AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Dersom noen anmelder deg eller sender en bekymringsmelding til politiet angående deg, vil dette stå registrert hos politet og er det da slik at politiet vil få opp dette når de søker opp navnet ditt? Anonymkode: 73e31...222
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Politiet har forskjelllige type registre, så det er naturlig at man vil stå i et eller flere av dem hvis noen sender en bekymringsmelding eller anmeldelse på deg ja. Politiet kan også søke dette opp ved senere anledning. Men jeg ville ikke vært så bekymret for det med mindre det er snakk om en utro tjener som gir disse opplysningene til andre. Man kan f. eks. ikke nektes pass, visum eller annet kun basert på en anmeldelse eller bekymringsmelding uten at det foreligger dom. Ei heller skal slike opplysninger stå på rullebladet. Anonymkode: e135f...806
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Politiet har forskjelllige type registre, så det er naturlig at man vil stå i et eller flere av dem hvis noen sender en bekymringsmelding eller anmeldelse på deg ja. Politiet kan også søke dette opp ved senere anledning. Men jeg ville ikke vært så bekymret for det med mindre det er snakk om en utro tjener som gir disse opplysningene til andre. Man kan f. eks. ikke nektes pass, visum eller annet kun basert på en anmeldelse eller bekymringsmelding uten at det foreligger dom. Ei heller skal slike opplysninger stå på rullebladet. Anonymkode: e135f...806 Takk for svar. Jeg er for så vidt ikke bekymret, jeg lurte bare på hvordan politiet gjorde det i forhold til slike ting. Anonymkode: 73e31...222
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom noen anmelder deg eller sender en bekymringsmelding til politiet angående deg, vil dette stå registrert hos politet og er det da slik at politiet vil få opp dette når de søker opp navnet ditt? Anonymkode: 73e31...222 Det kan hende, men det vil overhode ikke ha noen konsekvenser for deg, det vil bare en eventuell dom i rettssak. Anonymkode: b5a20...89b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan hende, men det vil overhode ikke ha noen konsekvenser for deg, det vil bare en eventuell dom i rettssak. Anonymkode: b5a20...89b Ok, det er i hovedsak snakk om en bekymringsmelding. Politiet gjorde dog ikke noe med henvendelsen i form av å varsle andre eller ta kontakt med vedkommende som bekymringsmeldingen gjaldt, men jeg regner med at den likevel vil være registrert? Anonymkode: 73e31...222
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg er for så vidt ikke bekymret, jeg lurte bare på hvordan politiet gjorde det i forhold til slike ting. Anonymkode: 73e31...222 Bare hyggelig. Politiet registrerer fortløpende, og det er jo ikke for å ta deg på noe vis. Man må jo registrere f. eks. en bekymringsmelding og en anmeldelse. Anmelder man f. eks. sivilt (dvs. det er ikke staten mot individet, men en person mot en annen person sivilrettslig), så må man jo nødvendigvis hvite hvem som anmelder den andre. Hvis ikke har man jo ingen sak. Samme med bekymringsmelding, for at politiet skal kunne sjekke om det er noe hold i det, så må man nødvendigvis vite hvem det dreier seg om, hvis ikke får man jo ikke sjekket ut saken. En annen grunn til å ha registre er jo nettopp for å styrke eller svekke mistanke. Om man kun får en enkelt bekymringsmelding fra en eller annen som ville hevne seg og det ikke er hold i det, så vil saken sjekkes ut og deretter legges død. Men personer som får mange bekymringsmeldinger fra flere forsjkellige kilder vil sjekkes nøyere ut, og evt. blir det oppretet sivil sak eller straffesak om det er brutt noen lover. Er man usikker er det forresten mulilg å begjære om innsyn i politiregistre, mer info her: https://www.politiet.no/kontakt-oss/innsyn-og-postjournal/innsyn-politiets-registre/ Anonymkode: e135f...806
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig. Politiet registrerer fortløpende, og det er jo ikke for å ta deg på noe vis. Man må jo registrere f. eks. en bekymringsmelding og en anmeldelse. Anmelder man f. eks. sivilt (dvs. det er ikke staten mot individet, men en person mot en annen person sivilrettslig), så må man jo nødvendigvis hvite hvem som anmelder den andre. Hvis ikke har man jo ingen sak. Samme med bekymringsmelding, for at politiet skal kunne sjekke om det er noe hold i det, så må man nødvendigvis vite hvem det dreier seg om, hvis ikke får man jo ikke sjekket ut saken. En annen grunn til å ha registre er jo nettopp for å styrke eller svekke mistanke. Om man kun får en enkelt bekymringsmelding fra en eller annen som ville hevne seg og det ikke er hold i det, så vil saken sjekkes ut og deretter legges død. Men personer som får mange bekymringsmeldinger fra flere forsjkellige kilder vil sjekkes nøyere ut, og evt. blir det oppretet sivil sak eller straffesak om det er brutt noen lover. Er man usikker er det forresten mulilg å begjære om innsyn i politiregistre, mer info her: https://www.politiet.no/kontakt-oss/innsyn-og-postjournal/innsyn-politiets-registre/ Anonymkode: e135f...806 Jeg skjønner, takk for svar igjen. Vet du om man har rett til og mulighet til å få innsyn i hvem som sendte bekymringsmeldingen og hva den gjaldt? Anonymkode: 73e31...222
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå