Gå til innhold

Svindel. Jeg trenger hjelp fra noen som kan om slike ting/erfaringer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Det har seg slik at jeg er på ferie. Et mareritt av en ferie! Det hele ble toppet at jeg brukte mine siste kroner på å booke et fly hjem. Dette ble gjort gjennom Bravofly. Nærmere 4000 er trukket fra kontoen min. Får bestillingsbekreftelse. 

2 timer senere får jeg en ny mail om at bestillingen min har blitt kansallert. Men at jeg får inn pengene på kontoen om noen dager (står ikke spesifisert hvor mange dager). Jeg ringer, og damen forteller meg at det tar mellom 1 og 2 uker. Jeg sier jeg ikke har penger til å være i et helt fremmed land så lenge. At jeg brukte mine siste kroner på reise hjem. Hun sier det er leit å høre, men ikke noe hun kan gjøre.

De virket veldig lite samarbeidsvillige. Gjentok seg selv, og unngikk mange av spørsmålene. Jeg fikk for eks ikke svar på HVORFOR bestillingen min har blit kansallert. Så ser jeg på nettet at ALLE klager om nesten samme situasjon (og en del om andre ting). Det er verre skrekkeksmpler. Jeg sier de da må kompensere fordi jeg kommer til å ende på gaten (har ingen som kan sende meg penger og jeg har igjen 400kr på kontoen). At de ikke informerte på forhånd at pengene skal bli trukket umiddelbart for en RESERVASJON DE KAN KANSALLERE, og at det skal ta 2 uker før jeg får de. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg er virkelig utrolig frustert og redd. Alene i et fremmed land. Uten penger. Uten muligheten til penger. Jeg kan ikke bo ute?? Hva skal jeg spise? Værsåsnill, hjelp meg. Gi meg råd. 

Anonymkode: ab7a1...26d

AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette var leit å høre! Jeg har vært i lignende situasjon og kjenner igjen stresset. For min del ble løsningen Couchsurfing, der man kan finne verter i forskjellige land som gjerne lar deg låne sofaen sin gratis. Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: c0509...c8c

Skrevet

Hvilket land er du i? Finnes det booking på flyplassen der du er?

Skrevet (endret)

Eu-land? Når skulle du reise? Når ble flyet kansellert? Har du reiseforsikring?

Endret av studerende
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, dette var leit å høre! Jeg har vært i lignende situasjon og kjenner igjen stresset. For min del ble løsningen Couchsurfing, der man kan finne verter i forskjellige land som gjerne lar deg låne sofaen sin gratis. Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: c0509...c8c

Jeg vet ikke om jeg stoler på det ..... men takk for tips ❤️ virkelig, setter pris på det!

7 minutter siden, Nåleputa said:

Hvilket land er du i? Finnes det booking på flyplassen der du er?

Jeg er i Polen. I Stettin! Og jeg vet ikke? Jeg bestilte online. 

5 minutter siden, studerende said:

Eu-land? Når skulle du reise? Når ble flyet kansellert? Har du reiseforsikring?

Ja, jeg er i Polen. Booket fly i dag til 4. august, altså lørdag. BESTILLINGEN ble kansallert etter 1 time, men jeg ser de samme billettene er fortsatt ute. De har vært ute i et par timer. Har dessverre ikke reiseforsikring :(  

Skrevet

Hva om du drar til flyplassen og snakker med de som sitter i skranken der og så bestiller billett hjem i dag om du skal reise i dag? 

Har du sbanken?

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Nåleputa said:

Hva om du drar til flyplassen og snakker med de som sitter i skranken der og så bestiller billett hjem i dag om du skal reise i dag? 

Har du sbanken?

Og der gikk anonymiteten. Heia studentlivet :))))

Endret av Skilpadden
Skrevet (endret)

Her er de rettighetene du har, dette må selskapet tilby så lenge de opererer i europa. Det skal sies at Bravofly fremstår som meget useriøse:

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Gjør spesielt oppmerksom på følgende:

Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

Endret av studerende
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et annet tips hvis du ikke har penger og ingen kan hjelpe deg økonomisk, så har ambassaden mulighet til å gi deg et lån slik at du har nok penger til å komme deg hjem. Dette må du selvfølgelig tilbakebetale, noe du burde klare når du får de 4k inn på konto igjen. Jeg kan ikke for mye om det, men kan være verdt å sjekke ut?

Anonymkode: 19d42...7fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, studerende skrev:

Hwr er de rettighetene du har, dette må selskapet tilby så lenge de opererer i europa. Det skal sies at Bravofly fremstår som meget useriøse:

Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

Den saken der er ikke relevant for ts 

Når hun reiser uten kredittkort, uten reiseforsikring og med lite penger så er det ikke noe noen kan hjelpe henne. Denne typen strandet i utlandet saker har vært mye om på nyhetene, når man ikke har reiseforsikring og heller ikke penger, så kan ingen andre enn henne selv hjelpe henne.

Hun får begynne å gå.....

Anonymkode: 809a7...c86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Couchsurfing!

Anonymkode: dd3a4...826

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i Polen. I Stettin!

Mener du Szczecin?

Skjønner godt at dette er en håpløs og vanskelig situasjon ja, men så langt ligner det overhodet ikke på svindel, bare en useriøs reiseoperatør, som har fått mye pepper over lang tid.

Anonymkode: ef365...b59

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, studerende said:

Her er de rettighetene du har, dette må selskapet tilby så lenge de opererer i europa. Det skal sies at Bravofly fremstår som meget useriøse:

Problemet her er at de HAR refundert pengene, men at det skal ta 2 uker. Og uansett hv jeg spør, så gjentok damen i enden dette hele tiden. Det virker som om de står fast ved dette liksom, og at det ikke er noe verdens ting hun kan gjøre annet enn å snakke med sin ´´manager´´. Og da jeg spurte om manageren skulle ringe meg tilbake, sa hun at hun ikke kunne love det. Hun kunne heller ikke gi meg en oppdatering. Jeg måtte visst bare ringe i morgen selv. Og ja, de virker veldig useriøse.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Skilpadden said:

Problemet her er at de HAR refundert pengene, men at det skal ta 2 uker.

Trolig så er ikke pengene overført, men at de har interne regler og retningslinjer som gjør at det tar så lang tid, fordi at det muligens skal via x antall ledd i organisasjonen. Om de vil så klarer de å overføre pengene raskere, men det krever at noen der tar tak i saken, og det er de dessverre ikke kjent for å gjøre.

Skrevet
1 minutt siden, Skilpadden skrev:

Problemet her er at de HAR refundert pengene, men at det skal ta 2 uker. Og uansett hv jeg spør, så gjentok damen i enden dette hele tiden. Det virker som om de står fast ved dette liksom, og at det ikke er noe verdens ting hun kan gjøre annet enn å snakke med sin ´´manager´´. Og da jeg spurte om manageren skulle ringe meg tilbake, sa hun at hun ikke kunne love det. Hun kunne heller ikke gi meg en oppdatering. Jeg måtte visst bare ringe i morgen selv. Og ja, de virker veldig useriøse.

Da vil jeg anbefale å ta kontakt med ambassaden. Reiser du alene? 4000 for biletter mellom.polen og norge var litt vel dyrt. Har reist samme veien selv gjenntatte ganger.

AnonymBruker
Skrevet

TS kan evt, som last resort, true med dårlige reviews, gå til media og gi dem enda mer omtale etc, dersom de ikke overfører pengene pronto.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Et annet tips hvis du ikke har penger og ingen kan hjelpe deg økonomisk, så har ambassaden mulighet til å gi deg et lån slik at du har nok penger til å komme deg hjem. Dette må du selvfølgelig tilbakebetale, noe du burde klare når du får de 4k inn på konto igjen. Jeg kan ikke for mye om det, men kan være verdt å sjekke ut?

Anonymkode: 19d42...7fa

Jeg skal ringe ambassaden og høre. Det er ikke noe problem å betale dette tilbake. Jeg får lønn om noen uker, pluss at jeg får jo 4K tilbake. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Den saken der er ikke relevant for ts 

Når hun reiser uten kredittkort, uten reiseforsikring og med lite penger så er det ikke noe noen kan hjelpe henne. Denne typen strandet i utlandet saker har vært mye om på nyhetene, når man ikke har reiseforsikring og heller ikke penger, så kan ingen andre enn henne selv hjelpe henne.

Hun får begynne å gå.....

Anonymkode: 809a7...c86

Wow. Takk. Motiverende! 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du Szczecin?

Skjønner godt at dette er en håpløs og vanskelig situasjon ja, men så langt ligner det overhodet ikke på svindel, bare en useriøs reiseoperatør, som har fått mye pepper over lang tid.

Jeg forstår ikke hvorfor de fortsetter å selge billetter de ikke har? Det er utorlig mange som har klaget om akkurat samme emnet, og det er mange som har brukt langt mere penger enn det jeg har gjort. Det er vel strengt tatt bare min egen feil at jeg bare kunne stole på et flyselskap uten å google dritten ut av det først. Men jeg var desperat etter å komme hjem.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

TS kan evt, som last resort, true med dårlige reviews, gå til media og gi dem enda mer omtale etc, dersom de ikke overfører pengene pronto.

Når de har fått så mange dårlige anmeldelser, tror jeg ikke de bryr seg så mye om èn til? 

3 minutter siden, studerende said:

Da vil jeg anbefale å ta kontakt med ambassaden. Reiser du alene? 4000 for biletter mellom.polen og norge var litt vel dyrt. Har reist samme veien selv gjenntatte ganger.

Det er kjempe dyrt! Bestiller man i god nok tid har jeg sett biletter til rundt 3-500. Og en annen ting som skjedde ved bestilling gjennom bravofly, er at da jeg kom til bestillingen så steg prisen. Altså kostet det ikke 4K opprinnelig men ble slik. Og prisene går opp og ned hele tiden. Skjønner virkelig ikke hva som skjer. Jeg har jo hotell frem til lørdag, så er ikke hjemløs frem til da. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvilket fly du skulle fly med? En god nyhet er jo at som flypassasjer har du visse rettigheter, så du kan få jævlig mye penger tilbake fra flyselskapet som skulle ha flydd deg i utgangspunktet, pga kansellering. Jeg fikk nettopp 6000,- kr av SAS pga kansellering i 10 timer. 

Ikke at det hjelper deg nå.. Prøv å få tak i selve flyselskapet og ikke bookingselskapet, så kanskje de kan hjelpe deg.

Anonymkode: a363b...7b3

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å søke om lån på dagen. Da får du tilgang til nettbank der du evt. får lån og kan betale ny billett. Men tror ikke man får lån på dagen som de lover, det kan fort gå fire, fem dager. 

Anonymkode: 0dfa9...730

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...