelsen selv, noe som tyder på at det har vært feil håndtering fra disse "uskyldige" betjentene dine. ✌️

Skrevet
11 minutter siden, Drizzt skrev:

Regner med Sverige har de samme lovene som Norge når det gjelder bruk av tvang og makt ovenfor psykisk utviklingshemmede, det skal faktisk litt til før en får lov til og låse dører slik at de ikke kan komme seg ut på egenhånd, har selv jobbet med psykisk utviklingshemmede i en årrekke også som nattevakt, selv om det ikke er vanlig så er det heller ikke helt sjeldent at de tar en tur ut i løpet av natta, politiet var jo også informert at han hadde rømt, så på et eller annet nivå her har det skjedd en fatal feil 

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
45 minutter siden, Drakan skrev:

Slapp av. Du kan føle deg helt trygg på disse "idiotene". Bare la være å oppføre deg rabiat og truende, midt på natten, med noe som på avstand ligner et livsfarlig våpen!

Jeg snur dette litt rundt for å kanskje endre perspektivet til dere som slakter politiet. Tror du virkelig, med hånden på hjertet, at de politibetjentene var triggerhappy den natten? Tror du de akkurat hadde sittet på pauserommet på stasjonen, sett Rambo 3, og håpet på at de skulle få en tilkallelse om en galning med våpen, som de kunne skyte og drepe med god samvittighet?! Tror du ikke politiet har utallige timer med drilling på hvordan de skal opptre i slike situasjoner? Tror du ikke hver og en av de politibetjentene vet inderlig godt hvor store konsekvenser bruk av tjenestevåpenet får, uansett om bruken var 100% berettiget eller ikke? Vet du hvor mye de må igjennom, bare de velger å trykke på en avtrekker i skarp situasjon?

Så NEI. Jeg kan så godt som garantere deg at politiet skøyt, fordi de oppfattet misstenkte som livsfarlig.

Skrevet
27 minutter siden, Drakan skrev:

Politiet skjøtt ikke i nødverge etter min mening, du får bare fine deg i at saken er enda under etterforskning og at politiet beklager hendelsen selv, noe som tyder på at det har vært feil håndtering fra disse "uskyldige" betjentene dine. ✌️

Jeg reagerer på din utrolig hat for politiet i denne saken og ditt enfoldig og overfladisk syn på saken. På TV2s nyhetskanal var det istad en svensk politimann som sa nettopp at politiet skjøt i nødverge. Selvfølgelig er beklagelig det som har skjedd og det burde ikke skje, men politiet har ikke beklaget at de skjøt i nødverge og oppfattet situasjonen truende. Du blander de to lite gran. Føler man seg truet på livet, beklager man ikke at man har forsvart seg. Men man kan beklage utfallet i etterkant når man sitter med mer informasjon enn det man hadde på tidspunktet politibetjentene måtte vurdere situasjonen og reagere deretter. 

12 minutter siden, Apis skrev:

Regner med Sverige har de samme lovene som Norge når det gjelder bruk av tvang og makt ovenfor psykisk utviklingshemmede, det skal faktisk litt til før en får lov til og låse dører slik at de ikke kan komme seg ut på egenhånd, har selv jobbet med psykisk utviklingshemmede i en årrekke også som nattevakt, selv om det ikke er vanlig så er det heller ikke helt sjeldent at de tar en tur ut i løpet av natta, politiet var jo også informert at han hadde rømt, så på et eller annet nivå her har det skjedd en fatal feil 

OK, siden du har noe erfaring på området vil jeg spørre deg om et par ting. Kan de gå ut en tur alene midt på natta eller med følge av en ansatt? Er det forskjellige krav ut fra funksjonsnivå, dvs kan en psykisk utviklingshemmet med funksjonsnivå av en 3-åring få lov å vandre ute midt på natta alene mens dere bare venter på at vedkommende kommer selv tilbake? Ringer man politiet når man oppdager at noen har gått ut (eller rømt, som faren til denne mannen sier)? Altså, jeg prøver å finne ut hvor det sviktet og for meg sviktet det først og fremst blant de som hadde ansvaret/omsorgen den natta og burde sørge for at han var trygg og ikke kom til skade eller kunne skade andre. Tenker jeg feil?

• Liker 4
Gjest HarryDotter
Skrevet
36 minutter siden, Drakan skrev:

Selvfølgelig beklager man en hendelse der betjenter skyter og dreper en 20 årig DS gutt med lekevåpen! Det er ikke det samme som å innrømme feil. Politiet skulle nok svært gjerne reversert hendelsen. Utfallet ble fatalt. Men i situasjonen, handlet nok politiet riktig, utifra hvordan situasjonen var der og da.

Selvfølgelig var håndteringen feil...i ETTERKANT ser vi jo det. Men vi må se på situasjonen slik den var i det skjebnesvangre øyeblikket. Det er det som blir etterforsket nå.

Skrevet
18 minutter siden, HarryDotter skrev:

Slapp av. Du kan føle deg helt trygg på disse "idiotene". Bare la være å oppføre deg rabiat og truende, midt på natten, med noe som på avstand ligner et livsfarlig våpen!

Jeg snur dette litt rundt for å kanskje endre perspektivet til dere som slakter politiet. Tror du virkelig, med hånden på hjertet, at de politibetjentene var triggerhappy den natten? Tror du de akkurat hadde sittet på pauserommet på stasjonen, sett Rambo 3, og håpet på at de skulle få en tilkallelse om en galning med våpen, som de kunne skyte og drepe med god samvittighet?! Tror du ikke politiet har utallige timer med drilling på hvordan de skal opptre i slike situasjoner? Tror du ikke hver og en av de politibetjentene vet inderlig godt hvor store konsekvenser bruk av tjenestevåpenet får, uansett om bruken var 100% berettiget eller ikke? Vet du hvor mye de må igjennom, bare de velger å trykke på en avtrekker i skarp situasjon?

Så NEI. Jeg kan så godt som garantere deg at politiet skøyt, fordi de oppfattet misstenkte som livsfarlig.

Nei, og synes du kan forholde deg mer seriøst i en slik sak. 
Er snakk om menneskeliv faktisk, og hvorvidt de politifolkene handlet riktig eller ei.

Om de er triggerhappy eller ikke kan handle om alt fra at de har jobbet lange skift med aggressive mennesker involvert tidligere på dagen, eller at de var for trøtt til å følge protokoll skikkelig. Og de kan godt være skremt og redd for terror, som igjen gjør at de agerer annerledes. Har vært mye vås i Sverige at de forventer krig (lest i avisen tidligere i år), hvem vet hvordan media forer folkene i Sverige? Uansett årsak, så forandrer det ikke faktumet at de kunne handlet annerledes, og at de gjorde noe forferdelig. 

Skrevet
7 minutter siden, Drizzt skrev:

OK, siden du har noe erfaring på området vil jeg spørre deg om et par ting. Kan de gå ut en tur alene midt på natta eller med følge av en ansatt? Er det forskjellige krav ut fra funksjonsnivå, dvs kan en psykisk utviklingshemmet med funksjonsnivå av en 3-åring få lov å vandre ute midt på natta alene mens dere bare venter på at vedkommende kommer selv tilbake? Ringer man politiet når man oppdager at noen har gått ut (eller rømt, som faren til denne mannen sier)? Altså, jeg prøver å finne ut hvor det sviktet og for meg sviktet det først og fremst blant de som hadde ansvaret/omsorgen den natta og burde sørge for at han var trygg og ikke kom til skade eller kunne skade andre. Tenker jeg feil?

Jeg tenker at familien til mannen er de siste vi skal stille til ansvar, jeg vil tro at hoved svikten her er kommunikasjonen innad i politiet og vis denne patruljen hadde blitt informert at det var en med downs som hadde rømt, så burde de sett det med et halvt øye at dette var rette vedkommende, i den boligen jeg jobber så blir døren låst på kvelden med en helt normal lås med vrider på innsiden, det er også noen som har sovet ute i hagen i sommer, tanken er jo en mest mulig normal bosituasjon, så er det også slik at en sjelden har en 3 årings kognitive evner på alle områder og er en 30 år gammel så har en 30 års erfaring med og være 3 år, det er egentlig ikke helt sammenlignbart slik du gjør

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Apis skrev:

Jeg tenker at familien til mannen er de siste vi skal stille til ansvar, jeg vil tro at hoved svikten her er kommunikasjonen innad i politiet og vis denne patruljen hadde blitt informert at det var en med downs som hadde rømt, så burde de sett det med et halvt øye at dette var rette vedkommende, i den boligen jeg jobber så blir døren låst på kvelden med en helt normal lås med vrider på innsiden, det er også noen som har sovet ute i hagen i sommer, tanken er jo en mest mulig normal bosituasjon, så er det også slik at en sjelden har en 3 årings kognitive evner på alle områder og er en 30 år gammel så har en 30 års erfaring med og være 3 år, det er egentlig ikke helt sammenlignbart slik du gjør

Jeg leste et sted at faren ringte politiet og informerte om sønnen på rømmen ETTER eller iallefall omtrent samtidig som sistnevnte ble skjøt. Da ser jeg ikke hvordan all politi skal bli informert om ham. Det er heller ikke klart om det ble opplyst at våpenleken var med. 

Så du mener de voksne - foreldre eller avlastere eller hvem det måtte være som hadde ansvaret for ham i denne perioden - ikke kan klandres for at han stakk av bevæpnet med en våpenlignende gjenstand midt på natta og truet tilfeldige mennesker ute? For jeg mener at de må ta sin del av ansvaret for hendelsen. 

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Gjest HarryDotter
Skrevet
22 minutter siden, Drakan skrev:

Nei, og synes du kan forholde deg mer seriøst i en slik sak. 
Er snakk om menneskeliv faktisk, og hvorvidt de politifolkene handlet riktig eller ei.

Om de er triggerhappy eller ikke kan handle om alt fra at de har jobbet lange skift med aggressive mennesker involvert tidligere på dagen, eller at de var for trøtt til å følge protokoll skikkelig. Og de kan godt være skremt og redd for terror, som igjen gjør at de agerer annerledes. Har vært mye vås i Sverige at de forventer krig (lest i avisen tidligere i år), hvem vet hvordan media forer folkene i Sverige? Uansett årsak, så forandrer det ikke faktumet at de kunne handlet annerledes, og at de gjorde noe forferdelig. 

Så jeg er ikke seriøs fordi jeg poengterer noe du ikke liker å høre? Sprøyt.

Du agerer på følsene dine, basert på den informasjonen vi nå vet på trygg avstand i dagslys, flere dager etter hendelsen. Det er så skrekkelig lett å være etterpåklok!

Og igjen, ta det helt med ro. Politiet får gjennomgå nå. Det gjør de betjentene som skøyt også. Allt vil bli gjennomgått til fingerspissene. Du kan slappe helt av for det.

Men hva om denne mannen med DS, virkelig hadde fått tak i et ekte våpen og begynt å skyte rundt seg, på tross av politiets advarsler? Hva om 2-3 uskyldige ble drept, fordi politiet ikke uskadeligjorde gjerningsmannen raskt nok? Hva ville du sagt? Hva ville media skrevet? Tror du politiet ville blitt roset for tregheten sin? Tror du ikke det da ville bli debatt i sverige på hvorfor ikke politiet gjør nok, at de ikke er handlekraftige nok?

Sannheten er tydeligvis at politiet ikke kan vinne. Det er opptil oss innbyggere å leve etter loven og oppføre oss, slik at vi ikke havner i trøbbel. Og oppfører vi oss truende, må politiet gjøre jobben sin. Det er fakta og har ingenting med føleri å gjøre.

Vås? Som at politiet må eskortere AMBULANSER inn i områder, hvor innvandrere totalt har tatt kontrollen? Der svensk lov ikke lenger betyr noe. Jeg tenker nok heller at enkelte naive, poshe, priviligerte rike nordmenn bør få opp øynene og se på realitetene. Politiet i sverige er iferd med å miste kontrollen fordi politikerne driver et multikultur prosjekt, de selv ikke aner konsekvensene av. Det er nesten så jeg håper hele politidistrikter bare sier opp i hopetall, så får politikerne virkelig se hvor ille det har blitt. Stakkars politiet, som døgnet rundt, jobber med allt for lite resurrser mot stadig værre trusler de ikke lenger klarer å håndtere. Stakkars!

Gjest HarryDotter
Skrevet
22 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg leste et sted at faren ringte politiet og informerte om sønnen på rømmen ETTER eller iallefall omtrent samtidig som sistnevnte ble skjøt. Da ser jeg ikke hvordan all politi skal bli informert om ham. Det er heller ikke klart om det ble opplyst at våpenleken var med. 

Så du mener de voksne - foreldre eller avlastere eller hvem det måtte være som hadde ansvaret for ham i denne perioden - ikke kan klandres for at han stakk av bevæpnet med en våpenlignende gjenstand midt på natta og truet tilfeldige mennesker ute? For jeg mener at de må ta sin del av ansvaret for hendelsen. 

Husk at vi lever i et samfunn, som stadig blir mer opptatt av å aldri ta ansvar for egne feil. Man skal alltid skylde på andre vetu. Er ikke barna våre flinke nok på skolen? Skolen har skylda! Om barnet mitt slår og klorer andre barn i barnehagen, er det for dårlig tilrettelagt for mitt barn. Er barnet mitt blitt medlem av en kriminell bande, er det statens skyld, som ikke har tilbud til dem. Osv osv.

Skrevet
10 timer siden, Ella1 skrev:

Den med downs er like farlig som andre hvis han bærer et våpen. Politiet så at han bar en våpenlignende gjenstand og handlet deretter.

Her gjorde politiet riktig.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...