Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tanker? Skal starte den 15 ish, men har ennå ikke søkt. Bør jeg søke nå? Når kommer isåfall stipendpengene på konto?

Anonymkode: fdbd7...0f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke søkt for lenge siden? 

Anonymkode: 82562...7dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke søkt for lenge siden? 

Fordi jeg var svært usikker på om jeg skulle gå den retningen, men har bestemt meg nå.

Hvorfor? Er det sent nå mener du?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg var svært usikker på om jeg skulle gå den retningen, men har bestemt meg nå.

De fleste har vel søkt og fått pengene nå også. Men det kommer jo selvsagt an på hvor stort behov du har og hvor fort du trenger penger. Jeg aner ikke hvor lang behandlingstid de har nå.

Gjest Linaria
Skrevet

Det spørs om saken må behandles pga utenlandsstudier eller forsinkelser eller alt mulig rart. Kan få behandlingstid på et pr måneder eller kan få pengene snart. Du bør uansett søke md en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å da forventer du å få pengene på konto med et knips? Du er ikke alene om å søke om støtte vet du. 

Anonymkode: f4334...9a4

• Liker 2
Skrevet

Du burde nok søke så fort som mulig, og være forberedt på å bruke av egne midler til å kjøpe bøker og eventuelt betale skolepengene. Det er 6-8 ukers behandlingstid på søknader. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du burde søkt for lenge siden, det er jo ikke noe problem å avbryte heller enn å vente med å søke. Iblant går sånt ganske umiddelbart, det gjorde i hvert fall ofte det på tredje-fjerde-femte studieår, men jeg har også opplevd at det tar måneder tilsynelatende uten grunn.

Anonymkode: cf4ff...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vel søkt og fått pengene nå også. Men det kommer jo selvsagt an på hvor stort behov du har og hvor fort du trenger penger. Jeg aner ikke hvor lang behandlingstid de har nå.

Har ganske stort. Bør vel ikke ta mer enn noen få uker?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde søkt for lenge siden, det er jo ikke noe problem å avbryte heller enn å vente med å søke. Iblant går sånt ganske umiddelbart, det gjorde i hvert fall ofte det på tredje-fjerde-femte studieår, men jeg har også opplevd at det tar måneder tilsynelatende uten grunn.

Serr??

Skulle jo tro at de hadde delt ut de fleste stipendene allerede og at det kanskje ta litt mindre tid da.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Serr??

Skulle jo tro at de hadde delt ut de fleste stipendene allerede og at det kanskje ta litt mindre tid da.

Ja, det har skjedd. Nå har jeg hatt maks uflaks med Lånekassen opp gjennom, plukket ut til sånn grundig manuell sjekk tre ganger og vært i bokontroll nærmest hvert eneste år. Som regel går jo slikt ganske glatt, men om det først skjærer seg opplever jeg at det kan gå svært lang tid før de får rettet opp i ting. Jeg har alltid fått alle pengene til slutt, men en gang søkte jeg i månedsskiftet mai/juni og fikk ikke pengene mine før månedsskiftet september/oktober. Da fikk jeg svar på søknaden om studielån i slutten av juli, men så var det noe kluss med utbetalingen, og det tok det ytterligere to måneder å rette opp i uten at jeg egentlig fikk svar på hvorfor. Dette var tredjeåret av et profesjonsstudium ved et norsk universitet, så det var ikke akkurat noen perifer utdanningsinstitusjon eller noen tvil om at jeg faktisk studerte der heller. 

Dette er selvfølgelig absolutt worse case scenario, jeg har aldri hørt om noen som har hatt i nærheten av lite uflaks som meg. Men så sant det skjer med én, altså meg, kan det jo i prinsippet skje deg også. Så jeg ville absolutt søkt nå. Høyst sannsynlig går alt smertefritt og du får pengene raskt, men ingen grunn til å vente, og klok av skade har jeg alltid søkt så tidlig jeg overhodet har kunnet fordi jeg har erfart hvor mye det kan skjære seg om det først skjærer seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS.

Det Lånekassen driver med er en manuell jobb.

Det kreves uker med arbeid pr. student som søker.

Prøv å jobb som rådgiver, konsulent eller saksbehandler en gang; så forstår du.

Anonymkode: d6032...993

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2018 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Hei, TS.

Aha ok. Søkte igår, når tror du jeg kan få pengene da?

Og ang studielån iom at et semester koster 60k, hva gjør man med det? Søke og?

AnonymBruker
Skrevet

Da søker du fullt lån og stipend (det dekker skolepenger)?

AnonymBruker
Skrevet

Søknader blir i hovedsak behandlet automatisk. Det vil si at det tar et par dager fra du har sendt inn søknaden før den er behandlet. Så fremt du fyller kriteriene for utbetaling vil det ikke gå mange dager før du får pengene. 

Hvis det er noen grunn til at søknaden din trengs en ekstra sjekk må den gå gjennom manuell behandling. Da, og bare da, er ventetiden ganske ekstrem. Dette gjelder i tilfeller ved forsinkelse, utenlandsstudier etc. I tillegg blir de aller fleste søknader om ekstrastøtte behandlet manuelt. 

Det er mange som misforstår dette både i den ene og den andre retningen. Så fremt man sender inn en helt vanlig søknad og er en helt vanlig student tar det ikke lang tid. 

Anonymkode: 0e232...c15

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2018 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Hei, TS.

Vi lever i 2018. Til og med Lånekassen har utviklet seg. 

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vi lever i 2018. Til og med Lånekassen har utviklet seg. 

Okay! :)

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg søker nå, kan jeg senere kansellere låneavtalen? Eller om jeg først søker, så må jeg ta i bruk stipendet/lånet?

Gjest Linaria
Skrevet
On 8/4/2018 at 8:07 PM, AnonymBruker said:

Søknader blir i hovedsak behandlet automatisk. Det vil si at det tar et par dager fra du har sendt inn søknaden før den er behandlet. Så fremt du fyller kriteriene for utbetaling vil det ikke gå mange dager før du får pengene. 

Hvis det er noen grunn til at søknaden din trengs en ekstra sjekk må den gå gjennom manuell behandling. Da, og bare da, er ventetiden ganske ekstrem. Dette gjelder i tilfeller ved forsinkelse, utenlandsstudier etc. I tillegg blir de aller fleste søknader om ekstrastøtte behandlet manuelt. 

Det er mange som misforstår dette både i den ene og den andre retningen. Så fremt man sender inn en helt vanlig søknad og er en helt vanlig student tar det ikke lang tid. 

Dette stemmer. Jeg søkte for tre uker siden og fikk behandlingsdato 28. august pga. utenlandsstudier, men om man ikke har noe sånt, som må gjennom manuell behandling, skal det ikke ta så veldig lang tid å få lån.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg søker nå, kan jeg senere kansellere låneavtalen? Eller om jeg først søker, så må jeg ta i bruk stipendet/lånet?

Hva er vitsen med å søke om du ikke vil bruke det?

Anonymkode: ecd61...39c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...