jabx Skrevet 3. august 2018 #181 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 18.52, PussLe! skrev: Vanskelig å følge ordre når eneste ord man forstår er mamma, si meg leste du hele artikkelen eller? Det er tragisk, men ikke særlig relevant. Politiet visste sannsynligvis ikke at han ikke var i stand til å adlyde ordre. Du kan ikke dømme dem ut ifra informasjon de ikke hadde forutsetning for å vite om. 8
jabx Skrevet 3. august 2018 #182 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 18.41, PussLe! skrev: Det var varslet av faren at sønnen bar lekepistol men politiet hadde ikke ressurser til å lete. Hva så?
jabx Skrevet 3. august 2018 #183 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 18.52, lille humla skrev: Ja da kan vi jo lage en liste da, av folk som kan bli drept av politiet : barn (kan være kortvokste med pistol), funksjonhemmede, psykotiske og sist men ikke minst demente og eldre 🙂 Helt riktig. Hvis noen av disse bærer noe som ser ut som et våpen og oppfører seg truende så risikerer de å bli skutt. Tror du kulen fra et våpen blir mindre farlig av at våpenet blir holdt av en som f.eks. er psykotisk eller dement? Bruk hodet. 10
jabx Skrevet 3. august 2018 #184 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 19.02, Kariannne skrev: Pappaen hadde meldt inn at sønnen med Downs Syndrom var forsvunnet. Så støter politiet på han og skyter han. Man kan se at en person har Downs Syndrom. Gutten var sterkt utviklingshemmet! Ossen skal han ta situasjonen alvorlig og attpåtil følge ordre? Det er jo ikke slik at fordi noe blir meldt inn så vet alle politifolk i hele verden helt magisk om det. Vi vet heller ikke om de så at han hadde DS. Vet du hva de faktisk så? 3
jabx Skrevet 3. august 2018 #185 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 19.03, lille humla skrev: Men da spør jeg, hvorfor er ikke myndighetene lært opp til slike tilfeller? Hvorfor er vi som er "ordinære" normen. Jeg kjenner at det koker litt nå. Lært opp til hva? Magi? Overnaturlige evner? Synskhet? 5
jabx Skrevet 3. august 2018 #186 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 19.22, PussLe! skrev: Mener du de tre som ikke klarte å håndtere en funksjonshemmet person? Jeg går utifra de fleste politibetjenter får informasjon av sentralen om en bortkommet person. Du går ut ifra ja. Er du klar over hvor mange meldinger som går over politiet samband i en større by som Stockholm? 8
jabx Skrevet 3. august 2018 #187 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 20.06, Bag skrev: Nå blander du sammen person og organisasjon. Hvis Bjarne får en viktig beskjed og ikke formidler den til meg så er min arbeidsplass ansvarlig. Om eventuelt Bjarne skal stå ansvarlig er en intern sak. Om politiet har dårlig rutiner eller ikke ser noe poeng i å formidle informasjon internt så gjør ikke det de ansvarsfrie (kanskje unntatt i egne øyne.) Dette er en sak som i likhet med Norge vil bli etterforsket, vurdert og dømt internt i staten. Alt vil bli gjort på statens premisser og både politiet som organisasjon og de enkelte politifolkene vil bli frikjent. I konflikt mellom staten og folket er folket alltid taperen. Vennligst dokumenter at politiet har plikt til å videreformidle enhver innkommende samtale, og også sørge for at alle patruljer blir informert om disse samtalene. Selvsagt har de ikke plikt til dette, og da blir det også ren idioti å snakke om å straffe dem for at det ikke ble gjort. Bablingen din om "etterforsket, vurdert og dømt internt i staten" er bare svada. 7
jabx Skrevet 3. august 2018 #188 Skrevet 3. august 2018 14 timer siden, Bag skrev: Et spørsmål til dere som mener politiet har mye strengere regler enn andre: hvis jeg hadde vært i akkurat samme situasjon som disse og gjort det samme, mener dere seriøst at det ville vært mindre sjanse for at jeg hadde blitt straffet? Du er sivil og har ikke rett til å bære våpen ute. Og møter du på en situasjon som denne så skal du ringe politiet. Det er ikke din oppgave å gå inn i slike situasjoner. Spørsmålet ditt blir derfor irrelevant. Du har ikke rett til å agere som politi i utgangspunktet. 8
bananbøy Skrevet 3. august 2018 #189 Skrevet 3. august 2018 (endret) 50 minutter siden, Drizzt skrev: Dette er fordi de knapt får bruke våpen. De mangler erfaringen en hobbyskytter har. Så når de endelig får lov å bruke våpen, aner de ikke hvordan det gjøres riktig. Erfaring, erfaring, erfaring. De har vel alle sammen et minimum antall timer de skal være på skytebanen per år. Men ut fra hva jeg har sett så mistenker jeg at flere av dem ikke faktisk vet eller har tenkt over hvordan våpenet faktisk fungerer, og at de bare har pugget noen øvelser på hvordan de skal tømme våpen, og hvis de da glemmer et steg i denne drillen (som å ta ut magasinet før de tar ladegrep når de skal tømme våpen) så går det galt. Jeg mener at det alltid er bedre å faktisk lære seg hva som skjer, fremfor å pugge en eller annen sikkerhetsdrill. For da kan man lettere fange opp en egen feil ut fra egen sund fornuft når man eventuelt glemmer et steg. Dette kommer ganske tydelig frem når de f.eks racker sliden en haug med ganger når de skal tømme våpenet... hvis du tar en titt i kammeret og ser det er tomt så er det ikke noe behov for å drive å racke sliden en haug med ganger, det blir ikke noe mer tomt av den grunn... Og litt off topic så er også den jevne politikonstabel sine tekniske ferdigheter med våpen helt horribel. Hvor de sprer kuler over HELE den grønne silhuett skiva fra bare 10 meters avstand som om det var avsagd hagle de skøyt med.... Null skyteferdigheter. Men det er jo noen få av dem som er blant landets beste skyttere også da, men de er vel sikkert fra delta styrken eller noe slik. 43 minutter siden, Ikkegjestlenger skrev: Jeg har vært på en hobbyskytebane et par ganger. Uten å nevne nøyaktig hva som ble sagt en av gangene var det ganske hårreisende hvordan enkelte åpenlyst ikke respekterer lover og regler når det kommer til transport/oppbevaring og hvor pipa pekte. Om hobbyskyttere er fasiten blir jeg redd. Nå spørs det jo hva slags type hobbyskyttere det var snakk om da. Hvis det var jegere det er snakk om så er det veldig mye rart og se der ja. Men det kommer jo igjen av at disse skyter og håndterer våpen veldig lite. 38 minutter siden, Ikkegjestlenger skrev: Bonansa.. vel. Hvor mange politifolk bevæpnet seg i perioden? 8-10.000 en plass? Over 18 måneder. Så ble det 19 vådeskudd eller noe. Det var et ekstremt lavt antall men veldig fokus på hvert enkelt skudd. Leit at det skjer, men da jeg var i Forsvaret hadde vi 2 vådeskudd i løpet av et år i troppen. Og vi var bare 30 mann. Forsvaret dokumenterer vådeskudd på en litt annen måte så det synes ikke så godt på statistikken. En f-16 sendte avgårde flere hundre skutt ved en feil, det ble lagret som «et skudd» siden flygeren kun trykket en gang på avtrekkeren 😂 Men nå blir vel "vådeskudd" med rødfis fra en rekrutt også registrert i samme statistikken da, så det er ikke noe sammenlikningsgrunnlag i det hele tatt. For å ikke snakke om at en betydelig andel av forsvaret er folk i førstegangstjenesten som har ingen erfaring med våpen fra før, eller heimeværnet som igjen har lite erfaring da de ikke driver med det profesjonelt. Mens i politiet derimot så er det noe alle sammen der skal kunne da dette er en del av jobben deres og de alle har vært gjennom flere år med utdanning, ol. Og et skarpt vådeskudd i forsvaret går for det meste i sikker retning ned mot blinkene, mens politiets vådeskudd for det meste ikke skjer i noen sikker retning i det hele tatt, men heller inni garderoben, i gangen på kontoret, ute på gata, inni bilen, osv. Det er helt merkelig hvorfor politiet ikke har en "kulefanger bøtte" som de kan gjøre sikre avtrekk mot når de skal tømme våpen akkurat slik som millitæret har i flere feltleirer. Endret 3. august 2018 av bananbøy
jabx Skrevet 3. august 2018 #190 Skrevet 3. august 2018 4 timer siden, TKP skrev: Skulle tydeligvis ta en stund før det nådde norske nettaviser, men Aftonbladet har tilsynelatende publisert det første bildet av lekevåpenet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEjn4L/har-ar-leksakspistolen-som-eric-20-hade-nar-han-skots-ihjal Se der ja. Ikke noe rosa farge eller noe slikt som enkelte her fabulerte med. Klarer noen her å se at dette ikke er et ekte våpen? 6
jabx Skrevet 3. august 2018 #191 Skrevet 3. august 2018 2 timer siden, SunnivaOslo skrev: alle kan se at en person har DS når det er lyst ute Dette skjedde på natten. 3
jabx Skrevet 3. august 2018 #192 Skrevet 3. august 2018 2 timer siden, SunnivaOslo skrev: Den korte tiden de har våpen klarte de å skyte med vådeskutt flere ganger. Altså lærer de ikke å bruke våpenet de bærer? Snakker du om norsk politi nå? Det var faktisk meget få vådeskudd i perioden: https://www.nrk.no/ytring/bomskudd-om-politiskudd-1.12583303 2
jabx Skrevet 3. august 2018 #193 Skrevet 3. august 2018 44 minutter siden, Drizzt skrev: Dette er fordi de knapt får bruke våpen. De mangler erfaringen en hobbyskytter har. Så når de endelig får lov å bruke våpen, aner de ikke hvordan det gjøres riktig. Erfaring, erfaring, erfaring. Norsk politi trener mer med våpen enn det meste av annet politi rundt i verden. 2
jabx Skrevet 3. august 2018 #194 Skrevet 3. august 2018 5 minutter siden, bananbøy skrev: De har vel alle sammen et minimum antall timer de skal være på skytebanen per år. Men ut fra hva jeg har sett så mistenker jeg at flere av dem ikke faktisk vet eller har tenkt over hvordan våpenet faktisk fungerer, og at de bare har pugget noen øvelser på hvordan de skal tømme våpen, og hvis de da glemmer et steg i denne drillen (som å ta ut magasinet før de tar ladegrep når de skal tømme våpen) så går det galt. Jeg mener at det alltid er bedre å faktisk lære seg hva som skjer, fremfor å pugge en eller annen sikkerhetsdrill. For da kan man lettere fange opp en egen feil ut fra egen sund fornuft når man eventuelt glemmer et steg. Hva er det du babler om? Sitat Dette kommer ganske tydelig frem når de f.eks racker sliden en haug med ganger når de skal tømme våpenet... hvis du tar en titt i kammeret og ser det er tomt så er det ikke noe behov for å drive å racke sliden en haug med ganger, det blir ikke noe mer tomt av den grunn... Du vet ikke noe om politiets våpentaktikk og våpenhåndtering. De bruker våpen i skarpe situasjoner, i motsetning til hobbyskyttere. Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? Sitat Og litt off topic så er også den jevne politikonstabel sine tekniske ferdigheter med våpen helt horribel. Hvor de sprer kuler over HELE den grønne silhuett skiva fra bare 10 meters avstand som om det var avsagd hagle de skøyt med.... Null skyteferdigheter. Dette er blank løgn. 6
Mari Y Skrevet 3. august 2018 #195 Skrevet 3. august 2018 På 2.8.2018 den 18.17, Kariannne skrev: Altså Ossen er det mulig at politiet kan være så jævlig inkompetente? En gutt med Downs syndrom og en lekepistol, altså, klarer ikke politiet se forskjell? Måtte det absolutt skytes for å drepe? Jeg blir helt matt! Stakkars foreldre. Utrolig trist sak. Tenkte å skrive om det, selv, for jeg synes egentlig denne saken er vanskelig å bedoemme uten mer informasjon. Fryktelig, ja, men samtidig er det vanskelig å skulle mene noe utover dette, om man ikke vet nok, utover det som er kommet frem i media. Annet enn at det er trist. Han blir beskrevet som snill. Han skal tydeligvis ha roemt hjemmefra foer det skjedde. Angivelig var det en lekepistol som utloeste det hele
jabx Skrevet 3. august 2018 #196 Skrevet 3. august 2018 Det vi ser i denne tråden er det vanlige: Folk er ekstremt følelsesmessig påvirket, og tenker ikke rasjonelt. De gir faen i fakta og velger i stedet å legge ut basert på rene følelser. Dette har som konsekvens at de for eksempel argumenterer for at et ladd våpen blir helt ufarlig hvis vedkommende som bærer det har DS eller lignende (nei, jeg sier ikke at han faktisk hadde et ladd våpen i denne situasjonen, jeg snakker om prinsippet om at hvis han hadde hatt det så hadde han vært like farlig som en uten DS). Dere må slutte med følelsesutbruddene deres og prøve å tenke rasjonelt. 14
bananbøy Skrevet 3. august 2018 #197 Skrevet 3. august 2018 (endret) 11 minutter siden, jabx skrev: Hva er det du babler om? Du vet ikke noe om politiets våpentaktikk og våpenhåndtering. De bruker våpen i skarpe situasjoner, i motsetning til hobbyskyttere. Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke har peiling på? Dette er blank løgn. Her viser du bare din totale uvitenhet som vanlig. Politiet skyter på vanlige sivile baner, og når man ser en person med en H&K P30 som skyter på grønn fullfigur silhouettskive på banen så vet man at h*n er en politikonstabel selv om h*n ikke har uniform på. Og det er også flere av dem som er medlem av skyteklubber jeg deltar i. Så jeg vet godt hvordan den jevne politikonstabel oppfører seg på skytebanen, og hva slags ferdigheter de har ut fra egne observasjoner og samtaler med dem selv, og samtaler med de som drifter banene de skyter på (de som er medlem i klubben er selvsagt mer interessert i skyting og har bedre skills enn den jevne konstabel som ikke melder seg inn i noe klubb eller driver med det på fritiden utover den påkrevde minimum aktiviteten) Endret 3. august 2018 av bananbøy
Mari Y Skrevet 3. august 2018 #198 Skrevet 3. august 2018 6 minutter siden, jabx skrev: Det vi ser i denne tråden er det vanlige: Folk er ekstremt følelsesmessig påvirket, og tenker ikke rasjonelt. De gir faen i fakta og velger i stedet å legge ut basert på rene følelser. Dette har som konsekvens at de for eksempel argumenterer for at et ladd våpen blir helt ufarlig hvis vedkommende som bærer det har DS eller lignende (nei, jeg sier ikke at han faktisk hadde et ladd våpen i denne situasjonen, jeg snakker om prinsippet om at hvis han hadde hatt det så hadde han vært like farlig som en uten DS). Dere må slutte med følelsesutbruddene deres og prøve å tenke rasjonelt. Sånn det er i all slags type traader. Jeg synes selvsagt synd på familien, og samtidig skulle det ikke ha skjedd. Likevel... Og samtid er det forskjell på politi fra land til land. Vet ikke helt hvordan reglene er i Sverige, men bl a gaar visstnok politiet gjennom mye mer trening og opplaering i Norge enn f eks i USA.
Gjest Ikkegjestlenger Skrevet 3. august 2018 #199 Skrevet 3. august 2018 12 minutter siden, bananbøy skrev: De har vel alle sammen et minimum antall timer de skal være på skytebanen per år. Men ut fra hva jeg har sett så mistenker jeg at flere av dem ikke faktisk vet eller har tenkt over hvordan våpenet faktisk fungerer, og at de bare har pugget noen øvelser på hvordan de skal tømme våpen, og hvis de da glemmer et steg i denne drillen (som å ta ut magasinet før de tar ladegrep når de skal tømme våpen) så går det galt. Jeg mener at det alltid er bedre å faktisk lære seg hva som skjer, fremfor å pugge en eller annen sikkerhetsdrill. For da kan man lettere fange opp en egen feil ut fra egen sund fornuft når man eventuelt glemmer et steg. Dette kommer ganske tydelig frem når de f.eks racker sliden en haug med ganger når de skal tømme våpenet... hvis du tar en titt i kammeret og ser det er tomt så er det ikke noe behov for å drive å racke sliden en haug med ganger, det blir ikke noe mer tomt av den grunn... Og litt off topic så er også den jevne politikonstabel sine tekniske ferdigheter med våpen helt horribel. Hvor de sprer kuler over HELE den grønne silhuett skiva fra bare 10 meters avstand som om det var avsagd hagle de skøyt med.... Null skyteferdigheter. Men det er jo noen få av dem som er blant landets beste skyttere også da, men de er vel sikkert fra delta styrken eller noe slik. Nå spørs det jo hva slags type hobbyskyttere det var snakk om da. Hvis det var jegere det er snakk om så er det veldig mye rart og se der ja. Men det kommer jo igjen av at disse skyter og håndterer våpen veldig lite. Men nå blir vel "vådeskudd" med rødfis fra en rekrutt også registrert i samme statistikken da, så det er ikke noe sammenlikningsgrunnlag i det hele tatt. For å ikke snakke om at en betydelig andel av forsvaret er folk i førstegangstjenesten som har ingen erfaring med våpen fra før, eller heimeværnet som igjen har lite erfaring da de ikke driver med det profesjonelt. Mens i politiet derimot så er det noe alle sammen der skal kunne da dette er en del av jobben deres og de alle har vært gjennom flere år med utdanning, ol. Og et skarpt vådeskudd i forsvaret går for det meste i sikker retning ned mot blinkene, mens politiets vådeskudd for det meste ikke skjer i noen sikker retning i det hele tatt, men heller inni garderoben, i gangen på kontoret, ute på gata, inni bilen, osv. Det er helt merkelig hvorfor politiet ikke har en "kulefanger bøtte" som de kan gjøre sikre avtrekk mot når de skal tømme våpen akkurat slik som millitæret har i flere feltleirer. Det blir lagret som «heldig hendelse» eller lignende og inkluderer alt fra rødfis til skarpe skudd fra et f16. Men hos oss var det to skarpe skudd. Omtrent samtidig gikk det av et 12.7 skudd i Stavern som gikk gjennom et par bygg før det heldigvis traff noe solid. Poenget litt var at antall vådeskudd i politiet er ekstremt lavt. Hadde det vært 100 bevæpninger i løpet av året ville 19 vært mange. Men det var 8-10.000 ansatte som bevæpnet seg 5 dager i uka over 18 måneder. Grovt regnet er det tre millioner ladegrep (345 dager x 9.000 ansatte). Videre er vel ikke poenget å skyte den peneste skiven men sende avgårde et skudd raskt nok. Uansett er skivene pene nok til å bestå årlige tester. Skytterne jeg nevnte brukte pistol og var på banen ganske ofte. Igjen, poenget mitt er at .. forresten, glem det. Det blir avsporing. Svensk politi gjorde en god jobb til tross for alt. Norsk politi kommer regelmessig over lignende situasjoner uten at det blir skutt hver gang, så de er flinke de og.
jabx Skrevet 3. august 2018 #200 Skrevet 3. august 2018 (endret) 11 minutter siden, bananbøy skrev: Her viser du bare din totale uvitenhet som vanlig. Politiet skyter på vanlige sivile baner, og når man ser en person med en H&K P30 som skyter på grønn fullfigur silhouettskive på banen så vet man at h*n er en politikonstabel selv om h*n ikke har uniform på. Og det er også flere av dem som er medlem av skyteklubber jeg deltar i. Så jeg vet godt hvordan den jevne politikonstabel oppfører seg på skytebanen, og hva slags ferdigheter de har ut fra egne observasjoner og samtaler med dem selv, og samtaler med de som drifter banene de skyter på (de som er medlem i klubben er selvsagt mer interessert i skyting og har bedre skills enn den jevne konstabel som ikke melder seg inn i noe klubb eller driver med det på fritiden utover den påkrevde minimum aktiviteten) Jeg påpeker at du ikke vet noe om politiets våpentaktikk. Og så dikter du opp løgner om "politi på banen". Forøvrig, når politiet skyter fra ti menter så er det gjerne ikke presisjonsskyting, men skyting under tidspress. Da holder det å treffe skiven, og poenget er ikke pene samlinger, men å "ta mannen". Du bare beviser at du er fullstendig kunnskapsløs om hva dette handler om når du tror at de står og prøver å få til fine samlinger i nærskyting. Endret 3. august 2018 av jabx 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå