AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Heisann. Omtrentlig hvor mye vil det koste i form av ekstra strømutgifter å ha et ekstra kjøleskap i leiligheten? Tenker da fortrinnsvis på et lite kjøleskap. Takk for svar :). Anonymkode: fbcdc...d44
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Ikommer helt an på hvor mye strøm kjøleskapet trekker, hvor mye det brukes og hvordan det brukes. I tillegg kommer prisen på kraft og nettleie, avhengig av i hvilken strømsone du skal bruke skapet i. Finnes oversikter på strømforbruk på husholdningsapparater - bruk google. Alternativt få dette oppgitt av butikken. Anonymkode: efba9...27b
Ullvott Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 Her er en lenke til anslag på årlig pris for strømforbruk av ulike el-apparater. Som du ser står det 374 kr på et kjøleskap. Som den over meg har nevnt kommer det an på både strømpris og forbruket til akkurat det apparatet som DU har, men det sier i alle fall noe om hvilken størrelsesorden det dreier seg om. For å si det på en annen måte: det koster noen hundre kroner ekstra i strøm, ikke mange tusen. Faren er egentlig at du pådrar deg atskillig høyere merkostnader ved å kjøper inn for mye kjølevarer, som deretter kastes fordi man ikke rekker å bruke det opp før det er blitt dårlig. 2
T-Rex Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 (endret) Med den varmen vi har hatt over store deler av landet den siste måneden, bør du også tenke litt over hvor mye varme et kjøleskap produserer. Det henger nøyaktig sammen med strømutgiftene, selvfølgelig, men ikke kjøp noe som er billig i anskaffelse, men som forbruker mye strøm (og dermed slipper ut varme i den andre enden av der den kjøler). Bare et velment tips. Totalt sett vil et kjøleskap produsere varme. Altså du får mer varme i rommet enn ølen blir kaldere i kjøleskapet, for å si det sånn. Endret 2. august 2018 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Jeg bruker omtrentlig 10 minutter ekstra per uke på å ikke ha et ekstra kjøleskap. Min tid per etter skatt utgjør ca 3 kr, da vil jeg spare kr 1560 årlig på å ha et større kjøleskap, minus den årlige strømkostnaden og anskaffelseskostnaden, så da da lønner det seg nok å kjøpe et ekstra kjøleskap :). Anonymkode: fbcdc...d44
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bruker omtrentlig 10 minutter ekstra per uke på å ikke ha et ekstra kjøleskap. Min tid per etter skatt utgjør ca 3 kr, da vil jeg spare kr 1560 årlig på å ha et større kjøleskap, minus den årlige strømkostnaden og anskaffelseskostnaden, så da da lønner det seg nok å kjøpe et ekstra kjøleskap :). Anonymkode: fbcdc...d44 Er det penger du faktisk taper, eller er det bare et sånt hypotetisk regnestykke over hvor mye du hadde tjent hvis du faktisk hadde gjort noe inntektsgivende? Det er for de flestes privatøkonomi to vidt forskjellige ting, selv om det er lettere for samfunnsøkonomer å få overskrifter i media når de regner sånn. Anonymkode: d958a...c31 1
Ullvott Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker omtrentlig 10 minutter ekstra per uke på å ikke ha et ekstra kjøleskap. Min tid per etter skatt utgjør ca 3 kr, da vil jeg spare kr 1560 årlig på å ha et større kjøleskap, minus den årlige strømkostnaden og anskaffelseskostnaden, så da da lønner det seg nok å kjøpe et ekstra kjøleskap :). Anonymkode: fbcdc...d44 Regnestykket har kun gyldighet hvis du faktisk driver inntektsgivende arbeid det litt under halvannet minuttet daglig som du «sparer» på det ekstra kjøleskapet. Det hjelper ikke å ligge i sofaen og se på Netflix eller surfe på KG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå