Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg holder på å skrive en bekymringsmelding til barnevernet siden jeg har ei venninne som har ei venninne som ruser seg. Hun er mor til en på 3 år, og jeg kjenner verken mor, barn eller far særlig godt. Møtte moren for 2 dager siden og hun var godt ruset. 

Syns selv at jeg har et tynt grunnlag for å melde fra til BV, men jeg klarer ikke å la vær når jeg vet at hun har et barn. Noen som har vært i samme situasjon? Jeg er redd hun skal skjønne at det er jeg som melder ifra, for jeg konfronterte henne med det. Jeg er bare 18 år, og kjenner henne ikke personlig, bare møtt henne 1 gang (hun fortalte meg at hun ruset seg, satt å rulla hasj og gikk for å røyke). Hun fortalte ikke noe om barnet, og jeg var så paff at jeg bare klarte å si at hun ikke kan ruse seg når hun har barn, og at det går ut over barnet. 

Anonymkode: 99fe5...65e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rus er ikke et tynt grunnlag for å melde til BV. Og husk at du melder bekymring, så er det BV som skal vurdere videre.

Anonymkode: d21ea...172

• Liker 14
Gjest BearMama
Skrevet

Send inn anonym bekymringsmelding at du selv har vitnet henne ruset og at hun selv har sagt at hun ruser seg.

Noe mer enn det trenger det ikke å være for det er nok til at barnevernet vil undersøke saken. Om hun konfronterer deg så spiller du bare dum og sier at det var trist å høre... 😬

AnonymBruker
Skrevet

Gidameg, enda en barnevern/hasj-tråd? Du er vel den samme som skrev at et barn sa til deg at mora hadde "røyket" narkotika.

Det er da vel ingen spørsmål om hva du burde gjøre??? Det sier vel seg selv.

Dessuten, det er ikke noe som heter å "rulle" hasj. Skulle da ikke tro du var 18 år...

Anonymkode: 4a66c...e98

• Liker 4
Skrevet

Skriv akkurat det du har observert, det er ikke opp til deg å vurdere om det er "nok", du gjør det rette ved å melde bekymringen din. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gidameg, enda en barnevern/hasj-tråd? Du er vel den samme som skrev at et barn sa til deg at mora hadde "røyket" narkotika.

Det er da vel ingen spørsmål om hva du burde gjøre??? Det sier vel seg selv.

Dessuten, det er ikke noe som heter å "rulle" hasj. Skulle da ikke tro du var 18 år...

Anonymkode: 4a66c...e98

ok?

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, BearMama skrev:

Send inn anonym bekymringsmelding at du selv har vitnet henne ruset og at hun selv har sagt at hun ruser seg.

Noe mer enn det trenger det ikke å være for det er nok til at barnevernet vil undersøke saken. Om hun konfronterer deg så spiller du bare dum og sier at det var trist å høre... 😬

Hvorfor syntes du hun bør melde anonymt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg holder på å skrive en bekymringsmelding til barnevernet siden jeg har ei venninne som har ei venninne som ruser seg. Hun er mor til en på 3 år, og jeg kjenner verken mor, barn eller far særlig godt. Møtte moren for 2 dager siden og hun var godt ruset. 

Syns selv at jeg har et tynt grunnlag for å melde fra til BV, men jeg klarer ikke å la vær når jeg vet at hun har et barn. Noen som har vært i samme situasjon? Jeg er redd hun skal skjønne at det er jeg som melder ifra, for jeg konfronterte henne med det. Jeg er bare 18 år, og kjenner henne ikke personlig, bare møtt henne 1 gang (hun fortalte meg at hun ruset seg, satt å rulla hasj og gikk for å røyke). Hun fortalte ikke noe om barnet, og jeg var så paff at jeg bare klarte å si at hun ikke kan ruse seg når hun har barn, og at det går ut over barnet. 

Hvis du melder ifra som anonym så blir det ganske tynt, ja. For da får dem ikke en reel bekreftelse. Har hatt mye kontakt med BV og har selv forrige uke sendt inn en detaljert melding som ikke er anonym. 

Da sa dem selv til meg at anonyme meldinger som andre meldinger, må de ta seriøst, men folk kan prate seg unna bekymringen o.l fordi dem vet aldri hvor seriøst det egentlig er.

Syntes du er tøff som gjør det :) ikke vær anonym! 

Anonymkode: 83adb...ad6

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
8 minutter siden, minister-mio skrev:

Hvorfor syntes du hun bør melde anonymt? 

Så hun slipper en gærn dame etter henne som kanskje oppfører seg truende og plagsom?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du melder ifra som anonym så blir det ganske tynt, ja. For da får dem ikke en reel bekreftelse. Har hatt mye kontakt med BV og har selv forrige uke sendt inn en detaljert melding som ikke er anonym. 

Da sa dem selv til meg at anonyme meldinger som andre meldinger, må de ta seriøst, men folk kan prate seg unna bekymringen o.l fordi dem vet aldri hvor seriøst det egentlig er.

Syntes du er tøff som gjør det :) ikke vær anonym! 

Anonymkode: 83adb...ad6

Kan være greit for henne at hun er anonym. Cannabis (mis)brukere pleier jo bare ha andre pot-hoder som venner som gir dem full støtte samme hva de gjør. Ts trenger liksom ikke risikere få de aggressive, "peace and love"-hyklerne etter seg heller. 

Anonymkode: 2a56e...ab1

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, BearMama skrev:

Så hun slipper en gærn dame etter henne som kanskje oppfører seg truende og plagsom?

Spekulasjoner

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Du kjenner ikke personen, hun er en venn av en venns venn. Fint å bry seg, men det får da være grenser for hva man skal bry seg med. Om hun var ruset eller ikke vet dumknapt. Der er barnehage, naboer og hennes venninne som observerer det du hevder å ha observert og som da kan koble inn bv. 

Bv vil heller ikke opprette noen sak på et så tynt grunnlag.

Anonymkode: 7a7b7...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Min erfaring er at de ikke gjør mye med en slik melding, men det varierer jo. Jeg fikk en melding på meg, at jeg ruset meg på fester og lot barnet være hos foreldrene mine alltid. Bare tull. Jeg hadde en samtale på bv først, så måtte hs og bhg sende inn sin erfaring meg og så henla de saken. 

Så sånn sett kunne jo påstanden vært sann. Selv om den ikke var. 

Anonymkode: 86d90...171

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de ikke gjør mye med en slik melding, men det varierer jo. Jeg fikk en melding på meg, at jeg ruset meg på fester og lot barnet være hos foreldrene mine alltid. Bare tull. Jeg hadde en samtale på bv først, så måtte hs og bhg sende inn sin erfaring meg og så henla de saken. 

Men når det er sagt så er det bedre med en melding for mye enn for lite. Og bhg og hs her kunne jo kanskje hatt samme følelse og derfor støttet opp undersøker videre om de kom med oppfordrende info til bv. 

• Liker 2
Skrevet

Så utrolig bra at du melder 💕

Det er NÅ  bv kan gjøre den største endringen i dette barnets liv. Mor kan hende er en god omsorgsperson, men cannabis er og blir et sløvende rusmiddel som gjør at hun ikke klarer å være helt tilstede som mamma. Hun må slutte, og kan få hjelp til dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldres rusmisbruk er en av de tingene som gjør at en barndom virkelig kan gå i vasken. Meld bekymring! Da har du gjort ditt.

Anonymkode: 3832f...4b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om TS sin meling er det som får glasset til å renne over da? At de er på nippet til å gjøre tiltak som påvirker barnet positivt.. Heller en gang for mye enn for lite

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om TS sin meling er det som får glasset til å renne over da? At de er på nippet til å gjøre tiltak som påvirker barnet positivt.. Heller en gang for mye enn for lite

Tenk motsatt da, at ts sin bekymringsmelding er ubegrunnet. Mor var ikke rusa. Barnevernet går inn og fjerner barnet, for en periode, før mor får barnet tilbake? 

Vanligvis er jeg for at barnevernet ska varsles en gang for mye enn en gang for lite, men her mener jeg ts har ett altfor tynt grunnlag for noen bekymringsmelding. Må hun absolutt gjøre noe, så får hun være voksen nok til å plukke opp telefonen og ringe bv.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk motsatt da, at ts sin bekymringsmelding er ubegrunnet. Mor var ikke rusa. Barnevernet går inn og fjerner barnet, for en periode, før mor får barnet tilbake? 

Vanligvis er jeg for at barnevernet ska varsles en gang for mye enn en gang for lite, men her mener jeg ts har ett altfor tynt grunnlag for noen bekymringsmelding. Må hun absolutt gjøre noe, så får hun være voksen nok til å plukke opp telefonen og ringe bv.

Barn blir IKKE fjernet fra foreldre sånn uten videre! Har sendt inn flere bekymringsmeldinger, både som ansatt og privat. Ang. vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep. 

Ingen av sakene har ført til at barnet har blitt fjernet. Familiene har fått hjelpetiltak, i form av kurs, avlastning, oppfølging i hjemmet osv. I flere familier jeg kjenner til med rusproblematikk, har det feks vært snakk om urinprøver, avrusning/behandling/samtaler med rusterapeut osv osv. Disse barna ble heller ikke fjernet. Selv ikke i familier med betydelige og sammensatte problemer. 

Til TS. Ang. anonym melding eller ikke... Det er best om den er med navn, men det viktigste er at den blir sendt. Vær så konkret som mulig. Beskriv episoden, hvordan hun fremstod og hva hun sa. Evt ta med ting du har hørt/sett før som du reagerer på. Om hun skjønner det er deg, så kan du nesten like gjerne signere med navn forresten.

Stol på magefølelsen din! Det er UTROLIG bra og godt gjort at du reagerer, og kjenner behov for å si fra i en alder av kun 18 år! 🤗Tyder på gode holdninger, god moral og et oppriktig ønske om at dette barnet skal ha det så bra som mulig.🌸

Anonymkode: cda91...f0a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...