AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Hei! Hvis en ungdom som er over 18 år (eller akkurat fylt 18) bor hjemme og misbruker rusmidler, hva mor/far gjøre? Kan man kontakte barnevernet for hjelp, hva vil de kunne hjelpe med? Eller er det andre instanser? Anonymkode: e0a55...099
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Barnevernet er nok ikke aktuelt når barnet er fylt 18 år. Men fastlegen kan f.eks henvise til DPS. Er det høyt konfliktnivå pga rus kan også familievernkontoret være en instans å kontakte. Anonymkode: dbf87...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Det finnes også flere hjelpetelefoner man kan ta kontakt med, som kan veilede dere videre. Rustelefonen.no: 08588 Motstoff: https://motstoff.no/laer-mer/rad-til-foreldre/. Her står det litt om instanser som kan være til hjelp. Anonymkode: dbf87...ed9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 H*n hadde blitt kastet på hodet og ræva utav huset. Hos oss er det ikke tillatt med rus Anonymkode: 23cc7...3ec
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: H*n hadde blitt kastet på hodet og ræva utav huset. Hos oss er det ikke tillatt med rus Anonymkode: 23cc7...3ec Men dette ville ikke hjulpet barnet ditt. I verste fall hadde det forverret situasjonen. Hvis min datter hadde fått en rusavhengighet, hadde jeg jeg gjort alt jeg kunne for å få henne rusfri igjen. Anonymkode: a198c...b25 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 Prøv først og fremt å snakke med barnet ditt om det. Det avhenger av personen, men noen er jo faktisk åpne om sitt rusbruk. Det ligger som regel et annet problem bak grunnen til avhengigheten. Det er ingen vits i å melde personen med en gang, da vil du bare krenke vedkommende og h*n vil mest sannsynlig ikke komme til deg med sannheten. Hvorvidt denne personen er villig til å snakke med foreldre om det, er en annen sak. Anonymkode: a0f57...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 Barnevernet er dessverre ingen å ringe så lenge barnet er over 18 år. Vet du hvor omfattende rusproblematikken er, eller hva h*n misbruker? Jeg har selv misbrukt rusmidler fra jeg var under 18 år (er nå 25, er nykter nå og har vært i behandling). Faren min "kasta" meg ut når jeg var 20 år, for da orka han ikke lukta av hasj lengre. Skal sies jeg misbrukte andre ting enn hasj, men ikke innenfor våre fire-vegger.. Det er svært lite dere kan gjøre så lenge ungen ikke er villig til å slutte selv, det kan jeg bare understreke. Og når avhengigheten først har bitt h*n i rumpa, da blir det enda vanskeligere selv om h*n ønsker å slutte.. Jeg er bare glad for at faren min aldri ga opp håpet på meg, jeg havna virkelig hardt utpå, men han sluttet aldri å bry seg eller å ta kontakt med meg. På ett punkt begynte han å ta avstand, fordi jeg ble for drøy i mitt rusbruk (jeg tok amfetamin m.m hver eneste dag). Det som hjalp meg var å kjenne på realiteten og det mørket som rusen til slutt gir. Anonymkode: 8be75...d60 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 Som sagt over; prat med barnet deres om dette, og ikke kom med mange leksjoner om hvor galt og farlig dette er. Da blir nok ungen bare irritert og lukker ørene, h*n er jo fult klar over at dette er ulovlig etc! Si heller hva dette gjør med dere følelsesmessig . Hilsen meg som skrev rett over her (eks-rusmisbruker). Anonymkode: 8be75...d60 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #9 Skrevet 2. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n hadde blitt kastet på hodet og ræva utav huset. Hos oss er det ikke tillatt med rus Anonymkode: 23cc7...3ec Jeg kan prate for alle rusavhengige og si at dette er virkelig ikke måten å gjøre det på. Det er en grunn for at alle starter å ruse seg, og hvis dine egne foreldre snur ryggen så gjør det vondt verre. Anonymkode: 8be75...d60 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #10 Skrevet 2. august 2018 Kan jo starte med å kreve at godungen forplikter seg til avrusing og holde en betalt jobb, hvis han/hun ønsker å fortsatt ha tak over hodet. Anonymkode: c122d...52e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan prate for alle rusavhengige og si at dette er virkelig ikke måten å gjøre det på. Det er en grunn for at alle starter å ruse seg, og hvis dine egne foreldre snur ryggen så gjør det vondt verre. Anonymkode: 8be75...d60 Og jeg kan prate for alle andre å si at det er bedre å kaste de ut enn å ødelegge barndommen til evt mindre søsken Anonymkode: 3f83f...ba3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og jeg kan prate for alle andre å si at det er bedre å kaste de ut enn å ødelegge barndommen til evt mindre søsken Anonymkode: 3f83f...ba3 Hvis det er yngre søsken så er det en annen sak, men det første som må gjøres er å prate ordentlig sammen! Det er jo din og mange andre sin mening , helt klart. Og jeg ville selv ikke hatt en 18 åring i hus som rusa seg hjemme hvis yngre søsken var der, nei! Men som sagt, du er jo med på å ødelegge mye av livet til barnet ditt hvis du handler på den måten. Hvis du er av den rasen som "velger&ditcher" dine egne barn, så får det være din sak. Og da er du et spesielt slag av et eget kaliber. Anonymkode: 8be75...d60 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 Ruskonsulent i kommunen samt Ungdomsteamet. Kontakt alle som er relatert til rus. Om du har økonomi til det så betal depositum og første husleie for et eget bosted. Du skal være forelder som i gitte situasjon må stille opp. Det betyr ikke at barnet bor hos deg. Vært igjennom det samme, men barnet var kun 16 år da rusmisbruket ble avdekket. Det som hjalp tenåringen mest var Uteteamet i kommunen. Anonymkode: b7517...778 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå