Gå til innhold

Vintur til Italia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har vært på vintur til Italia? Hvor bestilte du fra, hvilke steder anbefaler du? Lønner det seg med ett skreddersydd program med overnatting, tur til vingårder med guidet tur eller bestille reise og guidet tur til vingård for seg selv?

Anonymkode: b99d3...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Jeg har både reist på vintur selv og geleidet andre som absolutt ville ha meg som "reiselederen" deres.
Svaret på hva som lønner seg beror på hva slags person du er. Dersom du trives med detaljplanlegging og synes det å frinne frem på ukjente steder er lett, er det ikke noe problem å være din egen reiseleder i Itaia. Hvis det f.eks. er Toskana du tenker på, så er det ingen tvil om man fint kan reise rundt til og med med buss og tog, og lage en fin tur på egen hånd.
Dersom du er en person som egentlig kvier seg litt for å navigere ukjente områder og fremmede språk, så kan det ha noe for seg å betale noen for å ordne turen for deg. Hvis man er nervøs, usikker eller litt redd, er det ikke nødvendigvis så himla gøy å styre med mulige konsekvenser når man er på ferie.
Rent økonomisk blir det nok billigere å reise selvstendig, men spørsmålet handler ikke bare om penger, det handler også om hvordan du best trives på reise. Liker du å kunne følge etter andre, eller foretrekker du å planlegge turen selv?

Dertil vil jeg si at svaret kommer an på detaljkunnskapen din. Hvis du kun ser for deg en slags imaginær drøm om å våkne opp ute på landsbygda i et flott overnattingssted som ser utover noen vingreier og drikke litt vin og slikt, atlså at planen stopper ved en romantisk ferieide, trenger du nok en hjelpende hånd. Dersom du allerde vet masse detaljer om hva slags vin du vil smake, noen spesifikke vinhus som kunne vært interessante og du allerede har mange opplysninger som kan passe inn i det samme puslespillet, så er det nok mulig at du kan klare planleggingen på egen hånd.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for svar! Det høres nok ut som en arrangert tur er tingen her. Er det noe sted du vil anbefale? Og hvem kan jeg bestille gjennom?

Anonymkode: b99d3...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg aner ikke hvor man kan bestille en vinturpakke, fordi jeg har alltid planlagt selv, enten for mine egne eller for andres reiser.  Så jeg vet ikke om det finnes noen reisebyråer som har spesifikke vinturer. 

Jeg tenker nok at Toskana er det mest åpenbare området, men det kan deles opp i minst tre underområder. Sekundært er Valpolicella utenfor Venezia et flott område. 

Sist jeg dro rundt med reisefølger lagde jeg en av to mulige pakker: Oppmøte i Firenze med en natt og vinsentrert middag, tur med overnattinger gjennom tre vinområder i Toskana for å sammenligne sangiovese-druen fra tre distinkte områder i samme region, og retur til Firenze for en siste kveld med vin og mat. Det andre alternativet startet og stoppet også i Firenze, men dro på kryss og tvers for å smake helt spesifikke, tradisjonelle druer i sin reneste form (altså smake og sammenligne typiske toskanske druer).

Men det er jo opplegg for folk som vil dykke dypt ned i vinens verden. Andre vil bare se pene landskap, shoppe litt i landsbyer og tusle gjennom vingårder og drikke et eller annet godt uten å dykke ned i kunnskapen bak. Det er også lett å få til, men innholdet blir jo litt mindre vin-nerdedte og litt mer vakre farge og gode smaker og sånt liksom. Andre igjen vil bare bo på ett sted, og spise og drikke godt og kanskje se en vingård dersom de har tid til overs. Hvis det er mer det du ser for deg er det veldig lett å planlegge selv. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Vi var i Toscana for noen år siden og det var nydelig. Vi bare leide bil etter at vi hadde vært noen dager i Firenze og så kjørte vi ut til en plass i Chianti der vi hadde leid et rom på en gård (agriturismo). Fra der kjørte vi rundt i området, spiste god mat, fikk omvisninger på noen vingårder og stoppet innom andre for å smake på litt vin. Problemet med å ha bil er selvfølgelig at en må være sjåfør men de gir deg også friheten til å kjøre dit en vil, når en vil. Men det er et nydelig område som jeg gjerne reiser tilbake til. Her er et reisebrev fra vår tur: http://gardkarlsen.com/tuscany_italy_travelogue.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...